Päiväkotiryhmä oli käynyt ilman ennakkotietoja lasten kotipihoilla päivän aikana!
Lapsen päiväkotiryhmä oli käynyt eilen tutustumassa toisten koteihin ilman ennakkotietoja vanhemmille. Siis lähtivät kartta kädessä alueella asuvien lasten (omakotitaloalue) pihoille!
Kuulin tästä toiselta vanhemmalta tänään, päiväkodissa ei edes sanottu tästä mitään. Mun mielestä täysin sopimatonta!
Asumme rivitalossa ja meille näkee sisälle, jos pihalle tulee. Kadulta ei näe, koska on pensasaidat niin korkeat. Emme odottaneet minkään valtakunnan vieraita, joten meillä jäi aamulla koti räjähdysmäiseen kaaoskuntoon. Keittiön tasot täynnä tiskejä, huuhdellut maitotölkit valumassa tiskialtaassa, meidän makuuhuoneessa sänky petaamatta ja vaatekaappien ovet sepposen selällään auki, lastenhuoneissa sängyt petaamatta ja leluja ja vaatteita lattialla.
Mua hävettää aivan suunnattomasti. Meillä on aina tiptopsiistiä, jos joku tulee edes ovella käymään. Nyt vain sattui olemaan tällainen syksynaloitusväsymyskaaos, ei oltu siivottu moneen päivään. Mikä ihme oikeus niillä työntekijöillä on kävellä toisten pihoille ilmoittamatta!?!?
Mitä jos jollakin olisi ollut jotain sellaista ikkunasta näkyvillä, joka ei todellakaan ole tarkoitettu muulle kuin omalle perheelle? Tai vaikka ihan vain pyykit takapihalla narulla? Tuskin kukaan haluaa alusvaatteitaan esitellä julkisesti?
Suututtaa!!
Kommentit (339)
Olisit iloinen, että lapsillesi järjestetään päiväkodissa tuollaista mukavaa toimintaa! Tuskin ketään edes kiinnostavat sinun sotkusi, pointtinahan on varmaan ollut se, että lapset saavat näyttää kotitalonsa.
Elämäsi mahtaa olla TODELLA vaikeaa, kun tällainenkin asia saa sinut noin pois tolaltasi.
Päiväkoti joutuisi vuokraamaan pikkubussin moista turneeta varten. Kilometrejä kertyisi lähemmäs 100.
no eikai kukaan kulje kotonaan alasti verhot auki :D vähä turhaa nipotusta ap!
Ai ei vai????
Ja jos jollain on jotain sellaista mikä on tarkoitettu vain oman perheen silmille niin tuskin roikkuu ikkunassa. Ja jos on niin häeliäs, että nolottaa jos joku näkee alusvaatteet narulla kuivumassa niin laittaa ne sitten johonkin sisälle kuivumaan. Asutte rivitalossa, ilmeisesti pihanne ohi kulkee tie tai polku josta kuka tahansa näkee pihallenne? Todennäköisesti ovat kävelleet pihanne ohi ja lapsi on näyttänyt, että tuo on minun ikkuna ja tuo veljen. Jos et jättänyt valoja päälle niin kukaan ei nähnyt teille sisälle.
mitä siitäkin tulis kun lapsia on yli 90? Kyllä voivat mun puolesta mennä läheiseen kirjastoon tai luontoretkelle ihmettelemään pk:n viereen. Tervetuloa meidän pihallekin. Tosin asutaan kerrostalossa : )
Mä antaisin palautetta. Ja mä kyllä kuljen alasti paljonkin kotonani ja jos aina silloin olisi verhot kiinni, niin johan naapurit alkaisivat kuvittelemaan meitä ties miksi hulttioiksi.
Mä kyllä puuttuisin tuohon. En TODELLAKAAN halua pk-ryhmällistä lapsia pomppimaan MEIDÄN omalle kotipihallemme ilman lupaa. Ja syitä siihen voi eri ihmisillä olla tosi monia; koira riehaantuu sisällä täysin vieraasta ihmislaumasta (!), puutarhaistutukset tuossa kärsivät... jne. Ja ihan vaan se, että sinne ei ole luvatta asiaa.
Suoraan sanottuna ihan tosi outoa toimintaa, koska oma piha on myös kotirauhan piiriin kuuluvaa aluetta, jolle ei saa tulla luvatta. Ja se meidän pieni pk-ikäinenhän ei luonnollisestikaan ole vielä ollenkaan sen ikäinen, että hän meidän taloudessa sopisi tuommoisia vierailuasioita kenenkään tätien kanssa! VÄHINTÄÄNKIN vanhemmilta olisi pitänyt kysyä lupa tuohon, ja ihmettelen kyllä muutenkin toisten kotinurkilla notkumista! Outoa. :/ Mikähän virkaintoinen tapaus siellä on päässyt säheltämään ihan omiaan nyt...
näitä tehty, jotta lapset paitsi tutustuvat omaan alueeseensa ja näkevät, millaisissa taloissa kukin asuu. Lapsista on otettu kuva oman kotitalon edustalla, ja sitten on tehty päiväkotiin kartta johon kodit on merkitty.
Ei siinä kurkita ikkunoista sisään eikä tyydytetä hoitajien uteliaisuutta.
Miten ihmeessä kaikesta saadaan täällä vedettyä esiin jotain ikävää ja aina se kurjin näkökulma? Luuletteko, että lapsia kiinnostaa jotkut pyykit ja maitopurkit?
Voin kuvitella että tunne on ollut aika jäätävä, kun olet saanut kuulla tuosta... :D Mieli käy läpi mitä kaikkea sotkua nyt olikaan näkyvissä, ja kun saisi aikaa vähän taaksepäin ja olis ehtinyt/jaksanut pedata ees sängyn... ;)
Ei kai tuossa mitään väärää ole, mutta ymmärrän silti, että keljuttaa. :)
meillä on tällainen aidattu taloyhtiö, jonka pihalle ei edes saa ilman syytä mennä. Yksityisalue.
näyttää muulle ryhmälle, missä lapsenne asuu?
missä sinä olit kun koti oli yksinään siellä sotkuisena?
Tosiaan, ikkunan takaa tai vaikka pihassa olisi voinut olla yllätys odottamassa, joka olisi voinut hämmentää niin lapsen kuin koko ryhmän.
ja lapset tykkäs,ihan odottivat et millon pääsee, ja millon tulevat meille
eli yllä ovatkin jo kertoneet opetukselliset syyt moisiin retkiin
ap, relaa!
lapsista nuo on mukavia retkiä:)
olin itse kotona , kun kävivät meillä, ja ihan pihan edustalla, autotien raunassa olivat , asumme omakotitalossa, joten tiet lähinnä pihaan ajoa
siinä sitten oma lapsemme kertoi, mm onko kyseessä omaktoitalo, mitä huoneita löytyy, kuka asuu talossa, onko asuttu kauan jne jne jn e
eli siinä lapset oppivat monia asioita
eli tarkoitus on oppia!
ei nyysiö kenenkään pihoja tai kurkkia ikkunoista.
oppivat suunnistamaan omalla alueella, oppivat missä kukin kaveri asuu, mikä on omakotitalo/kerrostalo/rivitalo, jne kukin vuorollaan saa olla esittelijä omasta kodistaan
ja samalla saavat kaikki liikuntaa:))
ja kyllä kerrottiin, et näitä retkiä tehdään, sitä ei tiennyt mikä päivä minnekin menivät.
näitä tehty, jotta lapset paitsi tutustuvat omaan alueeseensa ja näkevät, millaisissa taloissa kukin asuu. Lapsista on otettu kuva oman kotitalon edustalla, ja sitten on tehty päiväkotiin kartta johon kodit on merkitty. Ei siinä kurkita ikkunoista sisään eikä tyydytetä hoitajien uteliaisuutta. Miten ihmeessä kaikesta saadaan täällä vedettyä esiin jotain ikävää ja aina se kurjin näkökulma? Luuletteko, että lapsia kiinnostaa jotkut pyykit ja maitopurkit?
Valokuva otettu, kun lapsi seisoo kotioven edessä :-)
näitä tehty, jotta lapset paitsi tutustuvat omaan alueeseensa ja näkevät, millaisissa taloissa kukin asuu. Lapsista on otettu kuva oman kotitalon edustalla, ja sitten on tehty päiväkotiin kartta johon kodit on merkitty.
Ei siinä kurkita ikkunoista sisään eikä tyydytetä hoitajien uteliaisuutta.
Miten ihmeessä kaikesta saadaan täällä vedettyä esiin jotain ikävää ja aina se kurjin näkökulma? Luuletteko, että lapsia kiinnostaa jotkut pyykit ja maitopurkit?
Edelleenkin; outoa toimintaa.
Kotiseuturetki kuulostaakin sitten jo paremmalta, kunhan siihen ei sisälly yllämainittua toimintaa alkuunkaan.
Minulla on viikolla vapaita ja miehellä joskus iltavuoroviikkoja. Kun lapsi vietiin eskariin, saatoimme aamulla estottomasti rakastella pitkään ja rauhassa.
Olisi ollut hauska kun päiväkotiryhmän tädit olisi olleet pällisetelemässä ikkunan takana:)
Voin kuvitella että tunne on ollut aika jäätävä, kun olet saanut kuulla tuosta... :D Mieli käy läpi mitä kaikkea sotkua nyt olikaan näkyvissä, ja kun saisi aikaa vähän taaksepäin ja olis ehtinyt/jaksanut pedata ees sängyn... ;)
Ei kai tuossa mitään väärää ole, mutta ymmärrän silti, että keljuttaa. :)
ja olisin itse ajatellut samoin. Muuten - tuo on varsinainen Murphyn laki, että jos sen yhden kerran jättää kodin huiskinhaiskin, silloin joku tulee!! :O
Meidän päiväkodissa tehtiin samaa, ei kun se olikin ekalla luokalla, aikanaan. Ja se meni sellaiseksi "iiihanaaa koti teillä, hei Maijalla on iiihana koti!!!" tyyppiseksi, että kenelle sanottiin, kenelle ei. No meillä eivät käyneet onneksi, koska asumme sen verran kaukana koululta. Ei tästä tykänneet kaikki muutkaan vanhemmat. Toiset kun asuvat isoissa omakotitaloissa hienolla pihalla, toiset vanhoissa vuokrakerrostaloissa, ei tullut oikein hyvä fiilis noista urkkimisreissuista :(
Minulla on viikolla vapaita ja miehellä joskus iltavuoroviikkoja. Kun lapsi vietiin eskariin, saatoimme aamulla estottomasti rakastella pitkään ja rauhassa. Olisi ollut hauska kun päiväkotiryhmän tädit olisi olleet pällisetelemässä ikkunan takana:)
Voin kuvitella että tunne on ollut aika jäätävä, kun olet saanut kuulla tuosta... :D Mieli käy läpi mitä kaikkea sotkua nyt olikaan näkyvissä, ja kun saisi aikaa vähän taaksepäin ja olis ehtinyt/jaksanut pedata ees sängyn... ;) Ei kai tuossa mitään väärää ole, mutta ymmärrän silti, että keljuttaa. :)
puhtaasti pk-henkilökunnan uteliaisuudesta ja laiskuudesta!
Kyllähän se paljon enemmän vaatii sopia käynti paloasemalle, kirjastoon tms. On se vaan niin kivaa kyylätä lasten koteja ja saada lisäpontta päiväkodin pihalla juoruiluun!
Meilläkin eskariryhmä teki samanlaisen kiuerroksen ja mikä tulos: Yhtä poikaa kiusataan köyhäksi kodin ja vaatteiden takia entistä enemmän. Meidän "tuttuun" pihaan on nyt niin kätevää tulla ihan kaikkien kakaroiden pomppimaan trampalla ja sotkemaan leikkimökkiin, ollaan kotona tai ei.
Lapsilta tai vanhemmilta ei oltu kysytty mielipidettä.
Päiväkodin tädit on taatusti samalla udelleet lapsilta kaikenmoista, kun ovat kurkistelleet kotien ikkunoista sisälle. Ohhoh, koskas teillä on viimeksi siivottu? Juovatkos äiti ja isi usein sellaisia aikuisten juomia joita ei lapset saa juoda? Tekeekös äitisi ollenkaan kotona ruokaa kujn noita potsalaatikoita näkyy noin paljon?
Entäs isi, nukkuiko isäsi sohvalla? Kerropas nyt tädille, ihan kuin siellä näkyisi tyyny ja peitto.