Ahtin vai Ahdin, Ahtilla vai Ahdilla - Ahti-erisnimen taivutuksesta
Kommentit (16)
se on käytäntö erisnimien kohdalla esim. sekä Satun että Sadun ovat oikein.
nimen haltija voi päättää miten haluaa nimeään taivutettavan. Monesti taivutetaan sääntöjenvastaisesti esim. Tuomas, Tuomaksen. Ahti, Ahdin sanoisin minä mutta Ahti, Ahtin on myös oikein. Ja luultavasti ko. nimen kohdalla puhekielessä käytetään t-muotoa.
T. äikän ope
...on kai ihan oikein. Mun mielestä Satu -nimeäkin saa käyttäjä itse taivuttaa haluamallaan tavalla. Jotkut sanoo Satun toiset Sadun.
Satu, Satun, Satulla.
Eikö tämä ollutkaan jo loppuunkäsitelty?!?
oikea taivutus on Ahdin. Aina. Toki monen kielikorva on sen verran rappeutunut, että nykyään on ollut jo pakko alkaa joissain tapauksissa hyväksyä vääriäkin taivutuksia. Mutta mitään etunimi-sukunimierottelua ei todellakaan suomen kielioppi tunne tässä asiassa.
Kielitoimiston nimioppaassa on laajahko artikkeli Etunimien taivutus ja siihen liittyvä taivutussuositusten luettelo. Se poikkeaa mm. seuraavissa tapauksissa aiemmista suosituksista:
Aapa : Aapan (aik. myös Aavan)
Ahti : Ahdin (aik. myös Ahtin)
7 ei varmasti ole äikänope, kun tuollaista puppua kirjoittaa.
Kalevalasta voi tarkistaa oikean taivutuksen.
Ap, Ahti, Ahdin. Ahdilta, Ahdille. Samoin taipuu Satu, Sadun, Sadulta, Sadulle. Tämän pitäisi olla ihan itsestään selvää.
[quote author="Vierailija" time="22.08.2011 klo 21:13"]
Satu, Satun, Satulla.
Eikö tämä ollutkaan jo loppuunkäsitelty?!?
[/quote]
Minulla tuo T-muoto särähtää ja pahasti. Lapsesta asti minulle on opetettu, että kyseiset nimet taipuvat D-kirjaimella. Minusta T-muotoa käyttävät puhuvat huonoa suomea.
Ahti> Ahdilla
Äiti > äidillä
Aita > aidalla
Aitta > aitalla
oikeasta en tiedä