Asunnon ostaminen äidin kanssa
Tarjottiin miehen kanssa asunnosta viikonloppuna! Nyt on kuitenkin ero tulossa miehen toimesta!!!! Uskomatonta!!!! Voinko ostaa asuntoni (300.000e.) puoliksi äitini kanssa siten, että minä asun ko. asunnossa (äitini toisessa kaupungissa) mutta että maksetaan lainaa puoliksi?? Onnistuisko tää miten verottajan näkökulmasta. Asunto on löytö ja voisin asua siinä yksinkin, mutta laina on aivan liian suuri minulle yksin. Apua mitä mä teen.... Nopeat neuvot tänne kiitos!
Kommentit (4)
Miten tämä toimii käytännössä.....?? Maksan lainaa esim 1000e/kk, äitini vähemmän esim 700e. Pitääkö minun lisäksi maksaa äidilleni jotain vuokraa....? Kiitos tosi paljon neuvoista. Jotenkin uskomatonta et joudun tälläistä edes selvittämään.... :'(
ja juuri samasta syystä, en olisi pystynyt hoitamaan lainaa koko asunnosta. Maksoin vastikkeen ja sitten kun asunto myytiin, rahat meni tietysti puoliksi.
Asunnon voi ostaa yhdessä muutenkin kuin puoliksi, nykyisestä asunnostamme avomies omistaa 17% ja minä loput vastaten loppuosuuden lainasta.
Jos äitisi on siis halukas ryhtymään kauppaan eikä sisarukset joudu tällöin kaltoin kohdelluiksi, voitte rahoittaa kohteen myös erillisillä lainoilla, mikäli äidillä on asunto tai muuta varallisuutta joka käy hänen lainansa vakuudeksi. Tällöin sinä voit käyttää uuden asunnon osakekirjoja/kiinnityksiä oman lainasi vakuutena eikä teidän tarvitse asioida samassa pankissa, pankki kun yleensä haluaa kokonaisasiakkuuden ennen kuin myöntää lainaa. Ja niitä osakekirjoja ei pysty viemään samanaikaisesti eri pankkeihin vakuudeksi.
sitten puoliksi äitisi, jos maksaa puolet. Mutta voit asua yksin siinä ilman mitään veroseuraamuksia, voisit ilmaiseksi asua kokonaankin äitisi omistamassa asunnossa.