Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Avioero - sukunimen vaohto takaisin tyttönimeen

Vierailija
22.08.2011 |

Erosin neljä vuotta sitten, minulla on edelleen ex-mieheni sukunimi (erotessa tuntui jotenkin luontevammalta olla samalla sukunimellä kuin lapset). Nyt kun aikaa on kulunut, mietin, 'kuuluisiko' minun sittenkin ottaa tyttönimeni takaisin...?

Tiedän toki, että ei ole yhtä ainoaa oikeaa tapaa, tiedän sekä että tapauksia tässä nimiasiassa.

Kommentteja + perusteluita, miten olette toimineet kaivataan : )

Kommentit (28)

Vierailija
1/28 |
22.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en voi ymmärtää miksi erotessa vaimo pitäisi miehen sukunimen? Itse en edes ottanut mieheni sukunimeä kun menimme naimisiin, mutta jos olisin ottanut, en edes harkitsisi sen pitämistä jos eroaisimme! Siis miksi pitää miehen sukunimeä, jos ei olla edes naimisissa enää?

Miten ne lapset tähän liittyy, miksi olisi luontevaa olla sama sukunimi kuin lapsilla, eihän sekään ole luontevaa että on ex-miehen sukunimi?!

Vierailija
2/28 |
22.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se päätös tehdään silloin avioituessa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/28 |
22.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en voi ymmärtää miksi erotessa vaimo pitäisi miehen sukunimen? Itse en edes ottanut mieheni sukunimeä kun menimme naimisiin, mutta jos olisin ottanut, en edes harkitsisi sen pitämistä jos eroaisimme! Siis miksi pitää miehen sukunimeä, jos ei olla edes naimisissa enää? Miten ne lapset tähän liittyy, miksi olisi luontevaa olla sama sukunimi kuin lapsilla, eihän sekään ole luontevaa että on ex-miehen sukunimi?!

Lapset liittyvät asiaan sikäli, että samassa perheessä sitten äidillä ja lapsilla olisi eri sukunimi.

Vierailija
4/28 |
22.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

olisin ottanut kyllä jo heti eron jälkeen. En osaa perustella muuten kuin että miksi haluaisin pitää miehen nimen, jos en olisi enää hänen kanssaan naimisissa?

Vierailija
5/28 |
22.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

yksi kerta saa riittää

Vierailija
6/28 |
22.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaikki kolme eroa ovat siis menneet samaan kaavaan. Alussa nimi on pysynyt. Kun lapsi on kasvanut, ollut selkeä teini, en nyt osaa ikää sanoa ehkä 15v ja kasvanut siis omaan identiteettiin, niin äiti on ottanut tyttönimen takaisin. Itse tekisin varmaan näin myös.

Neljäs lähipiirin ero oli perheessä, jossa ei ollut yhteisiä lapsia. Silloin nainen palasi omaan nimeen heti eron jälkeen.

Vierailija
7/28 |
22.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

olisin ottanut kyllä jo heti eron jälkeen. En osaa perustella muuten kuin että miksi haluaisin pitää miehen nimen, jos en olisi enää hänen kanssaan naimisissa?

Niin tuntuisiko oudolta, nyt sitten, kun aikaa on kuitenkin kulunut, että se nimi vaihtuisi vasta nyt.

Vierailija
8/28 |
22.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten se nimi nyt yhtäkkiä tuntuu oudolta, kun sen kerran on ihan vapaasta tahdosta ottanut??

Vierailija
9/28 |
22.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olihan se ollut jo ihan MINUN nimeni monet vuodet ja tuntui paljon omammalta kuin vanha tyttönimeni. En käsitä minkä takia nimi olisi pitänyt vaihtaa, eikä se käynyt mielessänikään? Sittemmin menin uusiin naimisiin ja otin uuden mieheni sukunimen. En osaa tätä sen kummemmin perustella, mutta tämä tuntui ihan luontevalta. Lapset on edelleen ex-mieheni nimisiä.

Vierailija
10/28 |
22.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja jos olisin, tuskin ottaisin miehen nimeä.

Mutta minusta silti on outoa pitää miehen nimi jos siitä miehestä on eronnut. Kun mies menee uusiin naimisiin, on mielestäni outoa, että on kaksi rouva Sitäjasitä.

Ehkä jopa ennemmin muuttaisin lasten sukunimen omakseni.

Vierailija
11/28 |
22.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaatii sen isän suostumuksen.

Ja totta kai sitä on eron jälkeen edelleen Sitäjasitä, kun on kerran Sitäjasitäksi ruvennut. Eihän se identiteetti voi siitä nimestä olla kiinni! Niinhän täällä aina todistetaan.

Vierailija
12/28 |
22.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

j

Ehkä jopa ennemmin muuttaisin lasten sukunimen omakseni.

Miten ne lapset nyt eivät sitten enää olisikaan isänsä nimisiä? Eivät lapset isästään eroa, kai?

Vierailija
13/28 |
22.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

isän nimen antamista lapsille perustellaan sillä, että lapsilla kuuluu olla isänsä nimi yhteenkuuluvuuden vuoksi - ja että kaikki varmasti tietävät, että eivät ole aviottomia, kun koko perhe on samanniminen...

Vierailija
14/28 |
22.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en voi ymmärtää miksi erotessa vaimo pitäisi miehen sukunimen? Itse en edes ottanut mieheni sukunimeä kun menimme naimisiin, mutta jos olisin ottanut, en edes harkitsisi sen pitämistä jos eroaisimme! Siis miksi pitää miehen sukunimeä, jos ei olla edes naimisissa enää? Miten ne lapset tähän liittyy, miksi olisi luontevaa olla sama sukunimi kuin lapsilla, eihän sekään ole luontevaa että on ex-miehen sukunimi?!

Lapset liittyvät asiaan sikäli, että samassa perheessä sitten äidillä ja lapsilla olisi eri sukunimi.

Mutta siis mitä väliä sillä on, että lapset on eri sukunimellä kuin äiti? Ei se ole nykypäivänä mikään outo juttu että lapset ja äiti on eri sukunimellä. Mutta se on outoa, että eronnut pari on samalla sukunimellä.

Vierailija
15/28 |
22.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

sekä oman että alaikäisen lapseni sukunimen omaan tyttönimeeni, yksinhuoltajana. siitähän se sitte repesi riemu !

Vierailija
16/28 |
22.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jälkeen heti seuraavana päivänä. Olisin vaihtanut lastenkin sukunimen, mutta se ei ole mahdollista ilman toisen vanhemman suostumista (yhteishuoltajuus).

Alunperin olin ajatellut etten vaihda sukunimeäni, mutta exän seotessa koko ajan enemmän, päätin että mitä vähemmän minussa on yhteistä hänen kanssaan sen parempi. Eikä kylä ole kaduttanut.

Vierailija
17/28 |
22.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

koen että tämä nykyinen nimi on oma nimeni eikä mikään mieheltä lainattu. Mutta en ihmettele jos joku tekee niinkuin ap.

Vierailija
18/28 |
22.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

exä hoiti eron hyvin raukkamaisesti. Miksi ihmeessä olisin halunnut pitää sellaisen miehen sukunimen? Yök.

Heti, kun sain erotuomiopaperin käteeni, menin nettiin ja tein nimimuutosilmoituksen maistraatin sivuilla. Kyllä helpotti ja oli ihanaa kun oli oma nimi taas. :)

Lapsilla on isänsä sukunimmi ja se on minusta ok, en edes kuvitellut, että haluaisin lapset omalle sukunimelleni.

Vierailija
19/28 |
22.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naurettavaa touhua.

Varsinkin jos sitten taas koko ruljanssi aloitetaan alusta uuden miehen kanssa.

Vierailija
20/28 |
22.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun naidessa nimi on vain nimi, eikä sillä ole merkitystä, eikä ihmisen identiteetti voi olla nimestä kiinni!