Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Sisarusten eriarvoinen kohtelu, mitä te tekisitte?

Vierailija
22.08.2011 |

Siskokset alle 18-vuotiaita. Nuorempi käy lukiota,vanhempi mennyt heti peruskoulun päätyttyä töihin, jotain minimipalkkaa ilmeisestikin saa. Nuorempi saa lähes kaiken haluamansa vanhemmiltaan, merkkivaatteita tms. ja rahaa tupakointiinkin näyttää löytyvän. Vanhempi sisko kustantaa palkastaan kaiken itse, paitsi kotona asumisesta ei tarvitse maksaa vuokraa ja osan ruuasta saa kotoa,eikä pyykinpesusta tarvitse maksaa. Mutta kaiken muun, jopa roskapussit, vessa- ja talouspaperit ja käsisaippuat ostaa itse. Osan ruuastaan ostaa itse ja syö työpaikallaan. Nuorempi sisko saa meikit ym tarvitsemansa vanhemmiltaan.Vanhempi sisko ostaa vaatteensa halpahalleista ja näyttää olevan vähään tyytyväinen, ei tupakoi,meikkaa tms. Jopa lääkkeensä, antibiootit,kipulääkkeet kuulemma maksaa itse.

Vanhemmat ovat sitä mieltä, että heti, kun vanhempi tyttö täyttää 18, hän saa muuttaa omilleen, koska on kuulemma sellainen taloudellinen taakka vanhemmilleen. Aiemmin ei saa muuttaa, koska se kuulemma häpäisisi vanhemmat. Mitä mieltä?

Kommentit (33)

Vierailija
21/33 |
22.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

18-v:nähän voi lähteä tietenkin muualle opiskelemaan, nythän ei vanhemmat anna muuttaa,koska se jotenkin häpäisisi (??) heidät. Tytön älyssä ei ole mitään vikaa, vähintään yhtä fiksu on kuin siskonsakin.

MItä kotitöihin tms. tulee,niin vanhempi tyttö on niitä pikkulikasta asti tehnyt nuoremman vaan makoillessa ja karkkia pussuttaessa.

Kaiken kaikkiaan minua, siis ap:ta harmittaa epäreilulasten kohtelu, jollaista se on ollut pikkulapsesta lähtien. Miten jotkut vanhemmat ovat niin sokeita huomaamaan käytöstään, vai onko sitten tahallista tuollainen kohtelu.

Vierailija
22/33 |
22.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

koska hän sen aikanaan joutuu itse hankkimaan omilla asuessaan. Nuoremmalle vanhemmat aikovat kustantaa ajokortin, ovat sen jo nyt luvanneet ja perheen auto on hänen käytössään sitten, elleivät hänelle sitten autoakin osta. Vanhemmalle ei nyt ainakaan. Hänhän asuu sitten 18-v:nä sitten jo omillaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/33 |
22.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kohtelun, vaiko onko tietoista ja miksi?? Koska kuitenkin jo pikkulapsiajoista asti ollut noin.

Vierailija
24/33 |
22.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

siis kenen lapsista puhut??

miten läheltä katsot ja mistä vinkkelistä??

kaikki ei ole aina sitä miltä näyttää

Vierailija
25/33 |
22.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

siis kenen lapsista puhut??

miten läheltä katsot ja mistä vinkkelistä??

kaikki ei ole aina sitä miltä näyttää

Sympatiani ovat niin kovasti tuon vanhemman lapsen puolella.

Kaikki ei ole miltä näyttää? Millä tuo lapsi on ansainnut tuollaisen kohtelun? Kenties ollut valvottava ja vaativa vauva tms. ja siitä jäänyt antipatia päälle? En tiedä.

Vierailija
26/33 |
22.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja myös, missä antipatiasi ovat, ja siitä syntyykin mielikuva, että et itse ehkä tarkastele tilannetta ihan tasapuolisesti.

Minusta kuvaamassasi asiassa ei ole suurta epäreiluutta, koulukiusaus ei ole eikä saa olla syy hankkimatta koulutusta. Jos voi käydä töissä, voi myös opiskella, on hyvin monenlaista koulua, eikä ne kiusaajat siellä enää ole. Ei se edes paikkakunnan vaihtoa vaadi.

Minä luulen, että itse olet tuo vanhempi lapsi, ja siksi kehoittaisin sinua oikeasti hankkimaan ammatin. Elämä ilman koulutusta nykymaailmassa ei ole helppoa. Ja kouluttautuminen nuorena ilman lapsia on ihan oikeasti helpompaa.

Vierailija
27/33 |
22.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos opiskeli, sai kotoa kaiken 23 vuoden ikään asti. Jos ei opiskellut, sai tulla toimeen omillaan. Reilua ja oikeudenmukaista.

Vierailija
28/33 |
22.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin voisitko tosiaan tukea tätä vanhempaa tyttöä opiskelun alkuun + muutenkin hänen itsetuntoaan.

Vierailija
29/33 |
22.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

häntä. Itse olen aikoinaan opiskellut ja perheen hankkinut ja yritän mahdollisimman tasapuolisesti omia lapsiani kohdella ja olen siinä mielestäni kyllä onnistunutkin.

Tyttö on ollut meillä myös lapsia hoitamassa ja hän on todella mukava tyttö. Hänen omasta puheestaan ei katkeruus kuulla, mutta saapa nähdä miten on sen laita sitten aikuisiällä, kun hänkin tajuaa epäreiluuden.

Vierailija
30/33 |
22.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että työssäkäyvä maksaa osan elämisestään itse ja nuorempi ei. Eli en tekis mitään.

Vierailija
31/33 |
22.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

häntä. Itse olen aikoinaan opiskellut ja perheen hankkinut ja yritän mahdollisimman tasapuolisesti omia lapsiani kohdella ja olen siinä mielestäni kyllä onnistunutkin. Tyttö on ollut meillä myös lapsia hoitamassa ja hän on todella mukava tyttö. Hänen omasta puheestaan ei katkeruus kuulla, mutta saapa nähdä miten on sen laita sitten aikuisiällä, kun hänkin tajuaa epäreiluuden.

Vierailija
32/33 |
22.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kovasti siltä, että vanhemman lapsen pitää pärjätä omin voimin. Mitä vanhemmat ovat esimerkiksi tehneet lapsen koulukiusaamisen tai koulunkäynnin jatkamisen hyväksi? Ei alaikäisen lapsen tule maksaa vessapapereitaan tai huoneensa kalustusta. On silti kohtuullista, että maksaa joitakin omia menoja, kun itsekin tienaa.

Ongelmia on aika vaikea ratkaista, jos tuo johtuu lasten eriarvoisesta kohtelusta. Kertoihan ap, että tuollainen meno on alkanut jo lapsuudessa. Siis nuorempi on se lellikki, johon satsataan. Se, jonka asiat ovat tärkeämpiä kuin vanhemman sisaruksensa. Pahinta on, että esikoinen alkaa nähdä tilanteen oikeutettuna ja tuntea olevansa huonompi. Tässä tarvitaan ulkopuolisen tukea. Olisitko ap sinä se, joka tukee ja kannustaa vanhempaa lasta?

Vanhemmat ovat epäreiluja.

Vierailija
33/33 |
22.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä tarvitaan ulkopuolisen tukea. Olisitko ap sinä se, joka tukee ja kannustaa vanhempaa lasta?

Vanhemmat ovat epäreiluja.

[/quote]

vaikka ei olisi todellista tarvetta ollutkaan ja siten vähän rahallisesti tukenut. Hän on jäänyt meille iltaa istumaan harrastuksista palattuamme ja olemme jutelleet ja olen siten yrittänyt auttaa. Ap