Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pitäisikö äitiysneuvolassa olla terveydenhoitaja vai kätilö?

Vierailija
22.08.2011 |

Kommentit (40)

Vierailija
21/40 |
10.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ettei terveydenhoitajan koulutuksessa opiskeltaisi ollenkaan noita juttuja? Kyllä th:kin opiskelee obstetriikkaa ym. Ja kätilöt osaavat vauvanhoidossa neuvoa, mutta kun lastenneuvolassa valitettavasti vaaditaan muutakin, kuin vauvanhoidossa neuvomista.

Minusta terveydenhoitajien ammattitaitoa ja osaamista vähätellään aina ihan suotta. Neuvolatyö on muutakin kuin vauvan hoitoa ja synnytystä. Ja valitettavasti kätiöt osaavat neuvoa vastasyntyneiden kanssa, mutta vähänpä he pelkän koulutuksensa perusteella isommista lapsista tietävät -valitettavasti.

Surullista luettavaa, että terveydenhoitajia noin pahasti aliarvostetaan. Siis mieluummin kätilö, kuin kokenut th vai? :)

Vierailija
22/40 |
10.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kesän yli. Itse olen sairaanhoitaja, jolla uraa takana jo aika paljonkin. Jotenkin tuntui hullulta...Meillä on huonosti syövä taapero ja kun sanoin siitä, niin sen tytön kommentti oli "miltä tämä sinusta tuntuu?" Hohhoi...

Itse kyllä kaipaisin neuvoloihin kätilöä! Kätilöillä on aina se viimeisin tieto ja ovat todella guruja, mitä tulee raskauteen, synnytykseen ym vauvanhoitoon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/40 |
10.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

yhtä tyhjän kanssa koko äitiysneuvola. Paljon järkevämpää on käydä kontrolleissa lääkärillä.

Vierailija
24/40 |
10.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan sen takia, että pysyy "hoitosuhde" vielä synnytyksenkin jälkeen tutun ihmisen kanssa. Esimerkiksi th, joka meillä on, tulee olemaan lasten th vielä koulussakin jos ei nyt satu vaihtamaan alaa tms.

Vierailija
25/40 |
10.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytetään pari lomaketta( tupakoi kyllä/ei, juo alkoholia kyllä/ei jne.) otetaan pissanäyte, punnitus. Siinä äitiysneuvolan eka kerta. Seuraavilla kerroilla ei enää lomakkeita.

En todellakaan ymmärrä, mitä ammattitaitoa äitiysneuvolassa tarvitaan. Kertaakaan ei ole kuunneltu sydänääniä (ei ole koskaan aikaa, koska seuraava asiakas odottaa ja juuri minun kohdallani pitää kuroa se aika umpeen) tai keskusteltu yhtään mistään synnytykseen tai äitiyteen liittyvästä.

- sulla on terkkari neuvolassa? kuulostais just siltä, että todellakin tarvis olla kätilö, joka ymmärtää, miksi on tärkeää kuunnella sydänääniä jne.

jos on ihan säännöllinen raskaus, niin kyllähän ne toimenpiteen tekee vaikka äiti itse, mutta entäs jos onkin jotain pientä häikkää? kätilö osaa terkkaria paremmin arvioida, milloin on kyse jostain potentiaalisesta vakavasta ongelmasta ja on syytä reagoida. terkkareita on kahta laatua, toiset reagoi liian herkästi (turhia lähetteitä sairaalaan) ja toiset ei tarpeeksi herkästi.

Meillä terkkareilla on sairaaloiden laatimat ohjeet siitä, millaisten asioiden vuoksi sairaalaan lähetetään. Emme lähetettä tee mielivaltaisuudella ja huvin vuoksi vaan ohjeita noudattaen. Ainakin pk-seudulla tämä on paksu ohjekirja, jota noudatetaan.

Jokainen th joka on työssä neuvolassa ymmärtää, että sydänääniä kuunnellaan ja vauvan liikkeitä tarkkaillaan. Sydänääniä kuunnellaan kuitenkin vasta rv 17 jälkeen(meidän neuvolassa näin sovittu) ja olisi epäreilua, jos jonkun toisen kohdalla meneteltäisiin toisin.

Vierailija
26/40 |
10.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

yhtä tyhjän kanssa koko äitiysneuvola. Paljon järkevämpää on käydä kontrolleissa lääkärillä.

kuten vauvan tarjonta, sf-mitta jne. Mutta käy vain sinä sellaisella lääkärillä... :)

Vierailija
27/40 |
10.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni mulle tehtiin juuri riittävät tutkimukset. Terkkari oli tosi kannustava ja huomioi hyvin sekä minut että vauvan.

Vierailija
28/40 |
10.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kummallakin koulutuksella voi olla sopiva ja hyvä. Luonne ja äly ratkaisevat. Kokemuksesta on suuri hyöty.

Vierailija
29/40 |
10.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

on parempi kuin kokemattomat lääkärinplantut.

Kätilökin on hyvä.

Persoona tärkein- ja ne kaavakkeet joihin ei kukaan vastaa rehellisesti hevonv:hen ja suora kontakti asiakkaaseen ja lähipiiriin.

Kultalusikka perseessä syntyneet tyttöset pois AMK:n th- ja kätilöopiskelijavalinnoista ja tilalle lämmintä elämänkokemusta!

Vierailija
30/40 |
10.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen synnyttänyt lapset ulkomailla, eikä täällä ole neuvolasysteemiä. Olin oman, raskauteen ja synnytyksiin erikoistuneen lääkärin valvonnassa ja lapsia aikanaan sitten kuskattiin lastenlääkärille.

Oudolta tuntuisi ajatuskin neuvolasta :)

Vierailija
31/40 |
10.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen synnyttänyt lapset ulkomailla, eikä täällä ole neuvolasysteemiä. Olin oman, raskauteen ja synnytyksiin erikoistuneen lääkärin valvonnassa ja lapsia aikanaan sitten kuskattiin lastenlääkärille.

Vierailija
32/40 |
10.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

HALUAVAT erikseen käyttää neuvolapalveluita Suomessa käydessään lapsilleen.

Vierailija
33/40 |
10.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen synnyttänyt lapset ulkomailla, eikä täällä ole neuvolasysteemiä. Olin oman, raskauteen ja synnytyksiin erikoistuneen lääkärin valvonnassa ja lapsia aikanaan sitten kuskattiin lastenlääkärille. Oudolta tuntuisi ajatuskin neuvolasta :)

HALUAVAT erikseen käyttää neuvolapalveluita Suomessa käydessään lapsilleen.

Mitenkähän se onnistuu, jos ei ulkosuomalaisena ole Suomen sairasvakuutuksen piirissä?

No, meillä ei sellaista ajatusta kyllä tullut koskaan mieleenkään, vaikka toki Suomessa säännöllisesti on käytykin.

t. edellinen ulkomailta

Vierailija
34/40 |
10.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitenkähän se onnistuu, jos ei ulkosuomalaisena ole Suomen sairasvakuutuksen piirissä?

No, meillä ei sellaista ajatusta kyllä tullut koskaan mieleenkään, vaikka toki Suomessa säännöllisesti on käytykin.

t. edellinen ulkomailta

[/quote]

mutta tilanne on usein sellainen, että ulkomailla oleskelu on tuolloin väliaikaista syystä tai toisesta. Ei se onnistukaan, ellei tuohon järjestelmään kuulu. Täällä ne ovat ainakin toistaiseksi vielä ilmaisia.

Vierailija
35/40 |
10.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

t. edellinen ulkomailta

mutta tilanne on usein sellainen, että ulkomailla oleskelu on tuolloin väliaikaista syystä tai toisesta. Ei se onnistukaan, ellei tuohon järjestelmään kuulu. Täällä ne ovat ainakin toistaiseksi vielä ilmaisia.

Jos sinulla ei ole kokemusta eikä vertailupohjaa?

Vierailija
36/40 |
10.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen "alunperin" kätilö, sitten omien lasten synnyttyä opiskellut terveydenhoitajaksi, kun oli niin kova hinku säännölliseen päivätyöhön. Ihan rehellisesti voin sanoa, että th:n koulutus ei ole tuonut mitään lisäarvoa äitiysneuvolassa työskentelyyni. Käytännössä kaikki tietotaito, jota äitiysneuvolassa käytän, on peräisin kätilökoulutuksesta. Toki senkin voin myöntää, että kätilökoulutuksen varassa olisin esimerkiksi lastenneuvolassa pihalla kuin lumiukko :D

Mutta näillä mennään, neuvolatyössä pääpaino tulee olla preventiivisessä työotteessa ja se korostuu th:n koulutuksessa. Arvostan molempia ammattiryhmiä, mutta silti aina pääsee pieni huokaus kun tilinauhassa lukee terveydenhoitaja.. Mutta tämä siis ihan hyvässä hengessä, työniloa meille ja teille kaikille :D

Vierailija
37/40 |
01.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ainakin mielummin raskausaikana haluaisin kätilön. Just juttelin yhden th:n kanssa ja hän kertoi, ettei ole koskaan ollut yhdessäkään synnytyksessä mukana. Kiva siinä sitten pitää jotain synnytysvalmennusta tai ylipäänsä yrittää valmistaa äitiä synnytykseen.. Raskausajan asiantuntijana kätilö on huomattavasti pätevämpi kuin th. Nykyisin vaan on vissiin pakko hankkia myös th:n pätevyys jos kätilö haluaa neuvolaan, koska heillä ei koulutuksessa ole tarpeeksi siitä lasten hoitopuolesta (vauvoja lukuunottamatta).

Vierailija
38/40 |
01.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ammattitaitoinen terveydenhoitaja riittää hyvin, ei siellä äitiysneuvolassa mitään niin ihmeellistä tehdä että siihen kätilön koulutusta ja erikoisosaamista tarvitaan. Kätilö on parempi synnytyksessä, ultrassa käydessä ja muussa työssä, jossa hänen osaamistaan oikeasti tarvitaan.

Jos se raskaana olo on niin vaikeaa, miksi ollenkaan hankkiudutte raskaaksi, ei siihen tarvita kätilöä pitelemään kädestä ja mittaamaan verenpainetta.

Vierailija
39/40 |
01.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siellä pitäisi olla naistentautien ja synnytysten erikoislääkäri. On ihan nurinkurista, että naiset käyvät rutiinitarkastuksissa erikoislääkärillä, mutta lapsen odotusta ja lähestyvää synnytystä sitten "hoitaa" joku hoitsu, joka vain täytätyttää jotain byrokratian määräämiä lomakkeita.

Vierailija
40/40 |
01.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.10.2013 klo 16:37"]

Siellä pitäisi olla naistentautien ja synnytysten erikoislääkäri. On ihan nurinkurista, että naiset käyvät rutiinitarkastuksissa erikoislääkärillä, mutta lapsen odotusta ja lähestyvää synnytystä sitten "hoitaa" joku hoitsu, joka vain täytätyttää jotain byrokratian määräämiä lomakkeita.

[/quote]

En nyt oikein ymmärrä. Naisten tautien ja synnytysten erikoislääkäriä ei todellakaan tarvita näihin perus neuvolajuttuihin. Siihen riittää kyllä varsin hyvin pätevä terveydenhoitaja tai kätilö. Eikä siihen todellakaan tarvita myös mitään yleislääkäreitä, koska nämä sinun mainitsemasi "jotkut hoitsut" ovat työssään varmasti paljon pätevämpiä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän viisi