Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pitäisikö äitiysneuvolassa olla terveydenhoitaja vai kätilö?

Vierailija
22.08.2011 |

Kommentit (40)

Vierailija
1/40 |
22.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieluiten sellainen, jolla on kokemusta synnytyksistä.

Ne terveydenhoitajan tekemät tutkimukset ovat sellaista perushuttua, ettei terveydenhoitajalla ole niihin mitään enempää annettavaa kuin kätilöllä.

Sen sijaan kätilö tietää paljon enemmän nimenomaan äitiyteen ja synnytykseen liittyviä asioita, ja varsinkin siitä toisen ihmisen sisällä kasvavasta pikkuisesta.

Pari tapauksta tiedän, joissa ilman kokeneen kätilön toimintaa raskaus olisi päättynyt kohtalokkaasti. En tiedä, oliko kyse varsinaisesta tiedosta vai jonkinlaisesta aavistuksesta pitkän kokemuksen perusteella, että tässä tapauksessa on nyt jotain paljon huonommin kuin koe- ja mittaustulokset näyttävät.

Vierailija
2/40 |
22.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ainakin oli terveydenhoitaja. joskus oli kätilöopiskelijoita harjoittelemassa vauvan/masun kokeilua..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/40 |
22.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kesän yli. Itse olen sairaanhoitaja, jolla uraa takana jo aika paljonkin. Jotenkin tuntui hullulta...Meillä on huonosti syövä taapero ja kun sanoin siitä, niin sen tytön kommentti oli "miltä tämä sinusta tuntuu?" Hohhoi...

Itse kyllä kaipaisin neuvoloihin kätilöä! Kätilöillä on aina se viimeisin tieto ja ovat todella guruja, mitä tulee raskauteen, synnytykseen ym vauvanhoitoon.

Vierailija
4/40 |
22.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

terveydenhoitaja ei osannut seurata raskauttani ja teki yli 10 (turhaa) lähetettä äitiyspolille.

Vierailija
5/40 |
22.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että minun nauvola"tätini" on myös kätilö. On hänellä TH koulutuskin, mutta nimenomaan tuo kätilöys tekee hänestä silmissäni erityisen pätevän. Toki on muutenkin kokenut, ei mikään nuori tyttönen.

Vierailija
6/40 |
22.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

neuvolassa toinen terkka on myös kätilö, ja kyllä mä luotan hänen ammattitaitoonsa enemmän.

Missä muuten nuoret vastavalmistuneet tyttöset saisivat aloitella työuraansa?

Vierailija
7/40 |
22.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

äitiysneuvola on niin säännösteltyä toimintaa, että ei siellä mitään kätilön koulutusta tarvita. Kätilö on erikoistunut synnytyksiin. Terkkari ottaa huomioon koko perheen eikä kohkaa sen äidin ympärillä pelkästään

Vierailija
8/40 |
22.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoisin, että niiden kokemattomien lääkärinplanttujen tilalla voisi hyvinkin olla asiansa osaava kätilö.

Mutta, kun niiden lääkärien täytyy se pakollinen neuvolajakso tehdä, vaikka eivät asioista mitään tajuakaan.

Vierailija
9/40 |
22.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

äitiysneuvola on niin säännösteltyä toimintaa, että ei siellä mitään kätilön koulutusta tarvita. Kätilö on erikoistunut synnytyksiin. Terkkari ottaa huomioon koko perheen eikä kohkaa sen äidin ympärillä pelkästään

eiköhän kätilö osaa huomioida koko perheen siinä, missä th:kin. kätilön kouutus nyt vaan sattuu tarjoamaan aika lailla paremmat valmiudet äitiysneuvolatyöhön kuin th-koulutus.

kätilöt harjoittelevat 5-6 vko pelkkää äitysneuvolatyötä, puhumattakaan siitä, miten muut harjoittelut antenataali- ja synnytysosastoilla syentävät myös osaamista raskauksien seurannasta. th-koulutuksessa neuvolaharjoitteluissa ollaan lyhyempi pätkä ja siinä pitäisi äitiysneuvolan lisäksi perehtyä lastenneuvolaan (erikoistumiset sitten erikseen tietysti).

no, omasta koulusta n. 5v. aikaa, joten viimeisintä tietoa asiasta mulla ei ole... mutta näin oli silloin.

Vierailija
10/40 |
22.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytetään pari lomaketta( tupakoi kyllä/ei, juo alkoholia kyllä/ei jne.) otetaan pissanäyte, punnitus. Siinä äitiysneuvolan eka kerta. Seuraavilla kerroilla ei enää lomakkeita.

En todellakaan ymmärrä, mitä ammattitaitoa äitiysneuvolassa tarvitaan. Kertaakaan ei ole kuunneltu sydänääniä (ei ole koskaan aikaa, koska seuraava asiakas odottaa ja juuri minun kohdallani pitää kuroa se aika umpeen) tai keskusteltu yhtään mistään synnytykseen tai äitiyteen liittyvästä.

Vierailija
11/40 |
22.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

En nyt ymmärrä, mitä te tarkoitatte neuvolan säännöstellyllä ja kätilön toimenpidekeskeisellä toiminnalla.

Mulla on tosin aikaa äitiysneuvolakäynneistä jo aika lailla enkä tiedä, ovatko tavat sen jälkeen muuttuneet.

Ne rutiinit, eli mittaukset ja punnitukset osaisi luultavasti hoitaa vaikka se osastoavustaja, joka istuu aulan viereisessä lasikopissa.

Kätilöä taas tarvitaan nimenomaan vauvan vuoksi. Pelkän äidin hoito kyllä sujuu terkkariltakin, mutta varsinkin uusilla äideillä voi olla paljonkin synnytykseen ja tulevan vauvan hyvinvointiin liittyviä kysymyksiä, joihin vain kätilö kykenee antamaan vastauksia.

Tietenkin aika paljon riippuu henkilöstä. Kyllä mulla kätilö otti huomioon koko perheen, itse asiassa sukuakin pari-kolme sukupolvea taakse päin.

Kannatatteko te terkkaria juuri siksi, että kätilön hoidossa koette itse jäävänne jotenkin sivuosaan, kun kätilö kiinnittää enemmän huomiota vauvaan kuin äitiin?

Vierailija
12/40 |
22.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jolla oli kokemusta myös synnytyssalista. Samassa neuvolassa myös ainakin toinen vastaavalla taustalla, oli perhevalmennusta vetämässä. Antoihan tämä monipuolinen kokemus ihan eri perspektiiviä asiakkallekin.

Vierailija
13/40 |
22.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

En nyt ymmärrä, mitä te tarkoitatte neuvolan säännöstellyllä ja kätilön toimenpidekeskeisellä toiminnalla. Mulla on tosin aikaa äitiysneuvolakäynneistä jo aika lailla enkä tiedä, ovatko tavat sen jälkeen muuttuneet. Ne rutiinit, eli mittaukset ja punnitukset osaisi luultavasti hoitaa vaikka se osastoavustaja, joka istuu aulan viereisessä lasikopissa. Kätilöä taas tarvitaan nimenomaan vauvan vuoksi. Pelkän äidin hoito kyllä sujuu terkkariltakin, mutta varsinkin uusilla äideillä voi olla paljonkin synnytykseen ja tulevan vauvan hyvinvointiin liittyviä kysymyksiä, joihin vain kätilö kykenee antamaan vastauksia. Tietenkin aika paljon riippuu henkilöstä. Kyllä mulla kätilö otti huomioon koko perheen, itse asiassa sukuakin pari-kolme sukupolvea taakse päin. Kannatatteko te terkkaria juuri siksi, että kätilön hoidossa koette itse jäävänne jotenkin sivuosaan, kun kätilö kiinnittää enemmän huomiota vauvaan kuin äitiin?

Tätä en ymmärrä lainkaan. Jos ei kuunnella sydänääniä, ei kysellä potkuista jne. niin missä se huomiointi on? Minusta koko äitiysneuvola oli melkoista tyhjänpanttina odottelua ja kävin siellä todella vain vauvan takia. Jos kyseessä olisin ollut vain minä, olisin käyttänyt järkeäni ja hoitanut itse itseni.

Vierailija
14/40 |
22.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytetään pari lomaketta( tupakoi kyllä/ei, juo alkoholia kyllä/ei jne.) otetaan pissanäyte, punnitus. Siinä äitiysneuvolan eka kerta. Seuraavilla kerroilla ei enää lomakkeita. En todellakaan ymmärrä, mitä ammattitaitoa äitiysneuvolassa tarvitaan. Kertaakaan ei ole kuunneltu sydänääniä (ei ole koskaan aikaa, koska seuraava asiakas odottaa ja juuri minun kohdallani pitää kuroa se aika umpeen) tai keskusteltu yhtään mistään synnytykseen tai äitiyteen liittyvästä.

Sun olis pitänyt vaatia ja valittaa. Niitä sydänääniä pitää ihan ehdottomasti kuunnella, että tiedetään, että lapsella on kaikki ok! Ja muuten äitiysneuvola on koko perheen ja lapsen hyvinvoinnin varmistelemista, sun tapauksessa kyse on ollut aivan surkeasta toiminnasta.

Vierailija
15/40 |
22.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kätilöllä olisi enemmän annettavaa esimerkiksi imetysohjaukseen.

Vierailija
16/40 |
22.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytetään pari lomaketta( tupakoi kyllä/ei, juo alkoholia kyllä/ei jne.) otetaan pissanäyte, punnitus. Siinä äitiysneuvolan eka kerta. Seuraavilla kerroilla ei enää lomakkeita.

En todellakaan ymmärrä, mitä ammattitaitoa äitiysneuvolassa tarvitaan. Kertaakaan ei ole kuunneltu sydänääniä (ei ole koskaan aikaa, koska seuraava asiakas odottaa ja juuri minun kohdallani pitää kuroa se aika umpeen) tai keskusteltu yhtään mistään synnytykseen tai äitiyteen liittyvästä.

- sulla on terkkari neuvolassa? kuulostais just siltä, että todellakin tarvis olla kätilö, joka ymmärtää, miksi on tärkeää kuunnella sydänääniä jne.

jos on ihan säännöllinen raskaus, niin kyllähän ne toimenpiteen tekee vaikka äiti itse, mutta entäs jos onkin jotain pientä häikkää? kätilö osaa terkkaria paremmin arvioida, milloin on kyse jostain potentiaalisesta vakavasta ongelmasta ja on syytä reagoida. terkkareita on kahta laatua, toiset reagoi liian herkästi (turhia lähetteitä sairaalaan) ja toiset ei tarpeeksi herkästi.

Vierailija
17/40 |
22.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

neuvolassa se kätilö-terkkari on kyllä parempi kuin pelkän terkkarikoulutuksen saanut kätilö, tietenkin on paljon siitä persoonallisuudestakin kiinni. Käyn enimmäkseen terkkarilla, mutta välillä terkkari-kätilölläkin, ja kyllä hänellä on aivan eri ote työhönsä. Terkkari tekee pelkät rutiinijutut, terkkari-kätilö myös aina keskustelee asioista ja on paljon varmempi kaikessa, myös otteissaan.

Vierailija
18/40 |
22.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

neuvolassa se kätilö-terkkari on kyllä parempi kuin pelkän terkkarikoulutuksen saanut kätilö, tietenkin on paljon siitä persoonallisuudestakin kiinni. Käyn enimmäkseen terkkarilla, mutta välillä terkkari-kätilölläkin, ja kyllä hänellä on aivan eri ote työhönsä. Terkkari tekee pelkät rutiinijutut, terkkari-kätilö myös aina keskustelee asioista ja on paljon varmempi kaikessa, myös otteissaan.

ekan lauseen piti kuulua "Meidän neuvolassa se kätilö-terkkari on kyllä parempi kuin pelkän terkkarikoulutuksen saanut HENKILÖ..."

Vierailija
19/40 |
22.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

En nyt ymmärrä, mitä te tarkoitatte neuvolan säännöstellyllä ja kätilön toimenpidekeskeisellä toiminnalla. Mulla on tosin aikaa äitiysneuvolakäynneistä jo aika lailla enkä tiedä, ovatko tavat sen jälkeen muuttuneet. Ne rutiinit, eli mittaukset ja punnitukset osaisi luultavasti hoitaa vaikka se osastoavustaja, joka istuu aulan viereisessä lasikopissa. Kätilöä taas tarvitaan nimenomaan vauvan vuoksi. Pelkän äidin hoito kyllä sujuu terkkariltakin, mutta varsinkin uusilla äideillä voi olla paljonkin synnytykseen ja tulevan vauvan hyvinvointiin liittyviä kysymyksiä, joihin vain kätilö kykenee antamaan vastauksia. Tietenkin aika paljon riippuu henkilöstä. Kyllä mulla kätilö otti huomioon koko perheen, itse asiassa sukuakin pari-kolme sukupolvea taakse päin. Kannatatteko te terkkaria juuri siksi, että kätilön hoidossa koette itse jäävänne jotenkin sivuosaan, kun kätilö kiinnittää enemmän huomiota vauvaan kuin äitiin?

Näin ehdottomasti. Kätilö keskittyy liiaksi nimenomaan raskauden fyysiseen hoitamiseen eikä huomioi niinkään perhettä ja muuten äitiä

Vierailija
20/40 |
22.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytetään pari lomaketta( tupakoi kyllä/ei, juo alkoholia kyllä/ei jne.) otetaan pissanäyte, punnitus. Siinä äitiysneuvolan eka kerta. Seuraavilla kerroilla ei enää lomakkeita. En todellakaan ymmärrä, mitä ammattitaitoa äitiysneuvolassa tarvitaan. Kertaakaan ei ole kuunneltu sydänääniä (ei ole koskaan aikaa, koska seuraava asiakas odottaa ja juuri minun kohdallani pitää kuroa se aika umpeen) tai keskusteltu yhtään mistään synnytykseen tai äitiyteen liittyvästä.

- sulla on terkkari neuvolassa? kuulostais just siltä, että todellakin tarvis olla kätilö, joka ymmärtää, miksi on tärkeää kuunnella sydänääniä jne. jos on ihan säännöllinen raskaus, niin kyllähän ne toimenpiteen tekee vaikka äiti itse, mutta entäs jos onkin jotain pientä häikkää? kätilö osaa terkkaria paremmin arvioida, milloin on kyse jostain potentiaalisesta vakavasta ongelmasta ja on syytä reagoida. terkkareita on kahta laatua, toiset reagoi liian herkästi (turhia lähetteitä sairaalaan) ja toiset ei tarpeeksi herkästi.

ottaa välillä muiden puheluita vastaan, puhuu itsestään tai naapurin raskaudesta ja pelottelee koko ajan, että sektioon voi kuolla (niin voi synnytykseenkin, mutta tämä vauva nyt joka tapauksessa leikataan maailmaan eikä se kuulu äitiysneuvolalle pätkääkään).

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi seitsemän