Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kenellä muulla on refluksitautia?

Vierailija
21.08.2011 |

Olen lukenut netistä tietoa ja luulen, että minulla on refluksitauti. Eli oireina: en voi juoda täysmehuja/limua kuin harvoin, muuten ääneni menee ihan käheäksi. Jatkuvaa limaisuutta. Närästää usein, flunssan yhteydessä ihan kamalasti. Nyt kun olen itse diagnosoinut itseäni, astelenko lääkärille, eli mitä apua tähän on? Kertokaa teidän oireistanne, miten te oireilette? Oletteko allergisia jollekin? Voiko refaluksitauti johtua allergiasta?

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
21.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli jatkuvaa väsymystä ja kurjaa oloa. Välillä tuntui että joku olisi kuristanut kurkusta. Jatkuvaa limaisuutta jne.

Jätin ruokavaliostani hetkeksi pois vehnän, rukiin, ohran, maidon, perunan, sitrukset, tomaatin, paprikan, omenan, pähkinät, kalan suurimman osan mausteista jne.

Olo muuttui tosi hyväksi verrattuna aikaisempaan. Nyt olen sitten palautellut ruokia takaisin ja näyttää että peruna jo pienenä tärkkelysmäärän aiheuttaa voimakkaan väsymyskohtauksen ja jos syön pikkasen perunaa niin tuntuu kuin joku kuristaisi kurkusta jne. Antihistamiini helpottaa kohtausta.

Maitoakaan en voi juoda mutta onneksi näyttää että voin syödä hieman juustoja. Selleri, paprika, tomaatti ja tuore omena ovat ainakin sopimattomia.

Refluksia on kahdenlaista rakenteellista ja allergista. Rakenteelliseen auttaa lääkkeet ja paras hoito allergiseen refluksiin on sopiva ruokavalio.

Sinä voit kokeilla kotona reseptittömiä refluksilääkkeitä ja seurata auttavatko.

Voit myös pitää kirjaa syömisistäsi ja olostasi. Tällöin pitää kirjata tarkkaan syömiset eikä esim. pelkkä leipä riitä tiedoksi vaan pitää tietää mitä kaikkea se leipä sisältää. Parhaiten huomaat ruokavalion mahdolliset vaikutukset jos kierrätät ruokia eli et syö jokapäivä samoja aineita vaan syöt vaikka riisiä ja maissia muutamana päivänä viljoista ja sitten taas kotimaisia vilijoja sen jälkeen seuraavina päivinä. Käytä mahdollisimman vähän mausteita ym. niin on helpompi huomata onko jollain ruoka-aineilla tai mausteilla vaikutusta oloosi.

Hyvästä lääkäristä on paljon apua ja huonosta haittaa.

Tsemppiä

Vierailija
2/4 |
21.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tietoa ja erittäin hyvä keskustelupalsta. Suosittelen. Refluksi ja hengitystieoireilu, kuten astma (ja allergiat myös), liittyvät usein yhteen, ei kuitenkaan aina.

Refluksi.fi -palstalta löydät elämäntapamuutosohjeet, jotka usein jo pelkästään auttavat, ilman että tarvitsee alkaa happosalpaajalääkitystä. Usein refluksityyppinen oireilu johtuu ruokailutottumuksista ja stressistä/liian vähäisistä unista. Oikea refluksi taas on eri asia, siihen liittyy esim. palleatyrä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
22.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

sain paljon hyviä vinkkejä!! Ap

Vierailija
4/4 |
22.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai siis isolta osin. Nuo jonkun luettelemat ruoka-aineet ovat ilmeisesti enemmänkin allergisoivia, ja allergia sitten aiheuttaa refluksia, jos oikein ymmärsin. En ole tuollaisesta edes tiennyt.

Mutta mulla taas pahimmat oireet tulee sipuleista ja hyvin rasvaisista ruuista, kuten pitsasta, ranskalaisista, lihapiirakasta, kerran tuli vedettyä piparitaikinaa vähän liikaa, ja voi voi sitä oloa. Nuo sun mainitsemat limsa, mehut, jugurtit, ym. happamat tuotteet on myös pahasta. Mitäs muuta, ruisleipäkin oli joskus liian hapanta, nyt taas syön sitäkin ajoittain, mutta vain palan kerrallaan. Real ei ole niin hapanta, se uppoaa paremmin. Tomaatti ja salaatit ei myöskään tunnu hyviltä. Listaa riittää.

Eli refluksi pitää huolta mun linjoista, kun rasvan käyttö on pidettävä kohtuullisena. Oireina on ahdistava tunne rintakehässä, joka siis ilmeisesti on sitä närästystä. Mä vaan en tunne sitä poltteluna, vaan sellaisena ahdistavana olona, joskus lähes oksettavanakin.

Lääkkeitä on olemassa. Apteekista saa niitä reseptittömiäkin, mutta mulla kyllä auttoi vasta paremmat reseptilääkkeet.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme kolme