Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

5v yksin kotona- onko ok?

Vierailija
21.08.2011 |

Mitä miettisit jos sinun lapsesi tulisi kertomaan sinulle seuraavaa.

- Äiti, naapurin Matti (5v) jäi yksin kotiin kun niiden äiti ja iskä lähti kauppaan. Villekin (8v) meni mukaan ja sit Matti tuli meidän pihalle ja kysyi voidaanko me olla kun se ei tiedä milloin niitten äiti ja iskä tulee.

Mitä miettisit? Mitä tekisit?

ps. eikä ollut eka kerta

Kommentit (37)

Vierailija
21/37 |
21.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä iässä saa jättää yksin? Meillä tyttö täyttää parin viikon päästä 6 v. eikä ole koskaan ollut yksin.

Voisiko kohta jättää kauppareissun ajaksi esim. puoli tuntia?

Mietin vaan...

Vierailija
22/37 |
21.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja koulupäivien jälkeen olin joka päivä yksin kotona.Olipa kamalaa vallan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/37 |
21.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kyllä usein yksin sisällä, jos mä olen pihalla tms. Isompien sisarusten kanssa olen jättänyt jo 3v:na, kun sisarus on ollut 9v tai enemmän. Silloin olen ollut pois max. 20min., kun olen vienyt toisen lapset harrastukseen. Tällöin isompi on ohjeistettu, että jos en ole kotona 20 min. päästä, soittaa ensin mulle, jos en vastaa, niin soittaa mummolle. Meidän lapset on järkeviä, myös kuopus.

Nyt kun kuopuskin on jo isompi, olen jättänyt isompien kanssa joskus harvoin esim. lenkin ajaksi 1,5h.

Vierailija
24/37 |
21.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

on seitsemän vuotta ja viisi kuukautta vanha. Ei ole koskaan ollut yksin kotona. Toki ulkona on yksin aina leikkimässä (tai siis nuoremman sisaruksen kanssa), mutta ei siis kotona yksin niin, että me aikuiset olisimme poissa.

Jossain vaiheessa tässä syksyllä (jos haluaa), voi jäädä kotiin kun lähdetään käymään jossain. Vielä ei ole ollut tarvetta :). On kyllä hyvin osaava, maltilinen, rauhallinen ja viisas lapsi, että ei sen puoleen huolta. Mutta ei vain tosiaan ole ollut tarvetta, niin ei ole ollut tullut mieleen sitä yksin kotiin jättää :)

Vierailija
25/37 |
21.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi ei saa edes kävellä tähän meille yksin,asumme kuitenkin tällaisen hiljaisen kadun varrella molemmat.

Tämän kaverin laitoin tauolle kokonaan kun kerran oma lapseni saattoi kaverinsa vain tuohon tien puoliväliin ja sen vanhemmat tulivat sitten raivoamaan kun meidän lapsi ei saattanut kotipihaan asti! Sanoin että meidän 8v ei ole teidän kakaran lapsenvahti,anteeksi nyt vaan.

Aivan naurettavaa tuollainen yliholhoaminen.

Vierailija
26/37 |
21.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä hätätapauksessa jos kauppamatka kestää 15 minuuttia, lapsi osaa käyttää kännykkää ja on varmasti kotona vaikka vain katsomassa videota eikä varmasti tee mitään kiellettyä.

Vierailija
27/37 |
21.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

puhelinta. Kai se soittais vanhemmilleen jos ei tiedä milloin ne tulee?

Äidin mukaan isoveljelläkään ei ole, kun ei se osaa ottaa siitä vastuuta...

Eikä ne pojat tosiaankaan istu kotona videoiden ääressä kun vanhemmat ovat poissa. Viiletäävät pitkin pihoja täällä.

En mä tiedä onko niillä edes avainta, et pääsisivät sisälle halutessaan.

ylivauhko ap

Vierailija
28/37 |
21.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

puhelinta. Kai se soittais vanhemmilleen jos ei tiedä milloin ne tulee? Äidin mukaan isoveljelläkään ei ole, kun ei se osaa ottaa siitä vastuuta... Eikä ne pojat tosiaankaan istu kotona videoiden ääressä kun vanhemmat ovat poissa. Viiletäävät pitkin pihoja täällä. En mä tiedä onko niillä edes avainta, et pääsisivät sisälle halutessaan. ylivauhko ap

Ei tuo kyllä ihan asiallista ole. Noin pienen lapsen ei pidä olla vielä yksin. Eikä kyse ole ylisuojelemisesta vaan normaalista järjen käytöstä.

Vierailija
29/37 |
21.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saa jäädä yksin kotiin siksi aikaa kun lenkitän koiran jos haluaa. Yleensä on leikit niin pahasti kesken ettei malta lähteä ja kierrän silloin koirien kanssa vaan meidän korttelin ympäri. Saa myös jäädä omaan pihaan siksi aikaa jos haluaa. Kolmevuotias pikkuveli ei tietenkään voi olla yksin kotona.

Vierailija
30/37 |
21.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en tiedä uskallanko mä mennä sille naapurin äidille sanomaan asiasta, saan sen todennäköisesti silmilleni ihan kunnolla.

Ls-ilmoitus taas tuntuu ylimitoitetulta, koska lapsilla on (luullakseni) asiat muuten ihan suhteellisen ok.

ap

Vierailija
31/37 |
21.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei noin pieni voi vielä huolehtia itsestään.

Lisäksi jos äiti on niin arvaamaton ettei naapuri uskalla puhua hänelle vaikeasta asiasta, niin voi epäillä ettei lapsiakaan kohdella kovin hyvin.

Vierailija
32/37 |
21.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meijän esikko meni nyt ekalle luokalle ja joutuu koulun jälkeen olla 3-4tuntia yksin kotona(on iltapäivä kerhossa 2 pv viikosta). kesällä harjoiteltiin vähän yksin oloa niin että kävin kaupassa taikka naapurilla kahvilla. Hyvin on menny :)

Vierailija
33/37 |
21.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en tiedä uskallanko mä mennä sille naapurin äidille sanomaan asiasta, saan sen todennäköisesti silmilleni ihan kunnolla. Ls-ilmoitus taas tuntuu ylimitoitetulta, koska lapsilla on (luullakseni) asiat muuten ihan suhteellisen ok. ap

ei ainakaan lasta auta:I

Vierailija
34/37 |
21.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kotiin jos olen lähikauppaan mennyt.

Vierailija
35/37 |
21.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääsen sieltä kotiin yhtä nopeasti kun roskikselta.

Yksin ja yhdessä isosiskon 7v kanssa ovat olleet.

Eskarilaisesta kyse eli täyttää kohta 6v.

En jättäis 2h tai edes 1h lenkin ajaksi, vain tuon kaupassa käynnin ajaksi jätän toistaiseksi.

Turhaa ylisuojelua, jos lapsi jää itsekin mielellään. Tiedän että muissa maissa jätetään pienempiäkin puoleksikin tunniksi tyyliin päiväunille laitetaan ja sitten käydään sillä aikaa kaupassa. Se on jossain ihan normaalia.

Suomessa toki ei.

Vierailija
36/37 |
21.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ovat kahden kauppareissun ajan, mutta eivät koskaan ole minnekään lähteneet, kun asun kaupan vieressä niin mulla ei mene kuin 10min. Pidemmäksi aikaa en jättäisi vielä!

Vierailija
37/37 |
21.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta jotenkin en tiedä itkeäkö vai nauraa, kun tässäkin ketjussa oikein kaivataan tietoa/sääntöä siitä, missä iässä lapsen saa jättää hetkeksi yksin. tarvitaanko asiasta oikein oma tarkka lainsäädäntö, koska muuten vanhemmat eivät osaa itse päättää? Miksi vanhemmuus on sellaista, että mistään ei osata itse päättää, tai ei ainakaan uskalleta päättää, ettei kukaan hysteerinen naapuri tai kummin kaima soita lastensuojeluun hmm....... hmm...... kyllä nykyään vanhemmuus on liian rankkaa, kun vanhemmilta on kielletty oman maalaisjärjen käyttö, huoh! Se on sääli, meille vanhemmille kasataan ihan kohtuuttomat paineet ja jokainen pikkuasia on "maailmanloppu", joka vaikuttaa lapsen koko loppu elämään. Aikuisena "kallekin" joutuu terapiaan, kun sen turvattomuus johtuu siitä, kun äiti lähti käymään kaupassa kun kalle oli 5-6-vuotias pikkupoika, ja äiti oli siellä ainakin 10 minuuttia. toisaalta "mattikin" joutuu terapiaan, kun se ei vielä 8-vuotiaanakaan saanut jäädä koskaan yksin kotiin eikä mennä yksin pihalle ja siitä kasvoi mammanpoika, joka ei aikuisenakaan pärjää ilman äitii...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme kahdeksan