Mitä voi vaatia 3-lk kirjoitustaidolta? Ei ilmeisesti voi vaatia
sijamuotojen osaamista kovinkaan laajalti?
Poikani kirjoitti koulutehtävänä kesälomansa tekemisistä ja aika paljon kumitettiin sanoja pois..mutta aloin miettimään, että mistä sen voisin tietää mitä opettaja tässä vaiheessa vaatii? Eihän tuon eikäinen voi osata kirjoittaa kieliopillisesti oikein.
Kommentit (29)
Niin ja oli esim. seuraavanlainen lause: Olin mummolassa ja siellä oli lämmintä vettä ja grillattiin myös.
Kun tämä olisi pitänyt kirjoittaa:
Olin mummolassa ja järvessä oli lämmintä vettä. Me myös grillattiin.
t:ap
eikös toi sun korjaukses oo väärin?
monilla on vielä ongelmia ison alkukirjaimen ja välimerkkien kanssa. Ei siis ole mitenkään tavatonta, jos poikasi ei vielä osaa kaikkea.
ja tietää, että "aloin miettimään" on väärin.
niin poikasi alkaa saada käsitystä siitä, miten kirjoitetaan kirjakieltä ja mikä on puhekieltä. Pienihän hän on, en olisi mennyt ekasta aineesta virheitä korjailemaan, sitä ehtii kyllä vuoden aikana myöhemminkin.
Tosi hienoa, että poikasi on innostunut kirjoittamisesta! Isompi ongelmahan se on, jos tekstiä ei millään saa aikaiseksi paria lausetta enempää. Monipuolinen sisältö ja sanasto ovat tärkeitä juttuja myös, ei pelkkä oikeakielisyys.
Ole varovainen, ettet tapa innostusta liiallisella puuttumisella oikeakielisyyteen. Voisit tehdä esim. niin, että jonkin kirjoitustehtävän jälkeen kehotat poikaa tarkistamaan, että lauseet alkavat isolla ja päättyvät pisteeseen. Jostakin toisesta sitten voisi korjata puhekielisyydet.
eikä silloinkaan niitä kaikkia pilkkusääntöä, vaan vasta yleisimpiä.
Minusta tuntuu, että ap vaatii lapseltaan liikoja. Käy ap lapsesi äidinkielenkirjat läpi, katso mitä kielioppiasiota on opittu (jos vanhat kirjat tallella) ja katso mitä tulee tänä vuonna. Älkää kumittako. Anna opettajan nähdä mitä lapsesi kirjoitaa. Älä tapa lapsesi luovuutta liialla kielioppi-innolla.
Poika kirjoittaa tooosi pitkiä tarinoita ja tosiaan kaikki lauseet eivät ole hyvin muotoiltu tai edes ihan järkevän kuuloisia. Tuosta puhekielen ja kirjakielen eroista olen nyt paasannutkin pojalle. Osittain myös ärsyttää huolimattomuusvirheet, eli iso kirjain tulee vääriin kohtiin, tai ei ollenkaan lauseen alkuun. Pilkkua ei osaa käyttää oikein. T:ap
korjattiin kaikki välimerkit, isot kirjaimet yms. jo vuosi sitten.
Ja tietenkin sijamuodot pitää olla oikein!
vaan antaa open saada realistinen käsitys lapsen kirjoitustaidosta. Ja kotona voitte keskustella yleisellä tasolla vaikkapa puhekielen käytöstä.
Lapsen hankaluus kirjoittaa kirjakieltä ei korjaannu, ellei hän itse hoksaa mistä on kyse.