Mitä voi vaatia 3-lk kirjoitustaidolta? Ei ilmeisesti voi vaatia
sijamuotojen osaamista kovinkaan laajalti?
Poikani kirjoitti koulutehtävänä kesälomansa tekemisistä ja aika paljon kumitettiin sanoja pois..mutta aloin miettimään, että mistä sen voisin tietää mitä opettaja tässä vaiheessa vaatii? Eihän tuon eikäinen voi osata kirjoittaa kieliopillisesti oikein.
Kommentit (29)
Kyllä nyt kolmasluokkalaisen PITÄÄ osata kirjoittaa lähestulkoon oikein!
Eikä ole ihme jos poika on tai hänestä tulee vässykkä, kun äitinsä ei selkeästi vaadi lapseltaa yhtään mitään...
Minkä ikäisiä lapsia sulla on?
Eikä ole ihme jos poika on tai hänestä tulee vässykkä, kun äitinsä ei selkeästi vaadi lapseltaa yhtään mitään...
Meillä sijamuodot ovat oikein, mutta yhdys sanat menevät lähes aina erikseen.
Ope ei kyllä näytä puuttuvat yhdyssana-asiaan vielä mitenkään, eli ilmeisesti osaamista ei vaadita?
Kesälomalla olemme käyneet perheeni kanssa monessa eri paikassa.
Kun taas poikani kirjoittaa sen näin:
Kesälomalla käytiin perheen kaa monessa paikassa.
ole mielestäni edes opetettu vielä! Kumma jos tuon yhden vastaajan ihmelapset nekin osaavat vaikka ei edes tarvitsisi vielä.. t.ap
Meillä sijamuodot ovat oikein, mutta yhdys sanat menevät lähes aina erikseen.
Ope ei kyllä näytä puuttuvat yhdyssana-asiaan vielä mitenkään, eli ilmeisesti osaamista ei vaadita?
Minusta on tärkeää, että opettaja näkee lapsen osaamisen tason ja voi tarvittaessa antaa tukiopetusta tai ohjata erityisopetukseen. Mitä muuten tarkoitat sijamuotojen osaamisella? Ei tietenkään 3.-luokkalainen osaa kirjoittaa täysin kieliopillisesti oikein, mutta jos perusjutuissa on paljon ongelmia, se on jo huolestuttavampaa.
Ymmärtääkö poikasi puhekielen ja kirjakielen eron?
Kolmasluokkalaisen pitäisi kirjoittaa jo lähes virheetöntä kirjakieltä.
Kesälomalla olemme käyneet perheeni kanssa monessa eri paikassa.
Kun taas poikani kirjoittaa sen näin:
Kesälomalla käytiin perheen kaa monessa paikassa.
Jos lapsi ei harrasta (ja harva 3lk harrastaa) kirjallisuutta (Aku Ankkoja ja tietokirjoja ei lasketa), tarttuu hän kirjoittaessaan tuntemaansa kieleen eli puhekieleen.
Kyllä se siitä suttaantuu.
Olin mummolassa ja siellä oli lämmintä vettä ja grillattiin myös.
Kun tämä olisi pitänyt kirjoittaa:
Olin mummolassa ja järvessä oli lämmintä vettä. Me myös grillattiin.
t:ap
Kesälomalla olemme käyneet perheeni kanssa monessa eri paikassa. Kun taas poikani kirjoittaa sen näin: Kesälomalla käytiin perheen kaa monessa paikassa.
Ehkä voisitte kotona keskustella puhe- ja kirjakielen eroista. Ainakin meidän lapset kuulevat kyllä eron, jos tietävät kumpaa vaaditaan.
4
Vastaajan haukkuminen ei millään tavalla muuta sitä faktaa, että kolmasluokkalaiset tekevät yleensä enää satunnaisia kirjoitusvirheitä.
Kesälomalla olemme käyneet perheeni kanssa monessa eri paikassa. Kun taas poikani kirjoittaa sen näin: Kesälomalla käytiin perheen kaa monessa paikassa.
Ehkä voisitte kotona keskustella puhe- ja kirjakielen eroista. Ainakin meidän lapset kuulevat kyllä eron, jos tietävät kumpaa vaaditaan. 4
sekoilemaan, mutta siis lauseet ei näytä aina järkeviltä..t:ap
Minusta on tärkeää, että opettaja näkee lapsen osaamisen tason ja voi tarvittaessa antaa tukiopetusta tai ohjata erityisopetukseen. Mitä muuten tarkoitat sijamuotojen osaamisella? Ei tietenkään 3.-luokkalainen osaa kirjoittaa täysin kieliopillisesti oikein, mutta jos perusjutuissa on paljon ongelmia, se on jo huolestuttavampaa.
No, eihän tuossa esimerkissäsi sijamuodoista ole kyse vaan puhekielen kirjoittamisesta. Varmaan aika yleistä, mutta lasta olisi hyvä houkutella lukemaan paljon, niin kirjakieli tulisi tutuksi.
Olin mummolassa ja siellä oli lämmintä vettä ja grillattiin myös. Kun tämä olisi pitänyt kirjoittaa: Olin mummolassa ja järvessä oli lämmintä vettä. Me myös grillattiin. t:ap
Ihan normaalia 3.-luokkalaiselta minusta.
5
Vastaajan haukkuminen ei millään tavalla muuta sitä faktaa, että kolmasluokkalaiset tekevät yleensä enää satunnaisia kirjoitusvirheitä.
Niin ja oli esim. seuraavanlainen lause: Olin mummolassa ja siellä oli lämmintä vettä ja grillattiin myös.
Kun tämä olisi pitänyt kirjoittaa:
Olin mummolassa ja järvessä oli lämmintä vettä. Me myös grillattiin.
t:ap
eikös toi sun korjaukses oo väärin?
niin miten lapsi oppisi?
"Me myös grillattiin" on puhekieltä...
Tuon ikäisillä on hirveän paljon eroa siinä, kuinka kirjoittavat. Lukeminen auttaa.
Poika kirjoittaa tooosi pitkiä tarinoita ja tosiaan kaikki lauseet eivät ole hyvin muotoiltu tai edes ihan järkevän kuuloisia. Tuosta puhekielen ja kirjakielen eroista olen nyt paasannutkin pojalle. Osittain myös ärsyttää huolimattomuusvirheet, eli iso kirjain tulee vääriin kohtiin, tai ei ollenkaan lauseen alkuun. Pilkkua ei osaa käyttää oikein. T:ap