Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

maito ei noussut

Vierailija
20.08.2011 |

Lapseni on jo 2kk vanha, mutta mieleeni tuli vielä kysyä täältä (vaikka melkeinpä tietää millaisen tuomion saa :D) että mikä voi olla syynä että maito ei koskaan noussut?

Lapsi syntyi sektiolla (ensimmäinen tuomio :D), ja ensi kerran tuotiin rinnalle vasta kolmantena päivänä. Siihen asti ei siis minkäänlaista kosketusta rintaan, enkä sitä osannut vaatiakaan kun olin aika kovassa lääkityksessä (mm. Oxynorm/Oxanest n. 5 kertaa päivässä) ja esikoinen oli kyseessä niin siltäkin osin tieto oli vähän hukassa.

Sitten lopulta sain lapsen rinnalle, ja hoitaja oli kyllä koko sairaalassaoloajan (5 pv) apuna imetyksessä mutta ei herunut kuin tippa tai pari ja jouduttiin siis antamaan luovutettua maitoa käytännössä kokonaan. Imetin kyllä jopa monta tuntia putkeen ja usein.

Kun pääsimme kotiin, annoin jo jonkin verran korviketta. Osaksi varmaan omaa laiskuutta ja väsymystä (tuomio numero ...?) mutta pääasiassa tietenkin siksi kun maitoa ei vain tullut. Pumppasin kolmen tunnin välein niin paljon kun sain tulemaan. Molemmista rinnoista yhteensä n. 20ml, parhaillaan kerran sain 40ml :D

Hidastaako sektio maidonnousua (ja näihin väitteisiin pyytäisin lähdettä, minun käsityksen mukaan ei kun istukan irtoaminenhan sen käynnistää)? Vaikuttaako vahvat kipulääkkeet/kova kipu maidonnousuun? Entä se, että lapsi annettiin rinnalle vasta kolmantena päivänä?

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
20.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei siis koskaan tullut sitä tunnetta, että rinnat turpoavat ja ovat täynnä maitoa. Sit tuli, mutta aina liian vähän, vaukka tein kaiken, niinkuin imetystukilistan sivujen ohjeissa sanottiin.

Molemmat lapseni syntyivät alateitse ja voin hyvin synnytysten jälkeen. Molemmilla myös hyvä imuote alusta asti. Silti maitoa ei tullut tarpeeksi. Molemmilla 10%painonlasku laitoksella ja neuvolapnnituksissa selvisi, etteivät kasva tarpeeksi pelkällä omalla maidolla. Saivat siis koko imetysajan (n. 9kk molemmilla) myös vastiketta pullosta.

Mutta olen tosi iloinen, että saivat siis ainakin puolet maitomäärästään minulta itseltäni, ja että imetystä kuitnekin kesti 9 kk!

Vierailija
2/10 |
20.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
20.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tosiaan hidastaa maidonnousua. Lähdettä en löydä mutta tämä on ihan fakta.

Minulla ei ole maito koskaan noussut, koska elimistöni ei tuota riittävästi prolaktiinia. Kyse on aivolisäkkeen toimintahäiriöstä johon on hyvin vaikea vaikuttaa imettämällä. Maito siis käytännössä nostetaan lääkkeillä, ja silloinkin sitä tulee vähän. Maito myös loppuu aina kun kuuri loppuu. Lapseni ovat saaneet siis käytännössä pulloa aina. Ei allergioita, terveitä, hyvin kehittyneitä ja onnellisia lapsia. :)

Sinua varmasti surettaa imetyksen epäonnistuminen. Minua ainakin suretti. Kukaan ei ole tuominnut, ainakaan vasten kasvoja. Tosin saisinkin varmasti maailmanlopun kilarit jos joku noin erehtyisi tekemään.

Koeta ajatella myönteisesti; sinulla on ihana lapsi ja olette hengissä molemmat. Hän saa vatsansa täyteen hyvää ruokaa ja äidin läheisyyttä. Hänestä tulee paremmin voiva ja terveempi lapsi kuin suurimmasta osasta maailman lapsia. Kun aikaa kuluu ja vauvan kanssa elämiseen tulee muita juttuja, alkuaikojen vaikeudet alkavat unohtua. Tsemppiä ja onnea vauvasta. :)

Vierailija
4/10 |
20.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

stimulaatiota vasta kolme päivää synnytyksestä, se on liian myöhään. Jotta olisit saanut maidontulon oikein kunnolla käyntiin, olisi pitänyt pumpata mieluiten heti ekan vuorokauden sisällä ja ahkerasti pumpata muutaman tunnin välein päivisin, yölläkin 1 tai mieluummin 2 kertaa. Vaikkei mitään vielä silloin tulekaan.

Sain pienen keskosen, jota en saanut rinnalle kuin vasta päivien päästä, ja silloinkaan en voinut imettää häntä, pidin vaan sylissä ihoa vasten. Pumppasin kuitenkin heti synnytyksestä lähtien ja voi että, kun se tuntui turhalta hommalta natisuttaa sitä pumppua, kun ei tippaakaan maitoa tullut ulos! Mutta viidentenä päivänä maito sitten nousi ja hyvin nousikin. Sain lopulta parhaiksi päiväsaaliiksi 1400ml ja pumppasin puolen vuoden ajan. Jos keskonen olisi mulla ollut esikoinen, en olisi varmasti onnistunut hommassa. En olisi mitenkään tajunnut alussa pumpata tyhjää tarpeeksi paljon ja usein.

Vierailija
5/10 |
20.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli sama tilanne ( sektio ), mutta ei kovia kipulääkkeitä ja vauva tuotiin rinnalle n. kuuden tunnin päästä. Silti ei maito koskaan noussut. Rinnat olivat turvonneet yhden ainoan kerran neljäntenä päivänä mutta eivät koskaan sen jälkeen.

Lapsi on kasvanut ja voinut hyvin, allerginen on ollut, mutta itsekin allergisena ( ja viisi kuukautta imetettynä) voin sanoa, että sekään ei ole mitään kamalaa. Nyt on melkein aikuinen älykäs nuori.

Nauti lapsestasi ja äitiydestäsi!

Vierailija
6/10 |
20.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja jokaista lasta olen onnistuneesti imettänyt, viimeisintä 2vuotta. sektio ei ole ainakaan mikään yksittäinen syy.

Vierailija
7/10 |
20.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

sektio, mutta ainakin itselläni, kaksi lasta sektiolla synnyttäneenä, on maito alkanut nousemaan vasta 5. päivänä synnytyksestä. Ennen sitä on tullut vain tippa pari ja lisämaidolla mentiin. Molempia olen onnistunut vain osaimettämään, ekaa 6kk ja toista 5kk. Tiedän kuitenkin lähipiiristäni tapauksia, joissa sektio ei ole hidastanut herumista eikä vähentänyt maidon määrää. Eli taustalla on todennäköisesti joku muukin syy. Mulla ainakin on varmaan myös joku sukurasite, sillä äitini ja tätini ovat molemmat kyenneet imettämään lapsiaan vain pari kuukautta osaimetyksellä.

Vierailija
8/10 |
20.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

muista ap, että jopa ne pienet äidinmaitotipat ovat arvokkaita lapselle ensimmäisien kuukausien aikana. Eli mahan sää täydeksi korvikkeellakin, ja jo pieni määrä äidinmaitoa riittää parantamaan vauvan vastustuskykyä.

Vierailija
9/10 |
20.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käsittääkseni sektio hidastaa samoin kuin kipulääkkkeet ja myös se, että lapsi pääsi noin myöhäisessä vaiheessa rinnalle. 40 ml pumppaamalla rinnoista kuulostaa kyllä ihan hyvältä saavutukselta tuollaisessa tilanteessa. Tiina Kaitaniemen Luonnollinen lapsuus kirjassa on aika hyvin selvitetty noita syitä, jotka maidon nousua hidastavat tai maidon määrää vähentävät.

Ikävää on jos joku tulee tuomioita antamaan tuollaisesta tilanteesta.

Vierailija
10/10 |
20.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käsittääkseni sektio hidastaa samoin kuin kipulääkkkeet ja myös se, että lapsi pääsi noin myöhäisessä vaiheessa rinnalle. 40 ml pumppaamalla rinnoista kuulostaa kyllä ihan hyvältä saavutukselta tuollaisessa tilanteessa. Tiina Kaitaniemen Luonnollinen lapsuus kirjassa on aika hyvin selvitetty noita syitä, jotka maidon nousua hidastavat tai maidon määrää vähentävät.

Ikävää on jos joku tulee tuomioita antamaan tuollaisesta tilanteesta.

Olenkin arvellut että varmaan ainakin osasyy löytyisi noista seikoista.

Varmasti olisin voinut olla sinnikkäämpi ja viikkokausia vaan pitää lasta rinnalla koko ajan, mutta lapsen paino laski vaan laskemistaan ja oli jo "vaarallisen alhaalla", ja minun mielenterveys etenkin synnytyksen jälkeisten hormonihöyryjen takia koetuksella, niin lopulta siirryin vaan kokonaan korvikkeeseen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi yhdeksän