Jumalan lahja? Kysymys lestad.uskovaisile
Tämä kysymys on kaikille jotka ovat uskovaisia, tarkoitan vl (vanh.lestadiolaisia kuten itse olen).
Olen usein pohtinut, että miksei ehkäisyäkin voisi ajatella Jumalan lahjana samoin kuin muitakin lääketieteen edistysaskelia.
Kommentit (29)
Kristityt eivät ole lakiliiton alaisia enää, koska Jeesus teki uuden liiton opetuslastensa kanssa.
Jos olisimme lakiliiton alaisia pitäisi meillä olla muutkin Vanhan testamentin säädökset voimassa. Millään uskonnolla niitä ei ole ei edes Juutalaisilla. Miksi, koska kukaan ei voi todistaa kuuluvansa pappisluokkaan eikä siksi voi toimittaa VT:n pappisvirkaa. Sukuluettelot tuhoutuivat Jerusalemin tuhossa v.37!
Jotkin VT:n periaatteet on voimassa Uudessakin liitossa mutta EI ehkäisy ennen hedelmöitystä. Siis ei sekään tapaus missä mies antoi siemenensä valua maahan eikä hedelmöittänyt veljensä vaimoa! Tämä on juuri se kohta mihin Lestat vetoavat siittäessään lapsiaan.
Tätä periaatetta ei ole toistettu meille, jotka pääsääntöisesti noudatamme Uutta testamenttia ja Jeesuksen opetuksia. Kun ovellenne tulee J-todistaja voitte vapaasti kysyä heiltä näitä tosiasioita!
Jokaisella pitäisi olla oikeus päättää lapsenteko itse, pitäähän lapseen sitoutua koko elämäniäksi.
ja kaikista vaan ei ole suurperheellisiksi. surullisinta on, että sitten näiden liian isojen perheiden vanhempien voimavarat loppuu ja pienet lapset on heitteillä :( itse en uskovainen ole, mutta tunnen lestadiolaisperheen, jonka kotona jatkuvasti käy lastensuojelu, kun enää pienimmistä lapsista ei jakseta kunnolla huolehtia :(
kyllä jokaisella pitäisi olla oikeus päättää haluaako jälleen äidiksi vai ei. lapsen etu on että vanhemmat tiedostaa voimavaransa ja jaksamisensa. itse en tee enempää lapsia kun nämä kaksi, koska olen niin mukavuudenhaluinen. ja nämä kaksi on saanut lakunsa heti kun ehkäisyä ei ole käytettyä. ilman ehkäisyä saisin lapsia kerran vuodessa ja olisin pian täysi hermoraunio. kyllä se iso perhe pitää tosissaan haluta ja jaksaa hoitaa
Olen nimittäin esikoislestadiolainen.
Me haluamme ottaa vastaan ne lapset jotka Jumala meille lahjana antaa. Kuitenkin niin ettei kenenkään henkeä ja terveyttä vaaranneta.
Jos äidin kroppa tai mieli ei kestä, niin silloin ehkäisyä voi käyttää. Se on siis Jumalan lahja sairauden hoidoksi tai ennaltaehkäisyksi. Myös isän mielenterveyden ollessa vaarassa neuvo on sama, kuuntele mitä lääkäri sinulle tästä asiasta sanoo.
Emme tosin kuuntele niitä lääkäreitä joiden mielestä kaksi lasta on tarpeeksi, ilman perusteluja.
Mutta esim. useampi sektio tms. 'oikea syy' on meille syy turvautua tähän lääketieteen apuun.
Näinhän me vl:tkin ajattelemme, mutta tarkoitat kai tilannetta, jossa äiti tai isä "ei vain jaksais/haluais" enempää lapsia? Ilman sen suurempia ongelmia asian suhteen?
Se ettei ehkäisyä oteta vastaan yhtenä Jumalan lahjana lääketieteelle, johtuu siitä ettei Jeesuskaan aikanaan tappanut yhtään ihmistä, vaan nimenomaan paransi ja herätti kuolleista.
Eipä taida Raamatusta löytyä kohtaa, jossa Jeesus olis auttanut ehkäisyssä tai tehnyt jollekkin abortin? Ei myöskään jaellut armokuolemia tms. Vain paransi ja herätti kuolleista. Elämän ylläpitämiseen siis mekin lääketiedettä olemme valmiit käyttämään.
t. yks vl
ja sen mukaisesti heidät kuuluu hoitaakin.
Sun pitäis kysyä itsesltäs etät miten voin uskoa hyvällä omalla tunnolla ja silti elää synnissä.. siis sotia jumalaa vastaa joka antaa elämän ja voi myös sen pois ottaa. Et luota enää että jumala antaa myös voimaa hoitaa ne lapset jotka antaa lahjoinaan...
Luotatko itse että Jumala antaa sinulle työpaikan ihan hakemattakin? Luotatko että Jumala parantaa lastesi korvatulehduksen ilman lääkärikäyntiä tai lääkkeitä? Luotatko että Jumala poistaa tulehtuneen umpilisäkkeesi? Jumala ei estänyt minun kättäni läpsäisemästä pientä lastani. Mutta Jumala antoi lääkärille viisautta määrätä mulle masennuslääkkeet ja Jumala myös antoi minulle rauhan ehkäisyasiassa. Mun ei tarvi synnyttää lisää lapsia kärsimään väkivaltaisesta äidistä. t. se aiempi vl-äiti
Iso hali sinulle "se aiempi vl äiti" täältä arjen keskeltä !!!!
Olen kuullut että niitä lapsia pitää synnyttää niin valtavasti siksi että herätysliike ei alkaisi pienentyä.
Ei lastensynnyttäminen ole Jumalan erillinen säätämys tai käsky pelastuksen saamiseksi. Lukekaapa kristinoppia. Kyllä me pelastumme yksin Joulun lapsen kautta, emmekä omien lastemme kautta.
Juuri näin!
Luotatko itse että Jumala antaa sinulle työpaikan ihan hakemattakin? Luotatko että Jumala parantaa lastesi korvatulehduksen ilman lääkärikäyntiä tai lääkkeitä? Luotatko että Jumala poistaa tulehtuneen umpilisäkkeesi?
Jumala ei estänyt minun kättäni läpsäisemästä pientä lastani. Mutta Jumala antoi lääkärille viisautta määrätä mulle masennuslääkkeet ja Jumala myös antoi minulle rauhan ehkäisyasiassa. Mun ei tarvi synnyttää lisää lapsia kärsimään väkivaltaisesta äidistä.
t. se aiempi vl-äiti