Kuukautiskierron lyheneminen. Onko hedelmällisyyteni jo heikentynyt?
Lopetin yli 10 vuotta kestäneen e-pillereiden käytön 3 vuotta sitten 27-vuotiaana.
Kuukautiskierto oli alkuun noin 30-32 vrk, mutta sitten pikkuhiljaa se on lyhentynyt, ja on nykyisin noin 26-28 vrk.
Laihdutin ja aloin myös kuntoilemaan samaan aikaan.
Voisiko se vaikuttaa jotenkin?
Onko minulla alkamassa vaihdevuodet ennenaikaisesti, vai mistä tämä voi johtua?
Minulla ei ole vielä lapsia, yksi keskenmeno alkuvuodesta, ja sen jälkeen aloitimme yrityksen toukokuussa, eli nyt 3 yrityskiertoa takana, joista ei vielä tärppiä.
Kokemuksia kaivataan!!!
Kommentit (5)
Mulla on aina ollut normaalikierto 28 vrk +/- 2 päivää. Mielestäni normaali kierto on tuo 4 viikkoa! Olenko väärässä?
kuukautiskiertohan on hedelmällisessä iässä olevilla naisilla keskimäärin 28 vrk.
Mutta minua huolettaa tuo, että se on hiljalleen lyhentynyt usealla päivällä. Katsoin vanhoja kalentereita, vuosilta 08, 09, 10 ja tein tämän huomion kierron lyhenemisestä.
Kun aluksi kierto tosiaan oli noin 31 vrk --> nyt noin 27 vrk.
Huolestuttaa kovasti :(
Ap
mutta olen ymmärtänyt, että kierto lyhenee jo joitakin vuosia ennen vaihdevuosia. Mietin samaa omalla kohdallani, olen pian 40.
Ehkä sinun kannattaisi käydä gynellä juttelemassa huolestasi. Ja toisaalta, vaikka keskenmeno on suuri suru, olet kuitenkin tullut raskaaksi, mikä on hienoa.
mutta tiedän useampia, joilla kiertojen pituudet heittelee jatkuvasti ja silti lapsia. Ja kierron pituus itsessään ei vaikuta raskautumiseen. Mun normaalikierto ilman pillereitä on 17-19 päivää. Onneksi on niukat kuukautiset.
Joo, vaihdevuodet alkaneet.
no se ei kyllä paljon tässä tilanteessa naurattaisi...
Ap
Mielestäni normaali kierto on tuo 4 viikkoa! Olenko väärässä?