Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Itse en lähihoitajana joudu koskaan työssäni tekemään lääkelaskuja, en selviäisi

Vierailija
19.08.2011 |

Niistä testeistä varmasti jos nyt eteeni tulisi. Olen kotihoidossa työssä ollut ennen äitiylomaa, jaoin lääkkeitä ja annoin pistoksia, mutta kaikki tapahtui AINA niin että Sh tai terkka oli tehnyt lääkkeenjako ohjeen, eli suorittanut tämän laskun ja me vain lääkekortin mukaan jaoimme lääkkeet dosettiin. Pilleri purkeissakin on jo apteekista ostettatessa (respeti) valmiiksi annostelu asiakkaalle. Siellä alkoi juuri äitiyslomalle jäätyäni tulla nämä testit työntekijöille.Jos nyt palaan töihin sinne, en pääse lääkelaskusta läpi. Ne on tosi vaikeita laskuja monelle opiskelijallekkin,itse tietenkin olen läpäissyt, mutta nyt jos koitan muistella jotakin lääkelaskua, EI MITÄÄN hajua miten lasketaan ja mistä aloitan..olen aina ollut todella huono matemaattisesti. Miten lähihoitjan voi olettaa osaavan lääkelaskuja niitä virallisia ihan, jos hän ei työssään joudu laskemaan niillä kaavoilla???

Kommentit (50)

Vierailija
41/50 |
23.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.02.2014 klo 17:27"]

Turhin tutkinto ever josta valmistuvat ovat 99% yksinkertaisia.

[/quote]

ja ajattele, että nämä yksinkertaiset hoitavat sinunkin läheisiäsi ja myös sinua jossain elämäsi vaiheessa.

Vierailija
42/50 |
07.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan vain tiedoksi sinulle, joka kuvittelet, että kaikki ihmiset ylä-asteen jälkeen kenellä ollut keskiarvo kuuden luokkaa ovat vain lähäreitä. Ei pidä paikkaansa, monet tuttavani ovat lähteneet hyviin ja vaativiin koulutuksiin myös heikommalla keskiarvolla ja se, että jos keskiarvo on kahdeksan luokkaa niin kyllä on ihmisiä lähäreinä vaikka onkin suurempi keskiarvo. Pääasia tässä pointissa oli nyt siis se, että on ihmisiä ketkä tykkäävät tästä alasta ja tekevät sitä mielellään - oli silloin päättötodistuksen keskiarvo mikä tahansa. Eikä tälle alalla tulla/jouduta jos on hieman huonompi keskiarvo kuin muilla. Jos ei halua lähäriksi niin sitten ei opiskella lähäriksi, v***ttaa ihmiset, jotka vähättelevät alaa. Mutta siis älkää ihmiset huudelko jos ei ole alan tutkintoa koska silloin ette tiedä paskaakaan! Olette vain kuulleet asioita ihmisiltä ketkä ovat alalla, vaikkei sinne olisi halunnut! He ovat niitä ihmisiä, mitä uutisissa ovat olleet. Annettu lääkkeet väärin, ei olla hoidettu asiakasta kiitettävästi, ei olla viety asiakasta suihkuun 3 kk, syötetään kylmää ruokaa, jopa tapettu ja ollaan muutenkin niin v*tun kylmiä ihmisiä. Jotenka hyvät ihmiset, älkää tulko tälle alalle jos teitä ei v****akaan kiinnosta, sillä muuten kohtelen teitä samalla tavalla kun te teidän asiakkaitanne eli v***n kylmästi ja välinpitämättömästi! 

Hyvää päivän jatkoa vaan kaikille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/50 |
07.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.08.2011 klo 11:42"]

Jos jollekin on määrätty 125 mg jotain lääkettä ja on vain 50, 75, ja 250 tabletteja, niin kai osaat antaa oikein?

mutta jos tulis tuollainen tehtävä, niin antaisin kaksi ja puoli 50 mg tablettia tai puolikkaan tuosta 250 mg:stä. Keskimmäisestä kai tulisi 1 kokonainen ja 3/4 tabletti.

Siis joutuuhan ihan tavalliset ihmiset näitä laskemaan, kun syövät lääkkeitä, vai eikö lääkärit ilmoita valmiiksi, minkä verran lääkeannos on?

Sinuna antaisin joko 50mg+75mg taikka 1/2tbl x 250mg, riippuen onko lääkkeessä jakoura.

terv. Lähäri, jolle lääkelaskut eivät ole tuottaneet ongelmia

Vierailija
44/50 |
07.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen lähihoitaja. Pääsin lääkelaskuista läpi koulussa vain tukiopetuksen turvin. Olen ollut 9 vuotta töissä alalla ja pärjännyt hyvin. Nyt kun lääkelaskut tuli pakolliseksi suorittaa niin minä jouduin irtisanoutumaan töistä koska en päässyt niistä läpi. Yhden kerran yritin mutta ne ovat liian vaikeita. Yhtään laskua ei saanut olla väärin paperissa.

Minä osaan kyllä jakaa lääkkeet dosettiin ja antaa lääkkeet oikein vaikka en lääkelaskuja ymmärräkkään.

Koulussa matikka oli 5 koko kouluajan. Kun ei osaa laskea niin ei osaa. Irtisanoutuessani en kertonut todellista syytä, mutta lääkelaskut oli se suurin syy. Työstäni olen aina saanut kiitosta enkä ole yhtään lääkevirheitä tehnyt. Jos jossain lääkemääräyksessä on ollut jotain epäselvää niin olen kysynyt sairaanhoitajalta.

Olen ollut nyt työttömänä kaksi vuotta ja työhönpaluu pelottaa. Pitää etsiä sellainen työpaikka jossa laskuvelvoitetta ei ole.

Tämä on siis minulla tulos näistä lääkeluvista ja tiedän etten ole ainoa.

Vierailija
45/50 |
07.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen lähihoitaja, ja lukion keskiarvoni oli 9,2. Lähihoitajana saan tehdä työtä juuri siellä missä kiinnostukseni on, kehitysvamma ja mt-puolen akuuttiosastolla. Haastavaa, erilaista ja palkitsevaa työtä, jossa lääkehoito on kokonaisuudessaan lähihoitajien vastuulla.

Ei ihan mene näiden yleistyksien piiriin pepun pesuista, vanhuksista ja kutosen keskiarvoista...

Vierailija
46/50 |
07.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.08.2011 klo 11:57"]

niin lähihoitajia ovat ne, joilla yläasteella keskiarvo oli jotain kutonen ja risat. En tiedä omista ikätovereistani yhtään lähäriä, jolla keskiarvo olisi kouluaikoina ollut lähelläkään kasia. Ne joilla keskiarvo oli yli 7,5 ovat kyllä ihan muissa ammateissa kuin lähäreinä.

[/quote]

Ehkäpä yhtenä syynä siihen, että ne joilla oli korkeampi keskiarvo, eivät sitten välttämättä ole niitä, jotka ovat hyviä ihmissuhteissa. Tiedän useita lähäreitä, jotka tulevat loistavasti toimeen vanhusten kanssa hoivakodeissa ja vanhukset pitävät heistä. Mutta ne "hyvät oppilaat" taas ovat niitä, jotka eivät osaa kohdella ihamisiä kauniisti. Olen nähnyt nuoren sairaanhoitajan, jolla oli loistava yo-todistus ja jollain ihmeen konstilla hän läpäisi testit sairaanhoitajakoulutukseen, mutta enpä ole nähnyt kenenkään kohtelevan vanhuksia yhtä tylysti ja rumasti. Todistuksen keskiarvo ei ratkaise sitä, kuinka osaa kohdella muita ihmisiä ja ennen kaikkea erilaisissa hoivakodeissa asuvia vanhuksia tai kehitysvammaisia.

Vierailija
47/50 |
07.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kotihoidossa lähihoitajilla pitää olla love-tentti (siihen kuuluvine lääkkeenjako- ja pistonäyttöineen) suoritettuna ja siitäkin huolimatta/sen lisäksi kaikki taloon uutena tai sijaiseksi tulevat antavat vielä erillisen lääkkenjako- ja pistonäytön sh:lle.

Vierailija
48/50 |
07.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan älytöntä, eivätkö nämä asiat kuulu yleissivistykseen!? Lääkäreillekin saa aina nauraa kun eivät osaa matikkaa tai kemiaa yhtään. Taidan tarvirtaessa

laskea lääkkeeni itse!

Vierailija
49/50 |
11.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

yhyy

Vierailija
50/50 |
09.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään on aika paljon hakijoita lähihoitolinjoille varsinkin isoissa kaupungeissa aikuispuolella. Satoja hakijoita 15 aloituspaikkaa kohti.

Ilman alan kokemusta et todennäköisesti kovin helpolla pääse kouluun.