Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Itse en lähihoitajana joudu koskaan työssäni tekemään lääkelaskuja, en selviäisi

Vierailija
19.08.2011 |

Niistä testeistä varmasti jos nyt eteeni tulisi. Olen kotihoidossa työssä ollut ennen äitiylomaa, jaoin lääkkeitä ja annoin pistoksia, mutta kaikki tapahtui AINA niin että Sh tai terkka oli tehnyt lääkkeenjako ohjeen, eli suorittanut tämän laskun ja me vain lääkekortin mukaan jaoimme lääkkeet dosettiin. Pilleri purkeissakin on jo apteekista ostettatessa (respeti) valmiiksi annostelu asiakkaalle. Siellä alkoi juuri äitiyslomalle jäätyäni tulla nämä testit työntekijöille.Jos nyt palaan töihin sinne, en pääse lääkelaskusta läpi. Ne on tosi vaikeita laskuja monelle opiskelijallekkin,itse tietenkin olen läpäissyt, mutta nyt jos koitan muistella jotakin lääkelaskua, EI MITÄÄN hajua miten lasketaan ja mistä aloitan..olen aina ollut todella huono matemaattisesti. Miten lähihoitjan voi olettaa osaavan lääkelaskuja niitä virallisia ihan, jos hän ei työssään joudu laskemaan niillä kaavoilla???

Kommentit (50)

Vierailija
21/50 |
20.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei opistoasteen sairaanhoitajillakaan ole ollut niin rankkaa koulutusta.

En kyllä pidä lähihoitajan koulutusta erityisen vaativana, en usko että opin koulussa varsinaisesti mitään sellaista uutta tietoa, jota en olisi oppinut aikoinaan lukion terveystiedon tunnilla tai moni sairaan sukuni sairauksia tai lapsieni lastensairauksia tutkiessani.

Koulutus ollut ainakin minulle aivan riittämätön siihen vastuuseen nähden jota koen kun joskus on nuoren opiskelijan kanssa vuorossa ja lähin enemmän koulutettu on 40km päässä puhelimen päässä. Nykyiset vanhainkodin asukkaat ovat monisairaita ja aika paljon päätöksiä on heidän hoidostaan tehtävä itsenäisesti.

Lääkelaskut tosiaan ovat niitä kuinka monta tablettia 500mg Paratabsia annetaan, niistä pääsee jokainen ala-astelainen läpi kun vähän ajattelee.

Vierailija
22/50 |
20.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos jollekin on määrätty 125 mg jotain lääkettä ja on vain 50, 75, ja 250 tabletteja, niin kai osaat antaa oikein?

mutta jos tulis tuollainen tehtävä, niin antaisin kaksi ja puoli 50 mg tablettia tai puolikkaan tuosta 250 mg:stä. Keskimmäisestä kai tulisi 1 kokonainen ja 3/4 tabletti.

Siis joutuuhan ihan tavalliset ihmiset näitä laskemaan, kun syövät lääkkeitä, vai eikö lääkärit ilmoita valmiiksi, minkä verran lääkeannos on?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/50 |
20.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

esim 1 talb / pvä.

Googletin lääkelaskuja ja sain pari esimerkkilaskua. Laskin ne, meni oikein. Mitään aiheeseen edes liippaavaa kurssia en ole käynyt. Ei kai ne mitään avaruustiedettä ole?

Vierailija
24/50 |
20.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

monimutkaisempiakin lääkelaskuja. Mikä on lääkeaineen pitoisuus liuoksessa ja paljonko sitä pitikään antaa jne. Minä en väheksy kenenkään koulutusta. Lähihoitajan koulutus on minun nähdäkseni erittäin hyvä ja vaativa. Ei siihen kenestä tahansa olisi. Tutkintovaatimuksethan ovat lähiaikoina kiristyneet.Kymmenen vuotta sitten valmistuneilla lähihoitajilla on ollut erilainen koulutus kun nykyisin on.

Vierailija
25/50 |
20.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin lähihoitajia ovat ne, joilla yläasteella keskiarvo oli jotain kutonen ja risat. En tiedä omista ikätovereistani yhtään lähäriä, jolla keskiarvo olisi kouluaikoina ollut lähelläkään kasia. Ne joilla keskiarvo oli yli 7,5 ovat kyllä ihan muissa ammateissa kuin lähäreinä.

Vierailija
26/50 |
20.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun joku vastuuhan on lääkkeenantajalla..kyllä meillä töissä silti kodinhoitajatkin antaa lääkkeitä dosetista, vaikkei koulutusta olekaan.

Vierailija
27/50 |
20.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

numeroiden ja mittojen kanssa hiukksen ongelmia. Pökkää insuliinit lipsahtelemaan väärin jne.

Vierailija
29/50 |
20.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä aikuislinjalla kaikki opiskelijat ovat valikoituneet tarkkojen testien kautta ja ovat erittäin "hyväpäisiä" ja motivoituneita. Joukossa on mm luokanopettajia, jotka ovat vaihtamassa ammattia. Ehkäpä me aikuiset osaamme eri tavalla arvostaa tätä ammattia kuin nuoret. Oman kokemukseni mukaan työpaikoilla kyllä arvostetaan juuri tätä koulutusta.

Vierailija
30/50 |
20.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Peruslaskuja?

<a href="http://www.peda.net/veraja/jamsanao/kaha/opet/raimo?vp=singlemodule&m_i…" alt="http://www.peda.net/veraja/jamsanao/kaha/opet/raimo?vp=singlemodule&m_i…">http://www.peda.net/veraja/jamsanao/kaha/opet/raimo?vp=singlemodule&m_i…;

Luulisin, että nuo on esim jotain pääsykoelaskuja, jos aikoo lähäriksi. Sain molemmat oikein ja mulla oli lukiossa lyhyt matikka 25 vuotta sitten, enkä ole matikkaa juuri sen jälkeen tarvinnut. Noista "laskuista" selviää maalaisjärjellä, luulen, että ovat juuri niitä pääsykoelaskuja lähäriopintoihin mieliville kerran noita pystyy laskemaan ihan lonkalta ilman minuutinkaan lääkelaskukoulutusta.

Vierailija
31/50 |
20.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin lähihoitajia ovat ne, joilla yläasteella keskiarvo oli jotain kutonen ja risat. En tiedä omista ikätovereistani yhtään lähäriä, jolla keskiarvo olisi kouluaikoina ollut lähelläkään kasia. Ne joilla keskiarvo oli yli 7,5 ovat kyllä ihan muissa ammateissa kuin lähäreinä.

hakeutuvista nuorista on sitten sellaisia, että ovat siellä kun eivät muutakaan keksineet tai tulivat kavereiden perässä. Eli motivaatio puuttuu. Sama se tosin monen muunkin ammattiopiston linjan kanssa, kun nuorille ei vielä siinä vaiheessa ole selvinnyt, mikä voisi olla oma ala.

t. amiksen ope

Vierailija
32/50 |
20.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

muuntotehtäviä, eli muunnetaan isompia yksiköitä pienemmiksi ja päinvastoin. Lasketaan liuoksen lääkepitoisuus milligrammoissa ja lasketaan kuinka monta ml sitä täytyy antaa, jokin insuliinin annostustehtävä, tablettien lääkepitoisuuksia. Sairaanhoitajilla on täsmälleen samat testit, mutta heillä on lisäksi yksi tai kaksi vaativampaa liuoslaskua. Eivät ne sairaanhoitajien lääkelaskut siis periaatteessa ole yhtään vaativampia kuin lähihoitajienkaan.

Vierailija
33/50 |
20.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Peruslaskuja?

<a href="http://www.peda.net/veraja/jamsanao/kaha/opet/raimo?vp=singlemodule&m_i…" alt="http://www.peda.net/veraja/jamsanao/kaha/opet/raimo?vp=singlemodule&m_i…">http://www.peda.net/veraja/jamsanao/kaha/opet/raimo?vp=singlemodule&m_i…;

jos ei näistä selviä. Tämmöisiäkö on ne laskut, joista joku lähäri ei selviä? Eipä järki paljon päätä pakota, täytyy sanoa.

Vierailija
34/50 |
31.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli aikanaan peruskoulun päästötodistuksen keskiarvo 8.2 ja opiskelin lähihoitajaksi myöhemmällä iällä. Ja kyllä lääkelaskut tuottaa vaikeuksia paperilla, mutta käytännössä taas ei. Se on se matikkakammo monilla, jotka menevät paniikkiin nähdessään sanallisen tehtävän. Mutta sitten kun löytää sieltä ne luvut, joilla ratkaisun kanssa on merkitystä, menevät laskutkin lopulta oikein. Kannattaa niitä ehdottomasti harjotella, välillä vaikka huvikseenkin, niin pysyy sitten asiat mielessä.

Vierailija
35/50 |
09.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.02.2014 klo 17:15"]Laskeppa sitten vaikka sellainen että vaikka sokeriliuoksen pitoisuus on 5%. Potilaan pitäisi saada vaikka 100mg/h iv:sti. Minkä tippanopeuden laitat? [/quote]

Tuoko oli nyt se sinun vaikea laskusi? Itse laskuun meni aikaa noin 10 sekuntia, enemmän meni aikaa googlettaa mikä on yhden tipan koko.

Mainitsit sokeriliuoksen pitoisuuden prosentteina, muttet maininnut tarkoitatko massaprosentteja vai tilavuusprosentteja. Päättelin sinun tarkoittavan massaprosentteja, koska muualla tehtävässä puhutaan massasta. 5% pitoisuus on sama kuin 50 g/l = 50 mg/ml. Eli tunnissa liuosta on annettava kokonaiset 2 ml. Erään lähteen mukaan 20 tippaa vastaa millilitraa, eli tiputusnopeus on 40 tippaa/h.

Aivan perusmatematiikkaa, jota voi vaatia jo peruskoululaisilta.

Vierailija
36/50 |
23.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

On aivan turhaa laittaa ihmisiä järjestykseen moni osaa todella hyvin työnsä. Ja joukkoon aina mahtuu työssään luimuilioita.

Ihminen on kuitenkin vain ihminen ja kummassakin ammatissa ollaan lähellä toista ihmistä.Itse en hoida vammaisia vaan ohjaan vammaisia joka vaatii paljon kärsivällisyyttä sekä osaamista.

Lääkelaskuilla on merkitys siksi ne varmaankin ovat osa osaamisen päivittämistä

positiivisuutta ja yhteistyötä kaikille.

T. 52v

Vierailija
37/50 |
23.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.08.2011 klo 11:49"]

esim 1 talb / pvä.

Googletin lääkelaskuja ja sain pari esimerkkilaskua. Laskin ne, meni oikein. Mitään aiheeseen edes liippaavaa kurssia en ole käynyt. Ei kai ne mitään avaruustiedettä ole?

[/quote]

Laskeppa sitten vaikka sellainen että vaikka sokeriliuoksen pitoisuus on 5%. Potilaan pitäisi saada vaikka 100mg/h iv:sti. Minkä tippanopeuden laitat? 

Vierailija
38/50 |
23.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkäri määrää lääkkeen, vien sen apteekkiin ja saan purkin jossa ohje, 3 tablettia päivässä, joko otan ne kerralla tai sitten aamulla,päivällä ja illalla

Vierailija
39/50 |
23.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen lähihoitaja ja osaan laskut. Lääkelaskutentti on suoritettu ja hyväksytty ensimmäisellä yrittämisellä. Kovin usein en tarvitse laskuja, sillä työpaikkani lääkkeet tulevat apteekista valmiiksi jaettuna. On ihan oman ammatin halventamista valittaa, kuinka lähihoitajan ei tarvitse osata eikä opetella, kun joku muu tekee homman puolesta. Juuri tuollaisten rutisijoiden takia ammattia ei arvosteta ja pidetään tyhminä pyllynpesijänä.

Vierailija
40/50 |
23.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turhin tutkinto ever josta valmistuvat ovat 99% yksinkertaisia.