Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Menettekö mukaan ekaluokkalaisten ekaan terveystarkastukseen?

Vierailija
19.08.2011 |

Repusta löytyi lappu, jossa kerrotiin ekoista terveystakastuksista, ja siinä oli erikseen mainittuna että vanhemmat saavat halutessaan ulla mukaan. Pitäiskö sinne mennä?

Kommentit (50)

Vierailija
41/50 |
19.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta tässäpä ketjussa nimenomaan haukuttiin kaikki ne, jotka ei käy siellä kouluterkalla pyörimässä.

Suit sait. Sen kummemmin miettimättä.

Sä taisit olla kuitenkin ainoa joka sitä fanaattisesti vastusti, jostain syystä joka ei ihan tullut räyhäämiseltäsi selväksi. Mutta käykää te siellä Ruusulassa ihan kaikessa rauhassa.

Vierailija
42/50 |
19.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

joka jaksoi panna vastaan kaikille teille hyveellisyyden ja kunnollisuuden, siviilirohkeuden ja täydellisen äitiyden täyttämille superolennoille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/50 |
19.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

joka jaksoi panna vastaan kaikille teille hyveellisyyden ja kunnollisuuden, siviilirohkeuden ja täydellisen äitiyden täyttämille superolennoille.

Pakko kysyä. En ole aikaisemmin osannut edes ajatella että osallistuminen lapsen terveystarkastukseen olisi joku täydellisen äitiyden ja hyveellisyyden ja kunnollisuuden osoitus vaan ihan normaalia vanhemmuutta ilman sen syvempiä merkityksiä. Rinnastettavissa vanhempainilloissa käymiseen tai todistustenjakotilaisuuteen menemiseen.

Vierailija
44/50 |
19.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

on se, että 1., 5. ja 8.luokalla tehdään ns. laaja terveystarkastus, johon osallistuu myös lapsen vanhemmat. Välivuosina tehdään suppeampi tarkastus, johon vanhemmilla on halutessaan mahdollisuus osallistua. Kunnallisten terveyspalveluiden käyttöhän ei ole kenellekään millään muotoa pakollista.

Vierailija
45/50 |
19.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko kysyä. Onko sulla edes aivoja? Oletko koskaan ajatellut yhtään omaa ajatusta? Lukenut koskaan mitään lopppuun asti?

4

Vierailija
46/50 |
19.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun kuopus on tosin jo kolmannella, ja esikoinen puolestaan aloitti koulun v. 95. Meillä on viisi lasta, kaksi jo opiskelijoita, kaksi enää peruskoulussa. Yhdenkään lapsen kanssa en ole kouluterveydenhoitajalla tai -lääkärillä käynyt, ei suoraan sanottuna ole edes tullut mieleen mennä sinne. Meillä täytetään ennen terveystarkastusta lappu, josssa kysellään ruokatottumuksia, nukkuma-aikoja yms., ja terkalta taas puolestaan tulee käynnin jälkeen lappu, jossa on kaikki oleellinen. En todellakaan ymmärrä, mihin mua siellä vastaanotolla tarvittaisiin.

Vierailija
47/50 |
19.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän se on tavallaan kyyläysvierailu, jossa terkkari näkee vanhemmat ja voi kysellä lapsen perheestä. Ei kuitenkaan ole tarkoitus luokitella lapsia tai ihan uteliaisuudesta vertailla perheitä, vaan ihan oikeasti ajatella sen lapsen parasta. Lapsi ei ole mikään irrallinen olio vaan yksi osanen omassa perheessään ja kaikki perheen tapahtumat vaikuttavat myös lapseen. Ja aika monessa perheessä on myös sellaisia asioita, joita vanhemmat haluavat tuoda terveydenhoitajan tietoon. Kun on kertaalleen tavattu kasvokkain, ongelmia tai erityisjuttuja voi olla helpompi kertoa jatkossakin.

Minusta on parempi, että kaikkien ekaluokkalaisten vanhemmat kutsutaan mukaan. Ihanaa että terveydenhoitajalla on aikaa muuhunkin kuin liukuhihnamaiseen mittaus- ja rokotusrumbaan. Ja vaikka suurin osa lapsista onkin ihan terveitä niin aika monella on joku sairaus mikä ei näy päällepäin. Kyllä jonkun koululla tarvitsee tietää lapsen astmasta, epilepsiasta tai vaikkapa diabeteksesta ja yleensä se on terveydenhoitaja, jolle näistä kerrotaan.

Minusta on muutenkin kummallista että koulun alkaessa lapsesta pitäisi yhdessä yössä tulla niin itsenäinen että selviää kaikesta yksin.

Vierailija
48/50 |
19.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kylläkin pitää tiedottaa nimenomaan niitä henkilöitä, joiden kanssa se lapsi päivittäin on. Ihan antaa toimintaohjeet ja kertoa, mitä tehdä jos kohtaus tulee. Ja jos se tulee, eikä lääkkeellä tokene, ei siinä mitään kouluterkkaa jäädä odottamaan, vaan hälytetään ambulanssi.

Mitähän ne vanhemmat haluavat kouluterkan tietoon??

Ja millä tavoin tuo käynti ajaa lapsen parasta?

Voisitko kirjoittaa selkokielellä, etkä noita brosyyrilatteuksia? Vai että "lapsen paras". Just, tulihan se sieltä.

Lapsi on silti edelleen sen perheensä lapsi, vaikka hän koulun aloittaakin. Ei häntä sosialisoida yhteiskunnalle.

Vierailija
49/50 |
19.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kylläkin pitää tiedottaa nimenomaan niitä henkilöitä, joiden kanssa se lapsi päivittäin on. Ihan antaa toimintaohjeet ja kertoa, mitä tehdä jos kohtaus tulee. Ja jos se tulee, eikä lääkkeellä tokene, ei siinä mitään kouluterkkaa jäädä odottamaan, vaan hälytetään ambulanssi.

Mitähän ne vanhemmat haluavat kouluterkan tietoon??

Ja millä tavoin tuo käynti ajaa lapsen parasta?

Voisitko kirjoittaa selkokielellä, etkä noita brosyyrilatteuksia? Vai että "lapsen paras". Just, tulihan se sieltä.

Lapsi on silti edelleen sen perheensä lapsi, vaikka hän koulun aloittaakin. Ei häntä sosialisoida yhteiskunnalle.

Että millä tavoin tuo käynti ajaa lapsen parasta noin ylipäänsä (eli onko se terveystarkastus kaiken kaikkiaan täysin turha kaikille) vai miten se vanhempien läsnäolo ajaa lapsen parasta?

No, vastaan molempiin.

Meillä on hyvin terveet lapset joita olen joutunut käyttämään lääkärissä jonkun vaivan takia ehkä kerran vuodessa keskimäärin. Kun tarvetta lääkärikäynteihin ei muuten ole, on ihan hyvä, että perusjutut tsekataan koulussa:pituus, paino, näkö, kuulo ja annetaan tarvittavat rokotukset. Näistä syistä konkreettisesti pidän terveystarkastusta "lapsen parhaana" ja lapsemme osallistuu niihin.

Konkreettinen syy sille, että itse menen eka- ja tokaluokkalaisen mukaan on se, että lapsi on näin toivonut enkä koe siitä olevan ainakaan mitään haittaa. Ei se kouluterveydenhoitaja ole meille mikään keskeinen henkilö elämässämme mutta ei mikään vihollinen numero yksikään. Ihan varmasti tulee sekin aika kun lapsi sanoo että älä tule. Siihen saakka käyn hänen halutessaan saattamassa ekana päivänä kouluun, vanhempainilloissa, terveystarkastuksissa, hammastarkastuksissa, kevätjuhlissa, todistustenjakotilaisuuksissa, luokan yhdessä järjestämissä jutuissa jne. jne. aina kun minulla siihen on töiden puolesta mahdollisuus.

Oliko riittävän selvästi selitetty?

Vierailija
50/50 |
19.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on toivottu vanhemman olevan mukana koko alakouluajan.

Olen mennyt mukaan aina, kun olen päässyt. Paitsi sitten 5.-6.-luokalla kun lapsi on itse jo halunnut mennä omin päin eikä ole ollut mitään erikoista huolta

Ja juu, olen ollut aina mukana.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi seitsemän