Missä ammatissa toimivalta edellytetään mielestäsi eniten älykkyyttä?
Kommentit (62)
Kiinteistövälittäjä.
Myyntijohtaja.
Pörssianalyytikko.
Avainasiakaspäällikkö.
Bismes on ainoa älykkyyden todellinen mittari.
vähän niin kuin Eínstein. Onhan asiaa tutkittukin.
Asuntojen myyntiä se ei ole ja sosiaalista älykkyyttä on sopivampi kutsua lahjakkuudeksi kuin älykkyydeksi.
Lääkärin ammatissa tarvitsee loogista päättelykykyä ja sosiaalisia taitoja. Tosin kyllä kaikilla em. ammatissa toimivilla ei näitä löydy.
en voi sietää kaavoja ja kaavamaisuuksia, vaikka pitäähän työssä ja elämässä tolkku olla, mutta ei niin että työskentelisin kaavojen parissa.
Niissä ammateissa täytyy kyetä kommunikoimaan kaikenlaisten ihmisten kanssa ja olemaan vastuussa muiden elämästä.
Tarkoittanet sosiaalityöntekijöitä, ehkä perhetyöntekijöitä...? Todellakin, lol!
Viestiketju
Tunneäly on itsellä vahvin älykkyyden laji
en voi sietää kaavoja ja kaavamaisuuksia, vaikka pitäähän työssä ja elämässä tolkku olla, mutta ei niin että työskentelisin kaavojen parissa.
Se vaatii sitä, että osaa jakaa älynsä moneen asiaan yhtä aikaa. Jos joku on huippuälykäs yhdessä asiassa, siis ihan top, niin kaikki muut alueet aivoissa ovatkin ihan kuolleita...
opettajat mitään mistään tajua :D kehut vain omaa ammattikuntaasi.
He eivät ole muuta kun helpossa, kevyessä ja turvatussa virassa, jossa palkka juoksee helposti ja pitkät lomat. Kaikki menee valmiin säädetyn kaavan mukaan, senkun auot suutasi ja tarkastat kokeet. Ihmissuhteistakaan tarvitse välittää eikä ongelmista lasten kesken, ne hoituvat kuraattorin ja vanhempien toimesta.
koska ihminen on huomattavasti monimutkaisempi kuin kuin mikään muu olio tai mekanismi. Näitä ammatteja ovat mm. opettaja ja psykologi.
Viestiketju
en voi sietää kaavoja ja kaavamaisuuksia, vaikka pitäähän työssä ja elämässä tolkku olla, mutta ei niin että työskentelisin kaavojen parissa.Se vaatii sitä, että osaa jakaa älynsä moneen asiaan yhtä aikaa. Jos joku on huippuälykäs yhdessä asiassa, siis ihan top, niin kaikki muut alueet aivoissa ovatkin ihan kuolleita...
Ehkäpä jollakin oikeasti älyköllä ei sun seurassa vaan ole paljonkaan puhuttavaa, eli se pistää hiljaiseksi, kun ei kanamaisuudet ja juoruaminen muiden asioista ikävään sävyyn oikein innosta.
He eivät ole muuta kun helpossa, kevyessä ja turvatussa virassa, jossa palkka juoksee helposti ja pitkät lomat. Kaikki menee valmiin säädetyn kaavan mukaan, senkun auot suutasi ja tarkastat kokeet. Ihmissuhteistakaan tarvitse välittää eikä ongelmista lasten kesken, ne hoituvat kuraattorin ja vanhempien toimesta.koska ihminen on huomattavasti monimutkaisempi kuin kuin mikään muu olio tai mekanismi. Näitä ammatteja ovat mm. opettaja ja psykologi.
Jopas tuli tekstiä! Palasin hoitovapaalta opettajan työhöni. Ekan viikon jälkeen olen todella poikki, koska pitkästä aikaa olen joutunut ajattelemaan ammattiini liittyviä asioita, yhdistelemään asioita, luovimaan sosiaalisissa suhteissa, organisoimaan mitä ihmeellisimpiä tilanteita ym.
Teepä jonkin aikaa tätä työtä - tuskin lauot sen jälkeen samanlaisia älyttömyyksiä ;)
varmaankin suurelta osin määritekysymys. Minulle "äly" tarkoittaa sitä, että kun annetaan vaikea pulma, älykkään aivot raksuttavat siihen vastauksen.
"Viisaus" on minulle monitahoisempaa, kykyä ymmärtää yhteyksiä ja asettaa asioita lokeroihinsa.
Monesti äly ja viisaus yhdistyvät, mutteivät suinkaan aina. Ääriesimerkkeinä antaisin ne vaikeat aspergertapaukset, joiden aivot kykenevät ratkomaan hirmuisia matemaattisia lauseita hetkessä, rinnastettuna vaikka Äiti Teresaan, joka ei ehkä selvinnyt lääkelaskuista mutta osasi käyttää muiden älykkyyttä toteuttaakseen viisauttaan (ja muita kutsumuksiaan).
Heitän vielä yhden kärjistyksen, Dalai Laman. Äly, Viisaus, Lahjakkuus, Kuuluisuus... mitkä ominaisuudet sinun mielestäsi yhdistyvät esim. tässä henkilössä?
tietyllä ihmisryhmällä päällepäsmärin rooli on (mielestään) osoitus älykkyydestä, siihen liittyy usein röyhkeyttä ja itserakkautta, todellinen älykkyys muhii piilossa ja tulee esiin kun tarve vaatii ja on sopivaa seuraa. Siskoni joka on narsismin varsin klassinen ilmentymä, halusi aina tulkita hiljaisuuteni tyhmyydeksi. En vain yksinkertaisesti halunnut sanoa mitään tai haistatin mielessäni paskat koko eukolle. Kerran sitten lopulta pimahdin ja lauoin oikein täyslaidallisen. Rouvalta putosi leuka aika alas, ja saatoin vain todeta että joskus pitää puhua idiooteille kieltä mitä he ymmärtävät.
Viestiketju
en voi sietää kaavoja ja kaavamaisuuksia, vaikka pitäähän työssä ja elämässä tolkku olla, mutta ei niin että työskentelisin kaavojen parissa.Se vaatii sitä, että osaa jakaa älynsä moneen asiaan yhtä aikaa. Jos joku on huippuälykäs yhdessä asiassa, siis ihan top, niin kaikki muut alueet aivoissa ovatkin ihan kuolleita...
Ehkäpä jollakin oikeasti älyköllä ei sun seurassa vaan ole paljonkaan puhuttavaa, eli se pistää hiljaiseksi, kun ei kanamaisuudet ja juoruaminen muiden asioista ikävään sävyyn oikein innosta.
eikä kiinnosta enempää. Onko työsi liian rasittavaa kun noin hengästyttää? Oletko oikealla alalla? Ainahan uusissa tilanteissa joutuu pistämään pään piuhat uusille raiteille, ihan millä alalla tahansa, ei sen ihmeempää.
He eivät ole muuta kun helpossa, kevyessä ja turvatussa virassa, jossa palkka juoksee helposti ja pitkät lomat. Kaikki menee valmiin säädetyn kaavan mukaan, senkun auot suutasi ja tarkastat kokeet. Ihmissuhteistakaan tarvitse välittää eikä ongelmista lasten kesken, ne hoituvat kuraattorin ja vanhempien toimesta.koska ihminen on huomattavasti monimutkaisempi kuin kuin mikään muu olio tai mekanismi. Näitä ammatteja ovat mm. opettaja ja psykologi.
Jopas tuli tekstiä! Palasin hoitovapaalta opettajan työhöni. Ekan viikon jälkeen olen todella poikki, koska pitkästä aikaa olen joutunut ajattelemaan ammattiini liittyviä asioita, yhdistelemään asioita, luovimaan sosiaalisissa suhteissa, organisoimaan mitä ihmeellisimpiä tilanteita ym.Teepä jonkin aikaa tätä työtä - tuskin lauot sen jälkeen samanlaisia älyttömyyksiä ;)
Jopas tuli tekstiä! Palasin hoitovapaalta opettajan työhöni. Ekan viikon jälkeen olen todella poikki, koska pitkästä aikaa olen joutunut ajattelemaan ammattiini liittyviä asioita, yhdistelemään asioita, luovimaan sosiaalisissa suhteissa, organisoimaan mitä ihmeellisimpiä tilanteita ym.Teepä jonkin aikaa tätä työtä - tuskin lauot sen jälkeen samanlaisia älyttömyyksiä ;)
eikä kiinnosta.
Et todellakaan ole ollut opettajana, kun et asioista mitään tajua! Eli tyrsk vaan itsellesi!
miten se taas menikään, 'lahjattomat päätyvät opettajiksi'
Et todellakaan ole ollut opettajana, kun et asioista mitään tajua! Eli tyrsk vaan itsellesi!
mutta olen ehdottomasti sitä mieltä, että hyvä opettajuus vaatii hyvin monipuolista älyä, enemmän, kuin pelkkä oman asian tutkiminen. Itse olen aina kokenut työssäni, että haasteita riittää loppuelämäksi, en usko, että kukaan voi olla täysinoppinut opettaja.
t. fyysikko ja ope
opettajat mitään mistään tajua :D kehut vain omaa ammattikuntaasi. He eivät ole muuta kun helpossa, kevyessä ja turvatussa virassa, jossa palkka juoksee helposti ja pitkät lomat. Kaikki menee valmiin säädetyn kaavan mukaan, senkun auot suutasi ja tarkastat kokeet. Ihmissuhteistakaan tarvitse välittää eikä ongelmista lasten kesken, ne hoituvat kuraattorin ja vanhempien toimesta.
koska ihminen on huomattavasti monimutkaisempi kuin kuin mikään muu olio tai mekanismi. Näitä ammatteja ovat mm. opettaja ja psykologi.
Jopas tuli tekstiä! Palasin hoitovapaalta opettajan työhöni. Ekan viikon jälkeen olen todella poikki, koska pitkästä aikaa olen joutunut ajattelemaan ammattiini liittyviä asioita, yhdistelemään asioita, luovimaan sosiaalisissa suhteissa, organisoimaan mitä ihmeellisimpiä tilanteita ym. Teepä jonkin aikaa tätä työtä - tuskin lauot sen jälkeen samanlaisia älyttömyyksiä ;)
Eiköhän se ole kuule missä tahansa ammatissa ja työssä sama asia pitkän tauon jälkeen. Ihan vaikka parjatuissa lähihoitajan, laitoshuoltajan yms yms yms. Ja nuo em. ammatit eivät vaadi mitään erityistä älykkyyttä.
"tietyllä ihmisryhmällä päällepäsmärin rooli on (mielestään) osoitus älykkyydestä, siihen liittyy usein röyhkeyttä ja itserakkautta, todellinen älykkyys muhii piilossa ja tulee esiin kun tarve vaatii ja on sopivaa seuraa."
Naulan kantaan! Usein hiljaisissa vesissä uivat suurimmat kalat.
Tätä ammattikuntaa itse lääkärinä ihailen älykkyyden osalta. Tuntuu ihan mahdottomalta, kuinka aina välillä joku näistä osaa paikallistaa aivotoiminnan häiriöitä MRI-kuvantamistakin paremmin.
Kuvitellaanpa tilanne, että saat eteesi leikkauspöydälle monivammapotilaan, joka on parahultaisesti saatu kursittua ja hoidettua edes siihen kuntoon, että on voitu siirtää onnettomuuspaikalta sairaalaan. Potilaalla on suuria sisäisiä vammoja sekä verenvuotoa ja henki on juurikin pakenemassa. Älykäs kirurgi sitten päättää nopeasti marssijärjestyksen leikkauksessa eli mitä vammoja ruvetaan ensimmäiseksi korjaamaan ja myös nopeasti muuttaa toimintasuunnitelmaa, jos jotain akuuttia ilmenee.
Joutuu kaikenmaailman mielenvikaisten, huumehörhöjen, murhanhimoisten ihmisten kanssa tekemisiin. Tapaa usein ihmiset silloin, kun näillä on yksi elämänsä surkeimmista päivistä: menettäneet läheisen, kodin tms.
Ja siitä huolimatta poliisien palkat on onnettomat ja arvostus alamaissa.
En ole poliisi eikä ole poliiseja lähipiirissä, mutta usein tätä mietin.