Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oppiiko lapsi "passiivisessa kielikylvyssä" kieltä?

Vierailija
18.08.2011 |

Olen kysynyt tätä ennekin ilman vastausta, mutta olisi hurjan kivaa kuulla vaikka ammattilaisten tietoa asiasta.

Eli: jos lapseni katsoo vuodesta toiseen vaikkapa ruotsinkielisiä lastenohjelmia ilman että niitä käännetään hänelle suomeksi (muuten kuin satunnaisesti), oppiiko hän ymmärtämään ruotsia? Kuulee sitä myös ympäristöstä jonkin verran.

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
18.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ehkä lastenohjelmista, koska ne ovat passiivista kieltä. Oppii kyllä varmasti laajemman äännevaraston jos aloittaa vauvana ja matkii äänteitä.

Itse opin passiivisen kielitaidon koska toinen puoli sukuani on toisenkielinen. Kuulin siis kieltä päivittäin vaikka sitä ei minulle varsinaisesti puhuttu suoraan. Nyt ymmärrän kieltä aika hyvin ja osaan jonkun verran arkijuttelua pakon vaatiessa (vanhat mummit).

Jos pelkällä telkkarinkatselulla oppisi tarpeeksi, puhuttaisiin koko suomessa sujuvaa enkkua- meillähän ei ohjelmia dubbata. :)

Vierailija
2/7 |
18.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuorovaikutusta pitää olla.

Isänikin osaisi varmasti englantia, jos sitä televisiosta vain oppisi. :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
18.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja isänsä puhuu ruotsia ympäristössä :D Olisi hauskaa tietää ymmärtääkö hän kuulemansa. Ehkä se selviää aikanaan. 6v poika. ap

Vierailija
4/7 |
18.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

meidan lapset ovat kuunnelleet englantia koko ikansa, vaikka heille ei suoraan sita juuri koskaan ole puhuttukaan. Ymmartavat, ja tarpeen vaatiessa (eli kun vastaan tulee ihminen jonka kanssa ei ole muuta yhteista kielta) myos alkavat puhua englantia, jossa vieras aksentti mutta sanasto ja kielioppi ok. Ikaa lapsilla 8 ja 5 v talla hetkella.

Vierailija
5/7 |
18.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli oppii ymmärtämään jonkun verran mutta ei osaa tuottaa kieltä itsenäisesti.

Vierailija
6/7 |
18.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli oppii ymmärtämään jonkun verran mutta ei osaa tuottaa kieltä itsenäisesti.

Äitini oli ollut ruotsissa töissä ennen syntymääni ja puhui minulle jonkin verran ruotsia, kun olin ihan pieni ja kuuntelin alle kouluikäisenä vielä ruotsinkielisiä satukasetteja ja katselin ruotsinkielisiä tv-ohjelmia. Sen jälkeen tuo kaikki jäi.

Mutta olen lapsesta ymmärtänyt ruotsia sen verran, että olen pysynyt kärryillä, mistä on kyse, vaikkenkaan itse kyllä pystynyt tuottamaan kieltä muutamaa hassua sanaa enempää.

Tosin sitten kun koulussa alkoi ruotsi seiskalla, opinkin todella nopeasti myös puhumaan sitä.

Toki tuo on myös lapsesta kiinni, mutta uskon kyllä, että myös passiivisesta "kieliärsytyksestä" on hyötyä.

Vierailija
7/7 |
18.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikä lapsi osaa ruotsia?? Onko lapsi jotenkin kehitysvammainen tai jotain?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän kahdeksan