Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työkkärin karenssista

Vierailija
18.08.2011 |

Onko kukaan koskaan välttynyt kolmen kuukauden karenssilta työsuhteen purkutilanteessa koeajalla?

Minut työnantaja erotti koeajalla ja tein asiasta työkkärille erittäin kattavan selityksen, jossa kuvasin tilannetta. Työsuhteen purku tapahtui siis täysin minusta johtumattomista syistä. Nyt tämä selvitys näyttää menneen ihan hukkaan, kun äsken tuli työkkäristä kirje, että minulla on mahdollisuus selittää vielä tilanne. Työnantaja väittää minun aiheuttaneen irtisanomisen. On tää perk....le, että työnantajan sana on laki ja niiltä riittää yksi valheellinen lause. Karenssi taitaa tulla...Niin epäreilua, niin epäreilua.

Onko kukaan siis onnistunut todistamaan, että irtisanominen/työsuhteen purku on tapahtunut niin, ettei karenssia tule?

Kaiken tämän surun, mitä työn menettäminen aiheutti lisäksi vielä menetän taloudellisesti paljon. Ja aina pitää palata tähän kipeään aiheeseen tekemällä lausuntoja. Onneksi työtilanne on sittemmin korjaantunut, mutta koen itseni niin pieneksi ja syrjityksi, enkä voi uskoa, että Suomi on näin epäreilu maa.

Kommentit (46)

Vierailija
41/46 |
13.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuleeko karenssi jos koeajalla irtisanottu polvivamman takia, eikä siitä syystä ole voinut toimia tehtävässä?

Vierailija
42/46 |
13.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä vaan. kirjoitti:

Tuleeko karenssi jos koeajalla irtisanottu polvivamman takia, eikä siitä syystä ole voinut toimia tehtävässä?

Irtisanomiseen ei vaikuta koeaika yhtään mitään. Onko polvivamma estänyt työteon? Siinä tapauksessa koeaikapurku olisi ehkä ollut perusteltu, mutta irtisanomisen sijasta olisi pitänyt ohjata työterveyshuoltoon.

Karenssia ei tule, jos polvivammasta on lääkärintodistus -> olet työrajoitteinen, ja sinun työllistämiseen on panostettava erityisesti, koska et pysty tekemään työtä. Toisaalta voisi edellyttää, että sinun pitäisi riitauttaa irtisanominen aiheettomana, jotta et olisi hyväksynyt sitä = aiheuttanut itse työttömyyttäsi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/46 |
13.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haastattelut kannattaa nauhoittaa, kännyissä on ihat hyvät recordi-ominaisuudet nykyään ja tietenkin ilmoittaa siitä haastattelijalle. Ettei jää mitään epäselväksi jos joutuu myöhemmin vänkäämään vaikka noiden TE-tunareiden kanssa.

Vierailija
44/46 |
13.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä tästä työnantajan toiminnasta on otettu jo ennen irtisanomista yhteyttä työsuojelupiiriin. Sillä ei näytä olevan mitään merkitystä :(. Myös liittoon otin yhteyttä, mutta siellä kehoitettiin ottamaan juuri tuonne työsuojelupiiriin yhteyttä.

Siihen kysyisin, että ketä voin pyytää todistajaksi, kun irtisanomistilanteessa oli läsnä vain minä ja pomoni. Kyseessä on pieni firma. Toinen työntekijä ei uskalla tietenkään todistaa, koska on hänkin koeajalla ja hän näki kuinka minulle kävi, kun yritin saada pomon lopettamaan laittomuudet työvuorojen suhteen.Siksi olen yksin.

Saisitko työsuojelupiiristä jonkun vapaamuotoisen tekstin, jossa "todistavat", että kyseisen yrityksen kanssa on ongelmia ollut ennenkin, vaikkeivät sun tapaukseen voi ottaa suoraan kantaa? Jos työnantaja toteaa, että et oo sopiva firmaan ja purkaa sopparin koeajalla, niin siitä ei saa karenssia. Jos taas olet omalla toiminnallasi aiheuttanut potkut (et ole toiminut ohjeiden mukaan, olet myöhästellyt töistä tms.), voi karenssia tulla. Jos sulla on laittomista työvuoroista mustaa valkoisella, laita selvitykseen mukaan.

Vierailija
45/46 |
13.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis lääkärissä käyty ja jalka kuvattu,jonkinsortin repeämää epäillään. Ei uskalla työnantaja enää jatkaa sopimusta. Ei vaan kestänyt työn rasitusta,joten ei kai karenssia voida lätkäistä, jos ei kykene työnantajan puolelta jatkamaan?

Vierailija
46/46 |
19.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työ- tai virkasuhteen purkamisesta työnantajan toimesta ei seuraa karenssia silloin, kun purkuperuste on 'työntekijän soveltumattomuus työhön'. Tämä oli omalla kohdallani peruste, jonka TE-keskuksen työntekijä itse määritteli minua kuultuaan. Ei tullut mtään karenssia.

Toinen juttu on se, että koeaikapurku tapahtui ilmoitettuani tulevasta silmäleikkauksestani ja ollessani 3 viikon sairauslomalla. Näissä olosuhteissa hallinto-oikeuteen tekemäni valitus on työsuhdejuristini mukaan oikeutettu ja sen läpimenolle on juristinkin mukaan olemassa erittäin hyvät perusteet (purkuperuste oli epäasiallinen ja syrjivä).

Kaikkea sitä voi ihmiselle tapahtua, jos ei kumartele ja nuoleskele esimiestään..

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi kuusi