Työkkärin karenssista
Onko kukaan koskaan välttynyt kolmen kuukauden karenssilta työsuhteen purkutilanteessa koeajalla?
Minut työnantaja erotti koeajalla ja tein asiasta työkkärille erittäin kattavan selityksen, jossa kuvasin tilannetta. Työsuhteen purku tapahtui siis täysin minusta johtumattomista syistä. Nyt tämä selvitys näyttää menneen ihan hukkaan, kun äsken tuli työkkäristä kirje, että minulla on mahdollisuus selittää vielä tilanne. Työnantaja väittää minun aiheuttaneen irtisanomisen. On tää perk....le, että työnantajan sana on laki ja niiltä riittää yksi valheellinen lause. Karenssi taitaa tulla...Niin epäreilua, niin epäreilua.
Onko kukaan siis onnistunut todistamaan, että irtisanominen/työsuhteen purku on tapahtunut niin, ettei karenssia tule?
Kaiken tämän surun, mitä työn menettäminen aiheutti lisäksi vielä menetän taloudellisesti paljon. Ja aina pitää palata tähän kipeään aiheeseen tekemällä lausuntoja. Onneksi työtilanne on sittemmin korjaantunut, mutta koen itseni niin pieneksi ja syrjityksi, enkä voi uskoa, että Suomi on näin epäreilu maa.
Kommentit (46)
Niinpä. Varmaan ottaisi mieluummin terveen tilalle. Pelottaa vaan hillittömästi työttömyys ja rahattomuus. Mulla menee lääkkeisiin, labroihin ja yksityislääkärikäynteihin hirveästi rahaa.
Työkkäri uskoo työnantajaa karenssia tulee.Itse vältin karenssin koska työ ei vastannut sitä mistä oltiin sovittu eikä työnantajakaan alkanu työkkäriin valehtelee.
[quote author="Vierailija" time="18.08.2011 klo 15:31"]kuten ap nähtävästi on besserwisserinä tehnyt. Työnantaja maksaa palkkasi, sinä teet työsi. jos on ongelmia, yhteys liittoon ennen kuin työsuhde puretaan. Siinä vaiheessa on turha itkeä sitä, että työnantaja teki väärin, jos et vaivautunut asiaa viemään ajoissa eteenpäin.
Kaiketi sinulla oli siinä pitkässä selvityksessäsi todistajien yhteystiedot? Vai pelkkä oma sana?
[/quote]
Kunnon mulkku oot.
Ei ap
Itse sain karenssia myös. Irtisanouduin kyllä itse töistä, mutta minulla oli lääkärin todistus työkyvyttömyydestä. Aikani tappelin te-toimiston kanssa mutta mikään ei kelvannut ja kärsin sitten 3kk karenssista. Loistavaa.
Ei helvetti. Siis edes koeaikana ei voi lopettaa vaikka tietää, ettei kykene kyseiseen työhön? Karenssia silti? Voi jessus tätä maailmaa. Oon koittanu hakea apua joka suunnasta, käynyt Te-keskuksen ammatinvalintapsykologilla-> mene Kelaan, hae kuntoutusta -> Kela pesee kätensä -> ota Varmaan yhteyttä, ne hoitaa -> hain kuntoutukseen lääkärin lausuntojen kera -> lapio naamaan. Miten huonosti pitää mennä että saa apua!!? Tapanko itseni? Tosin ei varmaan tartte kun jatkaa tässä oravanpyörässä niin luonto hoitaa homman.
Onneksi Suomen työkkäri asiat hoidetaan pääosin netissä,pienempi ebola-riski.
Te-toimistojen ainoa tehtävä on antaa työttömälle tavalla tai toisella karenssia. Ei mikään muu.
Ollessani työkkärissä töissä tuli joskus asiakkaksi joku ,jolle oli tullut tuoreessa työssä koeaikapurku. Silloin kysyttiin että onko koeaikapurku johtunut työntekijästä vai onko se ollut työnantajasta johtuva.
Kysyin itse asiakkaalta, että soitanko nyt tuolle työnantajalle ja kysyn asian, vai hoitaako hän siitä todistuksen työnantajalta. Yleensä asiakkaat sanoi että voin soittaa sille työnantajalle.
Useimmat työnantajat sanoi ensin, että ei heidän tarvi mitään ilmoittaa, riittää vaan koeaikapurku. Sehän riittää kyllä sinänsä, mutta jos se työntekijä haluaa hakea työttömyyskorvausta (niinkuin melkein aina haluaa), niin pitäisi tämä yksi asia saada tietää.
No mitä se työntekijästä johtuva sitten voi tarkoittaa? Onko työntekijä myöhästellyt, haissut alkoholilta tai ollut näkyvästi juovuksissa, kieltäytynyt seuraamasta työnantajan ohjeita?
Useimat työnantajat tajusi tässä kohtaa vastata, että ei missään nimessä. Työntekijä vaan ei soveltunut paikkaan. Asia selvä, tästä ei voi karenssia laittaa, joten korvaukset heti juoksemaan.
Yks työnantaja haistoi tässä kostonsa ja alkoi jaarittelemaan jotain "yrityksen tavoitteista" ja jostain "päämääristä" Totesin, että kiitos tästä ja en tod. laittanut asiakkalle karenssia.
Yleensä kuitenkin työnantajaa pääsääntöisesti uskotaan, koska ei katsota olevan sen intressissä taikka edes sitä kiinnostavan että tuleeko jollekin entiselle työntekijälle karenssia vai eil
Työnhakjia taas puhuu ns. omassa asiassaan. Jos sulla ei ole todistajia, niin vaikea on tuosta ilman selvitä.
Valittakaa aina noista karenssipäätöksistä (paitsi kun ovat selkeästi aiheellisia) vaikka vakuutusoikeuteen asti. Tietysti ensin on saatava Kelalta/kassalta kielteinen päivärahapäätös, mutta siinä onkin selkeät ohjeet valituksen laadintaa varten. Valitukset eivät juurikaan mene läpi, mutta näin estetään työttömien epäinhimillisen kohtelun käyttö säästökeinona (valitusten käsittely ei ole halpaa) ja ehkä karensseihin saadaan joskus jotain tolkkua.
Mulle kun tuli vimeksi karenssi 3kk, niin hain saikkua... Olin muistaakseni 2kk saikulla ja kelasta sai rahaa enemmän,kuin työttömyys korvaus on...
Tuo on niin totta! Itse irtisanouduin koeajalla, koska tunnelma työpaikalla sietämätön pomon käytöksen vuoksi sekä että työ oli liian raskasta josta terveysongelmia. Mikään ei suojaa irtisanoutujaa!! Ihan tyhmä siis olin että hain ja sain työn omatoimisesti eli työkkäristä ei siinäkään apua ja nyt vain vievät taas kolmeksi kuukaudeksi uskomattoman vaikeaan taloystilanteeseen!!!! Ihan sama millä perustelin irtisanoutumisen, eivät tee muuta kuin nauravat niitä lukiessaan... Pa...kaa porukkaa.
Jep näin se tuntuu menevän aina. Karenssia paukkuu oli oikeutettua tai ei.
Ei työntekijää suojaa mikään. On tosi loukkaavaa tuo karenssi. Työnantaja saa olla miten kamala tahansa. Tämän huomasin koeajalla, enkä voinut jäädä, olisin sairastunut... Rankaisu seuraa te-keskuksen nöyryytyskarenssilla.
Vierailija kirjoitti:
Onko kukaan koskaan välttynyt kolmen kuukauden karenssilta työsuhteen purkutilanteessa koeajalla?
Minut työnantaja erotti koeajalla ja tein asiasta työkkärille erittäin kattavan selityksen, jossa kuvasin tilannetta. Työsuhteen purku tapahtui siis täysin minusta johtumattomista syistä. Nyt tämä selvitys näyttää menneen ihan hukkaan, kun äsken tuli työkkäristä kirje, että minulla on mahdollisuus selittää vielä tilanne. Työnantaja väittää minun aiheuttaneen irtisanomisen. On tää perk....le, että työnantajan sana on laki ja niiltä riittää yksi valheellinen lause. Karenssi taitaa tulla...Niin epäreilua, niin epäreilua.
Onko kukaan siis onnistunut todistamaan, että irtisanominen/työsuhteen purku on tapahtunut niin, ettei karenssia tule?
Kaiken tämän surun, mitä työn menettäminen aiheutti lisäksi vielä menetän taloudellisesti paljon. Ja aina pitää palata tähän kipeään aiheeseen tekemällä lausuntoja. Onneksi työtilanne on sittemmin korjaantunut, mutta koen itseni niin pieneksi ja syrjityksi, enkä voi uskoa, että Suomi on näin epäreilu maa.
Ei tullu karenssia.
Te keskuksen linja on ihan keskiaikainen, työnantaja on kuin isäntä, jota nämä pellet kumartavat. Ja sitten otetaan irtisanoutujan selkänahasta jotta Suomi-laivaan saadaan säästöjä.
Otitko sinä yhteyttä työsuhteesi purkamisesta työsuojeluviranomaiseen ja ammattiliittoosi? Jos työnantaja valehtelee, että sinä itse sen aiheutit, niin millä sinä aioit sen todistaa? Jos taas työnantaja on purkanut työsuhteen, niin lue itsellesi ääneen, mitä siinä paperissa lukee. Syy ei nimittäin saa olla asiaton, esimerkiksi se, että olet raskaana tai että olet suhteessa samaa sukupuolta olevan kanssa.
Karenssin välttämiseen ei riitä se, että vakuutat työnantajan olleen narsisti. Sinulla on oltava yksityiskohtaiset muistiinpanot siitä, mitä todella tapahtui ja kuka todistaa. Hyvät edellytyksen karenssin poistamiseen saat, jos voit mainita nimeltä ne 34 muuta, jotka ovat lähteneet siitä talosta ovet paukkuen.
Työehtosopimuksen vastaisista on oltava todisteet! Esimerkiksi lista tehdyistä työtunneista ja palkkalaskelma, jonka perusteella voit todistaa, että ei ole maksettu työehtosopimuksen mukaisia lisiä.
Kukaan ei jaksa lukea monisivuisia sepustuksia. Tee yksi A4-arkille sopiva tiivistelmä, jossa ranskalaisin viivoin epäkohdat.
Ammattiliittoon sinun olisi pitänyt valittaa työnantajan toiminnasta, ei te-toimiston. Siitä voit ottaa yhteyttä vaikka yleiseen oikeusavustajaan.
7 on irtisanottu koeajalla, joka on eri asia kuin koeaikapurku. Irtisanomiseen riittävät tavallisesti "tuotannolliset ja taloudelliset syyt", eli jos ei tilauksia tullutkaan odotusten mukaan, eikä se voi olla silloin mitenkään itse aiheutettu.
6 ei olisi pitänyt karenssia saada, koska työttömyysturvalain mukaan pitää hakea kokoaikatyötä, ja laissa on erikseen määräykset siitä ,milloin voi kieltäytyä liian kaukana olevasta työstä.
Ei kantaväestöä auteta kirjoitti:
Tuo on niin totta! Itse irtisanouduin koeajalla, koska tunnelma työpaikalla sietämätön pomon käytöksen vuoksi sekä että työ oli liian raskasta josta terveysongelmia. Mikään ei suojaa irtisanoutujaa!! Ihan tyhmä siis olin että hain ja sain työn omatoimisesti eli työkkäristä ei siinäkään apua ja nyt vain vievät taas kolmeksi kuukaudeksi uskomattoman vaikeaan taloystilanteeseen!!!! Ihan sama millä perustelin irtisanoutumisen, eivät tee muuta kuin nauravat niitä lukiessaan... Pa...kaa porukkaa.
Sinä irtisanouduit, et purkanut työsuhdetta. Sietämätön pomo ei ole oikein hyvä syy irtisanoutua, mutta terveysongelmat on. Kai sinä ravasit yhtenään työterveydessä ja sinulle kertyi jo koeaikana repullinen lääkärintodistuksia työn raskauden aiheuttamista terveysongelmista?
Eräät eivät millään ymmärrä, että pitää olla todisteet. Pitää varmistaa selustaa siltä varalta, että jää edelleen työttömäksi ja on karenssi tarjolla.
Vierailija kirjoitti:
Valittakaa aina noista karenssipäätöksistä (paitsi kun ovat selkeästi aiheellisia) vaikka vakuutusoikeuteen asti. Tietysti ensin on saatava Kelalta/kassalta kielteinen päivärahapäätös, mutta siinä onkin selkeät ohjeet valituksen laadintaa varten. Valitukset eivät juurikaan mene läpi, mutta näin estetään työttömien epäinhimillisen kohtelun käyttö säästökeinona (valitusten käsittely ei ole halpaa) ja ehkä karensseihin saadaan joskus jotain tolkkua.
Mitä se vakuutusoikeus tässä asiassa auttaa, sillä se on te-toimisto, joka antaa lausunnon, saako työttömyyskorvausta maksaa vai ei. Kela ja kassa toimivat sen mukaan.
Siksi nimenomaan TE-toimiston lausunnosta on valitettava niin korkealle kuin se vaan on mahdollista. Perustelun on oltava niin lyhyt ja selkeä, että päättäjät jaksavat lukea ja ymmärtävät sen ja mikä tärkeintä, oltava työttömyysturvalakiin perustuva.
En nyt jaksa lukea tätä nokittelua täällä, mutta minä purin työsuhteen aikanaan kun työnantaja ei maksanut palkkaa ajoissa.
Olisin jatkanut jos olisi ilmoittanut viiveestä kuten pyysin, mutta ei ilmeisesti kehdannut, niin meni sitten näin.
Muistan työkkärin idiootin oikein tiukanneen minulta että kuinka olen nyt irtisanoutunut, ja tolkuttaneen että karenssi tulisi, mutta minä kirjoitin papereihin ja puhuin pelkästään sopimuksen purusta, joten karenssille ei sitten ollut perustetta.
Asian ratkominen kesti tosin kuukausia, eli sopimuksen purku ei ole mitään selvää pässinlihaa työkkärille, ilmeisesti.
eikö työnantajan kanssa voi neuvotella, että saisit oikeanlaisen päätöksen asialle? Tuskin on hänenkään etunsa pitää huonossa hapessa olevaa työntekijää.