Pystytkö käyttämään luomumaitoa laktoosi-intoleranssista huolimatta?
Tai esim. vuohenmaitoa? Olen kuullut että jotkut pystyvät käyttämään. Itsellä aika paha laktoosi vaiva enkä ole uskaltanut kokeilla.
Kommentit (10)
pitäis pystyä käyttämään. Samoin ns. tankkimaitoa moni on suositellut, eivät vaan tainneet tietää/muistaa että maatalon tyttönä olen sitä lapsuuden juonut ja silti saanut laktoosivamman.
Pästörointi aiheuttaa suomessa suurimman osan laktoosi-intoleranssista ja maitoallergiasta kun maitoa käsitellään niin paljon. Käy hakee navetasta suoraan ja kokeile vaikka kahviin. Juuri juttelin yhden naisen kanssa aiheesta jonka pojalla todella paha maitoallergia mut käsittelemätön lehmänmaito käykin mut ei kaupan :) eikä ole ainut.
Oikea maito maistuukin maidolta eikä vedeltä :D
eikä pysty äitinikään, pientilalla lapsuutensa ja nuoruutensa elänyt. Hänellä oli jatkuva ripuli koko lapsuuden tilamaidosta huolimatta.
Pästörointi aiheuttaa suomessa suurimman osan laktoosi-intoleranssista ja maitoallergiasta kun maitoa käsitellään niin paljon. Käy hakee navetasta suoraan ja kokeile vaikka kahviin. Juuri juttelin yhden naisen kanssa aiheesta jonka pojalla todella paha maitoallergia mut käsittelemätön lehmänmaito käykin mut ei kaupan :) eikä ole ainut. Oikea maito maistuukin maidolta eikä vedeltä :D
vaan joku muu maidon aiheuttama vaiva. Laktoosi eli maitosokeri kun on ja pysyy maidossa (ellei sitä nimenomaisesti pilkota=>vähälaktoosinen maito ja/tai poisteta=>laktoositon maito) oli se sitten luomua tahi ei.
edes nuolaisemaan laktoosia sisältäviä tuotteita. Kerran kaadoin vahingossa muroihini normaalia maitoa, mutta kaadoin sen sekunnin sadasosassa pois ja lisäsin laktoositonta maitoa - kun söin murot silti, makasin kolme päivää vatsakipuineni sohvalla :P
En uskalla kokeilla luomumaitoa, ainakaan vielä. Mulle sopii jostain ihmeen syystä islantilaisesta maidosta tehty Skyr-tuote. Vähän niinkuin rahka, mutta eri tavalla tehty. Ei minkäänlaisia oireita siitä, vaikka laktoosia ihan kunnon määrä.
jos on laktoosille herkistynyt, ei ole väliä mistä lähteestä se laktoosi tulee. Sitä saa vaikka ihan purkistakin jauheena.
Jos on diagnosoimatonta ongelmaa maidon kanssa ja yllättäen joku tietty maitotyyppi (luomu tai vaikka lypsylämmin) sopii, ei kyse varmastikaan ole laktoosivaivasta vaan jostain muusta.
ja lapseni, joka saa aivan järkyttäviä ilmavaivoja normaalisti maidosta, pystyy.
mieheni ei pysty (laktoosi-intolerantikko), maitoallergikkoni ei pysty, luultavasti maitoallergikkoni ei pysty (ei virallisesti todettu maitoallergiaa verikokeella tai altistuksella, mutta kun 8 v:llä oli jatkuvasti vatsa kipeänä ja kipu hävisi heti kun maito lopetettiin ja alkoi taas heti kun maito aloitettiin, allergialääkäri sanoi älä juo enää maitoa...)
Meillä ei siis mitään eroa vaivoihin onko luomua tai ei.
sitä paitsi yleensä se ero tulee siitä onko homogenoimatonta vai ei, ei siitä onko luomua vai ei. Mutta meillä ei siis eroa senkään suhteen.
kukaan kokeillut tuota vuohenmaito? siis laktoosista kärsivä. Rupes itteäkin kiinnostamaan.
tosin minulla taitaakin olla myös maitoallergia eikä vain laktoosi-intoleranssi.