ostamisen lopettaminen!
Nyt se loppuu mun kohdalla. Aion olla ostamatta mitään ylimääräistä niin kauan kuin suinkin voin. Siis ostan ainoastaan ruokaa, puhdistusaineita yms välttämättömiä, mutta ei itselle vaatteita, ei sisustusjuttuja, ei lehtiä yms. Lapsille tietenkin vaatetta tarpeeseen, mutta nekin harkiten. Haluan tehdä totaalisen muutoksen kulutuskäyttäytymiseeni. Katsotaan kuinka tämän ennen niin impulssiivisen meikäläisen käy!
Kommentit (9)
Mielestäni kuukausikin on jo hieno alku. Mun ongelmana on ollut varalle ostaminen, eli kun löydän edullisesti, ostan tulevaa käyttöä varten. Joskus tulevaisuuden varalle ostaminen on tietysti perusteltua, esim kasvavien lasten vaatteita alesta, mutta hei, mitä teen kymmenillä kynttilöillä, serviettipaketeilla, kipoilla ja kupeilla, en niin mitään! Nyt yritän tosissani olla tekemättä "hyviä löytöjä", yksinkertaisesti en mene kauppoihin kun vaan ruokaa ostamaan, mieluusti suht pieneen elintarvikekauppaan. AP
alkoi niin paljon ottamaan päähän nämä tavararöykkiöt himassa. Ylimääräiset kamat myin kirpparilla enkä uutta turhuutta ole ostanut tilalle. Ihanaa kun kotona ei ole ylimääräistä kamaa vaan ainostaan tarpeellista. En ole katunut päätöstäni kertaakaan vaikka aikaisemmin olin oikea himoshoppaaja.
Aiemmin kun opiskeli ja oli hoitovapaalla, oli yleensä puutetta vähän siitä sun tästä. Sitten menin töihin ja muutamien kuukausien aikana ostin kaiken puuttuvan.
Sen jälkeen tuli oikein hyvä fiilis, ja huomasin arvostavani omaa vapaa-aikaani niin paljon, ettei kiinnosta käyttää sitä shoppailuun. Musta on tullut anti-shoppailija. Ostan vain silloin kun tarvitsen ja jos en ehdi juuri tarpeeseen kauppaan, on tarve monesti mennyt myös ohi. Kuluttaminen tuntuu vastenmieliseltä.
onnistumisista muilta tässä asiassa. Mua ..on tosi kauan vaivanut tämä tavaran määrä, ostamisen tekeminen mielihyvää tuottavaksi ajanvietteeksi ja kaiken lisäksi tavarat yms ovat suurimmaksi osaksi laadullisesti täyttä p...tä. Vaatteista suurin osa tehdään jossain hikipajassa, samoin muut tavarat. Tiedän, koska olen ollut pitkään myyntityössä(en kylläkään ole enää). Hirveät katteet ja provikat, ja sitten jossain kaukana joku saa työpäivästään muutaman sentin...mä en halua osallistua näihin kemuihin enää! AP
Aiemmin kun opiskeli ja oli hoitovapaalla, oli yleensä puutetta vähän siitä sun tästä. Sitten menin töihin ja muutamien kuukausien aikana ostin kaiken puuttuvan.
Sen jälkeen tuli oikein hyvä fiilis, ja huomasin arvostavani omaa vapaa-aikaani niin paljon, ettei kiinnosta käyttää sitä shoppailuun. Musta on tullut anti-shoppailija. Ostan vain silloin kun tarvitsen ja jos en ehdi juuri tarpeeseen kauppaan, on tarve monesti mennyt myös ohi. Kuluttaminen tuntuu vastenmieliseltä.
Ylimääräinen ostaminen ja tavaran haaliminen tekee tunkkaisen ja ahdistavan olon.
onnistumisista muilta tässä asiassa. Mua ..on tosi kauan vaivanut tämä tavaran määrä, ostamisen tekeminen mielihyvää tuottavaksi ajanvietteeksi ja kaiken lisäksi tavarat yms ovat suurimmaksi osaksi laadullisesti täyttä p...tä. Vaatteista suurin osa tehdään jossain hikipajassa, samoin muut tavarat. Tiedän, koska olen ollut pitkään myyntityössä(en kylläkään ole enää). Hirveät katteet ja provikat, ja sitten jossain kaukana joku saa työpäivästään muutaman sentin...mä en halua osallistua näihin kemuihin enää! AP
alkoi ällöttämään. Sitten jotenkin mua vituttaa tuo Kiina. Päätin etten osta mitään kiinalaista. Ja tää tekee jo tosi ison loven osto"tarpeisiin". Tiedän toki että moni muu maa on ihan yhtä paha ellei pahempi, mutta tää Kiina näyttelee sirkuksessa suurinta roolia. Jos kaupassa katson jotain tuotetta, jota jotenkin tekisi mieli, kun luen valmistusmaan, ajattelen "hyi vittu mitä paskaa, ei kiitos"
Mieheni laski. Enkä ole töissä, eikä miehenikään.
Ostan aina kaikkea tarjouksessa olevaa, mielestäni kylläkin hyvää tavaraa. mm. erilaisia merkkituotteita. Lapsille hamstraan isompia kokoja vaatteista jemmaan jne. Ahdistaa silti tää tavaran määrä, kaikki kaapit pursuaa kamaa....nyt yritän olla ostamatta, kun olen hoitovapaalla eikä rahaa liiemmälti ole. Oikeestaan ihan hyvä juttu tää kun on välillä pienemmillä tuloilla.
Ostamisesta tulee jotenkin hyvä fiilis ja kauppoihin meen aina silmät kiiluen, että jos tekis jotain hyviä löytöjä tällä(kin) kertaa...huokaus :/.
kuukausi meni hyvin. tänään piti käydä vähän shoppailemassa, meni varmaan yli satanen.
Yritän taas...