Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

3-v. huutaa " mä haluan vaipan" eli miten eroon vaipasta?

Vierailija
17.08.2011 |

Nyt jo yli 3-v. poika ei millään halua potalle tai pöntölle pienentäjän kanssa. Pöntöön pelkää tippuvansa ja potalle ei suostu istumaan, jos hänet siihen saa, niin mitään pottaan ei tule. Ihan harvoin on suostunut pikkuhousut laittamaan jalkaan -ajatuksena, että olisi kotona ilman vaippaa, mutta tänäänkin huusi kurkku suorana haluavansa vaipan. Kakka tai pissat vaipassa ei haittaa mitään. lahjontakaan ei tunnu tehoavan. Turha istuttaa säännöllisesti potalle kun ei siihen suostu istumaan... Tai voinhan pakottaa ja pitää pakolla huutavan lapsen siinä potalla...

Kaikki kauhistelee, kun vielä vaipoissa ja kesäkin oli...

Kommentit (36)

Vierailija
21/36 |
17.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuules! Jos hermosto ei ole valmis niin lapsi ei opi kuivaksi vaikka potattaisi vauvasta.

Vierailija
22/36 |
17.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä homma meni todella kivuttomasti ja helposti, enkä usko lapsen kärsineen siitä, ettei saanut harjoitella pottailua 6kk eteenpäin (tässä ei siis mitään vikaa, jos joku haluaa niin tehdä).

t. 17

Oikeampi aika on aloittaa sillon, kun vauva jo istuu, muttei vielä kävele, eli n. 6 kk eteenpäin.

kyllä potalle pakottaminen voi traumatisoida oli äiti hysteerinen tai ei. Sinun taaperosi ilmeisesti meni mielellään potalle -> OK.

Me alettiin n. 1,5v eteenpäin yrittää aina välillä sitä, että aina herätessä ja ruoan jälkeen käydään istumassa potalla. Vähän myöhemmin alettiin kokeilla myös vaipan ottamista pois. Poika huusi ja itki että pelkää pottaa, ei halua, haluaa vaipan jne. Lopetettiin parin yrityksen jälkeen homma ja laitettiin suosiolla vaippa takaisin. Kokeiltiin uudelleen 2 v iässä -> sama juttu. Sitten taas 2,5 v iässä ja lapsi oppi kertaheitolla päiväkuivaksi (siis ilman tuota paljonpuhuttua harjoittelua). Eli jos lapsenne menee mielellään potalle: onneksi olkoon. Jos ei, odottakaa (älkääkä syyllistykö).

Tsiisus mikä neuvo. Lapsi traumatisoituu pahasti. Mun mielestä on ihan turha potattaa jotain yksivuotiasta.

Meillä 1v 7kk on jo pulivuotta tehnyt hätänsä pottaan. Voi olla että sun lapsesi traumatisoituu noin hysteerisestä äidistä. Mun lapseni ei ole mitenkään traumatisoitunut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/36 |
17.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sillä ei tullut minkäänlaista tulosta. Vaipan sai vaihtaa kohta sen takaisin laitettuaan. Parin kuukauden päästä potta aiheutti huutoa ja seuraavan kerran kokeiltiin taas niin poika veti itsensä rautakangeksi aina ootan nähtyään. 2,5vuotiaalle ilmoitin kaupassa että kärttämänsä lelun saa kun ei tarvitse enää päivällä vaippaa. Kassajonossa poika sanoi että en minä enää tarvi. Pari viikkoa katseltiin ja todettiin että poika todella päätti ruveta kuivaksi ja lelu ostettiin. Kuukauden päästä poika oli myös yökuiva. Kaikki omasta päätösestään.

Vierailija
24/36 |
17.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeampi aika on aloittaa sillon, kun vauva jo istuu, muttei vielä kävele, eli n. 6 kk eteenpäin.

kyllä potalle pakottaminen voi traumatisoida oli äiti hysteerinen tai ei. Sinun taaperosi ilmeisesti meni mielellään potalle -> OK.

Me alettiin n. 1,5v eteenpäin yrittää aina välillä sitä, että aina herätessä ja ruoan jälkeen käydään istumassa potalla. Vähän myöhemmin alettiin kokeilla myös vaipan ottamista pois. Poika huusi ja itki että pelkää pottaa, ei halua, haluaa vaipan jne. Lopetettiin parin yrityksen jälkeen homma ja laitettiin suosiolla vaippa takaisin. Kokeiltiin uudelleen 2 v iässä -> sama juttu. Sitten taas 2,5 v iässä ja lapsi oppi kertaheitolla päiväkuivaksi (siis ilman tuota paljonpuhuttua harjoittelua). Eli jos lapsenne menee mielellään potalle: onneksi olkoon. Jos ei, odottakaa (älkääkä syyllistykö).

Tsiisus mikä neuvo. Lapsi traumatisoituu pahasti. Mun mielestä on ihan turha potattaa jotain yksivuotiasta.

Meillä 1v 7kk on jo pulivuotta tehnyt hätänsä pottaan. Voi olla että sun lapsesi traumatisoituu noin hysteerisestä äidistä. Mun lapseni ei ole mitenkään traumatisoitunut.

Meillä lapsi oli 1v 10 kk kun rupesi tekemään pottaa tarpeensa. Eikä kyllä käytetty 6 kuukautisesta potalla. Mä en ymmärrä tätä vauvojen potatusta.

Vierailija
25/36 |
17.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän poikaa kokeiltiin potalle ensimmäisen kerran noin vuoden iässä, silloin ei vielä ollut kiinostusta asiaa kohtaan. Sen jälkeen aika ajoin kokeiltu pottailua ja nyt kesällä lomien aikaan pääsi kiinni juonesta, ikää 1v 8kk. Pottailusta tehtiin kiva asia, kehuttiin aina kun suostui istumaan potalla ja taputettiin kun tuli edes pieni pissa. Alkoi itsekin innostua asiasta ja saa nyt vanhemman apuna itse tyhjätä potan pönttöön ja painaa huuhtelunappia. Kakkojakin on alkanut pottaan tulla ja osaa välillä itsekin pyytää potalle. Vaippa voi välillä olla pitkäänkin kuiva. Mitään stressiä meillä ei asiasta olla otettu, lapset on yksilöitä ja toisilla herkkyyskausi myöhemmin. Tärkeää, että pottailusta saa jotenkin tehtyä lapselle positiivisen kokemuksen. Turha pelottelu ei auta! Ystävän poika oli 2,5v täysin kuiva, mutta hoitoon mentyään peloteltiin niin pissavahingolla, että olisi istunu sen jälkeen 10min välein potalla vahinkoa pelätessään.

Tsemppiä kaikille harjoitteluun! Ihailen niitä äitejä, jotka jaksaa jo vauvoja potattaa, mutta ehtii sitä myöhemminkin. Mikä sopii yhdelle ei välttämättä toimi toisella.

T. Lokamamma ja Samu 1v 10kk

Vierailija
26/36 |
17.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja tyttö tajusi homman heti alusta asti. Nyt on päiväkuiva yhden vuoden ja kymmenen kuukauden iässä, joskin vieläkin vahinkoja joskus toki sattuu :).

Vierailija
27/36 |
17.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

intoilua opettaa kuivaksi vuoden ikäistä vauvaa..kyllä se lapsi oppii, kun on valmis. Mitä väliä sillä on, onko vuoden vai neljä vuotta?

Vierailija
28/36 |
17.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

pissaamisen puolesta ei tarvitsisi enää vaippaa muuta kuin yöllä, mutta kakkaa ei suostu muualle tekemään. Ummetustaipumusta on ollut jo vauvasta ja saattaa mennä viikkokin kakkaamatta. Sitten on huuto sen mukainen ja peppuun tulee haavoja kakatessa. Olen yrittänyt houkutella kakkaamaan pottaan, mutta sitten pidättää, kunnes annan vaipan ja saattaa mennä useampi päivä kakkaamatta. En ole tähän keksinyt hyvää keinoa. Luumusosetta syötän, mutta ei sitäkään voi määrättömästi syöttää kun tulee ilmavaivaa ja maha kipeäksi.

Vierailija
29/36 |
17.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

potalle, että on sillä vähän väliä. Eihän se ole kiva neljävuotiaan kakkoja enää pestä :/

Mutta lapset tosiaan on erilaisia ja toisia ei haittaa ne kakatkaan housuissa, ei pätkä vertaa.

On niin lapsellisen sinisilmäistä jakaa (tässäkin) ohjeita, kun tietoa ei ole eikä juuri ymmärrystä asiasta. Jos se oma kullannuppu on oppinut nopeasti, se ei välttämättä johdu mistään hyvän kasvattajan taidosta...

Omat lapset oppivat ilman ihmeempiä juttuja "säädylliseen aikaan", mutta kaverin poika ei. Ei sitten millään. Ja todella kaiken sääntöjen, ohjeiden ja maalaisjärjen mukaan, mutta ei.

Älkää nyt oikeasti syyllistäkö pitkään vaipoissa olevien lapsien vanhempia, heillä on kyllä kovat paineet asiasta muutenkin.

Vierailija
30/36 |
17.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en vain ymmärrä tätä intoilua opettaa kuivaksi vuoden ikäistä vauvaa..kyllä se lapsi oppii, kun on valmis. Mitä väliä sillä on, onko vuoden vai neljä vuotta?

Se että olen nostanut vauvan lavuaarin päälle aamulla pissalla, pöntön päälle kakalle ja istumaan oppiessa potalle, ei ole kuivaksi opettamista. Huomasin itsekin, että 2v ei vielä pissaa paljon pidätellyt, sitä tuli pieniä määriä pitkin päivää, joskus osui pottaan joskus housuihin tai lattialle, ei eroa. Puoli vuotta myöhemmin, kun oli annettu vielä olla niissä vaipoissa, pissasi selvästi harvemmin suurempia määriä (eli ilmeisesti jonkin verran pidättelikin) ja oppi nopeasti menemään suoraan potalle ennen kuin pissa oli housussa.

Motiivina minulla tuossa aikaisessa pottailussa on ollut ihan vaan vaippojen yms. pyykin säästäminen, sittemmin siitä tuli tapa. Minulla oli vauva josta varsinkin ilmakylvyn tai vaipanvaihdon aikana näki selvästi että kohta tulee pissa tai kakka, joten olisi ollut tyhmää vetää äkkiä vaippa jalkaan tai hoitopöydällä pyyhe päälle, että pissaa siihen, kun yhtä hyvin saattoi nostaa vauvan lavuaarin/pöntön päälle ja selvitä näin ilman pyykkiä/roskaa. Kyse ei ole ollut siitä, että lapsi itse oppisi tässä välttämättä kuivaksi, vaikka saattaahan niinkin käydä. Meillä kuitenkin pissa ja kakka tuli ihan sujuvasti vaippaan, jos ei potalle oltu viemässä.

Muutenkin vähän ihmetyttää miksi lapsi pelkää pottaa, johtuuko se siitä myöhäisestä aloittamisesta, että potta on uusi ja ihmeellinen asia, vai pelkääkö lapsi muutenkin esim. tuolille tai sohvaan istumista...?

Vierailija
31/36 |
17.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun kolme lasta on jo isoja. Mua huvittaa kun yhden lapsen (vielä vauvan) äiti on tietävinään koko kuivaksi oppimisen problematiikan _yhden_ lapsen perusteella. Hanki toinen ja voit yllättyä.

Vierailija
32/36 |
17.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pari viikkoa saat kenties siivota niitä kakkoja housusta, mutta kyllä se sitten jo suostuu muuallekin tekemään asiansa.

Kaverin lapsi ei suostu tekemään kakkoja pottaan/pyttyyn. On ollut jo varmaan vuoden ilman vaippaa. Pissat tekee kyllä, mutta niitä kakkoja saakin siivota vuoden päivät.

Vierailija
33/36 |
17.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna olla vaipassa mutta istuta potalle monesti päivässä ne päällä, anna vaikka rusina palkaksi kun käy istumassa. Oppii kyllä. Jos teillä on oma piha niin kesällä ulos ilman vaippaa, näin oppii tunnistaa tarpeensa, vaipat ovat niin imukylyisiä nykyään että lapsi ei huomaa kunnolla kun se on kastunut. Myös kestovaippoja voisi ottaa käyttöön harjoittelun ajaksi, vähän imuja että tuntuu märälle.

Vierailija
34/36 |
17.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pari viikkoa saat kenties siivota niitä kakkoja housusta, mutta kyllä se sitten jo suostuu muuallekin tekemään asiansa.

Kaverin lapsi ei suostu tekemään kakkoja pottaan/pyttyyn. On ollut jo varmaan vuoden ilman vaippaa. Pissat tekee kyllä, mutta niitä kakkoja saakin siivota vuoden päivät.

Ummetus voi aiheuttaa, tekee kipeää kakkia ja sitä panttaa siihen asti että se tulee väkisin, tosi yleistä lapsilla, kannattaa antaa vatsanpehmikettä.

Vierailija
35/36 |
17.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Anna olla vaipassa mutta istuta potalle monesti päivässä ne päällä, anna vaikka rusina palkaksi kun käy istumassa. Oppii kyllä. Jos teillä on oma piha niin kesällä ulos ilman vaippaa, näin oppii tunnistaa tarpeensa, vaipat ovat niin imukylyisiä nykyään että lapsi ei huomaa kunnolla kun se on kastunut. Myös kestovaippoja voisi ottaa käyttöön harjoittelun ajaksi, vähän imuja että tuntuu märälle.

Eiköhän se ap:n lapsi ole jo oppinut kuivaksi kun hän on asiaa kysellyt 10 vuotta sitten. Lapsikin jo 13-vuotias.

Vierailija
36/36 |
17.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en vain ymmärrä tätä intoilua opettaa kuivaksi vuoden ikäistä vauvaa..kyllä se lapsi oppii, kun on valmis. Mitä väliä sillä on, onko vuoden vai neljä vuotta?

Se että olen nostanut vauvan lavuaarin päälle aamulla pissalla, pöntön päälle kakalle ja istumaan oppiessa potalle, ei ole kuivaksi opettamista. Huomasin itsekin, että 2v ei vielä pissaa paljon pidätellyt, sitä tuli pieniä määriä pitkin päivää, joskus osui pottaan joskus housuihin tai lattialle, ei eroa. Puoli vuotta myöhemmin, kun oli annettu vielä olla niissä vaipoissa, pissasi selvästi harvemmin suurempia määriä (eli ilmeisesti jonkin verran pidättelikin) ja oppi nopeasti menemään suoraan potalle ennen kuin pissa oli housussa.

Motiivina minulla tuossa aikaisessa pottailussa on ollut ihan vaan vaippojen yms. pyykin säästäminen, sittemmin siitä tuli tapa. Minulla oli vauva josta varsinkin ilmakylvyn tai vaipanvaihdon aikana näki selvästi että kohta tulee pissa tai kakka, joten olisi ollut tyhmää vetää äkkiä vaippa jalkaan tai hoitopöydällä pyyhe päälle, että pissaa siihen, kun yhtä hyvin saattoi nostaa vauvan lavuaarin/pöntön päälle ja selvitä näin ilman pyykkiä/roskaa. Kyse ei ole ollut siitä, että lapsi itse oppisi tässä välttämättä kuivaksi, vaikka saattaahan niinkin käydä. Meillä kuitenkin pissa ja kakka tuli ihan sujuvasti vaippaan, jos ei potalle oltu viemässä.

Muutenkin vähän ihmetyttää miksi lapsi pelkää pottaa, johtuuko se siitä myöhäisestä aloittamisesta, että potta on uusi ja ihmeellinen asia, vai pelkääkö lapsi muutenkin esim. tuolille tai sohvaan istumista...?

Lapset pelkää uutta, kun asioista tulee tapa sitä on vaikea muuttaa, siksi kannattaa oikeasti opettaa potalle jo ajoissa, vaikka olisi vaipoissa niin potalla voi silti käyttää vaikka joka päivä. Samoin tunteista ja pulloista on helpompi luopua kun sen tekee ajoissa. Ei neuvolassa turhaan suositella sitä vuotta näille taka rajaksi. Vanhemmat eivät ymmärrä että lasten kanssa ei pääse helpolla vaikka kuinka pitkittää asioiden kulkua, lapsi ei vaan pysty ymmärtämään yks kaks että ei tarvitse enää vaippaa tai tuttia... 3vuotias on muutenkin vahva tahtoinen, eikä uhma helpota asiaa yhtään. Eli kannattaa nyt tuoreuden vanhempien oikeasti ymmärtää että ne neuvolan ohjeet ei ole huu haata vaan oikeasti halutaan jakaa siksi että saataisiin ihmisten arki sujumaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän neljä