Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

3-v. huutaa " mä haluan vaipan" eli miten eroon vaipasta?

Vierailija
17.08.2011 |

Nyt jo yli 3-v. poika ei millään halua potalle tai pöntölle pienentäjän kanssa. Pöntöön pelkää tippuvansa ja potalle ei suostu istumaan, jos hänet siihen saa, niin mitään pottaan ei tule. Ihan harvoin on suostunut pikkuhousut laittamaan jalkaan -ajatuksena, että olisi kotona ilman vaippaa, mutta tänäänkin huusi kurkku suorana haluavansa vaipan. Kakka tai pissat vaipassa ei haittaa mitään. lahjontakaan ei tunnu tehoavan. Turha istuttaa säännöllisesti potalle kun ei siihen suostu istumaan... Tai voinhan pakottaa ja pitää pakolla huutavan lapsen siinä potalla...

Kaikki kauhistelee, kun vielä vaipoissa ja kesäkin oli...

Kommentit (36)

Vierailija
1/36 |
17.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

olishan toi helpompaa kun olisi aloittant harjoittelun silloin 2 vuotta sitten.

Mutta noin muuten, älä anna vaippaa. Se pissa tai kakka pikkuhousuissa tuntuu varmasti niin inhottavalta, että poika suostuiu kyllä sitten potalle tai pöntölle.

Vierailija
2/36 |
17.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se pakottamalla onnistunut. Mentiin sitten vielä yksi vuosi vaipan kanssa. Eli poika kerkesi 3 v. 10 kk ikäiseksi ennen kuin oli päivät ilman vaippaa. Tosin pari kuukautta ennen tuota saatiin poika kakkaamaan pönttöön. Haluaa kakata ilman supistajaa.

Kauhistelijoille voi sanoa että yritetty on, mutta aika ei vielä ole kypsä. Ehkä nyt on hyvä ottaa aikalisä asian kanssa. Jos olet kotona lapsen kanssa voit sitä vaipattomuutta yrittää syksylläkin. Meillä lapsi oli hoidossa joten oli sitten helpompi sopia että vaippaa käytetään vielä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/36 |
17.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poika oli silloin reilut 2 v ja kaikki edellytykset jättää vaippa pois olivat olemassa. Niin tutulta kuulostaa tuo "Mä haluun vaipan" -huuto!

Sovittiin pojan kanssa rauhassa (kun ei ollut tilanne päällä), että koska isot pojat ei käytä vaippoja, tämä on viimeinen paketti (paketissa oli vielä paljon) ja uutta ei sit enää osteta. Paketin vajenemista seurattiin yhdessä. Kun paketti oli tyhjä ja H-hetki koitti, poika huusi hädissään; "Autossa on vielä yksi!" - ja toden totta, istuintaskuun oli jäänyt hätävara. Se haettiin, ja seuraavalla kerralla poika meni mukisematta pytylle.

Tulos oli parempi kuin olin ikinä uskaltanut toivoa. Olin varautunut itkuun, huutoon ja mellastukseen, mutta mitään näistä ei tullut. Sovittu mikä sovittu ;)

Vierailija
4/36 |
17.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta noin muuten, älä anna vaippaa. Se pissa tai kakka pikkuhousuissa tuntuu varmasti niin inhottavalta, että poika suostuiu kyllä sitten potalle tai pöntölle.

Eli vaikka jo 1 v:nä harjoiteltiin niin ei se yhtään aikaistanut vaipattomuutta.

terv. se 3 v. 10 kk äiti

Vierailija
5/36 |
17.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja harjoittelemaan siinä istumista, mutta ei ole pakotettu kun minulle on sanottu ettei saa pakottaa! Jossain vaiheessa (2,5-v. kokeilin karkeilla lahjontaa -ei tehonnut).

Vierailija
6/36 |
17.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä on ihan turha potattaa jotain yksivuotiasta.

Me on aloitettu harjoittelu joskus 2,5-vuotiaana ja 3-vuotiaana kaikki ovat olleet kuivia.

Ap:lle sanoisin, että älä tee asiasta ongelmaa itsellesi äläkä varsinkaan lapselle tai olette suossa ja pitkään. Muiden puheista ei tartte välittää, lapset ovat yksilöitä.

Anna lapselle vaippa, pidä potta esillä ja mainitse siitä aina silloin tällöin, mutta älä pakota.

olishan toi helpompaa kun olisi aloittant harjoittelun silloin 2 vuotta sitten. Mutta noin muuten, älä anna vaippaa. Se pissa tai kakka pikkuhousuissa tuntuu varmasti niin inhottavalta, että poika suostuiu kyllä sitten potalle tai pöntölle.

Vierailija
7/36 |
17.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pari viikkoa saat kenties siivota niitä kakkoja housusta, mutta kyllä se sitten jo suostuu muuallekin tekemään asiansa.

Vierailija
8/36 |
17.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata pakottaa. Yritä pysyä rauhallisena: se lapsi oppii ihan varmasti. Koeta keksiä joku keino, ja ota aikalisä.

Jossain vaiheessa se lapsi ihan itse haluaa eroon vaipasta. Tiedän, että ottaa hermoon odottaa, mutta kun itse asiassa pakottaakaan ei voi. Ja on tosi kurja - ja ehkä pitempiaikainen murhe - jos asiasta tulee kauhea riita ja numero.

Jäitä hattuun. Etsi oikeaa hetkeä. Äläkä välitä siitä, mitä muut sanoo. Sanokoot mitä sanoo. Tosiasia on, ettei sillä ole mitään väliä, onko vaipoissa 3 vai 4 vuotta. Enemmän väliä on sillä, että kaikki pysyvät järjissään.

Enkä nyt tarkoita sitä, että pitäkää vaan kaikki lapsianne vaipoissa kouluikään asti. Mutta lapsetkin ovat erilaisia. Ja olen melko varma, että teidänkin tilanne ratkeaa lähiaikoina. Tsemppiä!

Vierailija
9/36 |
17.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tsiisus mikä neuvo. Lapsi traumatisoituu pahasti. Mun mielestä on ihan turha potattaa jotain yksivuotiasta.

Meillä 1v 7kk on jo pulivuotta tehnyt hätänsä pottaan. Voi olla että sun lapsesi traumatisoituu noin hysteerisestä äidistä. Mun lapseni ei ole mitenkään traumatisoitunut.

Vierailija
10/36 |
17.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän se mukelo protestoi yms mutta helpottuu se.

Sillä ei ole väliä miten aikaisin on pottailu aloitettu yms. Ei kaikki lapset noin vain sormia napsauttamalla ala tottumaan.

Mekin aloitimme pottailun vähän päälle 1v iässä. 2v iässä tuli kammo, ei enää niin mitään tehnyt pottaan/pönttöön eikä edes suostunut niille istumaan. Joten vaippa jalkaan ja menoksi. 3v iässä sitten kiinnostus palasi pikku hiljaa, saatiin päivävaippa pois, (huudon kera) 4v iässä lähti yövaippa. Ajan kanssa.

Vierailija
11/36 |
17.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se ennen 4v. niistä pois oppii ja jälkikäteen katsottuna on ollut ihan sama onko oppinut 2v vai 4v, ei mitään vaikutusta mihinkään.

Nyt on vielä pahin uhmisvaihekin päällä, eli tahtoa osoitetaan ja sen käyttämistä harjoitellaan, kaikkeen. Joten miksi tarjota tässä asiassa tahtoharjoittelukenttä hänelle, kun se vain pitkittää tilannetta. vähäksi aikaa (kuukausi-pari) vaipat käyttöön ja unohdat koko potta-asian, mutta tarjoat harmittomampi tahtomis sekä toisaalta purnaamis-aiheita. Laitetaanko "siniset vai punaiset hanskat"-tyyppisiä omia valintoja. Ja niitä tahdon rajojahan tulee väkisin luonnostaankin, ihan järjestämättä, johodonmukaisesti vain niissä rajoista kiinni. Sitten parin kuun(?) päästä kun mietitään vaipoitta olemista, koitetaan olla asettamatta tätä tahtokysymykseksi. Vaippoja käyttäessä on hyvä puhua satunnaisesti toistuvasti sivulauseessa ihailevasti mmiten "Ville onkin iso poika kun ei pidä enää vaippaa", kylläpä se Roosa kävi meillä reippaasti kakalla" ja niin ettei osoita näitä kehukommentteja lapselle ettei hänen tarvitse ottaa kantaa, vaan niin että hän kuulee sivusta kun mainitset jollekin toiselle näitä kehuja. Ennen pitkää hän itsekin haluaisi kuulla itsestään puhuttavan yhtä kehuvasti ja saattaa jopa itse ehdottaa vessassa käymistä. Jos ehdottaa... Hyvätkin taktiikat voivat käytännössä mennä mönkään, mutt ayrittänyttä ei laiteta. Selvää silti on että pakolla et uhmaikäistä pöntölle saa opetettua, moni uhmis saattaa kärjistetyssä tilanteessa valita tieten tahtoen mieluummin sen housuunpaskomisen jos siitä on hänen orastava autonomiansa hänen kokemuksensa mukaan kiinni. Siinä ei palkkiot ja rangaistukset auta jos vastapainona on luontainen kehitystehtävä: TAHTO. Täytyy siis juonia tahto asian puolelle.

Vierailija
12/36 |
17.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja viikonloppuna nakuili pitkin taloa ja alkoi kohta tarjoamaan vaippaa. Olisi pitänyt laittaa vaippa päälle, onneksi mies huomasi kysyä mennäänkö potalle ja sinne tyttö taapersi, pissasi ja kakkasi.

Kesällä oli muutaman kerran saanut pissattua pottaan ja alkkarit jalassa oli lattiaa kastellut niin oppi tunnistamaan milloin tulee pisu- tai kakkahätä.

Nyt lapsesta tuli kertaheitolla päiväkuiva.

Kolme edeltävää lasta on opetettu pottaan alle 1- vuotiaasta: silloin käytiin potalla ennen ja jälkeen ruuan, ennen ja jälkeen ulkoilun, ennen ja jälkeen unien.

Tämä nelonen on siis vähän leveemmin saanut olla mutta äkkäsi silti ulostamistarpeen ja käy potalla.

Minä pidän vähän vanhempien laiskuutena jos jollain on lapsi päivät vaipoissa 3- vuotiaana vaikka eikös tuota neuvolat pidä ihan terveenä ja hyväksyttävänä asiana silti. ;)

En ottaisi sinuna asiasta stressiä, se asia kypsyy kun kypsyy ja syksyllä tilanne saattaa olla jo ihan eri.

Jos minulla olisi 3- vuotias joka ihan kirkuu vaippaa niin kyllä se mietityttäisi minuakin.

En ole lapsiani pakottanut potalle mutta siinä on aina saatu lapsia hetki istumaan, ei sillä että jotain tarttee tulla.

Se vaan on osa päivää että käydään pisulla, ulkona, syömässä ja nukkumassa. Ei asioita kannata minusta nostaa liian suuresti valoon tai ne ahdistaa vaan lisää.

Ehkä potan voisi ottaa pois vessasta?

Lukea potalla tai tehdä jotain mielekästä niin lapsi rentoutuu?

Voisiko lapsi osallistua kerhotoimintaan tai olisiko lähistöllä muita pieniä lapsia jotka pottailee?

Entä käytkö itse pissalla lapsen nähden? Oletko selittänyt lapselle että äiti käy tälläsessä isolla potalla pisulla? (kato kaikki ei tee niin voi vähän yllättää lapsen miksi hänen tarttee nakuilla kylmällä potalla vessassa).

Vierailija
13/36 |
17.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jostain muistan lukeneeni että jos lapsi ei suostu ulostamaan muualle kuin vaippaan niin siitä voi seurata lapselle ummetusta jos lapsi silti pinnistelee ettei ulosta muualle!

Sun antama neuvo tarkoittaa hyvää mutta lapselle ei tule hyvää mieltä ja pahimmillaan voi olla lääkärin tarvetta vaativa tila.

13

Vierailija
14/36 |
17.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

potalla käymisestä traumatisoidu :D. Meillä kiinteiden syömisen aloittamisen jälkeen ei juuri ole kakkavaippoja ollut, koska lapsi on kakannut sen verran säännöllisesti, että on melkein aina ehditty pöntölle ja sittemmin potalle kun on kakka ollut tulossa. Kakkahädän iskiessä lapsi oppi aika pienenä jo juoksemaan potalle.

Tosin meillä sellainen tarkoituksellinen pottailu sillä ajatuksella, että pissat osuisi sinne, ei juuri mitenkään auttanut varsinaisessa kuivaksi oppimisessa ennen kuin näköjään sen aika tuli, vaikka lapsen tullessa 2v. käytiin potalla istumassa pari kertaa tunnissa. Silti lapsi saattoi pissata heti perään vaippaan tai lattialle, eikä noteerannut sitä mitenkään. Kunnes sitten puolisen vuotta myöhemmin saatiin yhdellä kerralla vaipat jätettyä pois.

Meinasin ehdottaa myös sitä, että annetaan sen nykyisen vaippapaketin jäädä viimeiseksi, lasketaan niitä vaippoja ja käydään ostamassa isojen poikien/tyttöjen housut valmiiksi. Potalla käymisestä palkitsemista voi jatkaa vaikka ostamalla isojen poikien/tyttöjen lelu, jolla leikitään vain potalla ollessa, ja jos sattuu tulemaan jotain pottaan, saa rusinan tai xylitol-pastillin tms.

Yksi mikä meillä joskus toi vähän lisää intoa potalle menemiseen, oli hippaleikki jossa potta on "turva" :).

Vierailija
15/36 |
17.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

komppi numerolle 12! Sitten kun makaa tk:n vuodeosastolla saattohoidossa vaipoissa about 83 vuoden päästä, ihan yksi lysti oliko ilman niitä 81 vai 83-vuotiaana!

Lapset ovat yksilöllisiä, miksi sen pitää olla joillekin niin vaikeaa. Juuri ystävättäreni kanssa naurettiin, kun toinen meistä oppi kävelemään 2,5-vuotiaana ja toinen 1 v 5 kk ja niinpä - vieläkin käydään nelikymppisinä koulua, edellä mainitusta johtuen ollaan muun alan kuin liikunnanopettajia, mutta hyvin ollaan sinne omin jaloin päästy, mitä nyt joskus bussi otetaan avuksi.

Vierailija
16/36 |
17.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä potalle pakottaminen voi traumatisoida oli äiti hysteerinen tai ei. Sinun taaperosi ilmeisesti meni mielellään potalle -> OK.

Me alettiin n. 1,5v eteenpäin yrittää aina välillä sitä, että aina herätessä ja ruoan jälkeen käydään istumassa potalla. Vähän myöhemmin alettiin kokeilla myös vaipan ottamista pois. Poika huusi ja itki että pelkää pottaa, ei halua, haluaa vaipan jne. Lopetettiin parin yrityksen jälkeen homma ja laitettiin suosiolla vaippa takaisin. Kokeiltiin uudelleen 2 v iässä -> sama juttu. Sitten taas 2,5 v iässä ja lapsi oppi kertaheitolla päiväkuivaksi (siis ilman tuota paljonpuhuttua harjoittelua). Eli jos lapsenne menee mielellään potalle: onneksi olkoon. Jos ei, odottakaa (älkääkä syyllistykö).

Tsiisus mikä neuvo. Lapsi traumatisoituu pahasti. Mun mielestä on ihan turha potattaa jotain yksivuotiasta.

Meillä 1v 7kk on jo pulivuotta tehnyt hätänsä pottaan. Voi olla että sun lapsesi traumatisoituu noin hysteerisestä äidistä. Mun lapseni ei ole mitenkään traumatisoitunut.

Vierailija
17/36 |
17.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

varmasti liittyi tässä aikaisemmin enemmän pakottamiseen kuin hyvässä fiiliksessä harjoitteluun.

Meillä kärsitään vähän vastaavasta ongelmasta, pöntöllä vähän vajaa 3v lapsi käy "kokeilemassa" useinkin mutta ei sinne mitään tule. Itse ainakin yritän ajatella, että kyllä tämä tästä kunhan kerran sattuu jotain tulemaan. Tai kun menee kouluun ja kaverit alkaa ihmettelemään että käytätkä sä tosiaan vielä vaippoja...

Vierailija
18/36 |
17.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeampi aika on aloittaa sillon, kun vauva jo istuu, muttei vielä kävele, eli n. 6 kk eteenpäin.

kyllä potalle pakottaminen voi traumatisoida oli äiti hysteerinen tai ei. Sinun taaperosi ilmeisesti meni mielellään potalle -> OK.

Me alettiin n. 1,5v eteenpäin yrittää aina välillä sitä, että aina herätessä ja ruoan jälkeen käydään istumassa potalla. Vähän myöhemmin alettiin kokeilla myös vaipan ottamista pois. Poika huusi ja itki että pelkää pottaa, ei halua, haluaa vaipan jne. Lopetettiin parin yrityksen jälkeen homma ja laitettiin suosiolla vaippa takaisin. Kokeiltiin uudelleen 2 v iässä -> sama juttu. Sitten taas 2,5 v iässä ja lapsi oppi kertaheitolla päiväkuivaksi (siis ilman tuota paljonpuhuttua harjoittelua). Eli jos lapsenne menee mielellään potalle: onneksi olkoon. Jos ei, odottakaa (älkääkä syyllistykö).

Vierailija
19/36 |
17.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käykää yhdessä ostamassa alushousuja ja lupaa joku isompien poikien lelu, kuten joku ehdottikin, kun alkaa sujua.

Mä en ymmärrä yhtään tota "lapsi ei ole valmis" -ajattelutapaa. Luuletteko että ennen vanhaan lapsia on alettu käyttämään vasta kolme vuotiaana? Kun on itse pesty pissapyykit ja käsin, on taatusti ollut enemmän motivaatiota asiaan.

Itse olen käyttänyt vessassa lapsia jo vauvasta. Siitä on tullut ihan normaali tapa, ei ole täytynyt itkeä ja pakottaa. Se vaatiin vaan äidiltä/isältä enemmän, onhan sitä vaippaa helppo laittaa ja vaihtaa neljän tunnin välein. Mutta vielä helpompaa on kun lapsi osaa kaksi vuotiaana mennä itse vessaan kun on hätä, eikä vaippoja tarvise ollenkaan.

Meillä on kolme lasta ja jokainen, poikia ja tyttö, ovat oppineet aivan samalla tavalla. Eikä ole pakotettu eikä itketetty. Lelu vaan käteen niin johan siinä lorotellaan mielellään. Joten anteeksi vaan, väitän, että niitä lapsia jotka ovat oppineet vasta 3v kuivaksi, ei ole käytetty viimeistään siitä lähtien kun ovat oppineet istumaan, aktiivisesti potalla. Eli herätessä, nukkumaan mennessä, ruoan jälkeen, ulos lähtiessä, ihan samalla syklillä kuin päiväkodissa.

Vierailija
20/36 |
17.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://www.mll.fi/vanhempainnetti/tukivinkit/lapsi_oppii_kuivaksi/

Ota aikalisä! Kuivaksi oppiminen voi tapahtua aika nopeastikin kun ei stressaa.

Lapsesi on kuitenkin vasta 3v.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi kolme