Ärtynytsuoli, apuja kaivataan ruokavalion suhteen.
Sain juuri tietää että kärsin kyseisestä vaivasta. Monet ruuat voivat kuulemma tehdä oireita. Onko täällä muita vaivasta kärsiviä? Olisin kiitollinen jos antaisitte joitakin ruoka vinkkejä, mitä kannattaa syödä tai mitä jättää pois.
Kommentit (22)
Minulle ei tunnu sopivan tuoreet kasvikset. Mutta kypsennettynä voin syödä melkein kaikkia ainakin pieninä määrinä. Peruna on minulla ehdottomasti pois jo pieninäkin määrinä.
Maitotuotteista voin käyttää kypsiä juustoja kohtuusella mutta en muuta.
Miehelle ei taas sovi viljat eikä maito.
Me syötiin kaikkea ja kun voitiin huonosti niin jätettiin pois kaikki yleisimmät ongelman aiheuttajat (MSAS -analyysissäkin käytiin ja otettiin vinkkiä vaikka ei oikein pitänyt kaikki paikkaansa). Sitten on palauteltu ruokia käyttöön ja todettu osa kokonaan sopimattomiksi ja osa rajoitetusti käytettäväksi jne.
Tilanteessasi kokeilisin jättää kaikki ne tuotteet pois jotka ärsyttävät tai epäilyttävät. Lisäksi jättäisin pois ainakin maidon, vehnän, rukiin, ohran, soijan jne.
Sitten pidät kirjaa siitä mitä syöt ja miten voit. Kun vointi on hyvä niin syöt niin pari viikkoa ja sitten rupeat lisäämään ruoka-aineita varovaisesti käyttöön. Ei siis kerralla hirveää määrää poissa ollutta ainetta vaan maltilla.
Ei se auta kuin kokeilla. Kukaan ei voi tietää mikä sinulle on pahis (tai MSAS-analyysistä esim voi saada listan mutta ei se meillä ainakaan täysin pitänyt paikkaansa mutta ehkä vähän suunta antava kuitenkin).
viljat ja liika kuitu saivat vatsani toimimaan vähän liikaakin... Ja vaihdoin vuorotyön opiskeluun eli säännällisyys helpottanut elämää ;-)
pahimman ajan yli selvitäkseni en voinut syödä muuta oikeastaan kuin kaikista vaaleinta paahtoleipää. tämä ei siis jatkoa ajatellen tainnut olla kovin hyvä vinkki, sori
mutta jotain sentyyppistä vaivaa minulla on ollut. Minulla myös karppaus vaikuttaa vaivaan niin, ettei koko hankaluutta enää ole. Vatsa toimii kerran päivässä ja se siitä. Ei turvotusta eikä muita vaivoja.
On yksilöllistä, mihin vatsa reagoi, kannattaa vaikka pitää ruoka-oire päiväkirjaa jos ei muuten saa selvää mikä itselle on hyväksi ja pahaksi. Usein rasvainen ruoka ja runsaat hiilihydraattipläjäykset kerralla ovat minulla oireita aiheuttavia.
Ärtyneen suolen oireyhtymässähän kyse on vaivoista, joille ei löydetä lääketieteellistä syytä, vatsan eritasoisia toiminnallisia häiriöitä.
eli myös kaikki jossa on tärkkelyssiirappia, glukoosisiirappia tai glukoosia. ne ovat yleensä vehnää.
suoli on nyt kipeä riippumatta mitä sinne laitat kunnes se menee hieman kiinni.
lt-kaupasta lepicolia, mutta varovasti, ja sen jälkeen voit kokeilla myös linumia, joka tosin voi aiheuttaa kiemurtelua. näin siksi, koska linum tekee taas sitä massaa hieman. nauti paljon nestettä äläkä missään tap ota liottamatta. sekoita a-piimään tai maustamattomaan jogurttiin.
riisipuuroa ja kiisseliä ja ennen kaikkea AB-piimää. pitäisi helpottaa kyllä. myös keitetty riisi ja joku ohut lisuke siihen voi olla hyvä.
hei kyllä se siitä!!! ja tuo viljattomuus todella vaatii tarkkuutta!!!
eli myös kaikki jossa on tärkkelyssiirappia, glukoosisiirappia tai glukoosia. ne ovat yleensä vehnää. suoli on nyt kipeä riippumatta mitä sinne laitat kunnes se menee hieman kiinni. lt-kaupasta lepicolia, mutta varovasti, ja sen jälkeen voit kokeilla myös linumia, joka tosin voi aiheuttaa kiemurtelua. näin siksi, koska linum tekee taas sitä massaa hieman. nauti paljon nestettä äläkä missään tap ota liottamatta. sekoita a-piimään tai maustamattomaan jogurttiin. riisipuuroa ja kiisseliä ja ennen kaikkea AB-piimää. pitäisi helpottaa kyllä. myös keitetty riisi ja joku ohut lisuke siihen voi olla hyvä. hei kyllä se siitä!!! ja tuo viljattomuus todella vaatii tarkkuutta!!!
Mistä ihmeestä nuo ohjeet vetäisit? Kyseessä ei ole Keliakia, vaan ärtyneen suolen oireyhtymä, johon ei ole mitään yksittäistä hoitoa eikä lääketieteellistä syytä. Juuri eilen juttelin gastrologin kanssa tästä vaivastani.
Ei tarvitse minimiin vetää hiilihydraatteja, vähän kattoo mitä suuhunsa pistää. Runsaasti kasviksia, marjoja, hedelmiä, lihaa, kalaa, kananmunia ym. Vältin perunaa, pastaa, riisiä ja leipää.
Ei tuokaan ehdotonta minulle ole, saatan vähän laittaa esim riisiä kanakastikkeen joukkoon ja usein syön pari palaa ruisleipää päivässä.
Mutta, heti kun syön esim pullaa ja karkkia, tai ylenmäärin mitä tahansa leipää niin maha on tosi ärtyisä.
vaan siitä mikä voisi auttaa ja helpottaa. kun suoli on kipeä, niin se on kipeä, oli se ärtynyt keliakiasta, vilja-allergista, pelkästä värtyvästä suolesta, crohin tauti tai mistä tahansa!!!
huomasitko kuin meille monelle viljattomuus on helpottanut? etkö ymmärrä maitohappobakteerien toiminnasta mitään?
Pyrin syömään 5 kert päivä ja välttämään turhaa stressiä. Vatsa reagoi heti stressiin ja silloin olen tarkempi mitä syän.
Syön vähän leipää (etenkin mulla tuore ruisleipä tuo oireita), valkoista viljaa, pastaa, raakaa sipulia, rasvaista ruokaa, voimakkaita mausteita, liikaa sokeria tai alkoholia.
Kahvia maidolla juon paljon ja siitä ei vatsa tykkää...
Mä syön huoletta hiilihydraatteja mm. maissia, perunaa, riisiä enkä huomaa niiden erityisesti aiheuttavan oireita. Sen sijaan esim. juuri ihan valkoinen vehnä tai ruis on pahoja, mutta kaura ok.
vaan siitä mikä voisi auttaa ja helpottaa. kun suoli on kipeä, niin se on kipeä, oli se ärtynyt keliakiasta, vilja-allergista, pelkästä värtyvästä suolesta, crohin tauti tai mistä tahansa!!! huomasitko kuin meille monelle viljattomuus on helpottanut? etkö ymmärrä maitohappobakteerien toiminnasta mitään?
Monella hiilihydraattien rajoittaminen auttaa, mutta monilla ei. Eilen juuri gastrologi kertoi, että ärtyneen suolen oireyhtymään vain noin puolella on mitään apua maitohappobakteereista. Tiedän kyllä miten ne toimivat, siinä määrin kuin voi tietää. Tutkijatkaan kun eivät vielä tiedä läheskään kaikkea. Ärtyneeseen suoleen ei todella ole yhtä ratkaisua (esim. viljojen jättäminen pois) tai maitohappobakut, vaan toki voi näitä kokeilla, mutta itselle oireita aiheuttavan / oireisiin auttavan voi löytää vain kokeilemalla ja täysin viljaton dietti ei tietääkseni ole se millä kokeilut kannattaa heti aloittaa, etenkään kun ei tunne potilaan oireiden tasoa eikä syntyhistoriaa.
niin kuralla, ettei uskaltanut lähteä lenkille, ettei tule paskat housuun, nyt karppaan ja vatsa on täydellinen, toimii, mutta normaalisti. suosittelen.
sellaisia siemeniä, jotka tekee suoleen täytettä. Nimi alkoi L-kirjaimella. En nyt muista sitä tarkemmin.
Ne siemenet auttoi kyllä hyvin. Lisäksi söin kaurapuuroa paljon, sekin rauhoitti suolta. Mulle liha teki pahimmat oireet. Joten karsin lihaa, kanaa kestin paremmin. Lisäksi paprika ja mausteet oli pahasta. Lääkäri sanoi että jos muu ei auta, niin kannattaa syödä vauvan ruokaa jonkin aikaa.
pieniä annoksia 5-6krt päivässä. Suoli ei saa mennä liian tyhjäksi eikä liian täyteen. Pois kaikki pizzat, hampurilaiset, kebebit jne. Samoin muut rasvaiset; makkarat, majoneesit, juustot jne.
Kasvikset ja leipä tekee gutaa.
Pois myös paprika ja kaalit sekä mulla kokoliha.
Eri ihmisillä voi suoli ärtyä eri jutuista. Suosittelen kans tota ruokapäiväkirjaa, niin huomaat, mikä sun ruuansulatusta ärsyttää. Mulla autto maidoton ruokavalio ja kovin mausteisen ruuan välttäminen, kaverilla taas tumman leivän ja vastaavan jättäminen. Stressi pahensi mun oireita... Tsemppiä!
olon tekee siedettäväksi seuraavanlaisten aineiden ehdoton välttäminen:
maitotuotteet
naudanliha
hiiva
arominvahventeet
kaali
pavut
herneet
mansikat
kirsikat
omena
käytettynä, yleensä, ainakin minulle ohjeessa on liian suuret määrät kerralla.
Syön aina samalla tavalla ja joskus maha on ihan kauhea ja joskus oireeton. Suurin vaikuttaja mulla on stressi. Jos on stressiä niin maha alkaa heti möyriä. MUTTA syön pelkkää kotiruokaa aina muutenkin, en mahani vuoksi.
Olen huomannut selkeästi että seuraavat tuotteet aiheuttavat vatsavaivoja minulla:
aspartaami(light-mehut yms)
sipuli
hiilihappojuomat
rasvainen ruoka/herkut esim. suklaa
maustettu ruoka
kahvi
Mutta sitten tosiaan vaikka söisin päivästä toiseen samalla tavalla niin yhtenä päivänä maha on tosi huonona ja toisena voi olla ihan hyvä. Ehkä stressistä johtuen maha vaihtelee tosi paljon. Voi olla koko lasten kesäloman täysin oireeton ja sitten yhtäkkiä olla viikon tosi kipeä. Tai sitten puoli vuotta järkyttävässä kunnossa ja sen jälkeen alkaa hitaasti toipua. Elämäni ei edes ole stressaavaa mutta tuntuu että vatsa reagoi heti kaikkeen kiireeseen jota ei neljän lapsen perheessä ole kuitenkaan helppo täysin välttääkään.
Tsemppiä! Vaiva on kurja mutta ei onneksi vaarallinen! Joskus kun oli huonona söin apteekista Agiocuria joka on varmaan aika samanlaista kun se visiblin. Saattoi ehkä auttaa mutta olin aika epätoivoinen ja kokeilin kaikenlaista. Sitten kun vatsa on hyvä niin voin syödä melkein mitä vain eikä tule mitään oireita!
pitkään meni, että asia diagnosoitiin. Sain hoitajan vastaanotolla hyvät suulliset ohjeet ja ohjevihkosen kotiin vietäväksi.
On kuulemma yksilöllistä mihin ruokiin vatsa reagoi ja oikeat ruuat löytyy kokeilemalla. Ylipäätänsä runsaskuituinen ruoka on hyvästä, jos kuituja on aiemmin syönyt vähän kannattaa alottaa varovasti. Lisää vähitellen ruokaan leseitä ja siemeniä.Myös maitohappobakteereja suositellaan, tasapainottaa vatsan toimintaa.Laktoosi voi lisätä vatsavaivoja eli ehkä HYLA tai laktoositon ruokavalio voi olla paikallaan. Minua kehotettiin välttämään myös:
kananmunia
teetä/kahvia
kaasuja muodostavia kasviksia (esim.kaalit, pavut, herneet lanttu)
tuoretta ruisleipää
pullaa ja yleensäkkin vaaleeta leipää
hiilihapotettuja juomia
sekä makutusaineita
Tärkeetä on, että ruoka rytmi pysyy säännöllisenä ja kiireettömänä. Hotkiminen lisää ilmavaivoja.Myös liikunta ja lepo sopivassa suhteessa auttaa vatsavaivoihin.
Näin mua ohjeistettiin :)