Antaisitteko 11-vuotiaan tytön kaveerata tällaisen kaverin kanssa?
On varastanut vaatteita, haukkunut ulkonäköä ja aina muutekin vähättelemässä. Esim. "en usko, että sait kympin englannista, et sinä voi olla niin hyvä". Kun kaikki kehuivat tytön nomination koruja, niin tuo kaveri haukkui ja sanoi, ettei kukaan enää käytä tuollaisia. Koulussa ovat usein koko luokan tytöt yhdessä, se ihan ok. Tuo kaveri pyytää koulun jälkeen tyttöni kaverikseen, ja tyttöni ei uskalla sanoa, ettei halua olla hänen kanssaan vaan soittaa minulla ja minun pitää sitten sanoa, ettei käy.. Mitä tekisitte? Miten neuvoisin tyttöä? Tytön äitiin ei ainakaan, kannata ottaa yhteyttä. Tiesi esim varasteluista, mutta sanoi että ne on meidän tytön.
Kommentit (6)
ei selvästikään halua olla hänen kanssaan. Keksit surutta vain aina jonkun tekosyyn ja otat niskoillesi tyhmän äidin leiman.
Meillä 11-vuotias tyttö ja luokalla on ollut yksi juuri tuollainen tyttö. Tyttö on kärsinyt kaverin vähättelystä ja kaveri oli pyytänyt tyttöä kotiinsa koulun jälkeen, en ole antanut mennä. On onneksi muitakin kavereita ja nyt syksyllä kun koulu alkoi, oli tämä ikävä kaveri onneksi muuttanut pois, tyttö oli aidosti iloinen, koska pelkäsi milloin mollaaminen taas alkaisi.
Jos tyttäresi tahtoisi olla hänen kaverinsa, niin voisi yrittää ottaa vähän "tukivanhemman" roolia ja alkaa vaan kasvattamaan lasta niinkuin omaansa. Mutta kun kerran tyttäresi ei halua olla sellaisen kaveri (mikä on tyttäresi kannalta oikein hyvä juttu), niin sitten tyhmä äiti-leima on ehkä paras. Tai sitten, jos tyttäresi on rohkea, hän voi sanoa tälle, että ei halua leikkiä, kun toinen varastaa yms, kun se ei ole oikein. Yleensä olisi hyvä kertoa, miksi antaa rukkaset kaverille, jotta tämä voisi siitä kasvaa ja kehittyä.
En luottaisi ko kaveriin yhtään. Lisäksi tyttösi ei halua olla hänen kanssaan. Nyt on helpoita sinun olla se tyhmä äiti, joka kieltää.
Sanoisin tosin lapselle, että miettii itse kannattaako kyseinen "ystävyys". Kyllä lapselle pitää tuon ikäisenä antaa vastuuta omasta elämästä, en voi olla aina valitsemassa hänen "ystäviä ja vihollisia".
NOin vaan ettei koskaan sovi koulun jälkeen ja kehottaisin koulussakin enemmän kaverraamaan muiden kanssa. Jos 11-v:na on tuollainen, mitä onkaan parin vuoden päästä.