Poikia suositaan arvosanojen annossa äidinkielessä selkeästi. Ts. samalla
osaamisen tasolla pojat saavat äidinkielessä paremman numeron kuin tytöt. Matematiikssa sama toisin päin, mutta huomattavasti lievemmin. Ts. munalisä alkaa jo koulussa. Näin siis useindev valtakunnallisten tutkimusten mukaan,
Kommentit (4)
Eli kun pyritään painotettuun opetukseen, tyttöjä otettiin puolet ja poikia puolet. Vaikka tytöt siis menestyivät pääsykokeessa paremmin, poikia kiilasi silti sisään pelkän sukupuolen ansiosta.
Pisa-kokeissa ja sitten verrattu oikeaan todistuksen numeroon. Pojilla alhaisempi osaamisella sai paremman numeron. Ero niin selkeä, ettei voi selittää tuntiaktiivisuudelle tms.
2: on verrattu osaamista testein kuten vaikkapa Pisa-kokeissa ja sitten verrattu oikeaan todistuksen numeroon. Pojilla alhaisempi osaamisella sai paremman numeron. Ero niin selkeä, ettei voi selittää tuntiaktiivisuudelle tms.
eikä voidakaan tehdä, koska Suomessa ei olisi laillista crossata rekistereitä tuolla tavalla. Siis kenenkään yksittäisen henkilön pisakoe-tulosta EI voi verrata hänen omaan todistusnumeroonsa, koska se olisi rekisterien ristiinajoa ja tietosuojalakien vastaista.
Se mitä voidaan verrata , on yleisellä tasolla pisa-tuloksia ja todistusarvosanoja, kohdistamatta niitä henkilöihin. Mutta sillä perusteella sitten ei taas voidakaan väittää, että joku tietty ryhmä saisi parempia tai huonompia tuloksia jommalla kummalla tavalla, koska vertailu on yleisellä tasolla, ei minkään ryhmän välillä..
että mihin ihmeeseen nämä arviot perustuvat. Meinaan vaan että tätä "todellista osaamista" arvioivat ne samat opettajat, jotka antavat arvosanatkin. Miksi ihmeessä he antavat eri paikkoihin eri arviot? Valtakunnallisessa kokeissa tätä eroa ei näy...