Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kutsuja maksaa! Mutta mikä on kutsumista ja mikä on vain seuran kysymistä?

Vierailija
15.08.2011 |

Toisessa keskustelussa oltiin vahvasti sitä mieltä että kutsuja maksaa. Kyse ketjussa oli siitä että lapsen kaveri pyydettiin mukaan uimahalliin jonne olivat juuri lähdössä. Minulle jäi kuitenkin epäselväksi että mikä on kutsumista ja mikä ei? Jos pyydän kaveria lähtemään parille lasilliselle kanssani, niin pitääkö minun maksaa lasilliset jos olen häntä pyytänyt? Jos mies pyytää lasilliselle niin silloin on ok että hän maksaa jos kyseessä on ensimmäisiä treffejä, kuuluu herrasmiehen tapoihin, mutta tätä yleistämistä en nyt ymmärrä. Jos siis haluaa lounaalle, mutta rahaa on vain yhteen lounaaseen on parempi mennä yksin?

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
16.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä taas oletan että jos lapsen mukaan ottavat eivät selkeästi tarjoudu maksamaan lapseni kuluja niin laitan lapselle rahaa mukaan. Jos asiasta ei olisi ollut puhetta, en todellakaan kehtaisi laittaa lasta matkaan ilman että sillä olisi kulurahoja mukana. Ja lapselle sanon että kun on maksun aika niin sanoo että äiti antoi lippu (tms) rahat mukaan. Jos haluavat silti maksaa niin ok. Tosi noloa olisi jos ei edes tarjoudu maksamaan omaa lastaan. Jos toiset näkevät jo vaivaa sen kanssa että ottavat lapseni mukaan ja huolehtivat hänestä, niin kaiken huippu olisi että saisivat maksaa hänen kulutkin.

Vierailija
2/20 |
16.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä taas oletan että jos lapsen mukaan ottavat eivät selkeästi tarjoudu maksamaan lapseni kuluja niin laitan lapselle rahaa mukaan. Jos toiset näkevät jo vaivaa sen kanssa että ottavat lapseni mukaan ja huolehtivat hänestä, niin kaiken huippu olisi että saisivat maksaa hänen kulutkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
16.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tietysti me silloin maksetaan. Ja vaikka lapsilla on ollut omaa rahaa mukana, kulut on silti mennyt meidän pussista. Omille laitan aina rahaa mukaan kun johonkin lähtevät kavereiden mukana. Joskus on käyttänyt omaa rahaa, joskus kaikki tai osa rahoista on ollut lompakossa kun on kotiutunut.

Vierailija
4/20 |
16.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä taas oletan että jos lapsen mukaan ottavat eivät selkeästi tarjoudu maksamaan lapseni kuluja niin laitan lapselle rahaa mukaan. Jos asiasta ei olisi ollut puhetta, en todellakaan kehtaisi laittaa lasta matkaan ilman että sillä olisi kulurahoja mukana. Ja lapselle sanon että kun on maksun aika niin sanoo että äiti antoi lippu (tms) rahat mukaan. Jos haluavat silti maksaa niin ok. Tosi noloa olisi jos ei edes tarjoudu maksamaan omaa lastaan. Jos toiset näkevät jo vaivaa sen kanssa että ottavat lapseni mukaan ja huolehtivat hänestä, niin kaiken huippu olisi että saisivat maksaa hänen kulutkin.

Vierailija
5/20 |
16.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä lähden aina siitä, että minä maksan. Jos lapseni kutsutaan jonnekin mukaan, niin laitan mukaan sen verran rahaa, että se kattaa kulut.

Jos kutsun lapsen kaverin tai kummilapsen jonnekin, maksan kulut omasta pussistani.

Jos lapseni tulee takaisin kukkarossaan yhtä paljon rahaa kuin lähtiessäänkin tai jos vieras lapsi haluaa välttämättä maksaa itse siitä huolimatta, että minä tarjoaisin niin en ota pulttia, antaa mennä.

Minusta lähtökohta näissä jutuissa pitää aina olla se, että on valmis maksamaan. Tilanteen mukaan sitten sumplitaan tarkemmin.

Vierailija
6/20 |
16.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja hän lupaa maksaa pääsylipun, mutta ei sitä heti seuraavalla kerralla maksa, niin onhan ok muistuttaa siitä jälkeenpäin.

Vierailija
7/20 |
16.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja hän lupaa maksaa pääsylipun, mutta ei sitä heti seuraavalla kerralla maksa, niin onhan ok muistuttaa siitä jälkeenpäin.

Vierailija
8/20 |
16.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Synttäreille kutsuttaessa esim. HopLoppiin, Huimalaan, Flamingon kylpylään tms. paikkaan kutsuja maksaa kutsuttujen kulut, koska on kyse lasten synttäreistä. PYYTÄESSÄNI jotain lapsen kaveria LAPSEN SEURAKSI Lintsille, uimahalliin, leffaan tms. paikkoihin jokainen maksaa oman lapsensa kulut. Otan erittäin mielelläni lapseni kavereita eri paikkoihin mukaan ja päästän oman lapseni myös mielelläni kaveriensa mukaan eri paikkoihin, mutta maksan aina kuitenkin oman lapseni kulut. Ei kai nyt sentään lapsille esitetä kutsuja kuin vain lasten synttäreille, vai kuinka ?

Vierailija
9/20 |
15.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

On vähän eri juttu, jos ollaan menossa aikuisten kesken. Lasten menot maksaa joka tapauksessa joku aikuinen, omat vanhemmat tai kutsuja, ja yleensä on kyse sen verran pienestä summasta, että ei sellaisen takia kannata alkaa säätää.

Jonkin verran tilannetajuakin tämä vaatii. Toisen pikkusumma voi olla toiselle isompikin raha.

Vierailija
10/20 |
15.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

miten paljon miehen kohteliaisuuksien nojalla kuuluu mielestänne naiselle tarjota? liian usein naiseni sitä tuntuu odottavan.

Vierailija
11/20 |
15.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapsi tulla mukaan, silloin kutsuja maksaa. Jos suunnitellaan huomiselle juttua, silloin ehtii kieltäytyä tai maksaa itse.

Julmaa se on lapselta kysyä, että pääsetkö, jos vaikka vanhemmilla ei olekaan varaa maksaa?

Vierailija
12/20 |
16.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulla on rahat välillä niin kiven alla ja kun poikani, kohta 7 v tulee kysymään voiko lähteä huomenna Mikon kanssa uimaan, kyllä mä aina soitan Mikon äidille, kysyn mitä maksaa ja laitan pojalle mukaan tarpeeksi rahaa. Eli peruskulut katetaan. Joskus ovat menneet vaikka hampurilaisille reissun jälkeen ja kyllä lompakossa on aina ollut rahaa omaan ruokaan, mutta tiedän että joskus kutsujat ovat maksaneet. Sanoivat heillä oli pari lounasseteliä ja ruuat menivät niistä. En ala silloin euroja siirtelee. Kesäisin käyvät Linnanmäellä ja muissa paikoissa, kun kerran etukäteen lupa kysytään, kyllä aina on lompakossa ollut tarpeeksi rahaa. Lisäksi olen aina vanhemmille sanonut jos ei ole tarpeeksi rahaa, jos voitte lainata, maksan kyllä takaisin, mutta kertaakaan ei ole lompakko ollut tyhjä pojan tullessa kotiin.

Vierailija
13/20 |
16.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapsi tulla mukaan, silloin kutsuja maksaa. Jos suunnitellaan huomiselle juttua, silloin ehtii kieltäytyä tai maksaa itse. Julmaa se on lapselta kysyä, että pääsetkö, jos vaikka vanhemmilla ei olekaan varaa maksaa?

Meillä toimitaan niin, että jokaisen lapsen vanhempi maksaa pääasiassa oman lapsensa kulut. Poikkeuksia tosin on esim. vastavuoroisuuden toimiessa puolin ja toisin niin asia tietysti muuttuu.

Ei mitään sääntöä ole olemassa että kutsuja maksaa, kun kyse on alaikäisistä oman lapsen kavereista... ???!!! Mistä olet tuollaisen ajatuksen keksinyt ?

Vierailija
14/20 |
16.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä maksetaan miten vanhempien kanssa sovitaan. Lapseni kummi on vienyt lapseni kahtena kesänä 3 päiväksi luokseen ja olivat kerran huvipuistossakin. He halusivat tarjota lapselleni kaikki ilmaiseksi. Minusta se tuntui oudolta, laitoin lapselleni rahaakin mukaan, mutta eivät huolineet. No, annoin sitten heidän maksaa. Jos meidän mukana on ollut joku, on heillä usein ollut rahat mukanaan, joskus olen jotain hampurilaista tmv. tarjonnut.

Vierailija
15/20 |
16.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tietysti me silloin maksetaan. Ja vaikka lapsilla on ollut omaa rahaa mukana, kulut on silti mennyt meidän pussista.

Omille laitan aina rahaa mukaan kun johonkin lähtevät kavereiden mukana. Joskus on käyttänyt omaa rahaa, joskus kaikki tai osa rahoista on ollut lompakossa kun on kotiutunut.

Vierailija
16/20 |
16.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen opettanut lapsilleni, että Suomi on tasa-arvoinen maa. Sukupuoli ei anna mitään oletusarvoa sille, että jonkun pitäisi maksaa jotain.

Herrasmiehen ei tarvitse maksaa, koska naiset käyvät nykyisin töissä. Tai vaihtoehtoisesti mies maksaa, jos nainen on todistettavasti sekä neitsyt että ei käy töissä.

Vierailija
17/20 |
16.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että se maksaa, jonka kanssa lapset menevät. Rahaa ei meistä kellään ole liikaa, mutta jotenkin ei istu meidän meininkiin se senttien laskeminen - tasoittuuhan peli kuitenkin ajan myötä, kun vuoroin vieraillaan. Useampien kymppien liput (Lintsi, Schalke-matsi tms.) taas jokainen yleensä kustantaa lapselleen.

Vierailija
18/20 |
16.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehellä yleensä kuitenkin on se suurempi hinku viedä juttua eteenpäin, niin kantakoon hän kustannukset.

Aiempaan viitaten; mies vapautettakoon maksamasta mikäli sitoutuu synnyttämään ja hoitamaan mahdolliset lapset, joita suhteen mahdollisesti edistyessä syntyy. Siinä sitä tasa-arvoa.

Vierailija
19/20 |
16.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä ei olekaan kyse mistään tasa-arvosta vaan markkina-arvosta - se, jonka markkina-arvo on suurempi, sanelee ehdot.

Ellei mies pidä markkina-arvoani lasillisenkaan arvoisena, en välitä moiseen mieheen tutustuakaan. Polkumyyntiin en lähde.

Vierailija
20/20 |
16.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että se maksaa, jonka kanssa lapset menevät. Rahaa ei meistä kellään ole liikaa, mutta jotenkin ei istu meidän meininkiin se senttien laskeminen - tasoittuuhan peli kuitenkin ajan myötä, kun vuoroin vieraillaan. Useampien kymppien liput (Lintsi, Schalke-matsi tms.) taas jokainen yleensä kustantaa lapselleen.

kuin oletus , että toiset maksaa lapsestasi kertyvät kustannukset aina ...