Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millaisella harjoittelulla puolimaratoniin?

Vierailija
15.08.2011 |

Minua kiinnostaisi kokeilla puolimaratonin juoksemista, ei missään kilpailuissa vaan lähinnä tuo 21 km matka omatoimisesti. Työmatkani on suurin piirtein tuon pituinen ja ajatuksena olisi juosta töistä kotiin. Tällä hetkellä pisin juoksemani matka on 12 km, mutta se ei tee tiukkaa, vaan olisin voinut tuosta kyllä vielä jatkaakin. Nyt oli ajatuksena, että jospa syyskuun lopussa juoksisin tuon puolikkaan. Siihen saakka treenaisin kuten ennenkin ja pidentäisin joka viikko pisimmän lenkin pituutta 1-2 kilometrilla. Onko täällä puolimaratonin juokseneita? Miten ja kuinka pitkään treenasitte?

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
15.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse juossut.rran viikossa juoksisit töistä kotiin. Tai juoksisit niin pitkään kun pystyt ja loput sitten kävelet. Joka kerta aina juokset vähän pitempää, niin eiköhän se sitten joskus mee kokonaan.

Vierailija
2/5 |
15.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähdin tilanteesta, jossa en ollut juossut säännöllisesti, mutta jaksoin juosta 5 km rauhallisesti yhteen menoon.

Harjoittelin 14 viikkoa kolme kertaa viikossa. Yksi lenkki oli 30-50 min rauhallisesti, toinen 30-50 minuuttia vähän kovempaan (alussa ja lopussa 5-10 min rauhallisemmin - nämä verryttelyt olivat mukana tuossa kokonaisajassa). Kolmas lenkki oli rauhallinen pitkä, aluksi 60 min (aluksi 5 min kävelyä aina 10 min:n juoksupätkän jälkeen, vähitellen vähensin kävelyä) ja pisimmillään pariin kertaan 1h45 min.

Kasvatin siis lenkkien pituuksia vähitellen niin, että ensimmäiset viikot olivat noita lyhimpiä aikoja ja loppuaikoina (ei kuitenkaan viimeisenä kahtena viikkona ennen puolimaratonia) kaikkein pisimpiä.

Puolimaratoniin meni aikaa vähän alle 2h 20 min.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
15.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä osalistun silloin tällöin juoksutapahtumiin, mutta ei voi sanoa, että säännöllisesti harjoittelisin..

Maratonia varten harjoitelin 3kk 2-3krt viikossa.

Pitkän juoksutauon jälkeen menin puolikkaalle. Tätä varten taisn parilla lenkillä käydä..

Ajaksi sain 2h 34min

Jollet hae mitään erityistä aikaa pärjäät nykyiselläkin harjoittelulla pelkän sisun voimalla.

Vierailija
4/5 |
15.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisella kerralla ihan kylmiltään, alla viiden viikon treenitauko, aikaa meni 2h14min. Toisella kerralla alla oli n. vuoden ajan viikottain 1-2 kertaa n. 10 km kerrallaan. Ei se matka tapa, vaan vauhti.

Vierailija
5/5 |
15.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tässä tuumaillut, että sisun voimalla varmaan puskisin tuon läpi nykykunnollakin, mutta toisaalta en halua epäonnistua. Jos jokin menee vikaan, enkä jaksakaan, niin voi olla ettei huvita sitten kokeilla sitä uudelleen. Olen aina pitänyt itseäni enemmän fiilisjuoksijana, jolle riittää tuollainen max 10 kilometrin lenkki. Mieluisimmat lenkit ovat minulle näitä 45 minuutin juoksuja. Ei ehdi ruveta tympimään ja kyllästymään. En siis ole koskaan haikaillut puolimaratoneille tai maratoneille. Nyt vaan iski halu kokeilla omia rajojaan ja juosta tuo puolikas. Sitten sen tehtyäni voin todeta, että tuli tehdyksi.

ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi seitsemän