Pitäisikö mun olla huoliussaan itsestäni?
Mulla on huolia kaikenlaisia nyt tässä elämäntilanteessa ja nämä huolet on aiheuttaneet unettomuutta. Mulle tarjottiin unilääkkeitä lääkärissä, mutta en halua niitä, kun ajattelen, että jäisin niihen sitten jotenkin koukkuun. Tänään sitten kävi niin, että olo oli jo sängystä noustessa kuin hemmetinmoisessa krapulassa. Mutta eipä siinä, töihin oli mentävä. Tuo olotila on mulle jo aika tuttu, nukun hyvällä tuurilla 4 tuntia yössä.
Tänään sitten lähdin aamulla töihin ilman avaimia, ilman housuja ja aamutossut jalassa. Onneksi olin puhelimen ottanut, että sain soitettua töihin ja isännöitsijälle että tulee avaamaan oven. Myöhästyin onneksi vain tunnin töistä ja sain selitettyä, että avaimet jäi kotiin. Alkaa jo huolestuttamaan, ei muu, mutta ne housut ja aamutossut :/.
Kommentit (14)
Tuo uni juttu vaan herättää mielenkiinnon ei muu, itse syön unilääkkeitä joka arki-ilta että saan unesta kiinni ja elämä on parantunut huomattavasti kun saa nukuttua yöllä peräti 6 tuntia tai enemmän, ennen en nukkunut kuin hädintuskin 4 tuntia yössä, vapaallaollessa en syö unilääkkeitä ollenkaan kun ei ole pakko nousta aikaisin ylös ja uni tulee siltikin mutta reilusti myöhempään kuin arkena ilman lääkkeitä.
Tuo uni juttu vaan herättää mielenkiinnon ei muu, itse syön unilääkkeitä joka arki-ilta että saan unesta kiinni ja elämä on parantunut huomattavasti kun saa nukuttua yöllä peräti 6 tuntia tai enemmän, ennen en nukkunut kuin hädintuskin 4 tuntia yössä, vapaallaollessa en syö unilääkkeitä ollenkaan kun ei ole pakko nousta aikaisin ylös ja uni tulee siltikin mutta reilusti myöhempään kuin arkena ilman lääkkeitä.
siis onko lääkärisi ok, että sun täytyy syödä niitä 5pv/vko? Mitä lääkettä syöt? Mulle lääkäri ehdotti stilnoktia tai jotain sinnepäin oli se nimi. Mulla pelottaa noi lääkkeet, osaako sitä sitten koskaan nukkua ilman niitä? Ja tuolle eka vastaajalle, saatan olla täällä vielä aamuneljältäkin, kun ei se uni paina silmää...
nuo nukahtamislääkkeet ovat auttaneet pääsemään unirytmiin kiinni. Niitä ei yleensä edes määrät pitkiksi ajoiksi.
Anteeksi, mutta mun mielestä tuo sun pelkosi nukahtamislääkkeitä kohtaan kuulostaa vähän liioitellulta - pitäisköhän sun saada jotain keskusteluapua?
nuo nukahtamislääkkeet ovat auttaneet pääsemään unirytmiin kiinni. Niitä ei yleensä edes määrät pitkiksi ajoiksi.
Anteeksi, mutta mun mielestä tuo sun pelkosi nukahtamislääkkeitä kohtaan kuulostaa vähän liioitellulta - pitäisköhän sun saada jotain keskusteluapua?
ole liioiteltua, olen ollut aikoinaan riippuvainen eräästä reseptilääkkeestä joten ei haluta taas sitä kierrettä, koska se on paljon pahempi kuin unettomuus!
ap
siis onko lääkärisi ok, että sun täytyy syödä niitä 5pv/vko? Mitä lääkettä syöt? Mulle lääkäri ehdotti stilnoktia tai jotain sinnepäin oli se nimi. Mulla pelottaa noi lääkkeet, osaako sitä sitten koskaan nukkua ilman niitä? Ja tuolle eka vastaajalle, saatan olla täällä vielä aamuneljältäkin, kun ei se uni paina silmää...
On se ihan ok, olen käynyt juttelemassa pariinkin kertaan lääkärin kanssa asiasta ja minulle määrättiin mirzapiinia ja melatoniinia, meni pari viikkoa että rytmiin pääsin ja ilman voi nukkua mutta ei onnistu laittaa aikanaan nukkumaan ilman niitä ja uni on pätkittäistä ilman lääkkeitä, joku synnynnäinen univaikeus se on ja ei siihen muuta keinoa ole kuin lääkkeet, en turhaan syö niitä vaan tarpeeseen, on minulla myös imovanea jos tarvii ottaa.
on kehitetty, että ihmisen saataisiin nukkumaan. Nukkumattomuus on vaarallisempaa kuin se unilääkkeiden haitat.
Jos jalkasi menisi poikki, kieltäytyisitkö kainalosauvoista peläten, ettet osaisi enää kulkea ilman?
ole liioiteltua, olen ollut aikoinaan riippuvainen eräästä reseptilääkkeestä joten ei haluta taas sitä kierrettä, koska se on paljon pahempi kuin unettomuus!
ap
keskustella lääkärin kanssa jostain väsyttävästä psyykenlääkkeestä. Olen itse sairastanut masennuksen, johon liittyi erittäin paha unettomuus (niin paha, että nukahtamislääkkeet eivät auttaneet ollenkaan), ja mä saan apua univaivaan Remeronista (tosin siinä on myös kaikenlaisia sivuvaikutuksia, yleisimpänä lihominen). Myös Triptyl auttoi, mutta vasta siinä vaiheessa, kun unettomuus ei ollut enää niin akuuttia.
Mä oon syönyt nukahtamislääkkeitä pisimmillään parin kk:n pätkissä, yleensä juuri noin, kuin joku toinenkin on tuolla yllä kuvannut, eli en viikonloppuisin. En ole jäänyt koukkuun, mutta ilmeisesti mulla ei ole siihen taipumusta. Äitini on syönyt nukahtamislääkkeitä 20 vuotta toleranssin nousematta (no, hänen nykyinen lääkkeensä onkin Stilnokt, jota ei voi ottaa enempää kuin yhden tabletin.)
uneen on kuin rauhoittavat. Esim. Remoron, Lyrica, antihistamiini, trisykliset masennuslääkkeet etc.
Selvästikään sinulla olevat vaihtoehdot eivät toimi.
ole luonnontuote? Kokeile nyt sitä ainakin. Mulla oli joskus pahassa vaiheessa lääkettä nukahtamiseen. En jäänyt kiinni, jäivät itsekseen pois vähitellen (unohdin ottaa ajoissa aina silloin tällöin ja huomasin, että en enää tarvitsekaan).
Ja vastaus kysymykseesi: kyllä, sinun pitää olla huolissaan ja huolehtia itsestäsi. Voimia.
mutta ei se kaikilla toimi. Toiset lääkärit ovat lisäksi todella penseitä määräämään sitä, kuulemma se sopii vain vanhuksille.
Mulla eivät ole auttaneet muut melatoniinivalmisteen kuin Circadin (tmv.). Melatoniinista ei ole ollut apua ahdistuksen aiheuttamaan unettomuuteen.
5/9
"Olen itse sairastanut masennuksen, johon liittyi erittäin paha unettomuus (niin paha, että nukahtamislääkkeet eivät auttaneet ollenkaan), ja mä saan apua univaivaan Remeronista (tosin siinä on myös kaikenlaisia sivuvaikutuksia, yleisimpänä lihominen). Myös Triptyl auttoi, mutta vasta siinä vaiheessa, kun unettomuus ei ollut enää niin akuuttia. Mä oon syönyt nukahtamislääkkeitä pisimmillään parin kk:n pätkissä, yleensä juuri noin, kuin joku toinenkin on tuolla yllä kuvannut, eli en viikonloppuisin. En ole jäänyt koukkuun, mutta ilmeisesti mulla ei ole siihen taipumusta. Äitini on syönyt nukahtamislääkkeitä 20 vuotta toleranssin nousematta (no, hänen nykyinen lääkkeensä onkin Stilnokt, jota ei voi ottaa enempää kuin yhden tabletin.)"
Hassua, aivan kuin minä olisin kirjoittanut tämän viestin, sanasta sanaan. Äitiä myöten.
Olet siis kirjaimellisesti kohtalotoverini :)
- sen viestin kirjoittaja
Hassua, aivan kuin minä olisin kirjoittanut tämän viestin, sanasta sanaan. Äitiä myöten.
Olet siis kirjaimellisesti kohtalotoverini :) - sen viestin kirjoittaja
ei mitään hätää..