Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko tosiaan niin, ettei asumistukea voi saada jos asunto on liian iso tai vuokra liian korkea?

Vierailija
15.08.2011 |

Asun lasteni kanssa neliössä. Kaikilla omat huoneet + olohuone. Neliöitä 80.

Saako asuinhuoneita olla maksimissaan yhtä monta kuin on asukkaitakin eli meillä kolme?

Asuntomme on vuokrattu säätiöltä, jolla vuokra vähän korkeampi kuin kaupunginasunnoissa samalla alueella.

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
15.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse en tiedä varmaksi mutta muistelisin joskus kuulleeni että jos asuu suhteessa liian isossa aunnossa niin ei saa koko vuokraan tukea.

Vierailija
2/21 |
15.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikanaan kolmelle maksimineliöt olivat 77. Ja uudemmasta saa enemmän kuin vanhasta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
15.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

On.

Kuulemma on myös niin, etten välttämättä saisi asumistukea, koska asun Helsingin kalleimmalla alueella.

No, onneksi minulla on rahaa vuokraan.

Vierailija
4/21 |
15.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vuoksi en saisi vuokratukea. Jäin juuri työttömäksi vuoden äitislomasijaisuuden jälkeen.

Aikanaan kolmelle maksimineliöt olivat 77. Ja uudemmasta saa enemmän kuin vanhasta.

Vierailija
5/21 |
15.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

asun yhden lapsen kanssa 70 neliön kolmiossa, saan asumistukea 500 € kun vuokra on 950 €. (opiskelijana)

Vierailija
6/21 |
15.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vuoksi en saisi vuokratukea. Jäin juuri työttömäksi vuoden äitislomasijaisuuden jälkeen.

eli saa pienemmän tuen.

Vierailija
7/21 |
15.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap

Vierailija
8/21 |
15.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

maksimineliömäärä, joka huomioidaan kunkin kokoisen perheen asumistukilaskelmaan. Samoin on määritelty maksimineliövuokra, joka huomioidaan asumistukilaskelmaan. Ylimeneviä neliöitä tai neliövuokraa ei huomioida.

Jos neliöitä on liikaa ja neliövuokra on liian suuri noihin määritelmien mukaan, todennäköisesti kuitenkin saatte asumistukea.

Vierailija
9/21 |
15.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

(vaikka 800/80) ja teitä on kolme 80 neliön asunnossa, niin tuon kolmen neliön osuus vuokrasta jää huomioimatta. Eli ei kauhean vakavaa. Saatte asua vaikka Eirassa, mutta liian suuren neliövuokran osuus jää huomioimatta (en tiedä rajoja)

Itsellä (asun virallisesti yksin) 37,5 neliön asunto ja maksimi 37 neliötä. Tuo neljä euroa (neliövuokra 7,20e) jää humiotta asumistukilaskennassa. Minulla on etälapsi ja tila olisi tarpeen, mutten tuon takia voinut ottaa 48 neliön asuntoa samalla vuokralla kuin tämä nykyinen (olisi asumistuki tippunut 60 euroa).

Vierailija
10/21 |
15.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyytää siis järjenkäyttöä. Omat resurssini eivät riitä taisteluun ja yhteydenottoihin päättäjiimme lakimuutosten aikaansaamiseksi. Miksei näitä lakeja/ säännöksiä voi laatia alunpitäen järjellisiksi?

No tuo oli kuitenkin hyvä uutinen, että saisin tähän ensihätään jotain apua ja minulla on kuitenkin jonkinlainen mahdollisuus asusmistukeen, kunnes taas saan töitä.

ap

(vaikka 800/80) ja teitä on kolme 80 neliön asunnossa, niin tuon kolmen neliön osuus vuokrasta jää huomioimatta. Eli ei kauhean vakavaa. Saatte asua vaikka Eirassa, mutta liian suuren neliövuokran osuus jää huomioimatta (en tiedä rajoja)

Itsellä (asun virallisesti yksin) 37,5 neliön asunto ja maksimi 37 neliötä. Tuo neljä euroa (neliövuokra 7,20e) jää humiotta asumistukilaskennassa. Minulla on etälapsi ja tila olisi tarpeen, mutten tuon takia voinut ottaa 48 neliön asuntoa samalla vuokralla kuin tämä nykyinen (olisi asumistuki tippunut 60 euroa).

Vierailija
11/21 |
15.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sieltä saat tarkat tiedot.Ton neliöhommelin lisäksi on myös omavastuu osuus joten muiden tiedot ei auta kun kaikilla yksilöllistä tuloihin perustuvaa tuensaantia.

Minä asun helsingin keskustassa ja päätulonlähde täl hetkellä on kodinhoitotuki.Kämpässä 59,5neliöö josta otetaan huomioon 57neliöö ja tuloksesta miinus omavastuu joka on 40euroa eli mulle jää maksettavaksi asumistuen jälkeen vuokraa alle 200 euroa.

Vierailija
12/21 |
15.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyytää siis järjenkäyttöä. Omat resurssini eivät riitä taisteluun ja yhteydenottoihin päättäjiimme lakimuutosten aikaansaamiseksi. Miksei näitä lakeja/ säännöksiä voi laatia alunpitäen järjellisiksi?

No tuo oli kuitenkin hyvä uutinen, että saisin tähän ensihätään jotain apua ja minulla on kuitenkin jonkinlainen mahdollisuus asusmistukeen, kunnes taas saan töitä.

ap

Asumistuki järjestelmä on harvinaisen selkeä ja tervejärkinen.Ei sen ymmärtämiseen mitään resursseja tarvita.Kelan sivuilla on ohjeet miten toimia,tarvittaessa usealla eri kielelläkin.=)

Vierailija
13/21 |
15.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkihan asuis yksin 200 neliön lukaaleissa jos niihin sais täyden tuen.Kaikesta sitä jotkut viittiikin valittaa.

Vierailija
14/21 |
15.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

sieltä löytyy asumistukilaskuri, millä voi laskea paljonko saat, mutta sitä voi käyttää kirjautumattakin.

Vierailija
15/21 |
15.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyytää siis järjenkäyttöä. Omat resurssini eivät riitä taisteluun ja yhteydenottoihin päättäjiimme lakimuutosten aikaansaamiseksi. Miksei näitä lakeja/ säännöksiä voi laatia alunpitäen järjellisiksi? No tuo oli kuitenkin hyvä uutinen, että saisin tähän ensihätään jotain apua ja minulla on kuitenkin jonkinlainen mahdollisuus asusmistukeen, kunnes taas saan töitä. ap

(vaikka 800/80) ja teitä on kolme 80 neliön asunnossa, niin tuon kolmen neliön osuus vuokrasta jää huomioimatta. Eli ei kauhean vakavaa. Saatte asua vaikka Eirassa, mutta liian suuren neliövuokran osuus jää huomioimatta (en tiedä rajoja) Itsellä (asun virallisesti yksin) 37,5 neliön asunto ja maksimi 37 neliötä. Tuo neljä euroa (neliövuokra 7,20e) jää humiotta asumistukilaskennassa. Minulla on etälapsi ja tila olisi tarpeen, mutten tuon takia voinut ottaa 48 neliön asuntoa samalla vuokralla kuin tämä nykyinen (olisi asumistuki tippunut 60 euroa).

sen vuoksi, ettei yhteiskunnan varoista tarvitsisi tukea liian väljää asumista. Samaten tuo maksimineliövuokra on säädetty sen vuoksi, ettei tuki päädy yksityisten vuokrantantajien taskuun, kun perisivät ylikorkeita vuokria.

Saat aivan varmasti asumistukea, tulothan siihen vaikuttavat.

Vierailija
16/21 |
15.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinne syötät kaikki tarvittavat tiedot ja saat selville asumistuen suuruuden,yleensä pitää aika tarkalleen paikkansa.

muistaakseni ensi vuonna on tulossa jokin uudistus asumistukeen,että nuo enimmäisneliöt ja neliöhinnat poistuvat,tai ainakin nousevat reilusti.

Vierailija
17/21 |
15.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jolla arvion voi laskea. Yleensä on aika paikkansapitävä. Mutta tässä:

http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/140508125336PV

Vierailija
18/21 |
15.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

[i ).

sen vuoksi, ettei yhteiskunnan varoista tarvitsisi tukea liian väljää asumista. Samaten tuo maksimineliövuokra on säädetty sen vuoksi, ettei tuki päädy yksityisten vuokrantantajien taskuun, kun perisivät ylikorkeita vuokria.

Saat aivan varmasti asumistukea, tulothan siihen vaikuttavat.

Kuitenkin yhteiskunnan varoja tuetaan vaikka kuinka väljää omistusasumista vaikka kuinka kalliissa omistusomistusasunnossa (korkovähennys). Se se vasta nurinkurista onkin! Koronvähennyksille pitäisi saada samat säännöt kuin asumistuellekin!

Vierailija
19/21 |
15.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap

Vierailija
20/21 |
15.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

liian PIENESSÄ asunnossa asumisesta rokotetaan? Muistan kun siskon perhe joutui muuttamaan kaksiosta paljon kalliimpaan kolmioon koska vauvan syntymän jälkeen asumistuki romahti!