ärsyttääkö muita periaatteesa ihan kivat mutta rajattomat
6-10 - vuotiaat lapset. Omat kaverini ovat mielestäni fiksua porukkaa, ja ikinä ei ole taaperoperheiden kyläillessä tarvinnut pelätä, että joku hillokäsi tuhoaa kämpän, tms, vaan jokainen on vahtinut omansa. 4-5 -vuotiaat on vahdittu niin, etteivät mukiloi toisiaan ym. Nyt, kun monilla vanhin tai vanhimmat lapset alkavat olla helpoimmassa mahdollisessa iässä eli 6-10 v, niin huomaan, että yllättaen moni lapsi sinänsä ihan fiksussa kaveripiirissämme on kuitenkin aika rajaton, vaikka muuten ovat normaaleja, kivoja lapsia. Esim: Kyläillään, ja isät leikkivät lasten kanssa, ja äidit haluaisivat ruuanlaiton ja vauvanhoidon ohella jutella omiaan. Yksi 9 v kuitenkin roikkuu keittiössä kuuntelemassa. Äiti käskee toistetusti lasta menemään joko muiden kanssa leikkimään tai omiin touhuihinsa omaan huoneeseen. Lapsi ei mene, ja asiasta ei seuraa mitään. Tai 7 v tulee esittelemään pikkulegoja kylässä olevalle 1-vuotiaalle. Sanotaan, että niin ei voi tehdä, mutta lapsi jää kuitenkin rakentamaan niitä legoja siihen taaperon nenän alle, eikä äiti tee mitään, vaan taaperon äiti joutuu sitten ottamaan taaperon syliin (pikkulegoille olisi siis ollut hyvin tilaa lastenhuoneessa, taapero oli sopivien lelujen kanssa olohuoneessa) ja pitämään loppuvierailun siinä.
Meillä jos pikkulegot eivät pysy siellä missä pitää, ne menevät vaatehuoneen ylähyllylle vähäksi aikaa. Ja jos lapset eivät pysy tarvittaessa hetkeä omassa huoneessaa, menee viikkoraha tai videopelikerta pois. Ei se niin vaikeaa ole. Ja meilläkin lapset kiukkuavat ja osoittavat mieltään, ja heitä kyllä kuunnellaankin, ja asioita selitetään, mutta ainakin turvallisuuteen liittyvät säännöt ovat aivan ehdottomia, eivätkä lapset edes ihmettele sitä.
Olenko natsiäiti? Koska tunne itseni välillä selvästi "tiukaksi" muihin verrattuna. Toisaalta meno on kyllä paljon helpompaa, kun lapset tietävät meillä kodin säännöt
Ja lisään vielä, että lasten yksinään kyläilevät kaverit eivät tuota meillä yleensä mitään ongelmaa. Jos on tarpeen (usein ei ole) minä komennan. Ongelmatilanteet tulevat juuri silloin, kun lapsi kylässä omien vanhempiensa kanssa, ja testaavat rajoja, mitä vanhemmat eivät jostain syystä vedä
Kommentit (54)
kiva niiden lasten kannalta, että järkätään jotain vierailuja ja silloin pitää lasten olla kusi sukassa omassa huoneessa tai muuten lähtee viikorahat? Ainakaan teillä ei lasten etua ajatella. Mä edelleen peräänkuulutan sitä, että niitä aikuisten juttuja pystyy varmaan kertomaan vaikka puoli tuntia myöhemmin, kuin alkaa kylästelyn kesken noin pienestä asiasta vääntämään lapsen kanssa. Joka voi vaikka vierastaa niitä toisia lapsia tms. Pikkuisen joustoa odotan minä aikuisiltakin, eikä aina vaan lapsilta.
Minä kirjoitin tuon mihin tämä vastaus tuli. Tiedoksesi: mun ei tartte antaa kotiarestia tai viedä viikkorahoja kun mun lapset TOTTELEE eikä mene rikki siitä.
Nää ketjun vastaukset naurattaa, kaikki vastaajat on just näitä äitejä jotka ei saa lapsiaan tottelemaan. Mitenkään. Ja sekös vituttaa teitä.
Aikuisten juttuja VOI kertoa puoli tuntia myöhemmin/aiemmin mutta sitä se 9-v ei päätä vaan ne aikuiset. Ai niin, mutta teillä lapset päättää *nauraa*.
...sinua eivät itse asiassa ärsytä ne lapset, vaan heidän vanhempansa.
Miksi? Ärsyttääkö sinua yleensäkin ihmiset jotka toimivat jossain tilanteessa 'väärin'? En kysy pahalla, koska itseäni sellainen juuri ärsyttää, joten suhtaudun ymmärryksellä. Yritän kyllä olla ärsyyntymättä. Mitäpä se haittaa jos joidenkin vanhemmat ovat kylässä lepsuja. Ehkä heidän tapansa komentaa on nolo, eivätkä kehtaa ajautua nokkapokkaan lastensa kanssa kun ovat kylässä?
Suhtautuisin tuohon käytännöllisesti. Ihan sama mitä rajattomuutta taustalla on: miten saisi taapero leikkiä lattialla ja isompikin lapsi tehdä niinkuin haluaa, löytyykö joku kompromissi? Miten saa lapsen pois keittiöstä ilman että täytyy vain tylysti lähettää pois?
ovat iältään 4 v. - kohta 10 v. Ystäviini kuuluu kuitenkin sellaisia äitejä, joilla on samanikäisen pojan tai samanikäisten poikien lisäksi tyttö, ja tällöin on useimmiten aina niin, että tämä ainokainen tyttö ei viihdy poikien leikeissä, vaan tulee keittiöön meidän äitien luokse.
Itse ymmärrän tämän erittäin hyvin, sillä totta kai tyttö samaistuu mieluummin äitiinsä - ja tämän naisystävään - kuin poikiin. Tyttöä ei myöskään kiinnosta poikamaiset riehumisleikit. Siksi tyttö saakin olla meidän äitien kanssa, eikä häntä pakoteta pois poikien luokse.
En tiedä, oliko ap:lla samantapainen tilanne, vai ei, mutta kannattaa silti miettiä asioita eri näkökulmasta ennen kuin tekee johtopäätöksiä.
että lapsesi menee muualle hetkeksi? Meneekö? Vai eikö koskaan ikinä voi tällaista tapahtua?
Ehkä heidän tapansa komentaa on nolo, eivätkä kehtaa ajautua nokkapokkaan lastensa kanssa kun ovat kylässä?
kiva niiden lasten kannalta, että järkätään jotain vierailuja ja silloin pitää lasten olla kusi sukassa omassa huoneessa tai muuten lähtee viikorahat? Ainakaan teillä ei lasten etua ajatella. Mä edelleen peräänkuulutan sitä, että niitä aikuisten juttuja pystyy varmaan kertomaan vaikka puoli tuntia myöhemmin, kuin alkaa kylästelyn kesken noin pienestä asiasta vääntämään lapsen kanssa. Joka voi vaikka vierastaa niitä toisia lapsia tms. Pikkuisen joustoa odotan minä aikuisiltakin, eikä aina vaan lapsilta.Minä kirjoitin tuon mihin tämä vastaus tuli. Tiedoksesi: mun ei tartte antaa kotiarestia tai viedä viikkorahoja kun mun lapset TOTTELEE eikä mene rikki siitä.
Nää ketjun vastaukset naurattaa, kaikki vastaajat on just näitä äitejä jotka ei saa lapsiaan tottelemaan. Mitenkään. Ja sekös vituttaa teitä.
Aikuisten juttuja VOI kertoa puoli tuntia myöhemmin/aiemmin mutta sitä se 9-v ei päätä vaan ne aikuiset. Ai niin, mutta teillä lapset päättää *nauraa*.
mutta musta on ylireagointia KOMENTAA lasta omaan huoneeseen ja vielä uhkailla jollain viikkorahan menetyksellä. Eri asia olisi, jos se lapsi oikeasti tekisi jotain väärää. Oletko koskaan ajatelut, että kaikista asioista ei tarvitse vääntää, joskus kannattaa jättää se lapsi mittimään jotain asiaa, ehkäpä se itsekin sitten huomaa, että menempä tästä jaloista pois pyörimästä, kun pyydettiin.
Joku ei harrasta natsityyliä, vana tosiaan jättää muksun itsekseen miettimään asioita.
omaa maailman parhaan äidin sädekehäänsä. Mä kyläl komennan lapsiani, mutta on mullakin hetkiä, jolloin katson asioita läpi sormien, esim juuri jos on vaikka vieraita. Ehtiihän sitä rupatella myöhemminkin. Ja meidän lapset ovat jo aika isoja, ei niistä kukaan ole kasvanut kieroon tällaisen "rajattomuuden" vuoksi.
olen pyytänyt kun meillä on aikuisten juttuja. Ihan tyytyväisinä ovat häipyneet omaan huoneeseen puuhastelemaan vieraiden lasten kanssa.
Omat lapset ovat vieneet pikkulegot pois vauvan edestä, ettei vauva tukehdu niihin. Hyvin ovat ymmärtäneet asian, että vauva saattaa panna suuhun ja tukehtua ja kuolla sellaiseen.
Ap, ongelma ei ole sinussa vaan niissä, jotka eivät saa lapsiaan tottelemaan. Mutta älä huoli, kun heidän lapset on murkkuiässä niin he ovat hätää kärsimässä niiden teiniensä kanssa. Opeta sinä lapsillesi rajat niin ei tarvitse murkkuiässä hätäillä heidän kanssaan.
omaa maailman parhaan äidin sädekehäänsä. Mä kyläl komennan lapsiani, mutta on mullakin hetkiä, jolloin katson asioita läpi sormien, esim juuri jos on vaikka vieraita. Ehtiihän sitä rupatella myöhemminkin. Ja meidän lapset ovat jo aika isoja, ei niistä kukaan ole kasvanut kieroon tällaisen "rajattomuuden" vuoksi.
Minäkin voin katsoa läpi sormien, mutta pysähdypä hetkeksi miettimään itse: komennat KOLME kertaa ja sitten ei tarvitse totella vaan voi jäädä "miettimään"? No nyt naurattaa jo enemmän. Jos joku komentaa kolmasti niin eiköhän sitä jo sitten halua että lapsi tottelee. Tai ehkä sitten ei kannata ollenkaan komentaa, kun ei kerran tarvitse totellakaan.
Minäkin voin katsoa läpi sormien, mutta pysähdypä hetkeksi miettimään itse: komennat KOLME kertaa ja sitten ei tarvitse totella vaan voi jäädä "miettimään"? No nyt naurattaa jo enemmän. Jos joku komentaa kolmasti niin eiköhän sitä jo sitten halua että lapsi tottelee. Tai ehkä sitten ei kannata ollenkaan komentaa, kun ei kerran tarvitse totellakaan.
huoneesta jos olisi oikeasti halunnut.
on tässä asiassa eri asemassa. Äideillä on oikeus omaan aikaan tilaan, mutta sitä voi olla joskus vaikea järjestää. Minusta tuo 9-v ei käyttäytynyt kovin omituisesti tai rajattomasti. Ja tuollainen tilanne ei ehkä ole paras luottamukselliseen keskusteluun.
Mutta ne pikkulegot olisin minäkin ottanut pois.
joku epäili, että lasten pitää olla kusi sukassa omassa huoneessa, että ap:lle kelpaa. ap selvensi, että näin ei ollut.
Omista lapsistaan ka äitiydestään hän ei kai aloitusken jälkeen ole juuri puhunut
(en kyllä lukenut ihan hirveän tarkkaan koko ketjua)
kun kiitoksena kyläreissusta haukkuu netissä talon emännän JA lapsensa... Että olkaa hyvät tarjoiluista ja toivottavasti viihdyitte, onpas mukava lukea netistä tämä tunnistettava tapahtuma...
ovat iältään 4 v. - kohta 10 v. Ystäviini kuuluu kuitenkin sellaisia äitejä, joilla on samanikäisen pojan tai samanikäisten poikien lisäksi tyttö, ja tällöin on useimmiten aina niin, että tämä ainokainen tyttö ei viihdy poikien leikeissä, vaan tulee keittiöön meidän äitien luokse.
Itse ymmärrän tämän erittäin hyvin, sillä totta kai tyttö samaistuu mieluummin äitiinsä - ja tämän naisystävään - kuin poikiin. Tyttöä ei myöskään kiinnosta poikamaiset riehumisleikit. Siksi tyttö saakin olla meidän äitien kanssa, eikä häntä pakoteta pois poikien luokse.
En tiedä, oliko ap:lla samantapainen tilanne, vai ei, mutta kannattaa silti miettiä asioita eri näkökulmasta ennen kuin tekee johtopäätöksiä.