Miksei enää tehdä lempeitä lastenohjelmia, kuten Peukaloisen retket, Tao-tao jne`?
On vaan krääshh-boon-bääng, hirvioita ja ilkeyttä =(. ei ihme, että tää maailma on tällainen kun lapsesta saakka näytetään lastenohjelmissa jo, miten tuon yli kävellään ja ollaan ilkeitä!!
Kommentit (59)
Tulee niitä rauhallisiakin. Meillä subjuniori, jota 1-vuotias katselee aamuisin jopa ihan itsekseen. Sieltä tulee esim. se koalaveljeksistä kertova piirretty ennen aamuseiskaa, on aika uuden näköinen ja kilttejä juttuja, voi hyvin antaa pienenkin katsoa rauhassa. Puuhapete sopii mielestäni kaiken ikäisille, ja muitakin tulee, en vain muista nimiä.
Kyllä meillä ainakin näin pienen kanssa telkkari menee herkästi kiinni räiskintäpiirrettyjen kohdalla. Yksi asia mitä Suomessa ei ymmärretä on japanilainen manga-kulttuuri. Täällä piirretty=lasten ohjelma, mitä se ei Japanissa läheskään aina ole, vaan monet näistä räiskintäpiirretyistä on teineille tai aikuisille tarkoitettuja. Siellähän tehdään jopa K-18 piirrettyjä leffoja.
Tipi ja Sylvesteri, Maantiekiitäjä. Nuo kaikkihan perustuu jatkuvalle takaa-ajolle ja väkivallalle.
maija mehiläinen, matka maailman ympäri, peukaloisen retket ja voi että kuinka rakastinkaan aku ankka piirrettyjä. Varsinkin niitä joissa oli Tiku ja Taku..heee heee....Nykyisin tuntuu et kaikki lastenohjelmat on tietokoneella tehtyjä, eikä ns. vanhalla tekniikalla. Aivan huippuja oli myös Tom ja Jerry, Nakke Nakuttaja, Väiski Vemmelsääri ja kumppanit. Olen siis 32v.
Minulla on osa videoilla :)
ja paljon tulee ohjelmaa, joka on lempeää ja voi antaa jo alle 2v:n katsoa, mutta esim. 6 v. tytölle tehdään nykyisin _todella_ vähän lempeitä, mukavia lastenohjelmia ja elokuvia... Barbie -piirretyt taitavat olla ainoita...
Pörri (juniori).
Nuo on omasta mielestänikin varsin mukavia "eläintarinoita".
ja paljon tulee ohjelmaa, joka on lempeää ja voi antaa jo alle 2v:n katsoa, mutta esim. 6 v. tytölle tehdään nykyisin _todella_ vähän lempeitä, mukavia lastenohjelmia ja elokuvia... Barbie -piirretyt taitavat olla ainoita...
Erikoislähettipalvelu-jutut. Ja sitten on se sivuversio, eli ihan oma sarja Jessi-kissa. Mutta aika pienille nää on. Meidän eskarilainen tykkää vielä, mutta voisi kuvitella, ettei joku kolmasluokkalainen enää aina jaksa innostua.
Anniina Balleriina, Maikki ja pelottava Pontso, Late Lammas, Pingu, ruotsiksi Buu-klubbenin Bärtil ja Häxan Camomilla... Kuinka vanhoja on Richard Scarryn maialmasta tehdyt piirretyt (Mato Matala)? Pate postimieheenkin on tehty uusia jaksoja.
Kyllä niitä minusta rauhallisempiakin uusia piirrettyjä löytyy ihan kiitettävästi, itse ainakin olen löytänyt.
Aivan ihana, opettava ja lohdullinen, tarina.
Anniina Balleriina, Maikki ja pelottava Pontso, Late Lammas, Pingu, ruotsiksi Buu-klubbenin Bärtil ja Häxan Camomilla... Kuinka vanhoja on Richard Scarryn maialmasta tehdyt piirretyt (Mato Matala)? Pate postimieheenkin on tehty uusia jaksoja.
Kyllä niitä minusta rauhallisempiakin uusia piirrettyjä löytyy ihan kiitettävästi, itse ainakin olen löytänyt.
Tikkatyttö ja varispoika rakastuivat mutta tikan suku ei "poikaystävää" hyväksynyt, vaikka varis kuinka yritti olla mieliksi.
Lopuksi varis palasi varisyhteisöön ja opetus oli, että kumppani pitää löytää omiensa joukosta, erilaiset eivät kuulu yhteen.
Kyllä esim. Japanissa tehdään paljon rauhallisiakin lasten piirrettyjä sekä myös konsolipelejä. Suomeen vaan jostain syystä ostetaan nuo pahimmat räiskintäjutut.
Siskoni harrastaa mangaa ja animea. Hänellä on videolla mm. ihana kissanpojasta kertova piirretty japanilainen sarja, jossa kisu eksyy äidistään, mutta saa pienen pojan luona rakastavan kodin. Kauniisti toteutettu, lempeää huumoria, pikku seikkailujakin.
Saksassa tulee myös paljon (tosin varmaan muualla tehtyjä) piirrettyjä ja sitten ihan saksalaisia näyteltyjä lastensarjoja, jotka ei väkivaltaisia eikä hyperaktiivisia. Esim. Lauras Stern, Pfefferkorne (lasten salapoliisisarja), joku maatilasta kertova sarja jonka nimeä en muista, jne.
Japanissa (ja myös esim. Saksassa) julkaistaan esim. PS3lle huikeat määrät hauskoja, kehittäviä, aikuistakin kiinnostavia väkivallattomia pelejä, joissa on ideaa. Jostain syystä Suomeen tuodaan pääasiassa väkivaltapelejä. Muu ei täällä kuulemma myy.
Ehkä me ollaan sitten niin väkivaltaisia...
Mutta totta on, että monet piirretyt menneet ihan hyperaktiivisiksi. Nykyiset Disneyn Aku Ankka-piirretyt on ihan ADHD-kamaa verrattuna esim. 90-luvun Ankronikka-sarjaan, joka mielestäni vielä oli ihan kiva.
Siis TaoTaohan perustuu vanhoihin kiinalaisiin satuihin. Niissä näkyy vanha, Kiinan maaseudun asennemaailma. Lapset ottaa ne varmasti vaan tarinoina, tuskin niistä kamalasti moraalia imevät.
Siis TaoTaohan perustuu vanhoihin kiinalaisiin satuihin. Niissä näkyy vanha, Kiinan maaseudun asennemaailma. Lapset ottaa ne varmasti vaan tarinoina, tuskin niistä kamalasti moraalia imevät.
Esim. itse pienenä lapsena pelkäsin peukaloisen retket ohjelmaa. Nyt sitten katsoin Smurffeja jotka oli tehty 1981 niin ne ne vasta hiveitä olikin. Paholainen, joka yritti tuhota Smurffiyhteiskunnna ym. Entäs sitten ensimmäisen aku ankat ym.
Nyttenkin voi valita mitä katsoo Mikki Hiiren kerhotalo on esim. asiallinen ja opettavainen ohjelma.
Nyt on tämmönen ahdistava ja raskas aika menossa.
Mun mielestä enstisajan sarjat oli liian hurjia, nykyiset Maisat, Hertat, Puuha-Petet, Posti-Patet ym on parempia.
Meillä esim. lapsen lempparipiirrettyjä on vanhat Silly Symphonies + Merry Melodies. Ja esim. se ikivanhan (Disneyn?) luurankotanssi, joka vaan naurattaa. Muumien mörköäkään ei ole pelännyt, mutta joskus on pelännyt sellaisia juttuja joita itse en ole ollnekaan tajunnut pelottaviksi (valitettavasti en nyt just tähän hätään muista yhtään).
että rauhallisemmat muka olisivat lasten mielestä tylsiä...:(