Miksei enää tehdä lempeitä lastenohjelmia, kuten Peukaloisen retket, Tao-tao jne`?
On vaan krääshh-boon-bääng, hirvioita ja ilkeyttä =(. ei ihme, että tää maailma on tällainen kun lapsesta saakka näytetään lastenohjelmissa jo, miten tuon yli kävellään ja ollaan ilkeitä!!
Kommentit (59)
mieltä. Onneksi on niin paljon noita vanhoja hyviä piirretettyjä, että niitä voi katsella aina uudestaan..
Suomi-tv.ltä muuten tulee aamuohjelmaa myös, Pandan päiväkoti ja Rasmus-koira ainakin. Mä laitan sen välillä päälle kun esim. Sub Juniorin Avaruuspingviineissä on liikaa toimintaa!
Naapurini Totoro on ihana leffa- suosittelen kaikille!
Meidän lapset ovat tykänneet melkein eniten juuri niistä. Tällä hetkellä suosikki on Maailman ympäri 80 päivässä
pelkäsin lapsena tuota sarjaa ihan hysteerisesti enkä vahingossakaan näytä sitä lapsilleni. Siitä on niin kamalat muistot. Huvittavinta tässä on että samaan aikaan minun lempisarjojani oli Hiidenvirta, Hämärän rajamailla, Kettu, Derrick...
Kahden pienen lapsen isänä olen seurannut piirrettyjä ja väkivalta ja lapsille pelottavat hahmot on nykyään hallitsevana trendinä.
olen lasteni kanssa innoissani katsonut Matka maailman ympäri -uusintaa. Paljonhan siinä on seikkailua, tietysti, mutta voin kuvitella, millainen MÄISKE siinä olisi, jos olisi näinä päivinä tehty! Disney-piirrettyjä rakastin lapsena, kuten edelleenkin, ja kauhea meno niissä välillä oli, mutta oli ne silti erilaisia. Ehkä se tasapaino musiikin kanssa teki niistä jotenkin selvemmin kuvitteellisia. Tuskin kenellekään olisi tullut mieleen matkia niistä mitään.
3-vuotiaani pelkää monia Muumeja, niissähän roikutaan jyrkänteellä ja merihirviöt hyökkäävät jne. Muuten niistä kyllä pidän ja isompi lapseni katsoo niitä myös. Ja 3-v. voi katsoa monta kertaa jonkin jakson, joka ei ole pelottava. Dinojuna ja Lauri ovat nyt lasten suosikkeja.
Olen tylsä äiti ja käytän lastenohjelmia lapsenvahtina puuhaillessani keittiössä jne. eikä tulisi mieleenikään antaa lasten katsoa vahtimatta muita kuin Ylen ohjelmia. Joitain tiettyjä ohjelmia on katsottu muiltakin kanavilta. Elokuvissa on vähän se hankala juttu, että niistä ei monesti tiedä, onko ne kumminkin pelottavia. Ikärajat ei aina kerro mitään.
näytettävät ohjelmat, uudetkin, ovat lempeitä. Ilkeyttä on niissä vanhoissakin ohjelmissa ollut, aika kultaa muistot. Väkivaltaakin vanhoissa lastenohjelmissa on melko tavalla, mietipä esim. Kippari-Kallea, Vaaleanpunaista pantteria tai Tom & Jerryä.
Uskoakseni sekä väkivallatonta että väkivaltaista tehdään nykyään ihan samalla tavalla kuin ennenkin, mutta tekniikan kehittyminen tekee väkivallasta niin uskottavaa, että se hyppää silmille. Sen sijaan tekniikan kehittyminen ei juuri vaikuta lempeisiin lastenohjelmiin samalla tavalla.
Aikuinen valitsee, mitä lapsi katsoo. Ei hirviöohjelmia tarvitse katsoa, muutakin tulee sen verran, että TV:n katselun suositusohje täyttyy joka päivä.
i]On vaan krääshh-boon-bääng, hirvioita ja ilkeyttä =(. ei ihme, että tää maailma on tällainen kun lapsesta saakka näytetään lastenohjelmissa jo, miten tuon yli kävellään ja ollaan ilkeitä!!
[/quote]
Enkä jaksa itsekään, ovat niin pitkäveteisiä ja huonosti tehtyjä. Örkittömiä vaihtoehtoja riittää kyllä runsaasti, meillä suosittuja ovat Samu ja Salla, Pipsa Possu, Jessin kanssa, Timppa, Posti Pate, Anniina Ballerina, Palomies Sami, Olivia ja Richard Scarryt. Ei kai sieltä kakkoselta mitään örkkiohjelmia oikein tulekaan.
Mm. Anniina Ballerina, Dinojuna, Seikkailija Dora, Scarrn ohjelmat, Mikki Hiiren kerhotalo... Isompien lemppari on Paavo Pesusieni, mikä nyt ei mikään ihan "väkivallaton" ole muttei mikään räiskintäohjelmakaan varsinaisesti.
http://www.kikoriki.fi/vanhemmille.htm
Mun kolmevuotias rakastaa, lempeitä, hauskoja, värikkäitä piirrettyjä on
Esim. vanhat Disneyt ovat aika rajua kamaa nekin. Ja uudet kotimaiset lastenelokuvat ovat aivan mahtavia. Ei niitä nyt liukuhihnalta tule, mutta ei ole tullut koskaan ennenkään...
Lisäksi aika kultaa muistot: katsoin itse jokin aika sitten Maija Mehiläistä, ja melkoista melskettä oli sekin, eikä juonessa ollut päätä eikä häntää. Välillä joku kaveri syötiin ja vähän väliä joku oli hengenvaarassa. Itse koin Peukaloisen retket lapsena tosi ahdistavana, kun pieni poika joutui yksin maailmalle (ja oli hengenvaarassa joka jaksossa).
ja paljon tulee ohjelmaa, joka on lempeää ja voi antaa jo alle 2v:n katsoa, mutta esim. 6 v. tytölle tehdään nykyisin _todella_ vähän lempeitä, mukavia lastenohjelmia ja elokuvia... Barbie -piirretyt taitavat olla ainoita...
Itse olen vm -77 ja kyllä silloin kun olin alakoululainen katselitiin Transformersia ym. taisteluohjelmia ihan samalla lailla kuin nykyisinkin (ts. lähinnä pojat katselivat).
Samaten rajuja ja pelottavia lastenleffoja oli paljon.
Esim. vanhat Disneyt ovat aika rajua kamaa nekin. Ja uudet kotimaiset lastenelokuvat ovat aivan mahtavia. Ei niitä nyt liukuhihnalta tule, mutta ei ole tullut koskaan ennenkään...
Lisäksi aika kultaa muistot: katsoin itse jokin aika sitten Maija Mehiläistä, ja melkoista melskettä oli sekin, eikä juonessa ollut päätä eikä häntää. Välillä joku kaveri syötiin ja vähän väliä joku oli hengenvaarassa. Itse koin Peukaloisen retket lapsena tosi ahdistavana, kun pieni poika joutui yksin maailmalle (ja oli hengenvaarassa joka jaksossa).
ja paljon tulee ohjelmaa, joka on lempeää ja voi antaa jo alle 2v:n katsoa, mutta esim. 6 v. tytölle tehdään nykyisin _todella_ vähän lempeitä, mukavia lastenohjelmia ja elokuvia... Barbie -piirretyt taitavat olla ainoita...
Muilta kanavilta ei tule. Simple as that.
lastenohjelmissakin on julmuutta ja suoranaista ilkeilyä. Ehkä kuitenkin hiukan enemmän moraaliopetusta kuin näissä nykyisissä epilepsiakohtausvilkkuvissa taisteluohjelmissa..
Mutta let's face it, lapset kaipaavat jännitystä eskari-ikäisistä ylöspäin.
sitten että "äiti, tämä ei hyvä" :) Hertasta tykkää, ja Pingusta, ja Kuu-nallesta jne.
maija mehiläinen, matka maailman ympäri, peukaloisen retket ja voi että kuinka rakastinkaan aku ankka piirrettyjä. Varsinkin niitä joissa oli Tiku ja Taku..heee heee....Nykyisin tuntuu et kaikki lastenohjelmat on tietokoneella tehtyjä, eikä ns. vanhalla tekniikalla. Aivan huippuja oli myös Tom ja Jerry, Nakke Nakuttaja, Väiski Vemmelsääri ja kumppanit. Olen siis 32v.
Se on aina ihana, joka vuosi pitää kattoo!
Nuo Tom ja Jerrythän on ihan hirveetä väkivaltaa.
Mimi ja Kuku (lempeä mutta aika kamala minusta)
Pompulat
Harri ja dinot
se missä on niitä hirviöitä ja harri-setä, tiiättekö
Prinsessa Kielo ja Pasi Tonttu
Monia muita on sanottukin jo. Pikkukakkosessa on vaikka kuinka monta lempeää.
vauhdikkaampi versio, mutta kakkosen lastenjutut ovat pääsääntöisesti ainakin meidän typsylle ihan sopivia. Itse ainakin inhoan niitä kolmosen ym. räiskintään, koomajuttuja ym.
Ehkä ero pikemminkin siinä, ettei meidän nuoruudessamme ollut noita räiskintä-"lastenohjelmia"? En ainakaan muista niitä olleen, olen vm 71.
Mutta toisaalta silloin (70-luvun lopussa/80-luvun alussa) jo pikkukoululaiset katsoivat esim. Galacticaa ja Ritari Ässää.
Mutta onneksi nykyään ainakin osa vanhemmista on velveutuneempia kuin omamme aikoinaan eivätkä anna lasten katsoa mitä sattuu (tai mitä lapset haluavat...).
Lasten elokuvissa ihmetyttää, miksi niissä pitää olla sama juonenkuljetus kuin jossain action-elokuvissa, jopa niissä 'herttaisena' pidetyissä filmeissä. Aikuista haukotuttaa ja lasta pelottaa.