Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Raskausmyrkytys ja uusi raskaus!!!

Vierailija
14.08.2011 |

Mun esikoinen syntyi keskosena raskausmyrkytyksen vuoksi. Päätettiin tehdä sektio vko 36. Oireita myrkytyksestä oli hiljalleen, mutta kunnolla se iski päälle rv 34.

Onko muilla kokemuksia toisesta raskaudesta? Uusiutuiko myrkytys ja jos, niin tuliko edes myöhemmin? Oliko toisessa raskaudessa enemmän seurantaa tai jotain lääkityksiä/ultria??

Olen nyt uudelleen raskaana, toki vasta ihan alussa.

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
14.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puolitoista vuotta. En tiennyt, että sillä on merkitystä.. mutta hyvä jos näin on.

Millaista seurantaa teillä oli raskausaikana sitten? Kuinka monta ultraa/neuvolaa? Olisin myös tyytyväinen jos seurattaisiin tarkemmin!

ap

Vierailija
2/13 |
15.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai neuvoloiden ohjeistuskin siinä välillä muuttui, koska en enää joutunut toisella ja kolmannella kerralla sairaalaan. Paineet nousivat vähän, mutta muita oireita ei seuraavilla kerroilla ollut, vaikka ensimmäinen oli aika paha.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
15.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja jos uusiutui, milloin sitten?

Ja etenkin tuo seuranta! Kuinka tiivistä se oli?

ap

Vierailija
4/13 |
15.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsilla ikäeroa aina alle 2v.

Vierailija
5/13 |
15.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulema suht pieni ikäero ja sama isä lapsilla ovat raskausmyrkytyksen uusiutumisen kannalta hyviä tekijöitä eli vähentävät riskiä uusimiselle.

Toki se voi silti iskeä uudelleenkin, läheinen ystäväni sai toksemian esikoisesta niin että synnytys piti käynnistää rv35+3 ja toisesta alle 2v kuluttua hätäsektio jo rv24+2 :/

Ja sama mies lasten isänä, tosin ystäväni on pahasti ylipainoinen ja sehän lisää muutenkin korkean verenpaineen riskiä.

Itselläni ilmeni ekat oireet rv36+0 kun odotin esikoistani ja synnytys käynnistettiin rv38+1, kaikki meni hyvin ja terve vauva syntyi normisti alakautta:-)

Oireina oli korkeat rr-lukemat eli 165/120 hujakoilla ne taisi pyöriä ja virtsan valkuaismäärä kasvoi kolmelle cvai oliko peräti neljälle plussalle..

Mulla on krooninen verenpainetauti taustalla eli sukurasitteen vuoksi sairastanut sitä teinistä lähtien, popsin 1x 5mg Orlocin/vrk siihen.

Kuopus läksi syntymään spontaanisti rv39+1 ja ei tullut raskausmyrkytystä, toki asiaa seurattiin tiiviisti eli ravasin Kätilöopistolla käyrillä, verikokeissa ja sisätautilääkärillä 1x/kk ja loppuaikana useamminkin.

Ikäeroa lapsillani 1v5kk ja ssama mies isänä ja en ollut/ole ylipainoinen.

Vierailija
6/13 |
14.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

raskausmyrkytys ja pelkäsin sen uusiutuvan seuraavassakin. Toista raskautta seurattiin tarkasti ja ultrassakin kävin useammin. Myös verenpainetta piti seurata ja antaa virtasanäytteitä aika tiheään. Verenpaine nousi loppuraskaudessa, mutta raskausmyrkytys ei uusinut. Toinen raskaus meni paljon paremmin kuin ensimmäinen ja itse olin tyytyväinen tiheään seurantaan.

Vierailija
7/13 |
14.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimmäisessä käynnistettiin oireiden takia rv 38. Uusimisen mahdollisuus pienempi, jos mm. sama partneri kuin ensimmäisessä raskaudessa ja edellisestä raskaudesta vähemmän kuin 5 vuotta. Tsemppiä!

Vierailija
8/13 |
14.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ensi kertaa raskaana olevilla, mutta voi myös uusia.

Vierailija
9/13 |
14.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

raskausmyrkytys on tosi vakava juttu kuulema?

Tsemppiä paljon =)

Vierailija
10/13 |
14.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja synnytys käynnistettiin sen vuoksi rv 36, toinen lapsi syntyi puolentoista vuoden ikäerolla ekaan lapseen ja silloin raskausmyrkytys ei uusiutunut. Kolmannella lapsella on ikäeroa toiseen 4 vuotta ja silloin mulla oli taas raskausmyrkytys, mutta sillä kertaa synnytys käynnistettiin vasta rv 38.

Mulle lääkäri sanoi, että riski uusiutumiseen on suurempi, jos raskauksilla on pitkä väli tai jos lasten isä on eri.

Vierailija
11/13 |
14.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimmäisessä raskaudessa myrkytys alkoi vasta viikolla 37. Oireena oli korkea verenpaine ja valkuainen virtsassa. Lääkitykseksi sain verenpainelääkkeet ja raskaus käynnistettiin 39+3

Toisessa raskaudessa paineet alkoivat nousta jo viikolla 29 ja jouduin tehoseurantaan. raskaus käynnistettiin viikolla 37.

Nyt olen taas raskaana ja myrkytyksen mahdollinen uusiminen pelottaa kovasti.

Vierailija
12/13 |
14.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tokassa ei tullut, tosin paineet vähän kohosi. Lapsi syntyi itsekseen rv 38.

Vierailija
13/13 |
14.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

sektiolla tosin. Toisessa raskaudessa ei mitään, toki vähän jännitti ja tarkkailin mahdollisia oireita. Käsittääkseni todennäköisempää on, että ei tule toista kertaa. Onnea!