Miksi teillä jotka ootte naimisissa on sama sukunimi?
Vaatiko mies alistumaan omaan nimeensä vai kelpasiko yhteiseksi nimeksi vaimon sukunimi?
Kommentit (57)
Ei sillä ollut meille väliä onko se sinun vai minun sukunimi, kunhan ollaan saman nimen alla. Niinpä tehtiin ihan uusi nimi.
mies ei ollut valmis vaihtamaan omaa nimeään oli se kaunis tai ruma.
Mulle ei ole tärkeää onko meillä sama vai eri sukunimi. Pääasia että mun oma nimeni on mahdollisimman kaunis.
mutta otin mieheni sukunimen, koska halusin, että koko perheellä on sama nimi. Muutenhan kukaan ulkopuolinen, esim. postilaatikkoa vilkuileva, ei edes tietäisi, että olemme naimisissa:) Taidan olla siis vanhanaikainen.
niitä jotka ottaa yhdysnimen. Aivan ehdoin tahdoin haetaan ongelmia siinä, miten nimi kirjoitetaan, tuleeko väliviivaa vai ei. Ja lähes aina ne ovat joko pitkiä ja rumia (esim. salo-virtanen) tai lyhempiä ja silti rumia (frisk-salo). Yäks.
Ihan perinteen vuoksi otettiin meidän perheen nimeksi miehen sukunimi. Jos miehen nimi olisi ollut joku ruma (tyyliin Sikiö tai Möttönen) olisi varmaan otettu mun sukunimi yhteiseksi. Mies oli valmis vaihtamaan myös mun nimeeni mutta päädyttiin sitten kuitenkin siihen miehen nimeen.
Sehän on mieheltä, siis isältä, saatu minun ikäisilläni. En ole kovin kiintynyt isääni enkä tyttönimeeni.
Ihan samalla tavalla sen miehen nimi on saatu isältä.
Miksi miehen isän nimi on parempi kuin naisen isän nimi?
Vaatiko mies alistumaan omaan nimeensä vai kelpasiko yhteiseksi nimeksi vaimon sukunimi?
Meillä on yhteinen sukunimi, mutta ei kummastakaan em. syystä.
Jos oma sukunimeni olisi ollut kaunis ja erikoinen, en olisi vaihtanut, mutta kun oli oikeasti niiiiiin ruma niin halusin vaan päästä siitä eroon. Tosin en valinnut miestäni sukunimen perusteella :D Jos se olisi ollut ihan järkky, niin sitten olisin ehkä pitänyt omani.
mutta otin mieheni sukunimen, koska halusin, että koko perheellä on sama nimi. Muutenhan kukaan ulkopuolinen, esim. postilaatikkoa vilkuileva, ei edes tietäisi, että olemme naimisissa:) Taidan olla siis vanhanaikainen.
että en edes miettinytkään etten ottaisi miehen sukunimeä naimisiin mennessämme.
Sehän on mieheltä, siis isältä, saatu minun ikäisilläni. En ole kovin kiintynyt isääni enkä tyttönimeeni.
Ihan samalla tavalla sen miehen nimi on saatu isältä.
Miksi miehen isän nimi on parempi kuin naisen isän nimi?
ei nimittäin aina ole.
on vanha perinne ennen vaimo otti miehen sukunimen
perinteitä siksi kannata kyseenalaistaa tai ajatella omilla aivoilla
harvaa varmaan kiinnostaa että ennen mies omisti vaimon, vaan enää sitä ei haluta vaalia vaikka perinne se oli sekin...
Ei minäänlaista omaa tahtoa yms. Voi apua...
Ymmärrät varmaan, että kun nykyään naimisiin mennään lähemmäs kolmekymppisinä, niin tuollainen paatos tuntuu jo vähän lapselliselta? Suurin osa naisista on lukenut Kaari Utrionsa ja miettinyt näitä juttuja. Jokainen naimisiin menevä nainen on tehnyt vapaaehtoisesti oman päätöksen itsenäisenä ja järkevänä ihmisenä, eikä sen pitäisi olla kenellekään muulle ongelma.
En halunnut jatkaa kieroon kasvaneen sukuni nimeä..siksi miehen sukunimi...
Haluttiin koko perheelle sama nimi ja mies ei voinut ottaa minun nimeä, koska se on suojattu niin ettei voi siirtyä vaimon kautta. Lapset saavat halutessaan vaihtaa minun tyttönimelle jos haluavat se on kaunis ja harvinainen, mut niin on nykyinen nimemmekin:)
Siskon kummi ollut hukassa monta vuosikymmentä?
Mies ei vaatinut mitään. Mun sukunimi on näitä maamme yleisimpiä nimiä, joten halusin siitä eroon. Jos mulla olisi ollut entuudestaan joku siedettävä sukunimi, olisimme varmaan nyt kaikki minun sukunimisiä. Miehen isä jätti perheensä miehen ollessa 6v. Isä ei ole pitänyt yhteyttä sen jälkeen, joten mieheni olisi varmaan mieluusti ottanut jonkun muun nimen.
Emme kuitenkaan ole harkinneet mitään ihan muuta nimeä missään vaiheessa.