Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Eikö 2 lapsen yh muka pärjää???

Vierailija
14.08.2011 |

Aina kuulee valitusta kuinka yksinhuoltajat eivät pärjää ja elävät tiukoilla.. Itse olen 2 lapsen yh ja saan 1600e kuukaudessa, vuokran ja laskujen jälkeen jää n. 950e elämiseen kuussa. Emme elä mitenkään niukasti, mutta silti jää 100-200e säästöön joka kuukausi. Ja töihin kun menen niin saan palkan päälle vielä n. 500e, lapsilisät + elatusmaksut.

En siis polta ja juon harvoin, ehkä ne rahat sitten kuluu siihen mitkä mulla jää säästöön..

Kommentit (59)

Vierailija
41/59 |
15.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka sitä saa ja millä perusteilla? Ikinä en ole kuullutkaan, kertokaa nyt viisaammat. Olen aina luullut, että sossun rahat ovat harkinnanvaraisia, mutta eivät näytä olevan.

perusosalla

Mikä sossu maksaa noin paljon että jää säätöönkin rahaa?

saa tehdä mitä huvittaa, parempi kyllä säästää kuin vaikka juoda...

Vierailija
42/59 |
15.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä on sossun perusosa? Kuka sitä saa ja millä perusteilla? Ikinä en ole kuullutkaan, kertokaa nyt viisaammat. Olen aina luullut, että sossun rahat ovat harkinnanvaraisia, mutta eivät näytä olevan.

perusosalla

Ei sossun rahat ole harkinnanvaraisia (paitsi jotkut, esim. huonekaluostot muutettaessa ensimmäiseen kämppään). Perusosa on kunnasta/kaupungista riippuen n. 400-450e/aikuinen ja 200-270e/alle kouluikäinen lapsi. Tämän päälle sossu kustantaa myös vuokran, sähkön, lääkärikäynnit ja reseptilääkkeet ja ehkä jotain muutakin vielä. Eli me saadaan yhteensä tuo 1600e/kk, ei tietenkään kaikkea sossusta, mutta sossusta saadaan se erotus tuon 1600 miinus kelan tuet eli yhteensä 1600e

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/59 |
15.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos on töissä ja tienaa enemmän kuin nuo perusosat ja vuokran + muut niin silloin ei saa sossusta rahaa, muuten myös työssäkäyvä voi saada. Itse opiskelijanakin sain vielä 100e sossusta muiden tukien päälle, mutta moni opiskelijakaverini ei ihan periaattestakaan halunnut hakea rahaa sieltä ja moni ei myöskään tiennyt että niin voi tehdä

t. ap

Vierailija
44/59 |
15.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä on sossun perusosa? Kuka sitä saa ja millä perusteilla? Ikinä en ole kuullutkaan, kertokaa nyt viisaammat. Olen aina luullut, että sossun rahat ovat harkinnanvaraisia, mutta eivät näytä olevan.

perusosalla

Ei sossun rahat ole harkinnanvaraisia (paitsi jotkut, esim. huonekaluostot muutettaessa ensimmäiseen kämppään). Perusosa on kunnasta/kaupungista riippuen n. 400-450e/aikuinen ja 200-270e/alle kouluikäinen lapsi. Tämän päälle sossu kustantaa myös vuokran, sähkön, lääkärikäynnit ja reseptilääkkeet ja ehkä jotain muutakin vielä. Eli me saadaan yhteensä tuo 1600e/kk, ei tietenkään kaikkea sossusta, mutta sossusta saadaan se erotus tuon 1600 miinus kelan tuet eli yhteensä 1600e

tekemään ja yrittäjänä kituuttelemaan, kun sossusta sais rahaa ihan vaan levittämällä persettä kotisohvalla.

Vierailija
45/59 |
15.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritin etsiä netistä, mutta en löytänyt.

perusosalla

Vierailija
46/59 |
15.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritin etsiä netistä, mutta en löytänyt.

Vierailija
47/59 |
15.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://www.stm.fi/toimeentulo/tuet_ja_etuudet/toimeentulotuki

Toimeentulotuki on tarveharkintaista

Toimeentulotuki on viimesijainen toimeentuloturvan muoto. Tukea myönnetään yleensä kuukaudeksi kerrallaan, ja se lasketaan asiakkaan välttämättömien menojen mukaan.

jne jne

Vierailija
48/59 |
17.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen 3 lapsen yh ja kotihoidontuella vieläpä. En käy sossussa vaan maksan näistä minimituloistani sähköt, lasten harrastukset ym. Ei ole autoa eikä tv:tä, lehtiä ei tule. Asumiseen ja laskuihin (lääkärit ym) menee kyllä paljon enemmän kuin ap:llä....joten, jos kävisin sossussa ja saisin suhteessa saman verran rahaa kuin ap niin sitähän tuntisi itsensä jo rikkaaksi. Niin...paitsi että lapsistani kaksi on jo murrosikäisiä ja syövät ja kuluttavat kyllä taatusti enemmän kuin ap:n lapset. Ex ei juurikaan osallistu. Ihan hyvinhän noilla ap:n tuloilla elää ja tekee vaikka etelän matkan joka vuosi.

Vierailija
49/59 |
17.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän yksinhuoltajuus ole, kuin pirun huono tekosyy alhaiseen tulotasoon.

Vierailija
50/59 |
17.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

käyn töissä ja saan käteen 1600 euroa palkkaa. Lisäksi elarit 400 eur ja lapsilisän.

Valitettavasti mä en voi muuttaa halvempaan vuokra-asuntoon, täällä ei yksinkertaisesti sellaisia ole tarjolla, ja asunnosta vuokrani on tällä hetkellä 750 euroa, sähkö 2 kk välein n.80 euroa. Ja koska välimatkoja on eikä julkista liikennettä, autokuluni on n. 500 euroa kuukaudessa. Tähän kun lisätään lapsen erityisruokavalio ja muu ruokailukustannus sekä laskut, niin ei siinä niin hirveästi ylimääräistä jää. Ja asumis- sun muita tukia minä en saa, tosin en nyt hirveästi tarvitsekaan, toisin kuin sinä joka et ole töissä.

Ja sun sinänsä hauska piikki juomisesta ja polttamisesta; en polta enkä juo minäkään. Se asia että itse asut perämetsissä jossa vuokrat ovat olemattomat, ei ole vertailukelpoinen esim. Helsingissä asuvien kanssa.

Vierailija
51/59 |
17.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

paljonko lapsesi syö lääkkeitä? meilläkin oli astmalääkitys (kahta eri hegitetävää) joka päivä puolentoista vuoden ajan ja ei ne tosiaankaan maksaneet 150 kuussa varmaan vuodessa maksoi sen verran!! saatko kelavähenyksen -70% lääkkeistä???

Jos ne noin paljon oikeasti maksaa, niin siinähän menee lääkekattoraja yli jo viidessä kuukaudessa.

Meillä kahteen lääkkeeseen menee noin 10 € kuussa.

Vierailija
52/59 |
17.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkoitin siis lainata tuota viestiä, missä kerrottiin lääkkeisiin menevän 150€ kuussa.

Vierailija
53/59 |
17.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

<a href="http://www.stm.fi/toimeentulo/tuet_ja_etuudet/toimeentulotuki" alt="http://www.stm.fi/toimeentulo/tuet_ja_etuudet/toimeentulotuki">http://www.stm.fi/toimeentulo/tuet_ja_etuudet/toimeentulotuki</a&gt;

Toimeentulotuki on tarveharkintaista

Toimeentulotuki on viimesijainen toimeentuloturvan muoto. Tukea myönnetään yleensä kuukaudeksi kerrallaan, ja se lasketaan asiakkaan välttämättömien menojen mukaan.

jne jne

Miten paljon sossun tuella elävä tarvitsee sitä rahaa jos siirtää osan siitä säästöön?

Vierailija
54/59 |
17.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

myönnetään ihan laskelman mukaan

Vierailija
55/59 |
17.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

myönnetään ihan laskelman mukaan

laittaa rahaa säästöönkin.

Vierailija
56/59 |
17.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sossun raha + kelan tuet ovat yht. 1600e kuussa. Vuokra meillä on 550e ja 74m2 kolmiossa asutaan 5km keskustasta (en sano kaupunkia). Ja jos vuokra olisi korkeampi niin maksaisihan sossu tietysti senkin tiettyyn rajaan asti. Ja sähkön sossu maksaa, jäljelle jää sitten enää puhelinlasku 20e, netti 30e ja vakuutukset. Lapset 2v ja 6kk eli harrastuksiin ei vielä mene rahaa.

Minullakin rahat riittävät. Mutta sinä et pystyisi noilla rahoilla kasvattamaan kolmea koululaista.

Tulot kuussa 2770 käteen, vuokra ja lainat yhteensä 1500.

-puhelimet

-sähkö

-vakuutukset

-vaatteet

-ruoka

-bensat

-auton huollot

-harrastukset

-lukiokirjat

-matkaliput

-vapaa-aika

-lehdet

Tuohon uppoaa 1200 aivan helposti kuussa, onneksi neljä kertaa vuodessa tulee tonnin verran ylimääräistä.

Vierailija
57/59 |
17.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihmeessä saat noin paljon? Minä olen sentään työssä käyvä yh. Nettotulot n.1300/kk, asumistukea en saa penniäkään ja vuokra nielaisee jo 600e, siihen muut laskut päälle.

Vierailija
58/59 |
17.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

.

Poikani on gluteeniton,ja siitä saa kelalta avustusta n.87 e/kk.

Pakko kysyä, miten saat noin paljon kelalta?

Eikö normisti saa vain sen 24e/kk? Itse olen keliaakikko, ja ammatti meni diagnoosin myötä uusiksi, mutta vain 24e/kk saan ruokavaliokorvausta.

Vierailija
59/59 |
17.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menisin töihin

Hyvin pärjää kun tekee ahkerasti töitä. Oman perheen menojen lisäksi on ilo kustantaa sossupummien säästötilejä verojen muodossa näin matalan työttömyyden aikana,hah.

jos olisi töitä.

sama täällä. Tytön hoitoaika (pkn aukioloaika) 7.30-17.00 Tarvitsisin työn suunnilleen tältä alueelta ja työn tuon ajan puitteissa. TAI työajan, joka olisi 8.15-16.15, niin ehtisin vaikka keskustaan asti. MUTTA! ,kun ei sellaisia töitä ole tarjolla... eikä yrityksistä huolimatta työhaastattelukutsuja satele. Teksisin töitä mieluummin, kuin olisin yhteiskunnan elättinä, jotta saisin joskus meille pienen oman talon. Pääkin tässä hajoaa. 4 vuotta työttömänä, edes siivousfirmoihin ei pääse, vaikka edelliseltä paikkakunnalta samasta duunista on loistavat suositukset.

yh ja 5-v. tyttö

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän kaksi