15kk tissitakiainen?
Löytyykö muita, jotka vieläkin imettävät yli vuoden ikäistä lasta? Aiotteko imettää pitkään?
Musta tuntuu, että kesän mittaan imetys on taas jotenkin lisääntynyt ja neiti on usein yölläkin tosi paljon rinnassa kiinni. Mulla on todella ristiriitaiset tunteet imetystä kohtaan ja toisaalta haluaisin lopettaa heti ja toisaalta sitten taas en halua luopua yhteisistä hetkistä ja "helppoudesta", kun tietää, että lapsi ainakin saa nestettä/ravintoa, kun imee. Mitäs mieltä muut?
Kommentit (14)
Ekaa 4v, toista yli 3v, viimenen 1v vielä rinnalla. Mä melkein sanoisin, että yli 1-vuotiaan imetys kannattaa vetää fiilispohjalta. ;) Eli jos susta alkaa tuntumaan siltä, että lopetus ois hyvä, niin ei kun sitten vaan rauhallisesti lopettelemaan. Vähennät yksi kerrallaan imetyskertoja. Vaihtoehtoisesti imetyksen voi myös rajoittaa esimerkiksi vain aamu- ja iltaimetykseen (joskin jotkut lapset lopettavat sitten tämän seurauksena imetyksen kokonaan).
Mutta jos susta imetys on ihan ok, niin jatka ihmeessä. :)
Varmaan joo näkee paremmin pullosta, mutta tarkoitin lähinnä sitä, että imetys on helppo tapa saada nestettä/ravintoa, jos nyt ei satu niitä pulloja olemaan mukana. Kesän lomareissulla imetys oli näppärää rannalla ja päivisin, kun ei kuumalla ilmalla oikein ruokakaan maistunut. Tietenkin siinä olis mennyt pullostakin, mutta eipähän tarvinnut erikseen pulloja kannella mukana :o)
Mutta joo, jotenkin hankalaa, kun tunteet on niin ristiriitaiset varsinkin nyt, kun nuo yösyömiset on jotenkin alkaneet uudelleen - varmaan tulee hampaitakin ja tyttö käyttää tissiä tutin asemasta, kun tutti ei taas ole koskaan kelvannut :oP
lopettaa imetys? En siis sano, että sinulla on näin, mutta kun monet taaperoimettäjät saavat kohdata paheksuntaakin. Varmasti myös yöheräilyjen lisääntyminen rasittaa. Jos kuitenkin tuntuu, että selviät öiden kanssa (oletko kotona lapsen kanssa, nukuuko lapsi vieressäsi?) ja kokonaisuutena imetyksen jatkumisesta on teille enemmän hyötyä kuin haittaa, miksi et jatkaisi. WHO suosittelee imetyksen jatkamista 2 vuoden ikään tai pidempäänkin, jos äiti ja lasi haluaa. Tee siis juuri niinkuin SINUSTA parhaalta tuntuu!:)
Minun vauvani on vasta alle vuoden ikäinen, mutta olen ajatellut jatkaa imetystä niin pitkään kuin lapsi haluaa, jos se ei muutu kovin hankalaksi. Minustakin rintamaito on ollut kätevä nestevarasto vauvalle liikkuessamme.
Mikä on helpompaa kun pitää lapselle sitä tuttipulloa aina mukana. laita vaikka omaan käsilaukkuusi jos et tosiaan muuten kanna mitään mukana. Itselläni on lapselle AINA mukana muutenkin naposteltavaa ja vaippoja, hedelmäpiltti, tetramaito ja se vesipullo. En ymmärrä miten se tuttipullo on vaikea kuljettaa jos lapsi muutenkin tarvitsee jotain mukaan? Vettähän saa joka paikasta.
Tsemppiä, ei tehdä elämästä vaikeaa vaan nautitaan.
En oikeastaan tiedä, mistä ristiriitaiset tunteet johtuvat. Ympäristö ei sinänsä ole luonut paineita, koska olen alusta asti ollut "huono" imettämään julkisesti, joten en sitä juurikaan tee - poikkeuksena kesän reissu, jolloin toki rannalla imetin, mutta toisaalta sekin oli hyvin pitkälti muiden katseilta piilossa. Itseasiassa moni on päinvastoin kehunut, että olen imettänyt edelleen.
Jotenkin vain itsestä tuntuu yhtenä päivänä siltä, että haluan jo rinnat itselleni ja sitten taas seuraavana päivänä tuntuu, että imetän vaikka lopun elämääni, jos on tarvis :o)
En edelleenkään väitä, että imetys olisi sinänsä helpompaa kuin pullon mukana kantaminen, vivahde-eroja lähinnä, kun ajattelee ja tokihan sitä muutenkin kantaa mukanaan vaikka mitä. Tämä on siis tosiaan lähinnä tunnepohjalta koko juttu. TUNTUU, että on helpompaa imettää...
tavallisista asioista voikaan saada...?! Jatkat jos haluat, jos liian sitovaa niin lopetat. That`s it! Omani lienee melkonen ihme kun luopui itse tuttipullosta 13kk iässä ja joi mukista kotona ja jos oli rattaissa reissussa niin pillimaitoa tai pullon suusta tai ns. sporttikorkin kautta vettä. Ihan kamalan helppoa, lapset osaavat kun niiden antaa osata.
No katsos, sehän se on, että itsehän tästä ongelmaa teen! Ja kun tosiaan yhtenä päivänä tuntuu, että neiti on tississä kiinni koko ajan ja sitten toisena saattaa olla kiinni, mutta ei haittaa. Vähän niinkuin tässä haeskelin keskustelua, että olisko muitakin yhtä lahopäisiä, jotka eivät tiedä, mitä haluavat :o)
Neitihän kyllä osaa juoda pullosta, nokkamukista, mukistakin välillä sekä pillimehut onnistuu myös. Ei siis sinänsä ole ongelmaa siinä, etteikö neiti osaisi juottaa itseään.
Tässä vaan tunteet menee niin vuoristorataa ja tajuan kyllä, ettei tämä sinänsä iso ongelma ole. Joskin nyt nuo yöt kyllä häiritsevät, jos heräilyt ovat tulleet jäädäkseen...
Poika14kk ja edelleen tissillä.. Mutta en jaksa murehtia viellä lopetusta vaikka vähän häpeilen kertoa että taapero on rinnalla kun kaikki ei sitä ymmärrä.. Mutta jokainen tavallaa se on pelkästään äidin ja lapsen välinen asia..
että sulla on menossa överiksi ja sisällytät tuohon imetykseen kaiken mahdollisen äitiyteen liittyvän, sehän on ruokailua, ihan syvimmältä olemukseltaan. Lapsesi on jo iso, hän ei jää mitään ilman eikä vaille vaikka jarrutat nyt ennenkuin menet ihan muroiksi. Asia oikeasti ihan simppeli.
Mitä jos jätät jonkun imetyskerran väliin. Opeta lapsi (nokka)mukiin, (jos ei jos osaa) ja anna ruokailujen yhteydessä mukista maitoa. Jatka aamu- ja iltaimetystä ja vaikka yksi päivällä, vähän riippuen paljonko nyt imetät. Mutta vähentämällä pikkuhiljaa totutat itsesi ja lapsesi muuhun.
Minä imetin toista (ja viimeistä) lasta 1v 7kk ikään, en raaskinut lopettaa aikaisemmin. Lapsi kyllä joi ruoalla mukista maitoa/vettä. Yöimetykset loppuivat vasta kun lopetin imetyksen kokonaan ja pari ekaa yötä oli hankalaa, lapsi hamusi rintaa, mutta niistäkin selvittiin.
Joo, tiedostan, että asia on simppeli, mutta sitten ne tunteet ottavat ylivallan. Olet varmasti oikeassa, että liitän tähän nyt jotain elämää suurempaa ja teen asiasta ongelman. Sinänsä uskon, että tunteet jossain vaiheessa selkenevät, mutta tällä hetkellä päässä on ihan sekamelskaa :o)
Luulen, että osin tuo kesällä lisääntynyt imetys on saanut tunteet enemmän esille, kun tosiaan kuumassa ilmastossa oli välillä niin, että lounas ja välipala eivät neidille maistuneet, rinta vain kelpasi ja sitten kotiin tultuamme neidin unirytmi meni taas sekaisin ja yöheräilyt ja tissi suussa nukkuminen palasivat.
Ja kun tosiaan asia ei ole edes siinä mielessä vaikea, että olen edelleen hoitovapaalla, joskin teen välillä muutamia työpäiviä. Mulla ei edes ole ongelmaa maidon nousemisen kanssa, vaikka en imettäisi koko päivänä ja silti maitoa riittää, kun taas olen kotona ja imetän.
Eniten tarttisin varmaan vain ravistelua, että saisin nuo ristiriitaiset tunteet selvemmiksi!
Kun saat tämän "ongelman" ratkaistuksi, niin tulee uusi(a) :-)
Eniten tarttisin varmaan vain ravistelua, että saisin nuo ristiriitaiset tunteet selvemmiksi!
"Kun saat tämän "ongelman" ratkaistuksi, niin tulee uusi(a) :-) "
Jep, niitä odotellessa :oP
PAREMMIN näe jo pullosta tai mukista tuon ikäisellä :) ? Minä näen että joi 60 ml :D Varmaan ihan kiva lisä mutta kyllä se ruoka lienee se oleellisin juttu ja juoma sitten pullosta, mukista tai rinnasta :) kuinka vain kukin haluaa.
tsemppiä pohdintaan.