Rinnan päät hajalla, auttakaa!
Rinnanpäät niin kipeinä ja rikki. Imetystä alottaessa oli toki arat mutta muutamassa viikossa karaistu. Nyt vauva jo puolivuotta ja purrut toiseen nänniin reiän. Olen yrittänyt antas ilmakylpyjä, kosteuskylpyjä (maidonkerääjällä), rasvannut ja tauottanut rintaa mutta ei vaan parane. Useampi viikko siis takana :( Imee hirmu kovaa eli usein imetyksen yhteydessä haava jälleen aukeaa. Rintapumppu ei satu lainkaan niin paljon kuin imetys mutta vauva ei suostu juomaan pullosta. Eikä hyväksy rintakumiakaan. Nyt myös toinen rinnanpää kipeä hanakasta imemisestä ja huomasin juuri että nännin sivussa pieni patti/kohouma joka hullun kipeä..!? Asentoja olen pyrkinyt vaihtamaan ja välillä ihan jalat toiseen suuntaan mutta ei auta. Imuotekin on mielestäni oikea ja monta kuukautta menikin ongelmitta. Nyt vaan suurella kivulla ja hampaiden kiristelyllä imetän..Esikoinen oli ihan erilaatua kuin tämä toinen. Auttakaa mitä tehdä?
Kommentit (24)
pelastaa :D lampaanrasvaa tms luonnontuote! ei tartte poistaa ennen imetystä.. aivan huippu!
ja sitten kipeä (ehtii maito herua kun tervettä imee ensin). Syötä kipeää vain sen verran kuin on tarvista, tyhjennä tarvittaessa pumpulla loput. sit vielä toista tissiä jos haluaa vaan lutkuttaa..
Yritä siis minimoida kipeän rinnan imetys, niin kauan et haava parantunut.
ja paksusti lansinohia tai haavalle bepanthenia.
Laita maidot nokkamukiin tai lasiin ja syötät siitä, jos ei tuttipullo kelpaa. Tuo pumppaaminen on ainut keino jolla rinta saa hellemmän käsittelyn. Sillehän ei mitään voi, että lapsi tempoo syödessään haavan taas auki, sen takia se ei saisi kauheasti rupeutua. Paranee hiljakseen, mutta rasvaa erittäin ahkerasti. Lansinohia, punaista Bepanthenia etenkin.
Jos oikein pahaksi menee, niin aloitat surutyön imetyksen lopettamisen suhteen ja otat suosiolla korvikkeen käyttöön.
rasvan nimi on Lansinoh, myydään 2 eri kokoisissa tuubeissa, aika kallista mutta on sen arvoista. Mulla oli rinnanpäät rikki heti imetyksen alussa ja jouduin pitämään taukojakin kun verta tuli eikä vauva suostunut syömään veristä maitoa (ja olisi varmaan sen oksentanutkin). Poika söi sitten pullosta kun pumppasin. Taisi mennä n. 1,5 kk että lopulta rinnat kesti ja hirveä rumba loppui, kun aina jompi kumpi oli verillä.
Kiitos vastauksista! Bepanthenilla olen rasvaillut tuloksetta. Lasinohia oli imetyksen alkaessa (sain purkkiin sairaalasta) mutta en kokenut siitä sellaista hyötyä..no tarvii varmaan vielä kokeilla sitä kun niin monilla toiminut. Oon yrittänyt antaa terveestä rinnasta enemmän vaikka juurikin tuo kipeä on se mistä maitoa on yleensä tullut enemmän. Nyt kun molemmat nännit laulaa hoosiannaa imettäessä ja ihan kauhulla odotan seuraavaa imetystä niin APUVA!!
muuten kokeilleet pulloa niin, että isä antaa ja itse pysyttelet piilossa?
Nokkamukia ei vielä ole ollut käytössä, ajattelinkin että voisin sellaista pehmeä kärkistä käydä kaupassa etsimässä. Soseita aloteltiin vasta tuossa 5kk iässä ja vähän mietityttää et onnistusko nokkamukista juonti..
Imetyksen lopetus on kieltämättä käynyt mielessä. Esikoisen kanssa maito ei riittänyt ja jouduin antamaan lisämaidoksi korviketta jo kolmen kuukauden jälkeen ja silloin harmitti kovasti vaikka ei itsestä ollutkaan kiinni. Nyt maitoa riittäisi että vähän harmittas lopettaa. Suurin syy kuitenkin jatkamiselle on ollut tuo pullottomuus, ei hyväksy tuttiakaan vaikka kuinka on eri laatuja ja malleja tarjota.
Ehkä tämä tästä. Jos jollakin vielä vinkkiä niin kehiin vaan! :)
Lansinohin kanssa ehdottomasti VILLAINEN lappu. Ei paperisia eikä edes kankaisia, vaan siis villaa. Se ei tartu siihen kipeään kohtaan kiinni ja jotenkin se suorastaan hoitaa. Mulla ainakin alkoi elämä voittaa, kun löysin villaiset rinnansuojat.
muuten kokeilleet pulloa niin, että isä antaa ja itse pysyttelet piilossa?
Vanhemmilla on ollut hoidossakin mutta pullosta ei juo. Ihan pienenä joi vähän mutta nyt heittänyt ihan stopin eli varmaan oli liian hyvällä rintaruokinnalla, olisi pitänyt jatkaa pumppailua ja pullottamista vaikka ilman syytä..
Lansinohin kanssa ehdottomasti VILLAINEN lappu. Ei paperisia eikä edes kankaisia, vaan siis villaa. Se ei tartu siihen kipeään kohtaan kiinni ja jotenkin se suorastaan hoitaa. Mulla ainakin alkoi elämä voittaa, kun löysin villaiset rinnansuojat.
Kokeilen :)
-Ap
Kuulostaa vähän siltä... kokeilehan jotain Canestenia vaikka yöksi, muistat vaan ettet imetä sillä rinnalla yöllä, se pitää muistaakseni poistaa ennen imetystä.
Rasvaatko Bepanthenilla? Itse käytin varmuuden vuoksi sitä aina silloin tällöin, ja ei mitään kummempaa ehtinyt koskaan tulemaan. Sitä ei tarvitse poistaa ennen imetystä.
että olisko sammasta? Muuten tosi erikoista, että puolen vuoden imetyksen jälkeen kipeytyis rinnat noin...
googlaamalla sammas rinnassa tms. löytyy varmasti apuja. On myös sitten sellaisia voiteita, joiden kanssa voi imettää ja sitä samaa laitetaan vauvan suuhun. Reseptillä saa.
Kutiaako nännit/ympäristö? Onko vauvan kielessä/niellussa valkoista? Voipi myös olla että näkyviä oireita ei ole muuta kuin tuo rintojen kipeys ja sattuminen...
että olisko sammasta? Muuten tosi erikoista, että puolen vuoden imetyksen jälkeen kipeytyis rinnat noin...
googlaamalla sammas rinnassa tms. löytyy varmasti apuja. On myös sitten sellaisia voiteita, joiden kanssa voi imettää ja sitä samaa laitetaan vauvan suuhun. Reseptillä saa.
Kutiaako nännit/ympäristö? Onko vauvan kielessä/niellussa valkoista? Voipi myös olla että näkyviä oireita ei ole muuta kuin tuo rintojen kipeys ja sattuminen...
Nännit ovat siistit samoin vauvan suu, ei hilseilyä tai kutinaa, eikä poltetta. Hiivakaan ei ihan heti siis tunnu ratkasulta..yöllä tuo imee välillä tiuhaankin eli vois olla hankala laittaa yöksi jotain ja lähteä pesulle kun kiekasee kyllä kovaa ja jos ei toimi ripeästi niin huuto on taattu ja sitten jo esikoinenkin herää vaikka nukkuu toisessa huoneessa.
Vähän tulee mieleen että voisiko kuitenkin jotenkin liittyä asentoon kun yleensä alotus on kipein ja kun alkaa herua niin vähän helpottaa, eritoten tuossa terveemmässä rinnassa.
Myös tuli mieleen että olenkohan päästänyt liian kuivaksi eli arpeutuun välillä. Maidon kerääjiäkään ei ole kuin yksi. Tarvis ehkä keskittyä nyt paremmin pitään nännin päät kosteena.
-Ap
on meillä ollut jo 4 kk iästä totuttelussa. Saa soseen päälle vesihuikan siitä. Testaa vaikka juurikin vedellä ensin mitä vauva on siitä mieltä, sitten annat maitoa.
Etenkin, kun tuntuu yöllä olevan noin usein ruokaa vailla. Meillä alkoi vauva nukkua 6-8 tunnin unipätkiä, kun aloitettiin soseet.
Etenkin, kun tuntuu yöllä olevan noin usein ruokaa vailla. Meillä alkoi vauva nukkua 6-8 tunnin unipätkiä, kun aloitettiin soseet.
5kk kohdalla aloiteltiin maistelu ja meni muutama lusikka. Alkuu kovaa työtä että saatiin suuta auki ruualle ja nielemään. Nyt kuukauden jälkeen on vasta hiffannut ruokailun eli osaa jo hienosti avata suun. Soseita menee 4kertaa päivässä noin puoli purkkia kerralla ja maitoa päälle. Koko purkkia turha yrittää antaa kun meinaa nuo viimeset lusikat puolikkaastakin olla pakottamista eli pieniä määriä vasta syö.
Yön rikkonaisuus tuntuu nyt johtuvan myös hampaiden tulosta ja varmaan siinä yksi syy miksi rinnalla viihtyy ja niitä vähän kovilla otteilla kohtelee. Myös liikkeelle pyrkii ja öisin suorastaan kieppuu sängyssä.
Mutta toivotaan että pian ruoka annokset isommat, uskaltaa taas jättää enempi hoitoonkin kun saa ruokaa alas :)
Huomenna haen nokkamukin, lasinohia ja yritän löytää villasuojatkin, josko niillä etenisi ja sitten sillä kosteena pitämisellä. On meillä onneksi neuvolakin ensi tiistaina niin voi vielä siellä tarkennella hiivan/sammaksen osuutta vaikka hieman epäilen että niitä olisi.
Sellaista vielä mietin, että voiko tuossa haavassa joka siis ollut ensin kunnon purema (vertakin tuli reilusti) olla bakteeri joka pitää haavan auki..no ehkä selviäis neuvolassa.
Kiitos vielä! Kohta painun nukkumaan, mutta vinkkejä voi vielä heittää niin luen viimestään huomenna :)
Kyllä mullakin meni rikki aina silloin tällöin myöhemminkin. Nyt imetän kolmatta vuotta...
Mulla menee toinen rinta aina rikki, siis aina se sama. Epäilen, että lapsen imuote ei ole siinä rinnassa yhtä hyvä - nänni on vähän erilainen kuin toisessa.
Salvaa, vielä kun muistaisin sen nimen?!! Vähäv kuin vaseliini, mutta hoitavia ainesosia mukana. Auttoi minua. Kuka muistaa nimen?