Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko oikein? (Parisuhteen rahankäytöstä)

Vierailija
12.08.2011 |

Olen hoitanut kolmea pientä lastamme kotona. Olen ollut siinä käsityksessä tähän asti, että se on ollut yhteinen sopimuksemme. Ainakin keskusteluidemme pohjalta, mutta ei minusta kyllä enää siltä tunnu.

Olen lähtöisin ns. köyhistä oloista eli minulla ei ollut mitään varallisuutta, kun avioidumme mieheni kanssa. Hänellä sen sijaan oli jossain määrin varallisuutta. Hän on ollut koko avioliittomme ajan töissä ja minä suurimman osan hoitanut lapsiamme ja osittain opiskellut toisen tutkintoni loppuun siinä ohessa.

Sitä olen alkanut ihmettelemään, että onko oikein, että minä olen kaikki vuodet elänyt henkilökohtaisesti hyvin säästeliäästi huonojen tulojeni takia. Olen pyrkinyt kuukausittain hankkimaan kotihoidon tuestani lapsillemme vaatetta tms. Puhelinlasku tietty on ollut ja opintolainasta aiheutuvat kulut. Minulla ei ole eläkevakuutusta, ylimääräistä sijoitustoimintaa, harrastusvälinehankintoja, mökkireissuja, nykyaikaisimpia puhelimia tms. Toisella on.

Olenko oikeassa, jos alan purnaamaan nyt tässä vaiheessa näistä järjestelyistä vai menenkö nyt töihin ja otan minäkin palkasta omani pois? Vai jatkanko onnellisena nollabudjetilla?

Ei voi paljon lasten kanssa harrastaa arkipäivisin. Tänään en pystynyt menemään kauppaan hakemaan ruokatäydennyksiä. Häpeän ulkoasuani ja huonoja vaatteitani. Ehkä olen vain marttyyri. Etsin töitä ja alan pitämään itsestäni huolta. Olisin vain niin kovin halunnut vielä vuoden hoitaa lapsiani kotona. Mutta elämä on. Pahoittelen pitkäksi venynyttä kirjoitustani. Onneksi aurinko paistaa. :)

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
12.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

pitäisi keskustella valmiiksi ennen kuin lapsia tekee. Onhan tuo ihan oikein, jos olette sopineet, että teillä on omat rahat. Jos olisitte ennen lastentekoa sopineet yhteisistä rahoista, sitten tuo ei olisi oikein, tosin sittenhän sulla olisi varmasti käyttöoikeuskin niihin rahoihin eikä tuota ongelmaa olisi.

Voit sä nyt purnata, mutta jos mies on sitä mieltä, että näillä mennään kuin tähänkin asti, niin sit se vaan on niin. Sit on parempi mennä töihin, koska ei se oikein ole ihmisen elämää, että täytyy omaa olemustaankin hävetä.

Vierailija
2/17 |
12.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehesi on töissä tai hänellä on muuten vaan varaa elää suht. hyvin?

Sinä hoidat TEIDÄN lapsia kotona, jotta TEIDÄN lapset saisivat hyvän ja tasapainoisen alun elämäänsä. Se on niin iso asia, ettei sitä rahassa voi ees mitata. Tottakai miehesi kuuluisi "elättää" sekä lapsensa että myös sinut. Kyllä ennen vanhaankin oli niin että nainen hoiti kodin ja lapset ja mies toi rahaa kotiin. En tajua näitä nykyajan miehiä, jotka yrittää livetä siitä miehen vastuusta. Ehdottomasti myös sinulla on oikeus samaan elintasoon kuin miehelläsi, muuten en kutsuisi teitä perheeksi....

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
12.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

en myöskään ymmärrä näitä että etukäteen pitäisi sopia että onko omat vai yhteiset rahat. Eikö ole itsestäänselvää että on yhteiset rahat. Eikö perhe tarkoita sitä että ollaan kiinteä yksikkö, ja puhalletaan samaan hiileen, yhdessä tavoitellaan samaa päämäärää. Jos mies on sinut raskaaksi saattanut, niin on kyllä sen verran oltava selkärankaa että lapsista ja sinusta myös huolehtii, jos kerran sinulla ei lastenhoidon vuoksi ole omia tuloja. (Ei tuo subjektiivinen päivähoito oikeus ole kauhean vanha asia)

Vierailija
4/17 |
12.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten teillä nyt noin on menny?

Olin yli 10 vuotta kotona lasten kanssa. Rahat perheessämme olivat yhteisiä, vaikka mies tienasi kaiken. Ja jos ihan rehellisiä ollaan, niin minä "tuhlasin" suurimman osan eli ostin ruoat ja vaatteet (miehen tienaamilla rahoilla). Miestä ei saanut kauppaan kuin max kerran vuodessa.

Nyt olen osa-aikatyössä eli palkka on surkea miehen palkkaan verrattuna, mutta edelleen rahat on yhteisiä.

Meillä sana "perhe" tarkoittaa jakamista tasapuolisesti, riippumatta siitä, kuka rahat on tienannut.

Mutta ap, ihan oikeesti, NYT istut alas sen miehesi kanssa ja keskustelette ihan perusteellisesti teidän perheen rahankäytöstä. Ei tollanen voi jatkua!

Vierailija
5/17 |
12.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin se on miestenkin maailmassa. En tiedä yhtään miestä joka voisi vaan ilmoittaa että olen nyt x vuotta kotona pikku piiperöitä hoitamassa. Tai jos ilmoittaisikin, niin elintason lasku olisi tasan miehen oma ongelma. Ei naisetkaan elätä aikuista miestä, miksi siis toisinpäin?

Vierailija
6/17 |
12.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin tilanne on juurikin noin. Eli mieheni on töissä ollut koko ajan ja mä kotona. Omasta tahdosta tosin, vakituisesta työstäni. Kahden loppututkinnon suorittanut melkein nelikymppinen, no ei ihan vielä, nainen. Kieltäydyin pari kuukautta sitten lastenhoidon vuoksi, kun minua olisi haettu kotoa aika mahtavaan työhön. Tätä jatkunut jo yli kuusi vuotta ja nyt havahduin tähän kaikkeen. Ja minulla on niin paha olo. Purskahdin ihan itkuun, kun luin sun mielipidettäsi. t. ap

Vierailija
7/17 |
12.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta sillä erotuksella, että meillä on rahat olleet yhteisiä ja mies ei ole koskaan valittanut rahankäytöstäni. Voisin käyttää rahaa enemmänkin.

Vapaa-aikaa en näinä kotivuosina vain ole saanut. Miehellä on työ, ura ja harrastuksia. Hän pitää kiinni siitä, että voi olla töissä yhtä helposti, kuin ennen lapsiakin. Vailla tarhaan viemisiä ja ajoissa hakemaan ehtimisiä! Tai ruoanlaittoa. Hän kyllä osallistuu kotona lastenhoitoon, mutta on aina vaatimassa läsnäoloani, koska ei jaksa hermostumatta hoitaa yksin.

Minulla on koulutus, mutta monta kallisarvoista vuotta olen kotona ehtinyt vanhentumaan ja odotettavissa ei ole enää mitään huippu-uraa huippupalkalla. Minun urani on ollut kotona. Nyt on siis parasta vain vaatia palkkaani! Laitan sen säästöön, en kulutukseen.

Vierailija
8/17 |
12.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Provomittarilla todennäköisyys 78,50%. Muuten meni hyvin, mutta tuo marttyyrijuttu pilasi.

Vierailija
9/17 |
12.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, mulla on lisäksi noin. Ei vapaa-aikaa, paitsi ku lapset nukkuvat. Ellei silloin tarvi puuhailla jotain kotihommia. Tai no käyn mä pari kertaa vuodessa kampaajalla. Ja jouluostoksilla ostamassa lapsille lahjoja säästyneillä rahoilla. Viime vuonna en päässyt sinnekään, ku lapset olivat sairaana. Mä oon ollut hullu. Tosin rakastan niin paljon lapsiani. Onneksi kuitenkin heräsin nyt. t. ap

Vierailija
10/17 |
12.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin en olisi itkenyt tänään silmiä päästäni. t. ap

Vierailija
11/17 |
12.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieti nyt hetki, ovatko teidän rahanne yhteisiä, siis niin kotihoitotuki kuin miehen palkka.

Onko sinulla käyttöoikeutta sellaiselle tilille, jolta maksat lasten menoja, ruokaostoksia ja muuta yhteistä?

Taisit tehdä sen sopimuksen itsesi kanssa, eli sinä olet nyt yksinhuoltaja, mies on edelleen poikamies ainakin taloudellisesti.

Jos näin ei ole, niin katso peiliin: itse sinä olet marttyyrin osan valinnut, ja jos nyt vasta huomaat olevasi aivan väärässä roolissa, niin pyydä edes mieheltä elatusmaksua lapsille.

Kyllä, sen voi tehdä avioliitossakin.

Jos elät viimevuosisadan mukaista Äidin roolia, niin huomaapa siinä yksi, pieni ero: entiseen aikaan enemmän ansaitseva puoliso (yleensä aina mies) sai verotuksessa puoliso- ja lapsivähennykset ja jokseenkin itsestään selvänä pidettiin, että mies elätti perheensä. Tähän perustuu tänäkin päivänä naisvaltaisten alojen pienempi palkka.

Siihen aikaan kuitenkin miestenkin elintaso oli usein vaatimaton,eli ei mies voinut ostaa itselleenkään mitään erityistä. Ehkä vain viinaa, mutta sen on taas aivan toinen juttu se.

Vierailija
12/17 |
12.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin se on miestenkin maailmassa. En tiedä yhtään miestä joka voisi vaan ilmoittaa että olen nyt x vuotta kotona pikku piiperöitä hoitamassa. Tai jos ilmoittaisikin, niin elintason lasku olisi tasan miehen oma ongelma. Ei naisetkaan elätä aikuista miestä, miksi siis toisinpäin?

Nyt minä kerron sinulle yhdestä sellaisesta, nimen kuitenkin jätän mainitsematta.

Minä olin pätkätyöläinen, eli käytännössä aika paljon kotona työttömänä. Mies oli olevinaan hoitovapaalla,eli poissa vakituisesta työstään kokeilemassa, olisko saanut harrastuksestaan kannattavaa yritystoimintaa. Ei saanut, palasi takaisin töihin.

Rahat meillä ovat aina olleet yhteisiä, mutta kaikki on mennyt sellaisiin välttämättömiin, joita ei oikein ole voinut jättää hankkimatta. "Välttämättömyys" on sitten vähän suhteellinen käsite, mutta kukaan meistä, lapset mukaan luettuna ei ole joutunut luopumaan mistään todella tärkeästä. Nyt lapsilla on tiettyjä toiveita, jotka toteutetaan mahdollisimman pian (ehkä ensi vuonna), hintaluokka 100-1000 euroa/lapsi.

Minäkin olen sen verran itsekäs,että seuraavasta "tilistä" jäävillä rahoissa ostan itselleni sellaisia vaatteita, joissa voi lähteä mihin tahansa työhön, jos jonakin päivänä kutsu tulee.

Vierailija
13/17 |
12.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musta on täysin idioottimaista, että nainen hoitaa monessa tapauksessa korvauksetta yhteisiä lapsia kotona ja tinkii sitten loputtomiin omista tarpeistaan. Eikö nyt olisi vähintään kohtuullista, että mies "maksaisi" vaimolleen jonkinlaista palkkaa/hoitomaksuja tms. niin, että nainen saisi jonkin korvauksen siitä, että hoitaa lapsiaan.

No siis mun mielestä yhteiset rahat olisi paras, mutta ei kai sekään kaikissa perheissä toimi.

(Jotenkin vaan tuntuu, että naiset ovat täysiä idiootteja, kun tyytyvät siihen, että mies käyttää omasta palkastaan yhteiseen talouteen samansuuruisen summan kuin nainenkin omasta kotihoidontuestaan. Jos lapset olisivat päiväkodissa, mies maksaisi kuitenkin puolet päiväkotimaksuista, mutta jos äiti hoitaa lapset kotona, mies saa lasten hoidon ilmaiseksi. Hoh hoijaa.)

Vierailija
14/17 |
12.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

se omista tuloistaan päivähoitomaksut, kun perheen yhteiset tulot kuitenkin määrittävät päivähoitomaksun suuruuden ja sinä todennäköisesti jäät tulottomaksi kun ilmoittaudut työttömäksi ja haet lapsillesi päivähoitopaikan, vaikka osa-aikaisenkin.

Vierailija
15/17 |
12.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mies sai eilen palkan ja minä heti käytin siitä ison osan, tosin yhteisiin laskuihin, mutta kuitenkin..

Vierailija
16/17 |
12.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja kuitenkin on naisia jotka elättävät miestään, sitä kutsutaan perheeksi. Ei ole olemassa mitään miesten ja naisten maailmaa.

Vierailija
17/17 |
12.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ensin teette kolme lasta, ja sitten ihmettelette, kun kukaan ei maksa eläkettä??? jos on noin vitun ääliö, niin sillon ansaitsee juuri sen mitä saa... mulla ei riitä myötätuntoa tuollaisia idiootteja kohtaan, aikuisia naisia...