Raskausdiabetes ja synnytyksen käynnistys
Eli kokemuksia kaivataan, mieluiten viimeisten parin vuoden ajalta, käytännöt kun muuttuvat kaiken aikaa. Minulla on insuliinhoitoinen raskausdiabetes, ja 35. raskausviikko alkamassa.
Millä raskausviikolla teille tehtiin synnytystapa-arvio? Käynnistetäänkö synnytys aikaisemmin, ja kuinka aikaisin, vai päästetäänkö lasketulle ajalle tai sen yli?
Kiitoksia jo etukäteen !! :)
Kommentit (9)
oli ruokavaliohoitoinen radi, synnytystä ei käynnistetty, koska painoarvio lasketulle ajalle oli normaali... No tyttö syntyi sitten rv 40+4 ja painoi 4,5kg....
Jos vielä lapsen joskus saan niin vaadin käynnistyksen tai suoraan sektion.
Molemmissa aiemmissa(kin) raskauksissani on ollut ruokavaliohoitoinen raskausdiabetes.
Myös molemmissa on tehty synnytystapa-arvio (ja kokoarvio) rv 36.
Molemmilla kerroilla vauvat on arvioitu normaalikokoisiksi,
mutta toisella kerralla halusin pelkosektion.
Se tehtiinkin rv 38+6, koska esikoinen oli syntynyt spontaanisti rv 39+0.
Kuopus painoi kuitenkin lähes 4,5kg (kokoarvio 3,4-3,6kg).
Nyt jännitys tiivistyy, että saanko taas pelkosektion.
Synnytystapa-arvio on tällä kertaa rv 36+3.
t: rv 34+6 rd-diagnoosin jälleen saanut
sekin tässä huolestuttaa että minkä painoinen vauva on lääkäreiden mielestä "normaali", joidenkin mielestä puhutaan isosta vasta kun painaa yli 4.5kg !!
Täytyy ilmeisesti olla tiukkana ensi viikolla polikäynnillä..
3:messa raskaudessa ollut insuliini hoito ja kaikki käynnistetty viikoilla 37-38 juuri raskausdiabeteksen takia.vauvat olleet normipainoisia n 3.5kg(molemmin puolin)
Missä sairaalassa sinua hoidettiin/olet synnyttänyt..? Itse olen Taysin hoidossa.
minulla oli raskausdiabetes ja loppuraskauden olin ilta insuliinilla. Synnytystapa arviointia ei tehty (aikaisempi synnytys v 06) Minulla oli lasketun ajan jälkeinen kontrolli, siis päivä lasketun ajan jälkeen. Silloin lääkäri teki sisätutkimuksen sen verran rajusti että synnytys käynnistyi seuraavana iltana :) sanoin silloin että jos ei käynnisty niin sitten pe olisi mentävä sairaalaan ja käynnistettäisiin. Tyttö tuli siis rv 40+1, keskiviikkona.
insuliinhoitoinen raskausdiabetes. Kaikki tuli omalla tahdillaan. (ja viikkoja oli n. 40+)
mutta vain ruokavaliohoitoinen. En tarvinnut insuliinia missään vaiheessa. Käynnistettiin 38 viikolla kun kokoarvio ylitti 4 kg. Poika oli sitten 4070 g ja aivan terve muksu.
Löytyykö lisää kokemuksia?
Minulla on kolme lasta ennestään, kaikki isoja, mutta ennen ei ole ollut ainakaan diagnosoitua raskausdiabetestä. Eli nyt pelottaa kuinka iso sieltä tuleekaan, etenkin kun on jo todettu, että isojen synnyttäminen on minulle vaikeaa.. :/