Törkeimmät kokemukset työhaastatteluista pinoon, kiitos
Tuorein kokemukseni: haastattelija "grillasi" minua melkein tunnin, ei kuitenkaan ollut kiinnostunut minusta siihen tehtävään johon hain vaan kehtasi ehdotella jotain alemman tason hommia harjoittelijan palkalla(!). Kommentoi ulkonäköäni melko oudosti (olen ihan tavallisen näköinen ja normaalisti pukeutuva nainen), vitsaili vaatteistani (edelleen: ihan tavalliset, siistit työhaastattelu-vaatteet). Aloin jo epäilemään omaa mielenterveyttäni, kunnes haastattelijan lukioikäinen nuori soitti ja haastattelija LÄSSYTTI ja sössötti tälle kuin vauvalle...:) En saanut työtä, en olisi lopulta tahtonutkaan.
Kommentit (65)
Vierailija kirjoitti:
opiskelun ohelle osa-aikatöitä k-kaupan kassalta.
Haastattelu alkoi sillä, että rekrytointifirman haastattelija kerskui saaneensa yli 200 hakemusta näitä viittä "kassatytön" (hakemuksessa termi oli luonnollisesti sukupuolineutraali, mutta haastattelijan toimeksiannossa luki nimenomaan kassaTYTTÖ) paikkaa varten ja päivitteli sitä, kuinka hakijoita tämäntyyppisiin hommiin tulee nykyään ovista ja ikkunoista.
Tästä jatkettiin sujuvasti yli puolitoistatuntiseen haastatteluun, jossa käytiin läpi persoonani vahvuuksia ja heikkouksia, tavoitteitani ja saavutuksiani elämässä, työmotivaatiotani ja motiiviani hakea paikkaa jne. Tunnin kohdalla pokka alkoi pettää. Suhteessa siihen, että hain kymmentä viikkotuntia lähimarketin kassalla ja hyllyttäjänä, haastattelu oli täysin naurettavaa liioittelua.
En saanut töitä, mutta oli kyllä harvinaisen huvittava kokemus.
Hain kaupan kassalle mutta paikkakunnallani pääsee vain jos on jo kokemusta kassatyöskentelystä. Työttömiltä kysellään mikseivät hae kaupan kassalle töihin mutta ei sinne niin helposti mennä.
"mitä mieltä olet miesten ja naisten yhteissaunomisesta?"
puhelinhaastattelussa - "näkyvätkö korvasi
hiusmallissasi?"
Ehkä oudoin oli se, missä minulta ei kysytty juuri mitään vaan luennoitiin todella pitkään alueen vesistöistä, vesien laskusuunnista ja pinnankorkeudesta ja sen vaihteluista. Sosiaalialan paikka.
Onko tosi, että vielä näinä vuosina kysytään haastattelussa, että onko omia lapsia? Koska minulta kysyttiin tänään, joka on mielestäni todella töykeetä, eikä kukaan tuollaista kysy jos on vähäänkään sivistyneitä käytöstapoja. Toisekseen minulta kysytiin, että poltanko tupakkia ja käytänkö alkoholia, joita en käytä mutta todella outo kysymys. Moitti myös It-taitojani, vaikka osaan käyttää todella monia ohjelmia aina taloushallinnon ohjelmista, puhelinjärjestelmiin, Office ohjelmat yms. mutta kun tiennyt 100% varmuudella palomuurin tekniikasta, niin en kuulemma ymmärrä It-ohjelmista mitään, siis WTF? Ihan oikeasti, mistä tällaisia sikiää. Menin ihan hämilleen. Jäi niin paha maku suuhun. Niin, joo ja minun tulisi kuulemma asentaa omaan henkilökohtaiseen tietokoneeseeni uusin Office ohjelma, kun tällä hetkellä minulla on vanha versio. Siis mikä joku random työnantaja on sanovinaan, että millainen ohjelma minun henkilökohtaisessa läppärissäni tulee olla! Ihan oikeasti. Ja paikka olisi ollut myyntisihteerin paikka, jonne en ole kuulemma sovelias. Sen sijaan tarjosi puhelinmyyjän paikkaa omasta firmasta. Ei kiitos, soitelkoon itse asiakkaille ja pakkomyynköön omia pask...a palveluita. Jos haluan tehdä puhelinmyyjän töitä, niin varmasti etsin niitä ihan itse.
Tampereella, Pirkkalassa on teollisuus letkuja kauppaava pulju missä oli "työhaastattelu", vastassa oli hikoileva, ähkivä läskimooses joka oli pienessä humalassa(!!), redneckin sammaltavasta puheesta ei oikein saanut selvää, paitsi sen että tää juoppo palkkaa tehtävään jonkun tuttunsa. Just joo, että tällästä pelleilyä, oli kyllä häkellyttävin työhaastattelu ikinä.
Hain harjoittelupaikkaa, haastattelija varmisti ensimmäiseksi että "eihän sinulle muuten tarvitse maksaa mitään" ja "sopivathan ilta- ja viikonlopputyöt sinulle". Kommentoi kielitaidon puutettani, venäjää jne olisi pitänyt osata ja alan ohjelmistot hallita (vaikka olisivat helposti opittavissa).