Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Työttömien opettajien vertaistukiketju

Vierailija
11.08.2011 |

Onko kukaan muu opettaja vailla työpaikkaa? Olen luokanopettaja, ja valmistumiseni jälkeen olin kaksi vuotta sijaisena samalla koululla, sitten jäin äitiyslomalle ja hoitovapaalle neljäksi vuodeksi kahden lapseni kanssa. Viime lukuvuodeksi sain helposti koko lukuvuoden sijaisuuden, mutta nyt en kertakaikkiaan mitään, vaikka 80 km säteeltä olen töitä etsinyt todella aktiivisesti tammikuusta lähtien. Hakemuksia, haastatteluja (yleensä 6-8 haastateltavaa, joilla työkokemusta enemmän kuin minulla), sähköposteja suoraan rehtoreille ja koulutusvirastoon jne. jne. Tuntuu, että missään ei tarvita ammattitaitoani eikä innostustani. Nautin opettamisesta, ja keväällä sain pelkästään positiivista palautetta niin oppilailta, vanhemmilta kuin työtovereiltakin. Ahdistaa, nyt pitää odottaa flunssakauden alkua, että saisi edes muutaman päivän pätkätöitä... Keväällä ilmoitin lasten päiväkotiinpaluupäiväksi koulujenalkupäivän, joten maksan elokuun päivähoitomaksun, vaikka minulla ei olisi yhtään työpäivää elokuussa. Tunnen itseni täysin turhaksi ja surkeaksi. Onko kohtalontovereita?

Kommentit (1540)

Vierailija
1501/1540 |
31.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä on työllisyystilanne tällä hetkellä? Avoimia paikkoja ei ainakaan ilmoiteta missään.

Vierailija
1502/1540 |
31.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä ei tuntiakaan yliopisto-opintoja/pedagogisia opintoja. Muun alan AMK tutkinto. Olen ollut paljon työttömänä ja hain keväällä  aineen opettajan paikkaa johon vaadittiin kolmen aineen pätevyydet. Hain koska pakko hakea jotain 4 paikkaa/ kuukausi ja omalle alalle ei ollut järkeviä paikkoja riittävästi auki. Käytin hakemuksen tekoon alle 5 min. Ja päädyin opettajaksi koska ei ollut muita hakijoita. 

Eli vinkkini on hakekaa pienille paikkakunnille esim matikistipaikkoja. Saattaa vaikka irrota vuoden pesti. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1503/1540 |
01.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsellä ei tuntiakaan yliopisto-opintoja/pedagogisia opintoja. Muun alan AMK tutkinto. Olen ollut paljon työttömänä ja hain keväällä  aineen opettajan paikkaa johon vaadittiin kolmen aineen pätevyydet. Hain koska pakko hakea jotain 4 paikkaa/ kuukausi ja omalle alalle ei ollut järkeviä paikkoja riittävästi auki. Käytin hakemuksen tekoon alle 5 min. Ja päädyin opettajaksi koska ei ollut muita hakijoita. 

Eli vinkkini on hakekaa pienille paikkakunnille esim matikistipaikkoja. Saattaa vaikka irrota vuoden pesti. 

Millä paikkakunnalla? Olen minäkin pari kertaa järkyttynyt, kun on tullut kutsu opettajan sijaiseksi. Pahin oli kutsu erityisopettajaksi, mutta onneksi siihen löytyi joku muu.

Vierailija
1504/1540 |
01.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nurinkurista että kouluissa työskentelee ylioppilaita ja muita joilla ei oo  mitään alan koulutusta. Päteviä opettajia paljon työttöminä. Kyseessä ei oo ees kohtaanto- ongelma vaan paikkoja jaetaan tutuille eikä edes ilmoiteta missään tai räätälöidään paikan kriteerit niin että tietty ihminen voidaan palkata pätevänkin ohi. 

Yrität tässä sitten perustella nuorisolle, että kyllä kouluttautuminen kannattaa, kun heillä on opettajana viime kevään ylioppilaita ja kotiin jää pätevä opettaja työttömänä. Fakta on se, että minulle ei tarjottu kuin kahden päivän sijaisuutta sen jälkeen, kun muste kuivui siitä yliopiston todistuksesta, jolla sain aineenopettajan kelpoisuuden.

Nyt olen ollut pitkään eri alalla sellaisessa työssä, johon ei varsinaista täsmäkoulutusta ole tai jos olisi, palkka olisi heille liian pieni eli vastaa jokseenkin pienipalkkaisen opettajan palkkaa.

Vierailija
1505/1540 |
01.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun edesmenneen isosedän edesmennyt vaimo oli luokanopettaja ja hän kävi koulutusta vain vuoden verran joskus 1940-luvulla. Nykypäivänä luokanopettajan tutkinto kestää 5 vuotta 

Vierailija
1506/1540 |
01.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nurinkurista että kouluissa työskentelee ylioppilaita ja muita joilla ei oo  mitään alan koulutusta. Päteviä opettajia paljon työttöminä. Kyseessä ei oo ees kohtaanto- ongelma vaan paikkoja jaetaan tutuille eikä edes ilmoiteta missään tai räätälöidään paikan kriteerit niin että tietty ihminen voidaan palkata pätevänkin ohi. 

Yrität tässä sitten perustella nuorisolle, että kyllä kouluttautuminen kannattaa, kun heillä on opettajana viime kevään ylioppilaita ja kotiin jää pätevä opettaja työttömänä. Fakta on se, että minulle ei tarjottu kuin kahden päivän sijaisuutta sen jälkeen, kun muste kuivui siitä yliopiston todistuksesta, jolla sain aineenopettajan kelpoisuuden.

Nyt olen ollut pitkään eri alalla sellaisessa työssä, johon ei varsinaista täsmäkoulutusta ole tai jos olisi, palkka olisi heille liian pieni eli vastaa jokseenkin pienipalkkais

Mikä ala on kyseessä? Tuntuu, että opekoulutuksella ei pääse nyt muihinkaan töihin.

Vierailija
1507/1540 |
01.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin, sait paikan, koska olet halpa.

Vierailija
1508/1540 |
03.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millaisia paikkoja te työttömät opet haette tällä hetkellä tai mitä töitä teette, jos ette ole opetusalalla?

Vierailija
1509/1540 |
21.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt olen ollut pitkään eri alalla sellaisessa työssä, johon ei varsinaista täsmäkoulutusta ole tai jos olisi, palkka olisi he

Mikä ala on kyseessä? Tuntuu, että opekoulutuksella ei pääse nyt muihinkaan töihin.

Ei pääse ei. Olen yrittänyt päästä valtiolle sihteerin/kirjaamon hommiin, kauppaan, huoltoasemalle, koulusihteeriksi, kirjastoon, siivoamaan. Ei ei ei. Ei tule edes vastausta. Opettajan paikoista nyt puhumattakaan. Niitä ei ole ollut auki sen jälkeen, kun Orpopurra poisti vuorotteluvapaat ja aikuiskoulutustuen. Pitkä työttömyys vaan avautuu edessä ja sen päässä joskus sitten kuolema, kun eläkkeellekään ei enää pääse. 

Vierailija
1510/1540 |
21.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuntarekryssä näkyy etsittävän opettajaa "lukuvuodeksi 2025-2026".

Kertokaa vaan nyt rohkeasti se virkasuhteen päättymispäivä, onko se 30.5. vai 31.7.!!!

Tämäkin paikka ollut jo keväällä auki, enkä ihmettele että taas on. 

Lukuvuosi= sama kuin opetusaika eli kesä työttömänä.

Toki sijaisope saa menetetyistä lomapäivistä jonkinlaisen korvauksen.

Vierailija
1511/1540 |
22.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vinkkini on se, että kannattaa työnantajana laittaa niin hankala aineyhdistelmä, että ei löydy yhtään kaikissa 3 aineessa kelpoista. Sitten voidaan ottaa määräaikaiseksi vaikka viime kevään ylioppilas, tai lainauksen kirjoittaja. Eikä sitten tarvitse taas maksaa palkkaa kesän ajalta.

Vierailija
1512/1540 |
22.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt olen ollut pitkään eri alalla sellaisessa työssä, johon ei varsinaista täsmäkoulutusta ole tai jos olisi, palkka olisi he

On minulla muutakin koulutusta, eli KM + pedagogiset ja sivuaineopintoja yhteiskuntatieteellisessä, itse asiassa YTM-gvm.

Vierailija
1513/1540 |
22.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Öööööh, ei kai kukaan nykyään hae opettajaksi! Se on niin junttia 80-lukua. Oppilasaines toivottomia kännykän kanssa nyhertäjiä.

Vierailija
1514/1540 |
22.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parikkalassa on pätevälle ja hyvälle ma/fy/ke opettajalle työpaikka tarjolla. Alkuun määräaikaisena ja eläköitymisen jälkeen vakinaistaminen on mahdollista.

Vierailija
1515/1540 |
25.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuntarekryssä näkyy etsittävän opettajaa "lukuvuodeksi 2025-2026".

Kertokaa vaan nyt rohkeasti se virkasuhteen päättymispäivä, onko se 30.5. vai 31.7.!!!

Tämäkin paikka ollut jo keväällä auki, enkä ihmettele että taas on. 

Lukuvuosi= sama kuin opetusaika eli kesä työttömänä.

Toki sijaisope saa menetetyistä lomapäivistä jonkinlaisen korvauksen.

Korvaus ei kuitenkaan vastaa likimainkaan kesäajan palkkaa. Maksettu korvaus myös siirtää ansiopäivärahakauden alkua. Tästä käytetään nimitystä lomakorvauksen jaksotus, ja se otettiin uudelleen käyttöön työttömyysturvan uudistusten eli kiristysten yhteydessä. Jos on ollut koko lukuvuoden sijaisena, ansiosidonnaista voi jaksotuksen ja omavastuuajan jälkeen saada joskus heinäkuun alkupuolen tietämiltä lähtien. Koska maksu tapahtuu jälkikäteen kuukauden jaksoissa (ensimmäinen maksujakso on 2 viikkoa, mutta siitähän ei  lomakorvauksen jaksotuksen takia jää maksettavaa), ensimmäiset ansiopäivärahat maksetaan elokuun puolella. Tuota sijaisopettajan lomapäiväkorvausta jopa korotettiin muutama vuosi sitten, mutta lomakorvauksen jaksotus söi hyödyn kokonaan.

Vierailija
1516/1540 |
25.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Vuonna 2023 Suomen sosiaaliturvamenot olivat 87 miljardia euroa.

Sosiaaliturvan menoista suurin osuus (43%) oli ikääntymiseen liittyviä menoja.

Sosiaaliturvamenoista eläkeläisiin liittyvät menot 38 miljardia euroa ja työttömiin liittyvät menot 4 miljardia euroa. "

https://thl.fi/tilastot-ja-data/tilastot-aiheittain/sosiaali-ja-terveyd…

Vierailija
1517/1540 |
25.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Peruskouluista katoaa lähivuosina puolet.

Peruskoulujen määrä Suomessa on lähes puolittumassa 15 vuoden sisällä, kertoo opetus- ja kulttuuriministeriön selvitys. 100 000 oppilasta vähemmän vuonna 2040. Osalle paikkakunnista ei jää edes yhtä koulua."

https://yle.fi/a/74-20182174

Vierailija
1518/1540 |
25.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Öööööh, ei kai kukaan nykyään hae opettajaksi! Se on niin junttia 80-lukua. Oppilasaines toivottomia kännykän kanssa nyhertäjiä.

oppitunnit vaan pelataan sotapelejä läpensä ja tehtävät tehdään tekoälyllä.

Vierailija
1519/1540 |
25.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vinkkini on se, että kannattaa työnantajana laittaa niin hankala aineyhdistelmä, että ei löydy yhtään kaikissa 3 aineessa kelpoista. Sitten voidaan ottaa määräaikaiseksi vaikka viime kevään ylioppilas, tai lainauksen kirjoittaja. Eikä sitten tarvitse taas maksaa palkkaa kesän ajalta.

Joskus haettiin muistaakseni Saksa ja kotitalous 😅

Vierailija
1520/1540 |
25.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikäs järki hakea työpaikkoja, joihinnei ole koulutusta?