Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työttömien opettajien vertaistukiketju

Vierailija
11.08.2011 |

Onko kukaan muu opettaja vailla työpaikkaa? Olen luokanopettaja, ja valmistumiseni jälkeen olin kaksi vuotta sijaisena samalla koululla, sitten jäin äitiyslomalle ja hoitovapaalle neljäksi vuodeksi kahden lapseni kanssa. Viime lukuvuodeksi sain helposti koko lukuvuoden sijaisuuden, mutta nyt en kertakaikkiaan mitään, vaikka 80 km säteeltä olen töitä etsinyt todella aktiivisesti tammikuusta lähtien. Hakemuksia, haastatteluja (yleensä 6-8 haastateltavaa, joilla työkokemusta enemmän kuin minulla), sähköposteja suoraan rehtoreille ja koulutusvirastoon jne. jne. Tuntuu, että missään ei tarvita ammattitaitoani eikä innostustani. Nautin opettamisesta, ja keväällä sain pelkästään positiivista palautetta niin oppilailta, vanhemmilta kuin työtovereiltakin. Ahdistaa, nyt pitää odottaa flunssakauden alkua, että saisi edes muutaman päivän pätkätöitä... Keväällä ilmoitin lasten päiväkotiinpaluupäiväksi koulujenalkupäivän, joten maksan elokuun päivähoitomaksun, vaikka minulla ei olisi yhtään työpäivää elokuussa. Tunnen itseni täysin turhaksi ja surkeaksi. Onko kohtalontovereita?

Kommentit (1500)

Vierailija
1381/1500 |
14.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuosia tähän ketjuun jo kirjoitelleena tulin taas lukemaan, mikä meno täällä on. Sain sattumien kautta viran, sellaisen, jota kovin moni muu ei olisi halunnutkaan. Työyhteisö osoittautui osittain hyvin mädäksi ja muutaman vuoden kärsimisen jälkeen hain virkavapaata ja menin yksityiselle töihin. Viihdyn tosi hyvin, vaikka lomat kutistui minimiin. Ensimmäistä kertaa olen työssä, jossa koulutustani arvostetaan ja työ tehdään työajalla. Edessä on irtisanoutuminen vakituisesta virasta ja jääminen paljon epävarmempaan työhön. Uskon silti, että valintani on oikea.

Viime kevään "arvonnoissa" en päässyt ensimmäiseenkään haastatteluun kunnan opettajan paikkoihin. Täytyy siis olla iloinen, että on jokin työpaikka, sillä ihan oikeaksi opettajaksi kunnan palvelukseen en selvästikään kelpaa.

Yleisesti työllisyystilanne vaikuttaa parantuneen myös näissä hankalissa yliopistokaupungeissa. Hyvä niin! 

Vierailija
1382/1500 |
14.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työtön ja opettaja. Onko pahempaa yhdistelmää?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1383/1500 |
14.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pk-seudulla on ainakin luokanopettajan töitä. Sain juuri viran!

Vierailija
1384/1500 |
21.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo ei tämän nykyisen pestin jälkeen enää tarvi opettajahommia tehdä, kun ansioturva heikkenee noin merkittävästi. Suuntaan pois Suomesta, onneksi veli on jo ulkomailla. Hänen avullaan pääsen hyvin alkuun.

En jää näillä ehdoilla pätkätyöläisenä makselemaan eläkkeitä, kun ei mitään turvaa ole itsellekään Suomessa.

Vierailija
1385/1500 |
21.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämän ketjun alkuajoista minun tilanteeni on muuttunut siten, että työttömyys ja sen katastrofaaliset vaikutukset ovat tehneet minusta fyysisesti työkyvyttömän.

Huvittavaa on se, että viime keväänä TE-virkailija osoitti minulle pakkohakuja yhteensä kolmeksi kuukaudeksi, ja monessa paikassa oltiin kiinnostuneita kun en enää pystynyt lähtemään töihin. Nyt on taas nolla pakkohakua, kun työkkärissäkin ymmärretään se, mitä ei sanota ääneen.

Elämä olisi niin toisenlaista eli elämisen arvoista, jos olisin muutama vuosi sitten päässyt töihin.

Vierailija
1386/1500 |
21.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämän ketjun alkuajoista minun tilanteeni on muuttunut siten, että työttömyys ja sen katastrofaaliset vaikutukset ovat tehneet minusta fyysisesti työkyvyttömän.

Huvittavaa on se, että viime keväänä TE-virkailija osoitti minulle pakkohakuja yhteensä kolmeksi kuukaudeksi, ja monessa paikassa oltiin kiinnostuneita kun en enää pystynyt lähtemään töihin. Nyt on taas nolla pakkohakua, kun työkkärissäkin ymmärretään se, mitä ei sanota ääneen.

Elämä olisi niin toisenlaista eli elämisen arvoista, jos olisin muutama vuosi sitten päässyt töihin.

Palstaäly näemmä editoi kommentteja. Tässä pätkässä ajatusviiva katosi ja tyyli sortui: "monessa paikassa oltiin kiinnostuneita kun en enää pystynyt lähtemään töihin".

Vierailija
1387/1500 |
21.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomeen on tullut kymmeniä tuhansia  ukrainalaisia. Eikö tarvita ympäri vuoden suomen kielen opettajia? S2-opettajia tarvitaan kesän ajankin käynnissä oleville työllisyyskursseille. Maisteri kyllä selviää hyvän oppimateriaalin kanssa, vaikka olisikin jokin historian opettaja tai vieraiden kielten opettaja. Luokanopettaja työllistyy lastentarhoihin kesäksi. 

Vierailija
1388/1500 |
21.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomeen on tullut kymmeniä tuhansia  ukrainalaisia. Eikö tarvita ympäri vuoden suomen kielen opettajia? S2-opettajia tarvitaan kesän ajankin käynnissä oleville työllisyyskursseille. Maisteri kyllä selviää hyvän oppimateriaalin kanssa, vaikka olisikin jokin historian opettaja tai vieraiden kielten opettaja. Luokanopettaja työllistyy lastentarhoihin kesäksi. 

Työkkärin ja Kuntarekryn sivuilla ei ole yhtään S2-opettajan paikkaa koko maassa (ehken osaa etsiä, tai ne näkyvät jossain muualla). Tarvetta varmasti olisi, mutta palkanmaksajista taitaa olla pulaa.

Olin muutama vuosi sitten sijaistamassa kotoutumiskoulutuksen suomenopeja eräässä pääkaupunkiseudun oppilaitoksessa. Siitä huolimatta, että minulla on pitkä ura vieraiden kielen opettajana aikuiskoulutuksessa, työ oli mielestäni epätavallisen rankkaa. Opiskelijoita, eväitä ja motivaatioita oli laidasta laitaan samassa kasassa, eikä mitään suunnitelmaa tuntunut olevan. Vakituiset opettajat saivat minut tuntemaan itseni hyvin ei-toivotuksi. Kilpailu taitaa olla kovaa.

Vierailija
1389/1500 |
22.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tarkoitatko, että kun opettaja heitetään työttömyyskortistoon kesäksi, hänen pitäisi tehdä S2-kurssituksia. Koskaan ei lomaa, töissä vuodet ympäri?

Kesätyötön opettaja ei ehdi enää saada työttömyysetuutta koko kesänä, sillä 1) määräaikaisuuden päätteeksi maksettava lomapäiväkorvaus jaksotetaan ja 2) omavastuuaikaa pidennetään.

En aio tehdä töitä kesällä. Olen niin väsynyt jo nyt, etten selviä töistäni. Koko lukuvuoden työajan tekevä joutuu omien tuntien ja valvontojen ja palaverien lisäksi istumaan YS-ajoissa ja Vesoissa suunnittelemassa seuraavan vuoden toimintaa, vaikka saa kenkää persuksiin heti, kun koulu loppuu.

Ei ole sen arvoista.

Vierailija
1390/1500 |
26.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://yle.fi/a/74-20080511

Eipä hyvältä näytä... Työpaikat sen kun vähenee entisestään.

Vierailija
1391/1500 |
17.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettajien sijaisuuksien tekeminen on kuin uhkapelaamista. Ensin sitä panostaa suurin toivein kaiken mitä pystyy laittamaan. Tulee kuitenkin kuiviin imetyksi ja pois heitetyksi ja edessä on köyhät ajat.

Kun on toipunut iskusta, niin hetken päästä sama uudestaan ajatuksella, että kun olen tähän mennessä aina hävinnyt, niin täytyyhän minun jonain päivänä voittaa. Mutta sitä päivää ei tule.

Vierailija
1392/1500 |
17.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työkkärin ja Kuntarekryn sivuilla ei ole yhtään S2-opettajan paikkaa koko maassa (ehken osaa etsiä, tai ne näkyvät jossain muualla). Tarvetta varmasti olisi, mutta palkanmaksajista taitaa olla pulaa.

Olin muutama vuosi sitten sijaistamassa kotoutumiskoulutuksen suomenopeja eräässä pääkaupunkiseudun oppilaitoksessa. Siitä huolimatta, että minulla on pitkä ura vieraiden kielen opettajana aikuiskoulutuksessa, työ oli mielestäni epätavallisen rankkaa. Opiskelijoita, eväitä ja motivaatioita oli laidasta laitaan samassa kasassa, eikä mitään suunnitelmaa tuntunut olevan. Vakituiset opettajat saivat minut tuntemaan itseni hyvin ei-toivotuksi. Kilpailu taitaa olla kovaa.

Muistelin juuri tänään vuosiani pääkaupunkiseudulla opettajan sijaisuuksissa. En ole S2-opettaja, mutta samalla tavoin koin aina, etten kuulu joukkoon enkä ole tervetullut. Tajusin vasta tänään, kun viimeisimmästä sijaisuudestani pk-seudulla on yli viisi vuotta aikaa, etten vieläkään ole käsitellyt sitä tunnetta, joka on ollut iso taakka kaiken aikaa, vaikken ole sitä käsittänyt. Puristava tunne vieläkin. Olla vähäarvoisempi, ottaa muut huomioon kun muut eivät koskaan ota huomioon itseä, yrittää toimia oikein ja tehdä työnsä hyvin, tulla katsotuksi nenänvartta pitkin, jäädä ilman informaatiota, ilman kesäajan palkkaa, ilman omaa säilytyslokeroa, tulla juoksutetuksi luokasta toiseen ja joutua raahaamaan tarvikkeita että vakkarit saa olla haluamissaan luokissa, ottaa paskimmat valvontavuorot ja hankalimman lukujärjestyksen, jäädä kaikessa huonommalle osalle kun joka päivä näytetään, ettet ole mitään, et kiinnostava kollega, et arvostettava, et osaa työtäsi, sinulle ei tarvitse tehdä tilaa eikä sinua huomioida mitenkään. Sinut voi unohtaa virkistyspäivissä ja eduissa, kuulumisiasi ei tarvitse kysyä kuten muilta eikä käytävällä tervehtiä, koska olet täysi nolla. NOLLA.

Miksi en lopettanut sitä aikaisemmin? Vain itsetuhoinen antaa kohdella itseään niin.

Vierailija
1393/1500 |
17.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olin muutama vuosi sitten sijaistamassa kotoutumiskoulutuksen suomenopeja eräässä pääkaupunkiseudun oppilaitoksessa. Siitä huolimatta, että minulla on pitkä ura vieraiden kielen opettajana aikuiskoulutuksessa, työ oli mielestäni epätavallisen rankkaa. Opisk

Kuules, jotain on sinusta itsestäkin kiinni, miten sosiaalinen ja vaikka huumorintajuinen olet. Sellaiset otetaan porukkaan vaikka mikä sijaisuus kyseessä

Vierailija
1394/1500 |
03.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nro 1392:lle: lähes samaa minulla mitä sinä kirjoitat, vaikka olen vakivirassa. En kuulu paikallisiin hyväveliverkostoihin. Terveisin Åbeddaca

Vierailija
1395/1500 |
11.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millainen tilanne on tänä keväänä? Vaikuttaisi, että paikkoja on vähemmän auki kuin parina viime keväänä.

Vierailija
1396/1500 |
11.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä täällä Espoossa alkaa olla pulaa jo luokanopettajista ja erityisopettajista. Muuttakaa tänne! Kouluttautumaan erityisopeksi. Varmasti löytyy töitä. 

ja ammatillinen puoli on myös tosi kiinnostava. Olen tykännyt. T. LO JA EO

Vierailija
1397/1500 |
11.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erityisopejen tilanne onkin erityinen. :-)

Se vaan on stressaavaa työtä etenkin isojen kaupunkien lähiökouluissa.

1398/1500 |
11.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Erityisopejen tilanne onkin erityinen. :-)

Se vaan on stressaavaa työtä etenkin isojen kaupunkien lähiökouluissa.

Mä en ymmärrä, miksi kukaan edes HALUAA opiskella erityisopettajaksi? Saako siitä jotain sairaita kicksejä?

Vierailija
1399/1500 |
19.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas työtön kesä edessä, alkaa epätoivo iskeä. Kuinka kauan tätä vielä jaksaa? Tuntuu että alkaa viimeinenkin toivo hiipua siitä, että ikinä saisin vakipaikkaa.

Vierailija
1400/1500 |
19.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota vastaan siivoustyötä. Sen osaat kyllä.