Työttömien opettajien vertaistukiketju
Onko kukaan muu opettaja vailla työpaikkaa? Olen luokanopettaja, ja valmistumiseni jälkeen olin kaksi vuotta sijaisena samalla koululla, sitten jäin äitiyslomalle ja hoitovapaalle neljäksi vuodeksi kahden lapseni kanssa. Viime lukuvuodeksi sain helposti koko lukuvuoden sijaisuuden, mutta nyt en kertakaikkiaan mitään, vaikka 80 km säteeltä olen töitä etsinyt todella aktiivisesti tammikuusta lähtien. Hakemuksia, haastatteluja (yleensä 6-8 haastateltavaa, joilla työkokemusta enemmän kuin minulla), sähköposteja suoraan rehtoreille ja koulutusvirastoon jne. jne. Tuntuu, että missään ei tarvita ammattitaitoani eikä innostustani. Nautin opettamisesta, ja keväällä sain pelkästään positiivista palautetta niin oppilailta, vanhemmilta kuin työtovereiltakin. Ahdistaa, nyt pitää odottaa flunssakauden alkua, että saisi edes muutaman päivän pätkätöitä... Keväällä ilmoitin lasten päiväkotiinpaluupäiväksi koulujenalkupäivän, joten maksan elokuun päivähoitomaksun, vaikka minulla ei olisi yhtään työpäivää elokuussa. Tunnen itseni täysin turhaksi ja surkeaksi. Onko kohtalontovereita?
Kommentit (1507)
Vierailija kirjoitti:
Ottaa niin päähän. Elämä pilalla, töitä ei saa. Miksikään kaupan kassaksi en maisterin papereilla ala. Minulla on oikeus hyvään työpaikkaan!!!
Varhaiskasvatuksessa ihmetellään kun sijaisia ei saada mistään! Pitkiäkin keikkoja olisi tarjolla. Voisitko ajatella siellä työskentelyä sijaisena? Kaiken lisäksi keikan aikana voisit hakea sisäisiä opettajan auki olevia paikkoja.
Vierailija kirjoitti:
Saas nähdä kuinka kauan tämä lastentarhanopettajapula jatkuu. Ei luulis näillä syntyvyyslukemilla enää kestävän kovin pitkään, kunnes lastureitakin on liikaa.
Ei tule olemaan liikaa, eläköityminen hoitaa sen että tarve kasvaa entisestään. Eläköitymistä tapahtuu koulun puolella samaan tahtiin mutta päteviä tekijöitä silti liikaa.
Vierailija kirjoitti:
Olen 15 vuotta tehnyt pätkää ja silppua. Tulotasoni on ollut todella heikko ja katkonainen. Opetustyöt ovat koko ajan vähentyneet entisestään. Lopulta mittani tuli täyteen ja viime syksynä aloin opiskella hoitoalaa. Tuntuu ihmeelliseltä ja ihanalta olla vihdoin alalla, jossa töiden riittävyyttä ei tarvitse koko ajan pelätä, vaan avoimia työpaikkoja on sadoittain!
T: Aineenopettaja
Tsemppiä sinulle alan vaihtoon! Tekisin itse saman valinnan ja lähtisin Ruotsiin tai Norjaan töihin parempien palkkojen ja kuulemma helpompien hoitajien työolojen (?) perässä ja vielä seikkailuun mikäli olisin nuorempi :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ottaa niin päähän. Elämä pilalla, töitä ei saa. Miksikään kaupan kassaksi en maisterin papereilla ala. Minulla on oikeus hyvään työpaikkaan!!!
Varhaiskasvatuksessa ihmetellään kun sijaisia ei saada mistään! Pitkiäkin keikkoja olisi tarjolla. Voisitko ajatella siellä työskentelyä sijaisena? Kaiken lisäksi keikan aikana voisit hakea sisäisiä opettajan auki olevia paikkoja.
Varhaiskasvatuksen palkkaus ja nykyiset työolot esteenä?
" Hei opettajat!
Oletteko koskaan saaneet palautetta työstänne tai työnhaussa, miksi ette ole tulleet valituiksi? Mietin vaan.
Itse en ole koskaan saanut tarkkaa palautetta, joten on vaikea kehittää osaamistaan kun ei tiedä, mistä kiikastaa.
Kovasti joka paikassa kehutaan, mutta vakityötä ei vain saa.
Olen miettinyt pääni puhki, onko kyse henkilökemiasta vai halutaanko opetukseen jotain sellaista, mikä minulta puuttuu? Kun olen kysynyt, niin vastaus on ollut, että muilla on enemmän kokemusta tai oli joku poikkeuksellisen ansioitunut hakija.
Mitä se ansioituminen on? Pitääkö olla oppikirjantekijä, tutkija tai monen alan maisteri?"
Yksi sana: suhteet.
Suhteilla jaetaan nykytyöpaikat tässä työttömyystilanteessa ja tämä on fakta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varhaiskasvatuksen palkkaus ja nykyiset työolot esteenä?
Totta.Mutta siellä vaikka eskariopena toimiessa voi luoda suhteita ala-asteelle... Ja aina töitä saa helpommin kun on jo töissä. Paremmalta kai näyttää sijaisuuskeikat kuin työttömyys? Jos siellä hetken kärsisi?
Minä tein kuutisen vuotta sijaisuuksia, myös esikoulun puolella ja pitkien työmatkojen (n. 100 km) päässä kotoa. Itselleni oli viimeinen sysäys alanvaihdolle se, kun sijaistamalleni luokalle olisi tarvittu sijainen ensi syksynäkin, mutta minä en kelvannut. Työni olin hoitanut kaikin puolin hyvin useammalta taholta kuultuna. En vaan koskaan ole tuntenut itseäni opehuoneessa "kotoisaksi" ja annoin varmaan liian ulkopuolisen kuvan itsestäni...
Vaihdoin alaa sote-puolelle ja sain ensimmäisen vakinaisen paikkani jo kesken opintojen. Valmistumisen lähestyessä tuli auki toimi, jonne tiesin harjoittelujen perusteella haluavani. Hain ja pääsin työskennellen nyt unelmatyössäni neurologisten kuntoutujien kanssa. Palkka laski, lomat minit vielä, mutta kohentunut mielenterveys ja tunne siitä, että työskentelyäni pidetään suuressa arvossa monelta eri taholta korvaavat tuhatkertaisesti nuo asiat.
Kannattaa ruveta kullankaivajaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä rehtori ei päätä viransaajaa, vaan joku toimistotantta, jonka haastateltavana olin viime viikolla. Reksi toivoisi minun saavan viran, mutta tuskin saan. Neljä vuotta olen ollut määräaikaisena samassa hommassa ja nyt aukesi virkana. Vuodesta 2013 olen tehnyt määräaikaisuuksia ja alkaa kyllä usko loppua.
Se "toimistotantta" voi olla sivistysjohtaja, jolla on valta valita henkilöt vakituisiin virkoihin. Ne ovat julkisia ja valituskelpoisia päätöksiä, ja niistä on aina mahdollisuus valittaa.
Opettajakoulutusta on jo vähennetty aikoja sitten, kun Kajaanissa loppui opettajakoulutus kokonaan. Sitä en tiedä, minkä verran paikkoja on muulla.
Aineenopettajaksi voi päätyä monella muulla tavalla kuin hakemalla nimenomaan kyseisen aineen opettajakoulutukseen. Itselläni on yksi turhimmista aineenopettajan kelpoisuuksista, jonka olen hankkinut täydentämällä KM-tutkintoa opettajan pedagogisilla ja opetettavan aineen opinnoilla.
Kajaanista loppui mutta eikö sen vuoksi lisätty paikkoja Ouluun jossa valtava ylitarjonta niin luokanopettajista kuin aineenopettajistakin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä rehtori ei päätä viransaajaa, vaan joku toimistotantta, jonka haastateltavana olin viime viikolla. Reksi toivoisi minun saavan viran, mutta tuskin saan. Neljä vuotta olen ollut määräaikaisena samassa hommassa ja nyt aukesi virkana. Vuodesta 2013 olen tehnyt määräaikaisuuksia ja alkaa kyllä usko loppua.
Se "toimistotantta" voi olla sivistysjohtaja, jolla on valta valita henkilöt vakituisiin virkoihin. Ne ovat julkisia ja valituskelpoisia päätöksiä, ja niistä on aina mahdollisuus valittaa.
Opettajakoulutusta on jo vähennetty aikoja sitten, kun Kajaanissa loppui opettajakoulutus kokonaan. Sitä en tiedä, minkä verran paikkoja on muulla.
Aineenopettajaksi voi päätyä monella muulla tavalla kuin hakemalla nimenomaan kyseisen aineen opettajakoulutukseen. Itselläni on yksi turhimmista aineenopettajan kelpoisuuksista, jonka olen hankkinut täydentämällä KM-tutkintoa opettajan pedagogisilla ja opetettavan aineen opinnoilla.
Kajaanista loppui mutta eikö sen vuoksi lisätty paikkoja Ouluun jossa valtava ylitarjonta niin luokanopettajista kuin aineenopettajistakin?
Aivan.Oulusta sula mahdottomuus saada vakipaikkaa saati pitkää sijaisuutta.
Palkkaisivat työttömiä opettajia noihin ylisuuriin ja rauhattomiin luokkiin!
Kaikki voittaisivat!
"Ei ole koskaan ollut mitään vaikeuksia saada opena työtä, vaikka en edes opeta työllistymisen kannalta helpoimpia aineita. 3 virkaa olen saanut jo ja tässä vikassa aion olla eläkeikään asti.
Täällä laiskat ”opet” vaan valittaa. Menisitte töihin!"
Terveisin rehtorin siskon poika. . . .?
Vierailija kirjoitti:
jäävät työtä vaille vain siksi, ettei ole oikeaa habitusta, oikeita suhteita, oikeaa jäsenkirjaa tai ettei satu miellyttämään juuri oikeaa ihmistä.
Olen miettinyt tuota habitusasiaa tosi paljon. Tuntuu, että opettajankin pitää olla nykyään superkarismaattinen, hyvännäköinen "hyvä tyyppi". Heräsin tähän itse, kun huomasin miettiväni tyylini muuttamista työn takia. Toki olemalla "hyvä tyyppi" voi saada helposti oppilaat puolelleen, mutta onko siitä muka oikeasti jotain muuta hyötyä työssä?
Jäsenkirjan en kyllä usko enää 2020-luvulla vaikuttavan. Harvahan sitä kuuluu enää puolueeseen ylipäätään.
Mitähän mahdetaan tänä keväänä kysyä työhaastatteluissa? Taas se karuselli alkamassa niin osaisi varautua jos on joku ”trendi” mitä tänä vuonna kysellään. On tämä kevät vaan uuvuttavaa aikaa opettajalle :(
Viime viikolla sain taas kolme "kiitos mielenkiinnostasi, mutta tällä kertaa valintamme ei osunut sinuun" -sähköpostiviestiä. Yhtenä esimerkkinä alle viidentuhannen asukkaan paikkakunta Pohjois-Pohjanmaalla, yli tunnin ajomatka lähimpään yliopistokaupunkiin, ja ma-fy-ke -opettajan paikka peruskoulussa, 14 hakijaa. En tiedä monellako oli muodollinen pätevyys, mutta kyllähän tässä alkaa epätoivo iskeä. "Matemaattisten aineiden opettajista on kova pula!" on se mantra, jota tässä on tullut viimeiset viisi vuotta kuunneltua, en tiedä pitäisikö itkeä vai nauraa.
Vierailija kirjoitti:
Viime viikolla sain taas kolme "kiitos mielenkiinnostasi, mutta tällä kertaa valintamme ei osunut sinuun" -sähköpostiviestiä. Yhtenä esimerkkinä alle viidentuhannen asukkaan paikkakunta Pohjois-Pohjanmaalla, yli tunnin ajomatka lähimpään yliopistokaupunkiin, ja ma-fy-ke -opettajan paikka peruskoulussa, 14 hakijaa. En tiedä monellako oli muodollinen pätevyys, mutta kyllähän tässä alkaa epätoivo iskeä. "Matemaattisten aineiden opettajista on kova pula!" on se mantra, jota tässä on tullut viimeiset viisi vuotta kuunneltua, en tiedä pitäisikö itkeä vai nauraa.
No jep, ”opettajille on aina töitä” ja ”kannattaa niitä määräaikaisia tehdä, kyllä se viralla palkitaan”. Suuria valheita, tykkään työstäni ja koen olevani oikealla alalla, mutta kyllä tämä jatkuva epävarmuus syö ihmistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saas nähdä kuinka kauan tämä lastentarhanopettajapula jatkuu. Ei luulis näillä syntyvyyslukemilla enää kestävän kovin pitkään, kunnes lastureitakin on liikaa.
Ei tule olemaan liikaa, eläköityminen hoitaa sen että tarve kasvaa entisestään. Eläköitymistä tapahtuu koulun puolella samaan tahtiin mutta päteviä tekijöitä silti liikaa.
No ei läheskään kaikkien eläkkeelle jäävien tilalle tarvitse enää palkata ketään varhaiskasvatuksenkaan puolella. Lisäksi lastentarhanopettajakoulutuksen sisäänottomääriä on lisätty aika paljon, joten kyllä lasturipulakin on ohi jokusen vuoden päästä.
Uskonnollinen vakaumus tuntuu olevan joissain koulussa piste i:n päälle ja valintaan vaikuttavat positiivisesti joko tuntiopettajaksi tai jopa virkaan, koska rehtori on uskova. Koska päteviä hakijoita on yleensä aina enemmän kuin paikkoja, kaikki tällaisetkin seikat vaikuttavat loppupeleissä. On siis täysin ns.pärstäkertoimesta kiinni ja mielivaltaista, millainen reksi sattuu olemaan ja satutko miellyttämään häntä.
Oletko oman kylän, kaupungin tyttöjä tai poikia (yäks, tuo asenne!) eli onko tuntumaa sukuun ja taustoihin; kaikki tällainen vaikuttaa suuresti raamattuvyöhykkeillä. Yleensä kaikenlainen persoonallisuus ulkoasussa ja mielipiteissä on paheksuttavaa. On veisattava jargonia nykyisen opetustrendin puolesta: inkluusio on ihanaa, olen valmis kehittymään= kouluttautumaan ja tekemään ilmaista oppimateriaalia yöt ja viikonloput jne. paskaa.
Sain tähän "liian itsenäiseen" vielä täsmennyksen: psykologi ei kuulemma voinut olla täysin varma siitä, pystyisinkö työskentelemään osana tiimiä. Ehkä hän katsoi olleensa ihan oikeassa, kun sai sarkastisen vastakommentin siitä, että eiköhän semmoinen taito ole suorastaan ollut koulutusyrittäjänä toimimisen (ja erinomaisten työtodistusten saamisen) edellytys. Pidin sentään suuni, kun selvisi, että minulla oli vahingossa teetetty piirustustehtäviä, joita ei soveltuvuuskokeissa pitänyt teettää. "Se paperi oli varmaan vahingossa päätynyt siihen pinkkaan", sanoi herra Psykologi, jonka sana oli valinnan ratkaissut.