Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä substantiivimuotoa käytätte 1.-, 2., 3- jne luokkasista?

Vierailija
10.08.2011 |

Täällä Jyväskylässä homma on selvä kun ne ovat tietenkin eppu, toppu ja kolkki. Mutta muilla paikkakunnilla kun näitä ilmauksia karsastetaan, niin mikä on teikäläisittäin esim. toiselle luokalle menevä lapsi? Tokaluokkalainen?

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
10.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tokaluokkalainen?

Vierailija
2/13 |
10.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ekaluokkalainen, tokaluokkalainen ja kolmasluokkalainen (joskus kolkki). Sitten nelosluokkalainen, vitosluokkalainen ja kutosluokkalainen. (Seiska, kasi ja ysi.)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
10.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ne on ihan ykköset, kakkoset, kolmoset jne.

Vierailija
4/13 |
10.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ekaluokkalainen, tokaluokkalainen, kolomasluokkalainen, nelosluokkalainen, vitosluokkalainen, kutosluokkalainen, seiskalla, kasilla, ysillä.

Vierailija
5/13 |
10.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen kyllä ylpeä noista eppu, toppu jne. nimistä, koska koko ikäni olen saanut kuulla kuinka Jyväskylässä ei ole mitään murretta. Joskus jopa harmitti, kun meillä ei oo mitään omaa kieltä.

Vasta aikuisena opin, että onhan meillä, esim. just noi :)

Vierailija
6/13 |
10.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen kyllä ylpeä noista eppu, toppu jne. nimistä, koska koko ikäni olen saanut kuulla kuinka Jyväskylässä ei ole mitään murretta. Joskus jopa harmitti, kun meillä ei oo mitään omaa kieltä.

Vierailija
7/13 |
10.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin ihan ihmeissäni, kun yhden psykologian alan artikkelin tms. nimi oli "eskareista epuiksi". En tajunnut aluksi yhtään, mitä se otsikko tarkoitti. Ja tietysti Jyväskylän yliopiston tuotoksia...

Vierailija
8/13 |
10.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kyllä mun kevään eskarit aloittaa huomenna ekaluokan, ja ekat eskarini menevät jo kuukille, kuten lapsenikin:)

eka, toka, kolkki, nelkki, viikki, kuukki. Koko ikäni olen tällä seudulla asunut. Kieli taitaa olla täälläkin vähän muuttunut, joskus muistan, että käytimme noita eppua ja toppua, mutta siitä on jo kauan.

Vierailija
9/13 |
10.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta eppu-sanaa en ole koskaan kuullut täälläpäin käytettävän. Tunnen kyllä merkityksen. Ykköset, kakkoset jne, ja meillä on yhdysluokat, eli ykkös-kakkoset, kolmos-neloset ja viis-kutoset.

Vierailija
10/13 |
12.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaupungin nettisivuilla puhutaan koulun aloittavisa epuista, samaten sanomalehdessä (Keskisuomalainen) uutisoidaan joka syksy epuista.

Kaupunginkirjaston lukudiplomimateriaaleissa taas on lueteltu kohderyhmät: eput, toput, kolkit, nelkit, viikit, kuukit. :)

Vierailija
11/13 |
12.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikoisen opettaja puhuu aina epuista ja topuista, kuopuksen taas ykkösistä ja kakkosista. Ei taida olla Jyväskylästä kotoisin tuo kuopuksen ope. ;)

t. Jkl-mamma

Vierailija
12/13 |
12.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tosiaan olla hyvin paikallinen ilmiö tuo "eppu, toppu jne...", koska ainakaan pohjoisemmassa Keski-Suomessa ei käytetä (Äänekoski, Suolahti).

Sinänsä hauska murrejuttu.

Vierailija
13/13 |
12.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon jo yökkinyt noitten eppujen kanssa (valitettavasti levinneet jo aika lailla läpi Suomen - pitäisi äkkiä siirtää Jkl:n opettajakoulutus vaikka Kajaaniin!), mutta nuo loput oli vielä kauheampia.

Minuun tarttui viime vuonna työpaikastani nimitykset ykköset, kakkoset ja kolmoset. Aiemmin puhuin eka-, toka- ja kolmasluokkalaisista. Noi ykköset on paljon kivempia kuin ekaluokkalaiset. :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi kahdeksan