Kun ollaan mökillä ja eräs aikuisista päättää, ettei käytetä
kertakayttöastioita niin kuinka jakaa tiskivuorot?
Olisiko reilua, että hän joka haluaa oikeat lautaset ja kupit niin tiskaa ne myös?
Vaihtoehtona ei ole se, että osa käyttää kertakäyttöastioita.
Kommentit (18)
Oletko sä jonkun muun mökillä vai omalla? Mun mökillä mä päätän mitä lautasia käytetään, koska mä pääasiassa tiskaan, jos on tiskattavaa. Isot porukat ruokin melkein poikkeuksessa kertiksillä.
Jos taas ollaan toisen mökillä, niin se on hänen asiansa miten haluaa siivota ruokailun jäljet. Mä voin tarvittaessa auttaa, mutta en miksikään tiskikoneeksi ala.
Jos päätöksen tekee anoppi, kuuluu tiskaaminen ilmanmuuta miniälle. Muussa tapauksessa miniä on kiittämätön ja laiska.
Näin ainakin meillä ;)
t. hirviöminiä, joka ei enää lähde kenenkään kesämökille vieraaksi (=työleirille piiaksi)
tietysti oikein että vuorotellen tiskataan kun kuitenkin yhdessä sitä tiskiäkin tehdään. Se joka ei halua käyttää kertakäyttöastioita on mielestäni järkevä. Laiska olet jos tiskaaminen on liikaa. Ajattele luontoa. Ei meillä käytetään mökillä ikinä kerttiksiä vaikka tiskaaminen tapahtuu alkeellisissa olosuhteissa. Sellaistahan mökillä on, kuuluu asiaan.
Meillä minä en salli kertakäyttöastioiden käyttämistä. Niitä olisi kaapissa mutta mielestäni on mukavampaa syödä oikeista astioista, olenhan nähnyt vaivaa mieluisan astiaston keräämisessä pikkuhiljaa, ja suurin syy on ekologisuus.
Joten minä tiskaan. Tarjoutua saa jos haluaa mutta vuoroja en rupea jakelemaan. Ei se ole mulle mikään ongelma tiskata lautaset ja lasit. Ruoanlaitossa joka tapauksessa syntyy tiskattavaa (kattilat, kulhot yms) niin tuo ei ole kuin pieni lisä siihen.
Jos päätöksen tekee anoppi, kuuluu tiskaaminen ilmanmuuta miniälle. Muussa tapauksessa miniä on kiittämätön ja laiska.
Näin ainakin meillä ;)t. hirviöminiä, joka ei enää lähde kenenkään kesämökille vieraaksi (=työleirille piiaksi)
mutta vastaan nyt kun avasin ketjun.
Meidän mökillä ei käytetä kertakäyttöastiota. Vesi ei tule eikä mene. Kun on iso seurue syömässä joku aina tarjoutuu tiskaamaan ja muut auttavat häntä kantamalla vesiä, järjestämällä astioita, viihdyttämällä tiskaajaa lukemalla ääneen kirjaa jne :-)
Kahvikupit ja lasit pidetään omassa tallessa ettei niitä tarvitse moneen kertaan tiskata.
Kun on vain oma perhe, niin minä yleensä tiskaan, mies joskus. No problem.
-Kertakäyttöastioista on inhottavaa syödä. Ymmärrän että niistä ei haluta syödä. Mutta jos joku kieltäytyy tiskaamasta ja vaatii kertakäyttöastioita niin totta kai syödään pahvilautasilta.
-Tiskaaminen on inhottavaa, onneksi yleensä on joku seurueesta joka ei osallistu ruoan tekemiseen ja kauttaukseen ja vastaavaan, ja yleensä sitten tarjoutuu tiskaajaksi.
Miksi te käytte anoppien kanssa mökillä? Menkää kavereitten kanssa ja rentoutukaa hyvät immeiset.
Jos yksi aikuisista päättää siitä itsekkäästi, niin eihän siinä muita vaihtoehtoja ole kuin että tiskaa itse.
ja aina on tiskivuorot saatu jaettua. Kuka haluaa käyttää kertakäyttöastiota? Epämukavia syödessä ja kamalaa tuhlausta pidemmän päälle.
että sen kerran kun mulla on lomaa ja pääsen mökille, niin en ollenkaan meinaakkaan tiskata! Käytetyt pahvilautaset palaa ihan hyvin nuotiossa tai saunanpesässä.
olkaa aikuisia ja tehkää niinkuin haluatte
- toisaalta laittakaa vuorot mökkeilylle- ettette ole koko ajan törmäyskurssilla
t. 4 sisarusta perheineen sovussa mökillä
Jos olen mökillä vieraana, en puutu isäntäväen päätöksiin, mutta en osallistu mihinkään tiskivuoroihin. Jos joku haluaa elämänsä hankalaksi, on se minulle OK, mutta ei osa minun elämääni.
Jos taas ollaan kaveriporukalla jossain ja joku ekologisti päättää, että ei kertakäyttöisyyttä niin asia silloinkin OK. Jos haluaa tiskata, tiskaa. Minä en halua, joten voin lämmittää saunan tai onkia sillä aikaa. Voin myös laskea pilviä ja pitää silmällä ukkosenmerkkejä. Ei töiden jakaminen tarkoita sitä, että kaikki tekevät samaa.
Etenkin, jos se koetaan rasittavaksi.
Minä tiskaan meidän mökillä lähes aina, mutta en koe sitä rasittavaksi. Jos kokisin, niin sitten loisin varmaan vuorosysteemin. Kertiksistä en tykkää, jos on isommat pippalot, niin sitten niitä käytetään, mutta muuten tykkään enemmän oikeista astioista (ja tiskaamisesta).
Eihän se vaan ole mikään normi, eihän? Luulin että kaikkialla vieraat myös tarvittaessa, etenkin jos ovat pidemmällä kyläilyllä, osallistuvat noihin peruspuuhiin isäntäväen kanssa... Eihän tiskaaminen nyt mikään kamalin homma ole muutenkaan, eikä siihen mene kauaa.
Meillä on helposti mökillä 30 ihmisen jäljiltä tiskattavaa, aamupala, kahvi, lounas, kahvi nro2, päivällinen ja iltapala, kaikki syödään oikeilta astioilta. Vuorotellen tiskataan pareittain, paitsi jos jolla kulla on jotain muuta määrättyä tekemistä, kuten ruoanlaittoa tai remonttia, niin sitten ei tarvitse hänen tiskata. Kunnollisilta astioilta syöminen on ehkä meille sitten tärkeämpi seikka mökkielämänlaatua ajatellen kuin se tiskaus... Mutta kukin tyylillään toki, kuitenkin mielestäni aika paljon enemmän painoarvoa on sillä oikeiden astioiden käytöllä tiskaamisineen verrattuna kertakäyttöastioihin, ekologiset ja "kulttuuriset" syyt siis painaa :D. Eli aika iso ja vaikutusvalainen enemmistö saisi olla, ja jos oikeita astioita toivoo mökin omistaja niin sitten ei ole mitään perustetta tiskaamisvuorosta kieltäytymiselle muilla :). Toki voi olla mahdollista että jos yksi tiskaa niin muut tekee sitten jotkut muut hommat.
Jos anopin mökillä, niin hän saa päättää, millaisista astioista syödään, vaikka minä ja muut miniät oltaisiin asiasta eri mieltä. Sama homma kuin meillä ei kylässä kävijät inise siitä, miten ruuat tarjoilen. Mökillä kuitenkin kaikki auttavat toisiaan, eli vuorotellen tiskaus siitä huolimatta, että vieraat haluaisivat mukavuudenhalustaan syödä kertiksistä toisin kuin emäntä.
Jos ollaan kaveriporukalla liikkeellä esim. vuokramökillä, ja joku on tehnyt maailmanparannuslupauksen eikä halua käyttää kertakäyttöastioita eikä anna muidenkaan käyttää (en tosin tiedä miten tämä käytännössä tapahtuisi, veisikö se ne väkisin pöydästä??) niin saisi sitten tiskata muidenkin astiat.
siis yksi kpl, haluaa käyttää oikeita astioita ja ne muut aikuiset kertakäyttöastioita, niin mikseivät ne muut äänestä sitä erästä kumoon? :D
täysihoitolassa ja syödä toisten tekemiä ruokia kertiksiltä, jottei vaan joudu tiskaamaan...
siis yksi kpl, haluaa käyttää oikeita astioita ja ne muut aikuiset kertakäyttöastioita, niin mikseivät ne muut äänestä sitä erästä kumoon? :D
niin todellakin tuo yksinäinen susi saisi tiskata.