Opettaja keskustelut hämmentää :(
Niin, itse olen siis opettaja ja ensi viikolla taas aloittelen uutta lukuvuotta.
Tällä palstalla nämä opettaja-aiheiset ketjut on uskomattomia: aivan käsittämätön katkeruus opettajia kohtaan. Halveksutaan opettajia, pidetään heitä lusmuina ja pinnareina ja ylipäätään pohjasakkana.
Omassa työssäni tapaamat vanhemmat kuitenkin ovat olleet pelkästään mukavia (no jotkut hieman välinpitämättömiä, mutta eivät kuitenkaan agressiivisia). Mietinkin ketä ovat nämä palstalla riehuvat katkerat ihmiset? Onko omien oppilaideni vanhemmat todellisuudessa niitä mukavia, joillaisina minulle esiintyvät, vai puhuvatko selän takana paskaa sen minkä kerkeävät? Onko nämä riehujat ylipäätään koululaisten vanhempia? Mistä tämä katkeruus oikein kumpuaa?
Kommentit (58)
jos tekee yhdyssanavirheitä viesteissään, joita häneltä saa. Yhdyssanasääntöjen sisäistäminen EI voi olla ylivoimainen tehtävä opettajalle. Kun edes ne osaisivat - ja prosenttilaskut ;)
Mä tunnen kans opettajan, joka alkaa joskus vääntämään jostain asiasta. Sitten kun yrittää valaista asian oikeaa laitaa, niin kokee turhautumisen tunteet. Ei mene viesti perille. Ko ihminen ei selvästikään voi avata korviaan toisen mielipiteille, kun se oma on se ehdoton oikea aina. Tyypillinen alakoulun opettaja.
mä kuulin mun sedän kummipojan vanhemman veljen ex-muijalta että opet on tollasia"
Huoh mikä kirjoittaja tyypillinen teinikakara, kun joku on jostain jotain kuullut niin asian on oltava niin. Kasva aikuiseksi pelle!!!!!!
Aineenopettaja opiskelee yliopistotutkinnon, johon hän sisällyttää opettajan pedagogiset opinnot eli kasvatustieteitä. Näin on ollut koko ammattinimikkeen ajan.
Opettajat, ainakin vanhemman polven sellaiset, ovat pahimman luokan naristeja. Jos joutuu opettajan kanssa tekemisiin, niin sen saa kyllä tuntea nahoissaan. Opettaja katsoo olevansa kaikkien alojen asiantuntija ja olevansa oikeassa jokaisessa asiassa. Joka toisessa sivulauseessa pitää vielä mainita olevansa opettaja, mikä tietysti on omiaan kumoamaan suoraan vastapuolen väitteet. En arvosta varsinkaan aineenopettajia kovin korkealle. Ovat kuitenkin alun perin opistotasoisia, joista muka tehtiin akateemisia. No, eihän se opinahjon muuttaminen toiseen rakennukseen ole asiaa miksikään muuttanut. Juoksen karkuun, jos joku kertoo olevansa opettaja. En yksinkertaisesti kestä sitä itsekeskeistä besserwisseröintiä.
Joo, korjasin sen tuohon viestiin. Mielestäni luokanopettajat ovat täysiä narsisteja, poisluettuna jotkut hieman yksinkertaiset nuoret tytöt, jotka tulivat valituiksi, koska ovat kivoja.
Missä tehdään tuollaisia yleistyksiä ja vähättelyjä ilman minkäänlaisia asiaperusteita? Ymmärtäisin hiukan, jos kirjoittaja olisi kirjoittanut esimerkkejä, mutta nyt hän vain heittelee ilmaan sanoja narsisti, besser-wisser ja yksinekrtaiset tytöt ja puhuu luokanopettajista opistotasoisina perustelematta.
Eikö kukaan vielä ole huomauttanut yhdyssanavirheestä?
Opettaja keskustelut. Mitä ne on? Et kai yhdyssanojen opettaja ole? ;)
Ap kertoi jo olevansa matematiikan opettaja, ei yhdyssanojen :)
Eikö kukaan vielä ole huomauttanut yhdyssanavirheestä?
Opettaja keskustelut. Mitä ne on? Et kai yhdyssanojen opettaja ole? ;)
hirmu fiksua sakkia, mutta koska lapsia syntyy kaikenlaisille ihmisille, niin tottakai niitä syntyy myös vähemmän fiksuille. Onneksi itse olen joutunut kohtaamaan vaikeita vanhempia todella vähän. Viime aikoina on ollut yksi ikävämpi tapaus, mutta siinä oli kyse aikamoisesta ongelmatapauksesta, jolta sitten huostaanotettiin lapset.
Itse otan mielelläni palautetta vastaan vanhemmilta, kun se tulee järkevässä muodossa, ja siksi en pidä aktiivisia ja vaativiakin vanhempia hankalina, päin vastoin, pyrin aina viesteissäni heille korostamaan sitä, että minusta he tekevät hurjan arvokasta työtä taistellessaan lapsensa puolesta, silloinkin, kun esim yläkoululainen itse on luovuttamassa. Piittaamaton vanhempi on paljon pahempi, ja tietysti sellainen, joka kieltää kaikkien ongelmien olemassaolon.
Mutta meitä opettajia on kymmeniä tuhansia, samoin työpaikkamme eroavat toisistaan hurjasti, ja työmäärämme. On opettajia, jotka uupuvat työstressinsä alle, ja on opettajia, joilla on rento mukava ammatti. On järjetöntä yleistää mitään niin suureen joukkoon ihmisiä.
Ja vanhemmille sanoisin, että jos on joku juttu joka vaivaa, sanokaa siitä ystävällisesti, ja maltillisesti, ja jos ope on mielenterveydeltään normaali, kuten ehdoton enemmistö meistäkin on, siitä ei ole lapsellenne mitään haittaa. Ei siitäkään ole lapselle haittaa, jos sanotte sen rähjäten ja negatiivisesti, mutta viestinne ei ehkä mene niin hyvin perille, koska silloin open on helpompi pitää teitä vain häiriintyneinä ihmisinä.
SEn kun tietää, että oma lapsi siitä vain kärsisi. Opettajia pitää mielistellä ja olla kunnioittava kasvotusten, ihan lapsen edun vuoksi. Se on nähty, ettei objektiivisuus juuri tuossa ammattikunnassa kukoista.
Mitä ikävämmät vanhemmat, sitä enemmän varpaillaan olen oppilaan kanssa, ettei vaan tule valitusta tai haastetta.
oli hänellä vanhemmat millaiset vaan.
enkä kateellinen opettajille. Mutta kyllä vähän ihmetyttää se puhe, että opettajilla on rankka työ, koska lomaa on ainakin ruhtinaallisesti. Itselläni on 5 viikkoa vuodessa lomaa ja lomillakin olen tavoitettavissa työasioissa, kuten myös iltaisin ja viikonloppuisin.
enkä kateellinen opettajille. Mutta kyllä vähän ihmetyttää se puhe, että opettajilla on rankka työ, koska lomaa on ainakin ruhtinaallisesti. Itselläni on 5 viikkoa vuodessa lomaa ja lomillakin olen tavoitettavissa työasioissa, kuten myös iltaisin ja viikonloppuisin.
ammatinvalintakysymys
sitä juuri mietin, että miksi opettajat valittavat ammattinsa rankkuutta ja valittavat vanhemmista jne. Kun se on vaan ammatinvalintakysymys. Ei saa valittaa ja mielestäni ei myöskään opettajat saa valittaa, koska muutkaan ei saa.
suostuu olemaan tavoitettavissa 24/7. Itsellänikin on hyvin vastuullinen työnkuva, MUTTA en todellakaan ole tavoitettavissa kuin äärimmäisen kiireellisissä asioissa vapaa-aikana ja lomilla. Toki kun tietylle tasolle tehtävien vaativuudessa mennään, sekin voi olla tarpeen, mutta näillä ihmisillä palkka ja muut palkkiot ovatkin sitten jo aivan toista luokkaa.
Itse tunnen sekä mukavia että vähemmän mukavia luokanopettajia. Henkilökohtaiset kokemukset kolmesta omasta ala-asteen luokanopettajasta ovat ristiriitaisia.
Ensimmäinen oli sellainen touhottaja. Teki oppimisestani vaikeaa, alensi, vähätteli, ei antanut mahdollisuutta näyttää taitoja. Soitteli kotiin milloin mistäkin typerästä asiasta. Suosrastaan latisti ja antoi ymmärtää, että vain täydelliset kympin lellikkitytöt kelpaavat. Numerot nousivat kohisten, kun pääsi tästä naisesta eroon.
Toinen oli täysin ailahtelevainen miesopettaja. Sai raivokohtauksia, jos lapset eivät osanneet läksyjään. Nolari, huusi, hallitsi pelolla. Itsekeskeinen ja omanarvontuntoinen. Sanoi kerran, että numeroista kymppi kuuluu jumalille, ysi opettajille ja oppilaille siitä alaspäin. Suosi hienojen perheiden lapsia. Piti kai itsekin itseään jotekin ylempänä. Toimii edelleen opettajana eikä pysty suvaitsemaan sitä, että olen nykyään häntä korkeammassa asemassa. Edelleen tavatessa jaksaa muistuttaa, kuka minua on opettanut, aivan kuin nykyiset saavutukseni olisivat hänen ansiotaan.
Kolmas oli kyvytön pitämään yllä kuria ja järjestystä. Miellyttävä naisihminen. Oppilaiden kaveri ennemmin kuin opettaja. Ei minkään valtakunnan auktoriteettiä. Ihana ihminen kaikesta huolimatta.
Pelkäätkö ihan tosissasi, että lapsesi asema heikkenee silmissäni, jos puhut minulle totuudenmukaisesti ja esität kritiikkiä?
Minä ammattitaitoisena opettajana otan vastaan haukut ja kehut enkä TOdellakaan kosta niitä lapsille. kodin ja koulun yhteistyöhön kuuluu olennaisena rakentava keskustelu lapsen parhaaksi. Opettajana ajattelen aina lapsen parasta, en vanhemman.
opettajalle ei yksinkertaisesti voi sanoa MITÄÄN vastaan, koska sama opettaja tulee olemaan vielä lapsen riesana monta vuotta. Ja huonossa lykyssä pienemmälläkin sisaruksella.
esikoisen kanssa erhdyin kerran sanomaan ja lapsi ja hänen sisaruksensa saivat kärsiä.
Minä ainakaan en ole katkera enkä puhu seläntakana pahaa opettajista ja mielistele naamatusten. Että kyllä meitä normaalejakin ihmisiä on.