Opettaja keskustelut hämmentää :(
Niin, itse olen siis opettaja ja ensi viikolla taas aloittelen uutta lukuvuotta.
Tällä palstalla nämä opettaja-aiheiset ketjut on uskomattomia: aivan käsittämätön katkeruus opettajia kohtaan. Halveksutaan opettajia, pidetään heitä lusmuina ja pinnareina ja ylipäätään pohjasakkana.
Omassa työssäni tapaamat vanhemmat kuitenkin ovat olleet pelkästään mukavia (no jotkut hieman välinpitämättömiä, mutta eivät kuitenkaan agressiivisia). Mietinkin ketä ovat nämä palstalla riehuvat katkerat ihmiset? Onko omien oppilaideni vanhemmat todellisuudessa niitä mukavia, joillaisina minulle esiintyvät, vai puhuvatko selän takana paskaa sen minkä kerkeävät? Onko nämä riehujat ylipäätään koululaisten vanhempia? Mistä tämä katkeruus oikein kumpuaa?
Kommentit (58)
ajattelee olevansa oikeassa, niin miten voi edes sanoa mielipiteensä? Ei se opettaja sitä silloin halua kuulla vaan nöyrän: "kyllä opettaja, toimimme vastedes juuri niin kun sanot"
Auta armias, jos sanotkin mielipiteesi, niin johan olet "vaikea vanhempi".
Ylhäältä alaspäin toimii enää koululaitos ja armeija.
ainakin Lto ja, sh tulee heti mieleen.
En ole pahimmasta päästä riehuja ja en katkerakaan. Ongelma vain taitaa olla etten sen kummemmin kunnioita opettajia asemansa vuoksi. Opettajissa on hyvin erilaisia ihmisiä, mutta aika monta sellaista olen tavannut jotka suhtautuvat valmiiksi vanhempiin puolustusasenteella, ei avoimesti. Tämä voi olla syy sille että vanhemmat ovat katkeria opettajia kohtaan tai tämä asenne voi olla seuraus vanhempien yhteydenotoista.
Itse otan yhteyttä opettajaan tai rehtoriin (jos on enemmän rehtorin toimialueeseen kuuluva asia) jos joku asia vaivaa. Yleensä kyselen asiaa ja saatan ehdottaa vaihtoehtoja. En ole tähän päivään mennessä ymmärtänyt että asiaa ei tarvitse yrittää ratkoa, sillä työssäni olen tottunut että syitä ei tarvitse kaivella älyttömiä, vaan mielummin ratkoa miten ongelmasta päästäisiin.
Opettajat kuten moni muukin työntekijä saattaa tuntea että hän tietää työnsä parhaiten ja muiden ei auta tulla neuvomaan häntä. Varsinkin kun toinen ei tiedä mitä kaikkea töissä tapahtuu. Ja vastaukset saattavat olla sen tyylisiä. Sitten kun vanhemmat eivät halua riehua opettajille, vaan suhtautuvat kypsästi, niin johonkin se harmistus pitää purkaa ja siihen tämä palsta on sopiva. Eli täällä voi päästellä niitä höyryjä mitä ei voi/halua päästää opettajalle.
Ja asiana opettajien toiminta on tunteita enemmän nostattava asia kuin moni muu, koska vaikutus tuntuu lapsessa ja hänen elämässään, sekä siinä mitä hän oppii. Lapset kun ovat monelle vanhemmalle yksi tärkeimmistä asioista elämässä.
mutta kyllä jokainen ihminen ansaitsee lähtökohtaisesti kunnioitusta ja vasta käytännön kokemuksen jälkeen (kun tämän ihmisen kanssa on ollut enemmän tekemisissä) voi se kunnioitus karista pois. En ymmärrä ajatusta, että juuri opettajia ei ammattinsa takia voida kunnioittaa, kun mielestäni se kunnioitus kuuluu ihmisyyteen.
Jos yksi opettaja on ollut pettymys, kuinka voidaan yleistää se kaikkia koskevaksi niin kuin esim. tuo kakkonen väittää, että opettajat eivät ole objektiivisia. On rasittavaa olla vuodesta toiseen tekemisissä vanhempien kanssa, joilla on hampaankolossa jotain toista opettajaa kohtaan. Siinä sitten saa kuulla tukahdutettua raivoa asiasta kuin asiasta.
Minusta kunnioitus pitää ansaita, ei se ole ammatin tuoma etu automaattisesti. Oli se ammatti sitten mikä vaan. Mutta kunnioitus tosiaan sanana ehkä monivivahteinen. Asiallisesti kuitenkin kohtelen kaikkien ammattien edustajia.
Eli kohtelen niitä opettajiakin asiallisesti, en vain kunnioita sen enempää kuin muitakaan ammattikuntia.
"Ylhäältä alaspäin toimii enää koululaitos ja armeija."
Mutta jos meillä ei ole armeijaa, meille tulee poliittinen tyhjiö. Armeijan käytäntö tähtää tiettyyn toimintaan, ei siellä sotamies tee päätöksiä ja ei voisikaan.
Jos koulussa opettaja ei ole pomo niin oppilaatko? Opettajasta tulee vanhempien tapaan "kaveri" ja kuinka vanhemmat nykyään pärjäävätkään lastensa kanssa, kun ovat vain kavereita?
eivät ole ylempiä korkeakoulututkintoja. Tosin olen samaa mieltä siitä, että ovat opettajanhommaa paskempia töitä paskalla palkalla.
"Minusta kunnioitus pitää ansaita, ei se ole ammatin tuoma etu automaattisesti. Oli se ammatti sitten mikä vaan. "
mutta asetetaan koulutus ja työ vertailukohdaksi.
jotka ovat selkeästi rankempia ja joissa palkka on pienempi mutta jotka vaativat yliopistotutkinnon. En ole opettaja, siksi en kysy, vaan muuten kiinnostaa näkemyksesi.
Heidän en ole kuullut valittavan joka käänteessä rankkaa työtä ja pientä palkkaa, eivätkä käy tällä palstalla valittamassa työtään. Heillä on selkeästi pienempi palkka ja myös lyhyemmät lomat, sekä yliopistotasoinen tutkinto.
He myös työskentelevät lasten kanssa ja ovat yhteydessä vanhempiin. Kuitenkin harvoin kuulee että valittaisivat kuinka vaikeita vanhemmat ovat ja millä kaikella uhkaavat heitä. Vanhemmat myöskin harvemmin yleistävät ammattikunnan olevan hankalaa.
eivät ole ylempiä korkeakoulututkintoja. Tosin olen samaa mieltä siitä, että ovat opettajanhommaa paskempia töitä paskalla palkalla.
Itse ainakin pidän yliopisto- ja korkeakoulu-tutkintoa suht samantasoisena.
Ylempiä korkeakoulututkintoja (erityisesti humanistipuolella) on varmasti monella pätkätyöläisellä, jotka miettivät mistä saada aina edes leipää pöytään.
näitä opettajia mollaavia kirjoituksia suoltavat. Ainahan sitä löytyy porukkaa moneen junaan.
Hassulta tuntuu myös tuo, että "opettaja on aina oikeassa ja sitä pitää vaan myötäillä". Itse olen siis aineenopettaja ja omien valvontaluokkalaisteni suhteen olen usein kuulopuheiden varassa. Siis muiden aineiden opet kertoo minulle, mitä heidän tunneillaan on tapahtunut ja kun näitä asioita selvittelen vanhempien ja muiden opettajien + oppilaan kanssa en todellakaan kuvittele tietäväni totuutta asiasta. Sitä selvitellään yhdessä ja useimmiten kysyn oppilaan näkemystä, mitä asialle voisi tehdä ja myös mitä mieltä vanhemmat ovat asiasta. Valvontaluokan oppilaat ovat useimmiten omaa valvojaansa kohtaan tavallista kiltimpiä ja sen vuoksi mulla ei ole välttämättä yhtään havaintoa jonkun oppilaan huonosta käytöksestä, vaan olen täysin kuullun varassa.
ap
Opettajat, ainakin vanhemman polven sellaiset, ovat pahimman luokan naristeja. Jos joutuu opettajan kanssa tekemisiin, niin sen saa kyllä tuntea nahoissaan. Opettaja katsoo olevansa kaikkien alojen asiantuntija ja olevansa oikeassa jokaisessa asiassa. Joka toisessa sivulauseessa pitää vielä mainita olevansa opettaja, mikä tietysti on omiaan kumoamaan suoraan vastapuolen väitteet.
En arvosta varsinkaan aineenopettajia kovin korkealle. Ovat kuitenkin alun perin opistotasoisia, joista muka tehtiin akateemisia. No, eihän se opinahjon muuttaminen toiseen rakennukseen ole asiaa miksikään muuttanut. Juoksen karkuun, jos joku kertoo olevansa opettaja. En yksinkertaisesti kestä sitä itsekeskeistä besserwisseröintiä.
Korjaus edelliseen viestiin. Ei aineenopettajia vaan luokanopettajia. Aineenopettajia sentään vähän arvostan. Ovat kuitenkin akateemisesti koulutettuja.
Minusta lto:n työtä ei voi määrittää selkeästi rankempana, vaikka erilaisia ovatkin. Koulutus on korkeakoulututkinto, joskin alempi sellainen. Tällä palstalla ovat työstään valittaneet myös lto:t muiden opettajien tapaan (ovat siis opettajia!!!) ja saaneet kuraa niskaan samalla tavoin. Tosin lomista ei ole kuittailtu, vaikka 15 työvuoden jälkeen KVTES:n mukaan lto saa vuodessa 38 päivää lomaa. Tämä tarkoittaa hiukan yli 6 viikkoa. Se ei kuitenkaan ole pätkääkään liikaa ja huomattavan paljon vähemmän kuin perusopetuksessa. Silti enemmän kuin se 4 viikkoa, jonka väitetään olevan monella "normityötä" tekevällä.
Olen kuullut myös lastentarhanopettajine valittavan hankalista vanhemmista. Hyvä tavaton sentään, eiväthän koulussa raivoavat vanhemmat muutu sellaisiksi yhtäkkiä, eikä varsinkaan opettajien ansiosta.
jotka ovat selkeästi rankempia ja joissa palkka on pienempi mutta jotka vaativat yliopistotutkinnon. En ole opettaja, siksi en kysy, vaan muuten kiinnostaa näkemyksesi.
Heidän en ole kuullut valittavan joka käänteessä rankkaa työtä ja pientä palkkaa, eivätkä käy tällä palstalla valittamassa työtään. Heillä on selkeästi pienempi palkka ja myös lyhyemmät lomat, sekä yliopistotasoinen tutkinto.
He myös työskentelevät lasten kanssa ja ovat yhteydessä vanhempiin. Kuitenkin harvoin kuulee että valittaisivat kuinka vaikeita vanhemmat ovat ja millä kaikella uhkaavat heitä. Vanhemmat myöskin harvemmin yleistävät ammattikunnan olevan hankalaa.
Aineenopettaja opiskelee yliopistotutkinnon, johon hän sisällyttää opettajan pedagogiset opinnot eli kasvatustieteitä. Näin on ollut koko ammattinimikkeen ajan.
Opettajat, ainakin vanhemman polven sellaiset, ovat pahimman luokan naristeja. Jos joutuu opettajan kanssa tekemisiin, niin sen saa kyllä tuntea nahoissaan. Opettaja katsoo olevansa kaikkien alojen asiantuntija ja olevansa oikeassa jokaisessa asiassa. Joka toisessa sivulauseessa pitää vielä mainita olevansa opettaja, mikä tietysti on omiaan kumoamaan suoraan vastapuolen väitteet. En arvosta varsinkaan aineenopettajia kovin korkealle. Ovat kuitenkin alun perin opistotasoisia, joista muka tehtiin akateemisia. No, eihän se opinahjon muuttaminen toiseen rakennukseen ole asiaa miksikään muuttanut. Juoksen karkuun, jos joku kertoo olevansa opettaja. En yksinkertaisesti kestä sitä itsekeskeistä besserwisseröintiä.
ei tarvitse olla edes opettaja ammatiltaan...ehkä sota jätti traumat, että pitää saada huomiota ja kehuja ja olla muita ylempänä.
Opettajat, ainakin vanhemman polven sellaiset, ovat pahimman luokan naristeja. Jos joutuu opettajan kanssa tekemisiin, niin sen saa kyllä tuntea nahoissaan. Opettaja katsoo olevansa kaikkien alojen asiantuntija ja olevansa oikeassa jokaisessa asiassa. Joka toisessa sivulauseessa pitää vielä mainita olevansa opettaja, mikä tietysti on omiaan kumoamaan suoraan vastapuolen väitteet.
En arvosta varsinkaan aineenopettajia kovin korkealle. Ovat kuitenkin alun perin opistotasoisia, joista muka tehtiin akateemisia. No, eihän se opinahjon muuttaminen toiseen rakennukseen ole asiaa miksikään muuttanut. Juoksen karkuun, jos joku kertoo olevansa opettaja. En yksinkertaisesti kestä sitä itsekeskeistä besserwisseröintiä.
Aineenopettaja opiskelee yliopistotutkinnon, johon hän sisällyttää opettajan pedagogiset opinnot eli kasvatustieteitä. Näin on ollut koko ammattinimikkeen ajan.
Opettajat, ainakin vanhemman polven sellaiset, ovat pahimman luokan naristeja. Jos joutuu opettajan kanssa tekemisiin, niin sen saa kyllä tuntea nahoissaan. Opettaja katsoo olevansa kaikkien alojen asiantuntija ja olevansa oikeassa jokaisessa asiassa. Joka toisessa sivulauseessa pitää vielä mainita olevansa opettaja, mikä tietysti on omiaan kumoamaan suoraan vastapuolen väitteet. En arvosta varsinkaan aineenopettajia kovin korkealle. Ovat kuitenkin alun perin opistotasoisia, joista muka tehtiin akateemisia. No, eihän se opinahjon muuttaminen toiseen rakennukseen ole asiaa miksikään muuttanut. Juoksen karkuun, jos joku kertoo olevansa opettaja. En yksinkertaisesti kestä sitä itsekeskeistä besserwisseröintiä.
Joo, korjasin sen tuohon viestiin. Mielestäni luokanopettajat ovat täysiä narsisteja, poisluettuna jotkut hieman yksinkertaiset nuoret tytöt, jotka tulivat valituiksi, koska ovat kivoja.
Mä tunnen kans opettajan, joka alkaa joskus vääntämään jostain asiasta. Sitten kun yrittää valaista asian oikeaa laitaa, niin kokee turhautumisen tunteet. Ei mene viesti perille. Ko ihminen ei selvästikään voi avata korviaan toisen mielipiteille, kun se oma on se ehdoton oikea aina. Tyypillinen alakoulun opettaja.
Varsinkin ne koululaiset kirjottaa noihin kouluaiheisiin ketjuihin. Teinien mielenpurkukanavia.